Az iskolai egészségfejlesztési normatíva terve A Népegészségügyi Tárcaközi Bizottság május 22-i és november 11-i határozata értelmében Dr. Somhegyi Annamária ESZCSM Népegészségügyi Főosztály
Johan Béla Nemzeti Program •1066/2001 (VI.10.) kormányhatározat: –ENNP népegészségügyi program elfogadása, Népegészségügyi Tárcaközi Bizottság létrehozása •ez a tárcák együttműködésének szerve •46/2003 (IV.7.) országgyűlési határozat: –Johan Béla Nemzeti Program elfogadása •a kormány beszámolási kötelezettsége
Egészségfejlesztési normatíva szakmai tartalma •Egészséges táplálkozás az iskolában (étterem, büfé), az OÉTI ajánlásai szerint •Minden gyereknek minden nap egészségfejlesztő testmozgás, megadott szakmai kritériumok teljesülésével •Személyiségfejlesztés a gyermekek és pedagógusok részére, a lelki egészséget középpontba helyező szervezetfejlesztéssel •Egészségfejlesztési tantárgy (vagy modulszerű tantárgy) oktatása
Felkészülési tanév feladatai I. •Személyiségfejlesztés feladatainak elvégzéséhez: új, órás tanfolyam: - a lelki egészséget középpontba helyező szervezetfejlesztés (állapotfelmérés, szerv. fejl. megkezdése) - személyközpontú pedagógiai módszerek gyakorlása - nehezen kezelhető gyerekek (és családjuk) iskolába illesztése - a művészetek, játékok személyiségfejlesztő hatékonyságú alkalmazása (rajz, zene, tánc, népi rítus és játék)
Felkészülési tanév feladatai II. •Egészségfejlesztés tantárgy vagy modulszerű tantárgy oktatásához: –ha van egészségtantanár, vagy eg.fejl., népeü, ment.hig., szupervizor szakirányú szakot végzett pedagógus, akkor ő oktathatja; –ha ilyen nincs: –már létező, akkreditált továbbképző programok valamelyikének elvégzése (egy tanító, egy tanár)
Felkészülési tanév feladatai II. •MAP legalább egy pedagógus számára •Testnevelési feladatokhoz: –tanítók továbbképző programja (SEB TETI) –biomechanikailag helyes testtartás kialakítását és fenntartását szolgáló mozgásanyag elsajátítása (ún. „4 órás” minden testnevelést tanító pedagógusnak, ún. „4+62 órás” iskolánként 1 testnevelőnek) (SEB TETI)
Megvalósítás módja: •Szakmai ellenőrzés elengedhetetlen •Mutatók megadása, az ellenőrző szakemberek meghatározása és bevonása •A tanév rendjéről szóló rendeletben előírt módon történő végrehajtás
Megvalósítás módja: •Ellenőrző szakemberek: –OKÉV vagy kistérségi szakmai ellenőrzés –Mentálhigiénikus, egészségfejlesztő vagy egészségnevelő szakemberek –ÁNTSZ élelmezés-egészségügyi munkatársai –ÁNTSZ egészségvédelmi hálózata –iskolaegészségügyi szolgálat
Megvalósítás módja: •A szakmai ellenőrzés érdekében az ellenőrző szervezeteknek egységes szempontok, sz. e. képzés •A szakmai minőséget biztosító ellenőrzés mellett eredmény-mutatók alkalmazása: –HBSC vizsgálat az iskola tanulóin –Parsons-féle önértékelés
Megvalósítás módja: •Az egész tantestületnek feladatot jelent •A szülőket be kell vonniuk, így a hatás megsokszorozódik
Megvalósítás módja: •Fokozatos elterjesztés –modellprogramkénti elindítás 4 kistérségben (Miskolc, Makó, Marcali, Veresegyháza) –ezt követően költségvetésben finanszírozott módon további fokozatos bővülés, míg végül minden iskola igénybe veheti - minden gyermeknek hozzá kell jutnia
Megvalósítás módja: •Az iskolaegészségügy megfelelő működése alapvetően szükséges •DE NEM AZ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI NORMATÍVA FINANSZÍROZZA