Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lukács Oktatási Központ -
Advertisements

1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
Vezetéstudományi Intézet Szervezeti magatartás tanszék 1093 Budapest, Fővám tér 8.; 1828 Budapest, Pf Tel.: (1) , (1) ; fax: (1)
A munka fogalma és társadalmi jelentősége
Csoport munka.
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
Az emberi szükségletek hierarchiájáról
Deviancia Minden tünet kialakulásánál szerepet játszik:
Minőségmenedzsment alapelvek
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
A személyiség.
Köszönti Önöket az és vezetője, Bohnné Keleti Katalin, okleveles közgazda, nemzetközi marketing szakértő, a Magyar Marketing Szövetség elnökségi tagja.
Szervezeti formák.
A nevelés tartalma. a tanulás iránti igény is társadalmilag meghatározott, ezért az iskolai munka minőségi mutatója nem lehet pusztán a tanulók igényeinek.
A tanulók társas helyzete az iskolában
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
Személyiséglélektan Csoportos viselkedés
A CSOPORT MEGHATÁROZÁSA
interperszonális személyiség-koncepciója
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Ideális – Valóságos – Sugallt Dányi Zoltán ref. lelkipásztor, pasztoral - pszichológus Budapest
Társadalmi szerkezet Szerep és státusz.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Adatgyűjtés, mérési alapok, a környezetgazdálkodás fontosabb műszerei KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
A család szerepe, jellemzői
A csoportok Vezetési Ismeretek Előadások III. Mi a csoport? A csoport olyan egyének közössége, – akiknek közösen kialakított normarendszerük van – akik.
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
Egyéni döntések a szervezetben
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
Az iskolai csoportok sajátosságai
MOTIVÁCIÓ és ÖSZTÖNZÉS
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Az EEM helye a menedzsmentben
A team számára hasznos személyiségek
A team számára hasznos személyiségek (M.Belbin)
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Stratégiai döntéshozatal könyvtári környezetben (Könyvtármenedzsment) (4, 5)
Személyiségelméletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
Szerepek, elvárások, elégedettség
A deviancia értelmezési kerete
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Vállalkozásmenedzsment I.
A CSOPORT HATÁSA A KLUBTAGRA
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
Összeállította: Piacsek László Zoltán
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Az emberi erőforrás menedzsment (EEM)
6. A szerep fogalma a szociálpszichológiában
A teljesítménymenedzsment stratégiai kérdései
Előadás másolata:

Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc

Csoportos viselkedés I. 88. lecke

Miért vizsgálják a csoportokat? •Csoport mint társadalmi jelenség (emberek együttese) •Csoport mint gazdasági jelenség (munkavégzés, fogyasztói szokások, stb.) •Nem mindegy hogyan és miként működik….

Módszertan •Kutatási módszerek: - megkérdezés: - szakmai interjú - mélyinterjú - megfigyelés: - tudományos (külső) - önmegfigyelés - kísérlet: - laboratóriumi - természetes ●Leggyakoribb: tesztek, terepgyakorlat, korábban kísérletek.

Maslow: szükséglethierarchia hét szintje: •Önmegvalósítási szükségletek: az önkiteljesítés elérése és a lehetőségek megvalósítása •Esztétikai szükségletek: szimmetria, rend, szépség •Kognitív szükségletek: tudni, érteni, megismerni •A megbecsülés szükséglete: teljesíteni, kompetensnek és elnyerni mások tiszteletét és elismerését •A szeretet szükséglete: másokhoz tartozni, befogadottnak lenni •Biztonsági szükségletek: biztonságban, veszélyektől mentesnek lenni •Fiziológiai szükségletek: éhség, szomjúság, stb.

A CSOPORT EMBEREK OLYAN EGYÜTTESE, AKIK VISZONYLAG ÁLLANDÓ KAPCSOLATBAN VANNAK EGYMÁSSAL KÖZÖS ÉRDEKEIK ALAPJÁN, SZEMÉLYESEN BEFOLYÁSOLJÁK EGYMÁST ÉS A KÜLVILÁGGAL SZEMBEN VALAMIFÉLE „ MI” TUDATUK ALAKUL KI elkülönült, mégis hálózatban (virtuális, valamiféle kapcsolat) lévő emberek együttese, akik információs technológia felhasználásával valósítják meg közös céljaikat „direkt vagy interakción alapuló, sokféle szükségletet kielégítő, mégis alapvetően célrealizáló közösségi forma, jelenség, mely többségében eltér az izolált egyének jegyeitől” 3-as : interakció, közös cél, tudatosság LEGÁLTALÁNOSABBAN A KÖVETKEZŐKÉPP JELLEMEZHETŐ: - A CSOPORT TAGJAI INTERAKCIÓBAN ÁLLNAK EGYMÁSSAL KÖZÖS CÉLJAIK, NORMÁIK VANNAK - EZEK KIJELÖLIK TAGJAIK CSELEKVÉSEINEK IRÁNYAIT ÉS HATÁRAIT - KIFEJLŐDIK BENNÜK A SZEREP-RENDSZER ÉS TUDATOSUL - A CSOPORTOT KÍVÜLÁLLÓK IS ELISMERIK - TAGSÁGA PONTOSAN KÖRVONALAZHATÓ

A CSOPORTOK LÉTREJÖTTÉNEK FŐ OKAI A CSOPORTOK LÉTREHOZÁSÁT MINDIG VALAMILYEN SZÜKSÉGLET INDOKOLJA, MELYEK ÁLTALÁBAN A KÖVETKEZŐEK LEHETNEK (az igények szintjei –Maslow): •GAZDASÁGI, ANYAGI OKOK: munkacsoport, érdekcsoport, termelők •SZOCIÁLIS IGÉNYEK: hovatartozás, társas igény •BIZTONSÁGI SZÜKSÉGLETEK KIELÉGÍTÉSE -védelem, érdekvédelem •PRESZTIZS IRÁNTI IGÉNY -vonzónak tartott hovatartozás

Csoporthatás a viselkedésemre A csoport megléte, jelenléte illetve az ahhoz, annak tagjaihoz való alkalmazkodás alapvetően befolyásolja az egyéni viselkedést, továbbá a viselkedés folyamatszemléletű megközelítésben vizsgálható Egyén Előnyökhöz és hátrányokhoz jut azáltal, hogy kapcsolatban van a csoporttal Csoport Előnyökhöz vagy hátrányokhoz jut, azáltal, hogy észleli és befogadjak az egyént Előnyök és hátrányok Social exchange theory (TCSE) (Blau 1964, Homans 1961)  Elcserélni a közösségi aktivitást valamiféle ellenértékért  Az ellenérték anyagi és nem anyagi jellegű

Társadalmi csere elmélete Akkor csatlakozunk egy csoporthoz, ha az az értékes jutalmak maximumát nyújtja, miközben a lehetséges költségek a legcsekélyebb számát rója ránk. •Biztonság •Státusz •Affiliáció (hovatartozás) •Támogatottság, elfogadottság •Hiedelmek megerősítése •Közösség •Hatalom •Célok megvalósítása •Személyes befektetés •Feszültség •Ellentétek •Elutasítás •Ellenkezés

A CSOPORTOK MŰKÖDÉSÉNEK SAJÁTOSSÁGAI (opcionális) A csoportok fejlődése és működése számos jellemzővel írható le. Az egyik lehetséges megközelítés a struktúrálás, a belső viszonyok és az eredményességen keresztül mutatja be azt. Vizsgálat anyag és módszer: agrárgazdasági vezetők, kérdőíves interjú. Kialakulás: szervezeti és személyes aspektusok lehetősége: preferálás, kialakítás szempontjai és módszerei. A vezetők többségében szervezeti szempontból közelítik meg a csoportok működését.

STRUKTÚRA •A CSOPORTSTRUKTÚRA leírható a csoport mérete, összetétele, norma, státusz és szerepek alapján •Az egyén helye beazonosítható a két dimenzió alapján - státusz és szerep

STÁTUSZ AZ A RELATÍV HORIZONTÁLIS POZÍCIÓ VAGY ÁLLAPOT, AMI EGY ADOTT SZEMÉLYRE EGY ADOTT TÁRSADALOMBAN VAGY CSOPORTBAN JELLEMZŐ-ÉRTÉKELÉST TESZ LEHETŐVÉ •KRITÉRIUMOK: ISKOLÁZOTTSÁG, KÉPESSÉGEK, TELJESÍTMÉNY, FELELŐSSÉGVÁLLALÁS •KISEBB CSOPORTOKBAN A MAGÁVAL HOZOTT JELLEMZŐ DOMINÁL •MUNKA KÖZBEN ELÉRT STÁTUSZ

Szerepek A SZEREPEK - a tagok viselkedésre vonatkozó elvárásai Számos szerep strukturálás lehetséges, a szerepek és az ahhoz való viszonyulás az egyik leggyakoribb és legszínesebb területe a vizsgálatoknak Szerepelvárás Szerepfelfogás Szerepelfogadás Szerepteljesítmény •SZEREP KONFLIKTUSOK: A. SZEREPEK KÖZÖTTI (apa-fia) B. SZEREPEN BELÜLI (középvezető dilemmája) C. SZEMÉLY-SZEREP (porszivóügynök) •SZEREPELVÁRÁSOK-AZ EGYÉN ELVÁRT AKTIVITÁSA •SZEREPFELFOGÁS-MENNYIT ÉRT MEG A SZEREPÉBŐL •SZEREPELFOGADÁS-AZONOSULÁS A SZEREPPEL •SZEREPTELJESÍTMÉNY-MENNYIT NYÚJT ADOTT SZEREPÉBŐL

SZEREPKÉSZLET ÉS SZEREPKOMPLEXUM Merton szerint szerepek egész sorozata kapcsolódik egy-egy státushoz. Pl. tanár. (Aszerint változik, hogy kivel lép komplementer interakcióba). A szervezetek a szerepviselkedések kollektív mátrixát képezik, ahol minden pozícióhoz a szervezet által szabályozott szerepkészlet tartozik. A szerepkomplexum kifejezés arra utal, hogy az egyén által betöltött különböző státusok szerepkészletei, (pl. férfi, apa, mérnök, férj, szerető, barát) összességükben hányféle szerepet rónak a személyre. Növekedés, zsugorodás.

SZEREPTÍPUSOK Veleszületett szerepek: ezekből nem lehet kilépni, oda mobilitás útján nem lehet bekerülni, ezek a szerepek sorsszerűen kísérik az embert. (pl. férfi-nő, vagy bizonyos társadalmakban a születés alapján történő hovatartozás) Szerzett szerepek: az egyéni aktivitás függvényében alakulnak. Ezek adják az egyén mobilitásának, felemelkedésének lehetőségét. A polgári társadalom értékei a szerzett szerepek elsőbbségét nyomatékosítják a veleszületett szerepekkel szemben. A./ A szerepszerzés módja szerint

B./ A szerep átfogó jellege szerint: -Pervazív (alapvető, az összes többire ható) szerepek: az összes többi szerepre hatnak (pl. nemi szerep, generációs (kor hatása) szerep) -Rokonsági-családi szerepek, foglalkozási, szituációs szerepek. Bizonyos foglalkozási szerep (hivatás) ölthet pervazív jelleget. -Léteznek egyéb strukturálások is: kapcsolatorientált, feladatorientált és önmagunkra irányuló szerep -Időszakos vagy állandó -Előre vagy hátramutató szerep

A BELBINI SZEREPEK

A Belbin-teszt •M. Belbin a Team avagy az együttműködő csoport című könyve •7 kérdésben csoportmunkára vonatkozó értékítélet •8 fajta szerepet azonosít •A szerepek leírásának több funkciója is lehet (alkalmasság, kettős szerepmegjelenés kizárása, csoportformálás lehetősége)

Csapatszerepek (Laár, 2007) - opcionális: Elnök Előnyős tulajdonságai (erősségek)  Képes mindenkit előítéletek nélkül és pusztán érdemei alapján értékelni  Célorientált Csapatjátékos  Jól reagál különféle személyiségekre és szituációkra  Erősíti a csapatszellemet

Palánta vagy ötletgyár Előnyős tulajdonságai (erősségek)  A szellem embere  Képzelet-gazdag  Nagy tudású  Kiváló értelmi képességekkel rendelkezik Megfigyelő-helyzetértékelő Előnyös tulajdonságai  Jó ítélőképességgel rendelkezik  Előrelátó  Gyakorlatias

Forrásfeltáró Előnyős tulajdonságai (erősségek)  Jó kapcsolattartó, remek kapcsolatokkal  Jól értesült  Meg tud felelni a kihívásoknak Team-vagy vállalatépítő Előnyős tulajdonságai (erősségek)  Jó szervező  Gyakorlatias gondolkodású  Kemény munkához szokott  Fegyelmezett

Serkentő Előnyős tulajdonságai (erősségek) Küzd és motivál  A cselekvőképtelenség  A hatékonyság hiánya  Az önelégültség  Az önáltatás  Ellen A megvalósító Előnyős tulajdonságai (erősségek) –Tökéletességre törekszik –Nem hagy semmit befejezetlenül

Köszönöm a figyelmet!