Közösségi vállalkozások szerepe a gazdaságfejlesztésben A Székelygyümölcs közösségi vállalkozás modellje, és annak alkalmazása a vidéki gazdaság fejlesztésében. Rothadt cégből gyümölcsöző vállalkozás Kolozsvár 2013. november 9. Kolumbán Gábor Civitas Alapítvány, MÜTF, Székelyudvarhely www.civitas.ro, www.szekelygyumolcs.ro kolumban.gabor@yahoo.co.uk 0040-755157790
Mit is keresek itt? Miért rothadnak a dolgok vidéken? A közösségi vállalkozás. A Székelygyümölcs program. Miként, és miért lesz mindebből civil – gazdaságfejlesztés?
Vállalkozni vidéken - a kihívás: rothadó erőforrások, rothadt vállalkozások Piacok hiánya, nehéz és költséges hozzáférés A képzett, és modern eszközökkel motiválható munkaerő hiánya Tőke hiány Korszerű technológiai és piaci tudás hiánya Hagyományos tudás és gazdálkodási formák maradványai Elnéptelenedés, elöregedés Individualizmus és versengés előretörése A fogyasztói modell térhódítása
A rejtett tartalékok Természeti erőforrások, biódiverzitás. Közösségi bizalom, kiscsoportos lojalitás, társadalmi tőke. Együttműködési hagyományok emléke (kaláka, szövetkezetek). A kölcsönösségen alapuló értékcsere kultúrája.
Életszerű vagy/és Versenyképes A dilemma? Életszerű vagy/és Versenyképes
A közösségi vállalkozás fogalma 1. Olyan sajátos vállalkozási forma, amely esetén a helyi közösség együttesen létrehozza a vállalkozást, annak infrastruktúráját (a mi esetünkben a gyümölcsfeldolgozó manufaktúrát, melynek létesítésében a helyi közösség képviseletében a helyi önkormányzat biztosította a felújított épületet, a Civitas Alapítvány a felszerelést), és közösen vállalkozva működteti azt, annak érdekében, hogy sajátos közösségi haszonra tegyen szert. Ezáltal a közösség, egyben vállalkozás és vállalkozó is. Olyan vállalkozást hoz létre, amely a helyi közösségbe beágyazottan és nem attól elkülönítve működik. Ana Maria Paredo, James J. Chrisman, Toward a Theory of Community-Based Enterprise, Academy of Management Journal, 31 (2), http://ssm.com/abstract=1190122
A közösségi vállalkozás fogalma 2. A közösségi orientáció. A közösségi vállalkozások szoros kapcsolatban állnak a közösségekkel, amelyekben létrejöttek. A közösség számára hasznosnak megítélt tevékenységekkel foglalkoznak, és szabadon (vagy jutányos áron) használható gazdasági infrastruktúrát biztosítanak a közösség tagjai számára. A beágyazottság, és a társadalmi tőke. A közösség belső kapcsolatrendszere, a rokoni, baráti és kölcsönös segítséget nyújtó szálak mentén font hálózat tartja fenn a vállalkozást. A megoldások a problémákra ebből a hálózatból adódnak. A hagyományos tudás, és társadalmi innováció. Közösségi vállalkozást sikeresen csakis valamilyen a közösségben meglévő tudásra lehet alapozni. A hagyományos gyümölcsök termesztése és azok feldolgozása évszázados tapasztalaton és nemzedékről, nemzedékre átadott tudáson alapul. Ezt a tudást szakmai oktatás egészítette ki, hozta naprakész állapotra. A termékek piaci értékesítése által megkövetelt csomagolás, és marketing tevékenység a közösség számára új, maga a manufaktúra, a benne lévő modern felszereléssel és a használat során kötelezően alkalmazott higiéniai eljárások, mind - mind társadalmi innovációnak számítottak. A közösség folyamatosan tanul, és ez által alkalmazkodik az elvárásokhoz.
A Székelygyümölcs modell Fejlesztési csomagok Hagyományos tudás Model termék kifejlesztése, leírása Marketing, megv. tanulmányok Oktatás Figyelemfelkeltés Helyi közösségek Szakmai segítség Tapasztalatszerzés, együttműködés
A Székelygyümölcs modell elemei A hagyományos gyümölcsfajták Képzett gazdák (szakmai tanfolyam, csapatépítés) A helyi közösség, gazda - asszonyok A helyi önkormányzat Az „Egyesület” A médiumok (közösségi nyilvánosság) Piac, résmarketing (niche markets) A gyümölcsfesztivál A manufaktúra
A közösségi vállalkozás gazdálkodási modellje Egyesület Gyümölcsök Technológiai infrastruktúra Termékek Gazdák munkája Hagyományos tudás Közvetítő vállalkozás Innováció Piacok
A titok! Amitől a dolog működik A közösségben, kölcsönösségen alapuló értékcsere beépítése a vállalkozás működési modelljébe: Szerződéses tranzakció + Ajándékozás A cserében szereplő javak értékelése nemcsak a piac által. A közösségi méltányosság szerepe az értékelésben. Ezáltal a vállalkozás nemcsak használja, hanem építi is a társadalmi tőkét, a közösséget.
A manufaktúra
Összefoglalás A közösségi vállalkozás (Community based enterprise) tulajdonképpen a közösség társadalmi tőkéjét hasznosítja piaci jövedelem generálására, úgy, hogy a jövedelem a közösségben oszlik szét, és a közösségfejlesztés során a társadalmi tőke megerősödik, növekszik. Innováció, amely a piaci vállalkozás és a non-profit szervezet előnyeit kombinálja. Azáltal fenntartható, hogy erőforrásainak jelentős részét externáliaként kapja, ezek nem generálnak a piaci vállalkozás esetén tapasztalható mértékű költségeket. Az árucsere jelentős mértékben természetben, kölcsönösség alapján, pénzáramlás nélkül történik, ezáltal kisebb a vállalkozás adóterheltsége is.
Következtetés A Székelygyümölcs közösségi vállalkozás sikerének titka: a hagyományokra épített Innováció. Egyediség. Lokalizáltság, a társadalmi kultúrakutatások (Globe) eredményeinek beépítése a közösségfejlesztés során. Helyi közösségek mély ismerete (a Civitas Alapítvány húsz éves közösségfejlesztési tapasztalata). A kölcsönösségen alapuló értékcsere kultúrájának alkalmazása (szerződés + ajándék).
Kötelező olvasmány! Luigino Bruni, Stefano Zamagni: Civil gazdaság, L Harmattan, BP. 2013. Muhammad Yunus, Dezvoltarea afacerilor sociale, Curtea Veche, Bucuresti,2010.
A gyümölcsöző vállalkozás: „KÖZÖSSÉGI TERMÉK AZ EGYÜTTMŰKÖDÉS GYÜMÖLCSE” Kolumbán Gábor Székelyudvarhely Civitas Alapítvány, Élő Szövet Alapítvány, MÜTF, www.civitas.ro, www.szekelygyumolcs.ro kolumban.gabor@yahoo.co.uk 0040-755157790