Stautz János, Clarity Consulting Kft. Az ASSET-Road közlekedésautomatizálási és közlekedésbiztonsági projekt áttekintése Stautz János, Clarity Consulting Kft.
Az ASSET-Road projekt alapadatai 2006: koncepció kialakítása, korábbi projekteken alapulva (FAIR, Top Trial, etc.) 2007-2008: ajánlat leadása és tárgyalások az Európai Bizottsággal A projekt időtartama: 2008.07.01 – 2011.12.31 Költségvetés: 8.120.000 €, támogatás összege: 6.150.000 € A konzorciumot 19 partner alkotja (7 egyetem, 3 kutatóintézet, 1 ipari cég, 7 KKV és 1 államigazgatási szerv) Résztvevő országok: D, FI, S, I, F, IRL, GB, A, H, IND, EAT Magyarországi partner: Clarity Consulting Kft.
Az ASSET-Road konzorcium Szervezet Ország PTV Planung Transport Verkehr AG D VTT Valtion Teknillinen Tutkimuskeskus (Technical Research Centre of Finland) FI Statens Vägoch Transportforsknings-institut S Università di Modena e Reggio Emilia I Université de Technologie de Belfort-Montbéliard Universität Stuttgart University College Dublin, National University of Ireland, Dublin IE Gottfried Wilhelm Leibniz Universität Hannover University of Nottingham UK Technical University "Gheorghe Asachi" of Iasi RO Bayrisches Innenministerium - Polizeipräsidium Oberbayern Verkehrspolizei-direktion Rosenheim (Betrieb der Anlage) ROC Bernard GmbH A Kria s.r.l. Manfred Hügel - Selektions- und Verfahrenstechnik Emtele Oy Clarity Consulting Kft. H ADC - Afrideut Consult Limited TZ National Institute of Transport MTEL-KTEI Teleinfra Company Private. Ltd. IN
Clarity Consulting ismertetése, szerepe az ASSET-Road projektben 2001-ben alakult magyar tulajdonú, üzleti és informatikai tanácsadásra szakosodott vállalkozás, 60 fő Éves árbevétel: 1,2 milliárd forint Banki, pénzügyi szektor 80%; telekommunikáció; államigazgatás EU projektek aránya: kevesebb, mint 1% ASSET-Road: Felkérés egy korábbi sikertelen projekt kapcsán Clarity Consulting szerepe: Hazai információk összegyűjtése (helyzetkép, felmérések, interjúk) Hazai szakemberek tájékoztatása Kapcsolódási pontok és kooperációs lehetőségek felmérése
Az ASSET-Road projekt célkitűzése Holisztikus, integrált és hatékony közlekedésbiztonsági rendszer kialakítása amely magában foglalja: a járművezetők támogatását és ellenőrzését az infrastruktúra védelmét és életciklusának optimalizálását a hatékony és biztonságos közúti közlekedést Eszközök: moduláris elemekből épül fel innovatív és meglevő technológiák integrálása fontosabb folyamatok automatizálása járművezetők, infrastruktúra és útüzemeltetés közötti kooperáció javítása
Az ASSET-Road projekt felépítése
WP0: Projektmenedzsment és koordináció Adminisztrációs koordináció: a partnerek és az EB között, jelentések és leszállítandó termékek beadása Technikai koordináció: a projektfeladatok koordinálása és ellenőrzése, célok követése, jelentések és leszállítandó termékek tartalmi ellenőrzése Minőségbiztosítás: eredmények, fejlesztések és leszállítandó termékek belső ellenőrzése tartalmi és formai szempontok alapján Pénzügyi ellenőrzés: EB pénzügyi hozzájárulásának elosztása, projekt kontrolling, pénzügyi jelentések összegyűjtése, ellenőrzése és benyújtása az EB-nek
WP1, WP2
WP1-Holisztikus közlekedésbiztonság és követelmények: Cél: Elméleti alapvetés „Az egész több a részek összességénél” Integrált holisztikus közlekedésbiztonsági elmélet kidolgozása Felhasználói igények felmérése Automatizálható közlekedési szabályok azonosítása A biztonságosabb és intelligens közlekedés igényeit támogató technológiák és architektúrák követelményeinek meghatározása
WP2-Kulcstechnológiák fejlesztése Cél: Közlekedésbiztonság javítása Közlekedés hatékonyságának fokozása Infrastruktúra védelme Innovatív kulcstechnológiák kifejlesztése és gyakorlati alkalmazásokba való integrálásuk: Hőkamera: fék, gumiabroncs, csapágyak állapota Mozgó súly mérése (Weight-in-Motion): kerékterhelés, kerék/út felület, keréknyomás, egy/két kerék felismerés, tengelytáv, tengelyelrendezés, összsúly Rádiófrekvenciás járműazonosítás (RFID) Videokamerás rendszámfelismerő rendszerek Járművek nyomon követése (Tracking and tracing) Környezeti adatok Szenzorok fúziója és biztonságos kommunikációjuk
WP2
WP3, WP4, WP5
WP3-Járművezetők viselkedésének javítása Cél: Előírások betartása, információk biztosítása Járművezetők ismereteit felmérő tanulmányok Európai közlekedési szabályrendszerek adatbázisának kialakítása A baleseteket előidéző kritikus vezetési és forgalmi szituációk analizálása Járművezetőt támogató Ember–Jármű Interfész (HMI) kifejlesztése, aktuális szabályrendszerek és kihágások ismertetése Szimulátoros tanulmányok a HMI rendszerek hatásának felmérésére
WP4-Biztonságos és fenntartható infrastruktúra Cél: Útburkolat és felépítmények védelme, a fenntartási és javítási költségek minimalizálása Holisztikus megközelítés: szenzoros technológia és szimulációs-modellező algoritmusok együttes használata a pontosabb állapoteredmények érdekében Terhelésérzékenységi szoftver a járművek súlyának és gumiabroncsának függvényében Térbeli megismételhetőség modell (Spatial Repeatibility Model), WIM segítségével ellenőrizve A forgalmi terheléstől függő útburkolat elhasználódási mechanikus-tapasztalati modell új generációjának kialakítása Alacsony költségű útburkolat-állapotot nyomonkövető rendszer kialakítása és tesztelése, beépített elektronika és adatfeldolgozó egységek segítségével A következő felújításig hátralevő időt előrejelző szoftver A felújítandó útburkolat helyben történő újrafelhasználása
WP5-Kibernetikus közlekedés/forgalom Cél: Hatékonyabb forgalomirányítás és közlekedés Dinamikus interakciók a forgalomirányítás és a speciális járművek között Beépített helyzetalapú szolgáltatások, a szolgáltatások koordinálásához (mentők, hókotrók) Forgalomkorlátozás a kritikus területeken belül, geomonitoring GNSS és wireless technológiával A forgalmat reprezentáló, a tehergépjárműveket magában foglaló új megközelítések kivizsgálása
WP6, WP7
WP6: Tesztpálya-szakaszok kiépítése és működtetése A négy tesztpálya megtervezése, fejlesztése, üzembe helyezése és működtetése, valamint az eredmények kiértékelése, az útüzemeltető cégekkel és a rendőrséggel együttműködve A projekt fejlesztéseinek gazdasági hatásainak felmérése Németországban integrált közlekedésbiztonsági állomás: WIM, hőkép, szekvenciális sebesség, követési távolság, rendszámfelismerő rendszerek, nyomonkövetés Finnországban hordozható közlekedésbiztonsági berendezések: WIM, PDA, útkondíciók Ausztriában WIM és útburkolat állapot mérések: WIM, útállapot monitorozás Franciaországban GNNS alapú közlekedésbiztonsági alkalmazások
WP7: Nemzetközi kooperáció, disszemináció Tervezett szakmai konferencia Magyarországon Tesztautópálya látogatási lehetőség Kapcsolatépítés Szakmai és kutatási kooperációs lehetőségek Más EU projektekkel való koordináció Nemzetközi kooperáció Tanzániával és Indiával A projekt eredményeinek disszeminációja: Weboldalak és publikációk www.project-asset.com Workshopok és konferenciák Felhasználói csoportok és fórumok
Kérdések… stautz.janos@clarity.hu www.clarity.hu
Köszönöm a figyelmet. stautz.janos@clarity.hu www.clarity.hu