Csoport, tömeg és társadalom

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Advertisements

AZ EMBERI LÉT RENDSZERE KUTATÁSI PROGRAM-VÁLTOZAT Készítette: Seres György 2005.
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Tudás, közösség, hatalom
Párválasztás, szerelem
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
A deviancia összetett fogalma
Diktatórikus rendszerek, II.
Nevelés- és oktatásszociológia
A tanulók társas helyzete az iskolában
A kurzus programja Dátum Témakör december Piaci elégtelenségek
Elmélettörténet Bevezetés.
Szociális tanulás formái
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
Összehasonlító könyvtártudomány Gernot Wersig Balogh Melinda PTE-FEEK Informatikus könyvtáros, II/II.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Pártok és választások Politológia előadás április 14.
TÖRTÉNELEM TANTÁRGYBÓL
A csoportok Vezetési Ismeretek Előadások III. Mi a csoport? A csoport olyan egyének közössége, – akiknek közösen kialakított normarendszerük van – akik.
A szociálpszichológia tudományos alapjai
Politológia előadás A Pártrendszerek. Politológia előadás A Pártrendszerek.
Együtt egymásért és magunkért
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
Pártok és pártrendszerek
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA IV.
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA III.. A 60-as évek antropológiája E. Wolf: részterületek, terminusválság El ő zmények: 1.Angolszász strukturalista funkcionalizmus.
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
Konformitás A viselkedés változása abból a célból, hogy ragaszkodjon a létező társas normákhoz Társas normák – széles körben elfogadott szabályok melyek.
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
Naturalista filozófia Avagy milyen állásponton lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan épül fel a világ? Sipos Péter Budapest, 2007 október 10.
Általános művészetpszichológia 1. I. rész Illés Anikó ELTE TáTK, Társadalmi Kapcsolatok Intézete, Szociálpszichológia Tanszék Művészetterápia.
Általános művészetpszichológia II. 2.rész
Egy kis ország nagy reményekkel 1956
Glenn C. Loury A faji egyenlőtlenségek anatómiája nov. 19. ELTE ÁJK.
A kriminálpszichológia
Pszichológiai Ismeretek
Kulcsár László: A MULTIKULTÚRALTÁS SZOCIOLÓGIAI ÉS TÖRTÉNETI DIMENZIÓI – kutatási inspirációk - Sopron Nyugat Magyarországi Egyetem Benedek Elek.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
A valószínűségi magyarázat induktív jellege
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
Ki segít a segítőnek?. A segítő „születése” Hogyan válik valaki segítővé? Az ember, mint eredendően társas lény, nembeli lényegeként hordozza a proszociális.
Gaudium et Spes: Kihívások és kilátások Szeptember 10. Előadó: Dr. Tomka Ferenc.
Kultúrtörténeti kitekintés  Alain Badiou:  A gondolkodónak csak elgondolhatóvá kell tennie, azt ami ebből a kategóriából kiszakadni látszik  Nem morális.
Európa és Magyarország helyzete az ipari forradalom évszázadában I.
A ROMANTIKA életérzése, világszemlélete stílusirányzata A XIX. század
Durkheim Társadalmi kötelékek és rituálék. A vallás társadalmi jellegű A társadalom egyes egyéni erők szintézise Ezen erők az egyén viszonylatában fölérendeltek.
„…gép és akarata nincs többé” Somfalvi Aliz Eötvös József Collegium.
Filozófiatörténet előadások 1I.
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
A VILÁG A XIX. SZÁZAD MÁSODIK FELÉBEN
Fenntarthatóság és Káosz
Társadalmi kiscsoportok, konformitás és deviancia
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
Tárgyalás és kommunikáció a tanácsadó és az ügyfél kapcsolatában Szociálpszichológiai szempontok Dr. Dévényi Márta Egyetemi adjunktus Pécsi Tudományegyetem.
Szociálpszichológia – csoportközi viszonyok, előítéletek, szerepek, identitás Illés Anikó MOME.
Az iszlám civilizáció kialakulása és elterjedése Tk. 23.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése Az előítélet.
A római köztársaság válsága
EURÓPA AZ ELSŐ VILÁGHÁBORÚ UTÁN
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Kultúra és kommunikáció
Szociálpszichológia-2 Attitűd
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Előadás másolata:

Csoport, tömeg és társadalom Tömeglélektani összefüggések

Az előadás főbb témái Mik lehettek az emberiség történetében azok az alapélmények, amelyek a „tömeg” fogalmát, összetett jelentését kialakíthatták? Tömeg(es) képek a múltból és a jelenből Tömegjelenségek leírása (átélése – túlélése) még (miért?) nem tömeglélektan? A „tömeg”-történelem lélektani fordulópontjai: 1789 – 1848 – munkásmozgalmak, tömegpártok - I. világháború – totalitárius politikai mozgalmak (bolsevizmus, fasizmus) A tömeglélektan mint tudomány, Európában, USA-ban – kapcsolata a modern szociálpszichológiával Tömegjelenségek: tömeg – nyilvánosság – társadalmi nyugtalanság Nyitott kérdések sokasága, melyekkel már csak a „Tömeglélektan” című speciális kollégium keretei között foglalkozhat az érdeklődő hallgatóság!

Csatajelenet: testek őrült kavarodása

Szuronyroham: lovak, emberek gomolygása

Lovasroham: „szép tömeges rend”

Iszlám imádkozó tömeg

II. János Pál a Hősök terén 1991. augusztus

Tömegjelenségek - tömeglélektan A különféle tömegjelenségek leírása és hatása: csaták, a legyőzöttek tömeges lemészárlása, politikai és vallási ünnepek, pusztító járványok, cirkuszi játékok, a nép lelkesedése, pánik, lázadás, a nagy népvezérek hatása stb. stb. Mindezek leírása még nem „tömeglélektan”

A tömeg a történelemben – a tömegek történelme (1) Ókori Görögország – az athéni démosz Platón szerint: a tömeg az „elemi rossz”, Szókratész halálát is a tömeg okozza. A tömeg, a démosz uralma a polisz számára káros, mert instabil és önkényuralomhoz vezet. Ókori Róma – a római nép Livius szerint a tömeg „szükséges rossz”: „csőcselék”. Együtt kell vele élni. Szükséges a tömegek kontrollja. Erre szolgált a cirkusz.

Ókori Görögország: Agora

Római cirkusz

Gladiátorok

A tömegek történelme (2) Keresztény Európa A tömeg mint „pozitív” tényező: szegénység = tömeg - olyan körülmény, ami megváltandó. A tömeg mint „negatív” jelenség: Krisztust elítélő és Barabást felmentő hatása A tömegcselekvések ritualizálódnak: nagyszámú ember együtt az istentiszteleteken, amelyek NARRATÍV KERETBE foglalják az emberi élet fordulópontjait (születés, halál stb.)

II. János Pál temetése

Meghalt a pápa – éljen az új pápa

A tömegek történelme (3) 1789 – a francia forradalom – 1848 Radikálisan megváltoznak a tömegekről alkotott nézetek. A politikai erő forrása lesz a tömeg. Forradalmak: tömegerőszak, terror, csőcselék Ez a döntően „negatív kép” máig is tovább él. De vannak apológiák is: munkásmozgalmak, tömeg- és néppárti törekvések, totalitárius ideológiák és politikai rendszerek (bolsevik/fasiszta)

A francia forradalom: a sans-culotte-ok

Forradalom Pesten (1848)

Proletárok tömege

A háborút éltető tömeg Pesten (1914)

1936: a berlini olimpia megnyitó ünnepsége

A szovjet-orosz harcos tömeg

Vezér és tömeg(e): Lenin

Vezér és tömeg(e): Mussolini

A tömeglélektan mint tudomány Gabriel Tarde: „A büntetőjog filozófiája” (1890) – először tanulmányozza a tömeglélektan kérdéseit Uő: „A vélemény és a tömeg” (1901) – explicit tömeglélektan Gustave Le Bon: „A tömegek lélektana” (1895) – az irányzat széles körben ható megalapozója

Le Bon tömeglélektani koncepciójának hatása Európában: Anglia: Mc Dougall szociálpszichológiájára (1908) és külön csoportlélektanára (1921) Német nyelvterület: Freud: Tömeglélektan és én-analízis (1921) USA: Ross (1908) szociálpszichológiájára Robert E. Park szociológiájára, aki 1916-33 között a Chicago-i Egyetemen tanított Blumer transzformációs modellje

Az alapkérdések Mit jelent a „tömegben lévő emberek lélektana”? A tömegben lévő egyének pszichológiája alapjaiban különbözik egyéni pszichológiájuktól? Az egyének tömeggé történő csoportosítása egy új „kollektív lélek” kialakulásához vezet? A „kollektív lélek” a tudattalanban gyökerezik? „Alacsonyabb rendű” viselkedésről van szó?

Klasszikus tömeglélektan vs. modern szociálpszichológia Elavult pszichológia – például annak feltételezése, hogy az elszigetelt egyén racionális A spekulatív alapok problémája – a „tömeglélek” ontológiai státusza mint probléma Mégis: nagy inspiráló hatás - a modern kísérleti szociálpszichológiai vizsgálódásokra, pl. Festinger deindividualizációs kísérletei – módszertani megújulás a szociológiai terepvizsgálatokban, pl. a Cantril-vizsgálat: „Támadás a Marsról”

Tömeg és nyilvánosság Tömeg Nyilvánosság  az emberi társulás legrégibb formája tagjai együttesen vannak jelen az egyén egyidejűleg csak egy tömegben lehet jelen ezért a tömeg mérete viszonylag korlátozott Kritikátlan homogenizálódást eredményez Nyilvánosság a modern technika szülötte a tagok elszórtan léteznek, kohéziójuk a közös eszme tudatán alapul az egyén egyszerre számos nyilvánosság részese lehet mérete korlátlan lehet Kritikai eszmecsere jellemzi Ezért ez heterogenitást jelent

Mi is tehát a tömeg? Definíció: emberek viszonylag nagyszámú csoportosulása; közvetlen interakcióban állnak egymással valamilyen nyilvános helyen Jellemző sajátossága: Zsúfoltság – sok ember van együtt fizikailag korlátozott térben (pl. a város különböző színterei, pl. közlekedés stb.) Az egyének nem fókuszos interakció körülményei között vannak együtt (tehát egymás kölcsönös tudomásul vétele, de nincs közvetlen párbeszéd)

Mi is tehát a tömeg? (folyt.) 3. Fizikailag ugyanazon a helyen vannak jelen, tudatában vannak egymás jelenlétének, de kis csoportokban vagy egyenként saját céljaikat követik 4. Bizonyos helyzetekben (tüntetések, zavargások, pánik stb.) minden egyes egyén magatartása összekapcsolódik az összes többi jelenlévővel: hirtelen FÓKUSZOS INTERAKCIÓ alakul ki  A tömeg (ha időlegesen is) egyetlen egységként kezd viselkedni

Blumer transzformációs magyarázata Társadalmi nyugtalanság: olyan kontextus, amelyben a tömeghelyzet létrejön és a kollektív magatartás kialakul. Interpretatív vagy szimbolikus interakció: a hétköznapi társas viselkedés elméleti értelmezése Cirkuláris reakció: reciprok jellegű „nyugtalanság”, az egyének emiatt viselkednek hasonlóan – ha az egyének nyugtalanságát felgerjeszti a cirkuláris reakció, akkor az társadalmi nyugtalanságot eredményez

Blumer szerint… …a hétköznapi kollektív magatartás jellemzője: az emberek közös megértési módjai és elvárásai – ezek adják a résztvevők interpretatív érintkezését (implicit normákat stb.) A rutin cselekvések megszakadása miatt meghiúsulnak a szokásos egyéni cselekvési indítékok és diszpozíciók kielégülése. Ez váltja ki az egyének nyugtalanságát: viselkedésük koordinálatlan lesz.

(Blumer transzformációs magyarázata) Az elemi kollektív viselkedés mögött rejlő mechanizmusok és lépések interpretációja (Blumer transzformációs magyarázata)

MELLÉKLET FELHÍVOM A TISZTELT HALLGATÓSÁG FIGYELMÉT A KÖVETKEZŐ FÉLÉVBEN INDULÓ „TÖMEGLÉLEKTAN” SPECIÁLIS KOLLÉGIUMRA, melynek keretében többek között foglalkozunk majd a következő témákkal és jelenségekkel is:

Mit jelent a sokaság védelme? A gnúk az afrikai szavannán óriási tömegekben vándorolva elbizonytalanítják, elriasztják a ragadozókat.

A „sokaság védelme” működik a nagyvárosokban is? A kérdés megválaszolásához ezen a helyen elgondolkoztató adatokat találhatunk: http://shl.stanford.edu/Crowds/chrono/stats.htm

Mi a pánik? (Különösen a menekülő tömegben) A lövések elől menekülő tömeg a Kossuth téren, 1956. október

MI A GÓLÖRÖM?

MIÉRT TOMBOL EZ A ROCK-KONCERT KÖZÖNSÉG?

Mi a mexikói hullám? Ezen a honlapon meg lehet tudni: http://angel.elte.hu/wave/

Miért lelkes ez a tömeg? G.W. Bush elnökjelölő kampánygyűlése

És miért nem lelkes ez a tüntető tömeg? De talán erős? Gazdatüntetés Budapesten, 2005.02.22.

És keserűen humoros (is)?

És végül… ez is egy (ló)tömeg?