Zsigmond Király Főiskola OTDK Társadalomtudományi Szekció versenye „PÁN PÉTER NEMZEDÉKE” (Posztadoleszcens jelenségek a ceglédi középiskolások körében) OTDK Prezentáció Készítette: Takács Nóra Konzulens: Dr. Kabai Imre Zsigmond Király Főiskola OTDK Társadalomtudományi Szekció versenye 2011. április 15.
PÁN PÉTER ÉS BUMERÁNG NEMZEDÉK A posztadoleszcencia jelensége Iskolai tanulmányok befejezése; Munkába állás; Szülőktől való leválás Saját család alapítása
Kik vizsgálták - elnevezések Kenneth Keniston - posztadoleszcens Somlai Péter – „új ifjúság” Kiss Viktor – „hunédzserek” „Bumeráng generáció” Vaskovics László – „dimenziók”
Társadalmi, szociológiai háttér Információs társadalom Oktatási expanzió „Parkoló pálya”
Saját vizsgálatom 120 ceglédi végzős diák – kérdőíves módszer 4 középiskola (1 gimnázium, 3 szakközépiskola – szakmunkásképző) 17 jövőbeli terveikre vonatkozó kérdés
A vizsgálatok módszere Statisztikai vizsgálatok: Kereszttáblák Pearson-féle Khí-négyzet próba Szóráselemzés F-próbával
A ceglédi középiskolák A bevont oktatási intézményekről („külön kis világok”): Az iskolák eltérő profilja (mit mondanak magukról a honlapokon) Eltérések egyes jellemzők mentén: nemenkénti megoszlás szülők iskolai végzettsége: „beszédes különbségek”
A középiskolások szüleinek iskolai végzettsége (a magasabb iskolázottságú; százalékok) Forrás: Saját adatfelvétel (N=120)
Hipotézis I. A fiatalok családi háttere (teljes–nem teljes családban élők, szülők iskolázottsága, testvérek száma, nemük) nagyban befolyásolja a tanulók későbbi életterveinek időbeli alakulását, illetve azt, hogy mennyire válnak majd posztadoleszcensé.
Eredmények Első feltételezésemet a vizsgálati adatok igazolták. Szignifikáns összefüggés van az életesemények időbeli tervezése és a nemenkénti megoszlás teljes nem teljes családi háttér testvérek száma szülők iskolai végzettsége között. Az élettervek időbeli bekövetkezésére a szülők iskolai végzettsége van a legerősebb hatással.
Szülők legmagasabb iskolai végzettségének hatása a diákok életút tervezésére (átlagéletkor) Forrás: Saját adatfelvétel (N=120)
Hipotézis II.-III. A középiskola típusa (gimnázium, szakközépiskola, szakmunkásképző), mentén megragadható lesz az életeseményekre vonatkozó tervek alakulása A tervezett tanulmányok is erős befolyással bírnak a többi életszakasz időbeli eltolódására.
Eredmények Második és harmadik feltételezésemet is igazolták a vizsgálataim. a középiskola típusa befolyásolja a továbbtanulási szándékot és azt, hogy mikor tervezik, hogy munkába állnak illetve a házasság és gyerekvállalás tervezett időpontjára is hatással vannak.
Életesemények tervezésének iskolánkénti megoszlása (átlagéletkor) Forrás: Saját adatfelvétel (N=120)
Továbbtanulási szándék hatása a diákok életút tervezésére (átlagéletkor) Forrás: Saját adatfelvétel (N=120)
Hipotézis IV. A lakóhely urbanizációs szintje, típusa is befolyásolja a fiatalt a későbbi életeseményei tervezésekor, vagyis a posztadoleszcencia megjelenésében.
Eredmények Negyedik feltételezésemet az én vizsgálataim nem igazolták. nincs szignifikáns összefüggés a vizsgált diákok lakóhelye és a későbbi életeseményeik eltolódása, meghosszabbodása között.
A tanulók lakóhelyének hatása a diákok életút tervezésére (átlagéletkor) Forrás: Saját adatfelvétel (N=120)
Hipotézis V. A „posztadoleszcenciára való hajlam” már megjelenik egyes érettségi előtt álló diákoknál, míg másoknál nem mutatkoznak egyértelmű jelei, hogy a későbbiekben posztadoleszcensekké válnának.
Eredmények A gimnazisták nagyobbik része később akarja befejezni a tanulmányait, így az összes többi életeseményüket is későbbre tervezik Tehát nagy valószínűséggel ők lesznek a jövő posztadoleszcensei
A „továbbtanulási ambíció” alakulása a magyarázó változók függvényében – „teljes faktoriális modell” alkalmazása.
Összefoglalás Szignifikáns összefüggést találtam a: szülők iskolai végzettsége az iskolák típusai a továbbtanulási szándék a diákok későbbi élettervei között
Összefoglalás a gimnazista diákoknál élesen látható, hogy minden egyes életeseményt későbbre terveznek, mint a szakközépiskolában tanuló társaik. Ők tehát várhatóan a jövő posztadoleszcensei
KÖSZÖNÖM A MEGTISZTELŐ FIGYELMET! Takács Nóra Zsigmond Király Főiskola