EU-s források ökoiskolák számára Könczey Réka Budapest, június 5. Magyarországi Ökoiskola Címkiosztó OecoSystem tanácsadó
ÚMFT forrásai Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) beruházási jellegű fejlesztések (termelő beruházás, infrastruktúra fejlesztés, környezetvédelem) Európai Szociális Alap (ESZA) humán erőforrás fejlesztés (képzések, HH…) Kohéziós Alap Közlekedési (50 millió ) és környezetvédelmi (25 millió ) nagyprojektek támogatása
Ökoiskola fejlesztési igények •Épület, építmény, kert •Felszerelés •Képzés és továbbképzés •Tananyagfejlesztés •Minősítés-tanúsítás
Ökoiskola fejlesztési igények (folyt) •Ökoiskoláztatás: programok, kampányok, táborok, csereutazás stb. •Ökoiskola külső kapcsolatai •Rendszerfejlesztés
Fejlesztési igények finanszírozása •Fenntartó saját forrásai és pályázatai •Iskola saját és szülői forrásai, pályázatai -ÚMFT-ben kifejezetten ökoiskola építési, fejlesztési, tartalmi fejlesztési, képzési pályázat NINCS, +DE semmi nem tiltja az ökoiskola-típusú fejlesztéseket. Támogatható és elszámolható, +HA a tervek megfelelőek és a pályázat nyer.
Ökoiskola: támogatható, elszámolható +Támogatható tevékenység: amennyiben a fejlesztés, kiépítés, bevezetés megnevezett célja (feladata) lehet a konstrukciónak +Elszámolható költség: amennyiben nem kifejezetten ez a konstrukció célja, de a (másféle) tevékenységhez tartozóan engedi/nem tiltja elszámolni az ökoiskola fejlesztés költségeit -/+Általában nem elszámolható, ha horizontális (FF) célul választják az ökoiskola minősítés megszerzését, kivéve ÁROP és EKOP projektekben ?
Iskolafejlesztés példa (NYDOP, ÉAOP, KMOP, DDOP, DAOP, ÉMOP, KDOP) Projekt megnevezése: Infrastrukturális fejlesztéssel a nyitott, többfunkciós iskoláért Pályázat neve: NYDOP-5.3.1/2/2F-2f Közoktatási infrastruktúra és szolgáltatások fejlesztése Megítélt összeg: Ft, 80% Projekt rövid összefoglalása: A pályázat célja a Gyenesdiási Általános és Alapfokú Művészeti Iskola infrastruktúra fejlesztése, a mai, modern 8 évfolyamot ellátni képes intézetért. Továbbá az iskola művészeti-, és a térségben egyedülálló ökotevékenység folytatásához szükséges helyiségek, feltételek biztosítása, mely révén a gyermekek számára egy egészséges, modern, méltányos oktatási környezet alakul ki, mely egyben a pedagógusi munka minőségének javulását, az egészségre nevelés folytonosságát biztosítja.
Zöld közbeszerzés •Az ajánlatkérő környezeti szempontokat alkalmaz a beszerzésében, azaz minél több, egyértelműen azonosítható környezeti vagy környezetvédelmi szempontot megjelenít. Példa: Tervező beszerzése (Dokumentáció, Szerződés tárgya; illetve Szerződés Feladatok között): Ajánlattevő tudomásul veszi, hogy a fenntartható fejlődés megelőzési alapelvének érvényesítése, és az anyagforgalmak körfolyamatba irányítása érdekében törekedni kell elsődleges természeti erőforrások helyett másodlagos alapanyagok hasznosítására; illetve a hulladék keletkezésének megelőzésére például a helyszíni anyagok felhasználásával, továbbhasználásával. Nyertes Ajánlattevő a kivitelezés alatti másodnyersanyag hasznosítás maximalizálására köteles (műszaki és piaci lehetőségek szerint). Nyertes Ajánlattevő a környezetbarát megújuló energiaforrások maximális alkalmazása és a passzívház kritérium minél jobb megközelítése érdekében részletes egyeztetésre kötelezett a Megbízóval.
FÉF mintaprojekt példa (KEOP) Pályázó neve: Móra Ferenc Általános Művelődési Központ Projekt megnevezése: Kerékpártároló létesítése a mórahalmi Móra Ferenc Általános Művelődési Központban OP név:KEOP Pályázat neve: 6.2.0/A Fenntarthatóbb életmódot és fogyasztási lehetőségeket népszerűsítő, terjedésüket elősegítő mintaprojektek Beruházás helye (helység): Mórahalom Megítélt összeg: Ft Támogatás aránya:90 %
Kampány példa (KEOP) Pályázó neve: Deák Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény Projekt megnevezése: Egészséges környezetben - egészséges ember. (Hatékony tudatformálás a környezetvédelmben. A tanulókon keresztül a szülők, a falu környezeti szemléletváltoztatása.) Pályázat neve: 6.1.0/A A fenntartható életmódot és az ehhez kapcsolódó viselkedésmintákat ösztönző kampányok (szemléletformálás, informálás, képzés) Beruházás helye (helység): Kóny Megítélt összeg: Ft Támogatás aránya:90 %
Kampány példa (KEOP) Pályázó neve: Algyői Általános Iskola Projekt megnevezése: Első lépés a fenntartható háztartások felé - regionális képzés és kampány Pályázat neve: 6.1.0/B A fenntartható életmódot és az ehhez kapcsolódó viselkedésmintákat ösztönző kampányok Megítélt összeg: Ft Támogatás aránya:95 % Projekt rövid összefoglalása: bemutató órák, pedagógus továbbképzés, előadás-sorozat és ismeretterjesztő kiadványok készítése a lakosság számára, rendezvény Algyőn (falunap) energetikával foglalkozó cégbemutatókkal, lakossági tanácsadó szolgálat működtetése Algyőn, tájbejárás-sorozat
Képzések, tananyag és tantervfejlesztések, szervezetfejlesztés •TÁMOP •ÁROP (polgármesteri hivatalok szervezetfejlesztése) •ROP-ok önszerveződési és szervezetfejlesztési pályázatai, komplex pályázatai
Köszönöm figyelmüket, és várom kérdéseiket •most, vagy •a szekcióban, melynek témája: •óvodai, iskolai pályázatok •készítésük, •megvalósításuk •vagy bármikor a következő tanévben: