A Fővárosi Beszédjavító Intézet szerepe a logopédia történetében

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
RE-PE-T-HA Regionális Pedagógusképző és –Továbbképző Hálózat és Adatbázis az Észak- Alföldi Régióban – TÁMOP /1/B Gaál István tanárképzési.
Advertisements

Anyakönyvi kutatások tapasztalatai a Felvidéken
Anyakönyvi kutatások tapasztalatai a
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Gyógytestnevelés tanítására felkészítő szakirányú továbbképzési szak
REFORMPEDAGÓGIA.
II/1. Szociálismunka vagy bürokrácia: érdekképviselet és segítői szerep Kósa Eszter Kunbábony, Civil Kollégium Képzési Központ április
TÁMOP nyitó szakmai konferencia A pályázat rövid bemutatása BRAVIA TEREM, NOVEMBER 30. KÉSZÍTETTE: KATONA KRISZTINA TÁMOP /1.
Egészségfejlesztésének lehetséges irányvonalai
Gyermekkönyvtárak kialakulása
A falu bemutatása Készítette: Szlovicsák Valéria 8.c
Komplex logopédiai terápia az óvodában
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
Reformkori színjátszások
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
A Németh László Angol Testnevelés Tagozatos Általános Iskola
A Budapesti Népoktatási Kör. A Budapesti Népoktatási Kör megalakulásának előzményei, szerveződésének körülményei és átalakulásai.
Előadó: Faragóné Bircsák Márta
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
A Logopédiai Szakszolgálat működése 2010
Intézményvezetői Értekezlet október 6.
Bodó Zalán – MFKI Félvezető Kutatás MTA MFA, 2005 december.
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
1. A demográfia fogalma, története, tárgykörei és forrásai
A hazai iskolai könyvtárak fejlődéstörténete
RENDEZVÉNYSZERVEZÉS TÖRTÉNETE
1 Óvodapedagógiai konferencia Sopron, május.
Iskolai könyvtárak külföldön. Kezdetben közös fejlődés  USA és Európa – sz. közös fejlődés a közművelődési könyvtárakkal Németország, Dánia, Franciaország,
Csáki Zoltán Országos Széchényi Könyvtár Digitális folyóiratok tartalomjegyzékeinek feldolgozása az OSZK-ban (EPAX projekt) NETWORKSHOP 2008.
Egy 20 évvel ezelőtt indult pedagógiai kísérlet eredményességi vizsgálatainak töredéke Visszapillantás az első logopédiai osztály indulására és a rendelkezésre.
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Kommunikáció az egyetemen
Olvasásismeret 2006/2007 II. félév Beniczky Péterné.
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
Egyensúlyban a világgal TÁMOP A konzorcium tagjai Zuglói Benedek Elek Egységes Gyógypedagógiai Zuglói Benedek Elek Egységes Gyógypedagógiai Módszertani.
Törvények, feladatok, vizsgálatok, szakvélemények,
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók ellátása a jogszabályi előírások alapján Ammerné Nagymihály Emília közoktatási szakértő.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Óvoda-, és iskolapszichológia Magyarországon
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
Bárczi Gusztáv Módszertani Központ 2005/2006.tanév I. félév Csíkvárné Takács Anikó Módszertani Központ vezetője.
Információs nap szeptember 8..
A Mozgássérültek Állami Intézetének bemutatása Február 22. Kogon Mihály igazgató.
Gyógypedagógiai munkája  váci intézet /Váci Siketnéma Intézet/ tanára  Tanítványai a „kezdő magyar siketnémák”  1808-tól igazgatója  Simon.
Weöres Sándor Általános Iskola és Művészeti Iskola
Integráció és inklúzió
Készítette: Gál Patrik (9.c)
Dr. Pallo József PhD. bv. ezredes
VÉDŐNŐK A CSALÁDOK SZOLGÁLATÁBAN
Erdőművelés Tanszék Selmecbánya – Sopron
Tarnóczy Tamás professzor és a  Magyar Fonetikai, Foniátriai és Logopédiai Társaság Hirschberg Jenő.
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Sonnevend Péter Új munka indult:
Az Országos képesítési keretrendszer 0. szintje Katona Nóra ELTE, PPK, Pszichológai Intézet május 12.
Kari Tanácsülés Egyetemi Tanácsülés
Aga Gyermekotthon. ....Kezdetek 1961-ben létesült a kezdetben csak alsó tagozatos gyermekekkel foglalkozó Aga utcai Gyermekotthon. Később felsőbb tagozatos.
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
Kristóf Ákos, osztályvezető Vidékfejlesztési Minisztérium Kutatás- és Oktatásszervezési Főosztály Ökoiskola címátadás Budapest, június 4.
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
Pénzügyőrök a mindennapokban (1867-től napjainkig)
Zöld óvodák és Ökoiskolák a köznevelési intézményekben
A kezdetektől…. …”napjainkig” ( )
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Katolikus óvodák létszámának alakulása a katolikus köznevelés rendszerében a 2016/2017-es nevelési évben Készítette:Grolyóné Szabó Éva és Schillingerné.
Vinczéné Bíró Etelka Élete és munkássága.
tanév Iskolanyitogató
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

A Fővárosi Beszédjavító Intézet szerepe a logopédia történetében Wagnerné Hámori Judit Fővárosi Beszédjavító Intézet 2005. június 18.

Bevezető Rövid áttekintés a Fővárosi Beszédjavító Intézet szerepéről a logopédia kibontakozásában Szakmai – módszertani munka alakulása Napjaink Beszédjavító Intézetének bemutatása

Áttekintés Az Intézet megalakulása és a logopédia kibontakozása együtt zajlott Intézetben zajló változások meghatározták a logopédia alakulását Rövid áttekintés a teljesség igénye nélkül

Az intézet születése a logopédia előfutárainak munkássága a beszédzavarra épülő iskolai nehézségek felismerése az ebből fakadó társadalmi igény a gyógypedagógia hazai helyzete a beszédsérültek intézményes ellátása, a logopédia mint elméleti és gyakorlati szakterület a 19. és 20. század fordulóján kialakulhasson és fejlődésnek indulhasson

Roboz József és dr. Sarbó Artur Az intézet születése A magyarországi logopédia megteremtői: Roboz József és dr. Sarbó Artur A dadogók és hebegők gyógytanfolyama

Az intézet születése Roboz József munkássága Az első magyarországi logopédiai intézet: Orthophonikus Intézet, Arad, 1891 1894 - „A dadogók és hebegők gyógytanfolyama”, Budapest 1896 - „Dadogók és hebegők oktatására képesítő szünidei tanfolyama” - a magyar logopédusképzés elindítása A dadogók és hebegők gyógytanfolyama

Kibontakozás és fellendülés dr. Sarbó Artur A budapesti „Dadogók és hebegők gyógytanfolyamának” vezetője 1898-1918 között A magyar gyógypedagógia reneszánsza: hazai gyógypedagógia európai színvonalra emelkedett Fejlődésnek indult a logopédiai hálózat: 16 gyógytanfolyam Hazánk a nemzetközi logopédia élvonalába került Dadogók és egyéb beszédhibában szenvedők gyógytanfolyama

Az első megtorpanás A világháború okozta helyzet visszavetette logopédia fejlődését Istenes Károly 1919 - 1925 között a „Beszédhibák javítására szolgáló Állami Tanfolyam” vezetője 1920-as évektől lassú fejlődés, gyógypedagógiai egységesedése, szélesedhetett a hibásbeszédűek tanfolyamhálózata Beszédhibák javítására szolgáló Állami Tanfolyam

A felvirágzás Fellendült a logopédia ügye, 1927-től a gyógytanfolyamok újjászerveződése gyógypedagógiai intézetek ügyének felkarolása megnőtt a beszédjavítással foglalkozó intézetek száma ez tette lehetővé a szakmai munka előrelépését Sulyomi-Schulmann Adolf 1925-1942-ig vezette a Hibásbeszédűek Állami Intézetét 1928-tól vidéki tanfolyamok indulása Hibásbeszédűek Állami Intézete

Újabb megtorpanás II. világháború nehezítette az intézet feladatainak ellátását 1942-1944 - Füzesi Árpád látja el az igazgatói teendőket 1944-től 1951 - Murányi Antal az intézet igazgatója Katonai szolgálatának idejére 1944-1945 - Györgyfy Ákos – lett az ideiglenesen megbízott igazgató Miniszteri rendelkezés a logopédiai munkára vonatkozóan, útmutatás a logopédiai hálózat fejlesztésére, ellátására Hibásbeszédűek Magyar Királyi Állami Intézete Beszédhibák javítására szolgáló Állami Intézet

Újjáéledés I. Jónás László az intézet igazgatója 1951- 1959-ig Új keretek között működött az Intézet Jónás László az intézet igazgatója 1951- 1959-ig kerületekbe kihelyezett tagozatok –szakorvosi rendelőkben is történik a gyermekek ellátása az első logopédiai óvodai csoport átmenetileg megkezdi működését 1953-ban megkezdődik az állami gondozott óvodáskorú gyermekek ellátása Beszédhibák javítására szolgáló Állami Intézet

Újjáéledés II. Szabó László 1952-től tanára, majd 1960-1975-ig vezetője az intézetnek az Intézet a logopédusok „Alma Matere” lett, a beszédjavítás központjává vált országos logopédiai hálózat fejlődése nyomán a szakmai munka előrelépése tanári kar és az ellátottak száma nő a szakmát meghatározó kiadványok jelentek meg, a munka megalapozottabbá, gyakorlata módszeresebbé vált irányelvek megalkotása Beszédjavító Intézet

A fejlődés útján További fejlődést a tartalmi munka és a logopédiai dokumentáció korszerűsítése mutatja 1975-1978 között Vinczéné Bíró Etelka vezette az intézetet a logopédiai munka áttekinthetőbbé vált ellátási kör kibővült: kimondottan súlyos beszédhibás gyermeket és felnőtteket kezeltek Beszédjavító Intézet

A logopédia virágkora speciális szükségletű gyermekek számára logopédiai óvodai csoportok és logopédiai 1-2. osztályok az intézet igazgatója dr. Benyó Imréné 1978-1998 között volt 1981-ben az intézethez csatoltan szerveződött a Beszédhibások Országos Felvételi és Tanácsadó Bizottsága újrafogalmazták a Beszédjavító feladatkörét, új teendőkkel bővült az intézet tanárai elősegítették a szakmai munka fejlődését Fővárosi Beszédjavító Intézet

Napjaink logopédiája – ahogyan elődeink megálmodták ’90-es évek törvényi változásai logopédia továbblépése: a kutatások eredményei a beszédjavító tevékenység integrálódását hozták, fontossága széles körben elismertté vált – főleg az általános pedagógiában nagy utat megtéve sajátos helyet foglal el ma a közoktatási rendszerben Fővárosi Beszédjavító Intézet, Módszertani Intézmény és Óvoda

Napjaink logopédiája – ahogyan elődeink megálmodták a 19. században születő tudományágtól – intézményes ellátási rendszerhez jutott 110 év alatt a logopédia: ebben a Fővárosi Beszédjavító Intézetnek meghatározó szerepe van gyermekek komplex ellátása módszertani központként támogatja a logopédia további fejlődését Fővárosi Beszédjavító Intézet, Módszertani Intézmény és Óvoda

Köszönöm a figyelmet!