FENNTARTHATÓ VÁROSI MOBILITÁSI TERV (SUMP) KÉSZÍTÉSE

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
KLÍMAVÁLTOZÁS, KÖZLEKEDÉS, VÁROS, EURÓPAI UNIÓ, VISEGRÁGIAK
Advertisements

Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Kamarai prezentáció sablon
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet
Modern technológiák az energiagazdálkodásban - Okos hálózatok, okos mérés Haddad Richárd Energetikai Szakkollégium Budapest március 24.
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
Humánkineziológia szak
A KÖRNYEZETI ÉRTÉKELÉSEKRŐL Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
ÚJ KIHÍVÁSOK, ALTERNATÍVÁK A FENNTARTHATÓSÁG ÚTJÁN „LEGYEN SZÍVÜGYÜNK A FÖLD!” Nukleáris energiatermelés a fenntarthatóság jegyében Bátor Gergő.
Mellár János 5. óra Március 12. v
Vörös Attila, Gáspár László, Kálnoki Kis Sándor Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet ERTRAC-Hungary.
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
A tételek eljuttatása az iskolákba
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
TIME TO DECIDE ÉS MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
szakmérnök hallgatók számára
A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
A háború és a modern fegyveres erő
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
A Strukturális Alapok tervezési folyamata és a partnerség Részvételi demokrácia, társadalmi párbeszéd: avagy hogyan tudnak a civil szervezetek élni részvételi.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
Minőség menedzsment 6.előadás
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
Strukturális és Kohéziós Alapok
Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia. Folyamat Kormányprogramban Kormányprogramban OGY határozat-tervezet OGY határozat-tervezet NÉS koncepció: MTA-EMLA,
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
A KTI az EU és a hazai közlekedéspolitika irányelveit követve a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe véve folyamatosan fejlődő,
„Stratégia az intelligens közlekedési rendszerek hazai fejlesztéséhez” május 17. Dr.-habil. Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Magyar Útügyi Társaság
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
Kissné Bencze Katalin Nemzeti Erőforrás Minisztérium június 18.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
CONNECT ”Az ITS rendszerek értékelési irányelveinek előkészítése, Magyarországi szempontok.”
Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány Város, közlekedés,
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
TIME TO DECIDE „MOZGÁSBA HOZNI EURÓPÁT” Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet NEMZETKÖZI.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
A KÖVETKEZŐKBEN SZÁMOZOTT KÉRDÉSEKET VAGY KÉPEKET LÁT SZÁMOZOTT KÉPLETEKKEL. ÍRJA A SZÁMOZOTT KÉRDÉSRE ADOTT VÁLASZT, VAGY A SZÁMOZOTT KÉPLET NEVÉT A VÁLASZÍV.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
Atomenergia kilátások Kovács Pál OECD Nuclear Energy Agency OECD Nuclear Energy Agency.
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
A vállalatok társadalmi felelősségvállalása, mint a fenntarthatóságot támogató szemlélet - Berkesné Rodek Nóra -
Magyar Útügyi Társaság
Előadás másolata:

FENNTARTHATÓ VÁROSI MOBILITÁSI TERV (SUMP) KÉSZÍTÉSE Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet http://www.vki.hu/~tfleisch/ tfleischer@vki.hu BUMP szeminárium Fenntartható Városi Mobilitási Terv (SUMP) képzés önkormányzatok és tervezők számára Regionális Környezetvédelmi Központ Szentendre, 2014. március 19.

SUMP http://www.mobilityplans.eu/docs/file/SUMP_Brochure_HU_web.pdf

Fenntartható városi mobilitási terv készítése Miért gyanús számomra minden ilyen brosúra? Miért gyanús konkréten a SUMP? Mi hasznos mégis a folyamatban? Uniós közlekedési politikák tárgyának kiszélesedése *↑ Modernitás utáni szemléleti fordulat Fenntarthatóság, + alkalmazkodás, együttműködés Integrációk Részvétel Célok és indikátorok Összefoglaló

Global & intercontinental Documents / years Local urban & suburban Country-wide or macro-regional (cc.100–800 km) EU-wide Global & intercontinental before 1992 Specific sub-sector targets; competition balancing 1992 CTP harmonisation of state regulations „Single network to a single market” + TEN-T (keep up with USA & Japan/E-Asia) 1996 TEN-T TEN-Guidelines + emphasis on 14 priority projects 1991–94–97 PEC Pan-European (Helsinki) Corridors 1995–99 TINA TINA densified secondary network for accessing countries 2001 WP „Time to Decide” Reduction in mobility Decreasing road transport + TEN-T Managing the globalisation of transport 2004 (29 Apr.) TEN-T Guidelines 30 priority projects   2006 WP review „Keep Europe Moving” “Optimise each mode’s own potential” „Mobility must be disconnected from its negative side-effects” 2007 Guidelines for Europe and neighboring regions: Extension of trans-European transport axes to neighboring countries and regions. 2011 WP …to a Single European Transport Area – Towards a competitive and resource efficient transport system WP development goals No (1), (9) and (10). WP development goals No (3), (4b), (8), (9) and (10). 60 % GHG emiss. reduc. by 2050; reducing oil dependency; barriers to increasing congestion + „single European transport area” WP goals (4a) and (5). WP development goals No (2), (6), (7), (9) and (10). 2010...12.. EU TEN-T Guidelines … Identification of urban main modes Dual layer approach: core & comprehensive network… +core network corridors Adequate connections to neighbouring and third countries Az EU által szabályozott közlekedési feladatok a korábbi EU-szinttől fokozatosan kiterjednek a nagyobb és a kisebb területi egységek irányában is

…úton egy versenyképes és erőforrás- hatékony közlekedési rendszer felé Helyzetértékelés Üvegház-gáz kibocsátás SEC(2011) 391 final p.18. Városi, (települési) Makro-regionális (közepes itt <500 km) Globális és interkontinentális személy 17 % 33 % 10 % Ebben közút 16 % 29 % 0 % teher 6 % 23 % 11 % 19 % COM(2011) 144 végleges. Fehér Könyv: Útiterv az egységes közlekedési térség megvalósításához – Úton egy versenyképes és erőforrás-hatékony közlekedési rendszer felé. Európai Bizottság, Brüsszel, 2011. 3. 28. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2011:0144:FIN:HU:PDF Az összes uniós kibocsátás a 100 %; – a táblázat ehhez viszonyít. 23 % városi/környéki, 56 % makro-regionális és 21 % interkontinentális. Személyközlekedés 60 % teherforgalom 40 % A közút adja az összes kibocsátás 70 %-át (*A villamosenergia-termelés az energia szektornál szerepel: kb.2%)

Forrás: Vrtic M, – Lohse D, – Fröhlich P, – Schiller C, – Schüssler N, – Teichert H, – Axhausen KW (2005) A simultaneous two-dimensionally constraint disaggregate trip generation, distribution and mode choice model: Theory and application for the Swiss national model. Paper presented at the ERSA conference, Amsterdam, July 2005 http://s3.amazonaws.com/zanran_storage/www.feweb.vu.nl/ContentPages/146492788.pdf#page=17 Mutató Városi / helyi Országos EU-szintű EU szomszédság Kontinens-közi Közlekedés kibocsátása [%] 23 56 21 Halálos közúti balesetek [%] 38 62 Utazások száma [%] 85 % (?) 8 % (?) 4 % (?) 2 % (?) 1 % (?) Utazási cél-pont [%] 98 % (?) Forrás: COM(2011) 144 végleges. Fehér Könyv: Útiterv az egységes közlekedési térség megvalósításához – Úton egy versenyképes és erőforrás-hatékony közlekedési rendszer felé. Európai Bizottság, Brüsszel, 2011. 3. 28. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2011:0144:FIN:HU:PDF Vrtic M, – Lohse D, – Fröhlich P, – Schiller C, – Schüssler N, – Teichert H, – Axhausen KW (2005) A simultaneous two-dimensionally constraint disaggregate trip generation, distribution and mode choice model: Theory and application for the Swiss national model. Paper presented at the ERSA conference, Amsterdam, July 2005 http://s3.amazonaws.com/zanran_storage/www.feweb.vu.nl/ContentPages/146492788.pdf#page=17 A közlekedésből származó kibocsátási, forgalmi és baleseti mutatók megoszlása területi kategóriák szerint Forrás: EU WP 2011 háttéranyagai + Vrtic et al.

SMILE Towards Sustainable Urban Transport Policies Recommendations for Local Authorities May, 2004. 62 p. http://www.osmose-os.org/documents/160/SUTP_SMILE.pdf Hoppá! A Google Chrome nem találta meg a www.smile-europe.org webhelyet Partners: F F D D A I B ES

SUTP Sustainable Urban Transport Plans Preparatory Document in relation to the follow-up of the Thematic Strategy on the Urban Environment. Main document 18 p. 25 September 2007. http://ec.europa.eu/environment/urban/pdf/transport/2007_sutp_prepdoc.pdf

PILOT Sustainable Urban Transport Planning: SUTP Manual • Guidance for stakeholders • 2007. 56 p. http://www.pilot-transport.org/fileadmin/WP2/Pilot_EN_WEB.pdf Key characteristics: participatory, sustainability, integrated, measurable targets, cost-internalisation, policy implementation steps „10 küldetés”: időzítés, koordináció, részvétel, érdekel-tek bevonása, politikák integrálása, méltányosság, kommunikáció, szakszerűség, szervezés

CIVITAS is designed as a programme that allows cities to learn from each other and facilitate exchange of ideas. (from 2002 on) Main thematic groups: Car-independent Lifestyles Clean fuels and vehicles Collective Passenger Transport Demand Management Strategies Integrated planning Mobility Management Public Involvement Safety and Security Transport Telematics Urban Freight Logistics. http://www.civitas-initiative.org/mobility-solutions-page

. ELTIS The aim of ELTIS is to provide information and support a practical transfer of knowledge and exchange of experience in the field of urban and regional transport in Europe… . http://www.eltis.org

The aim of this brochure is to share these international experiences and offer a glimpse behind the curtain of EPOMM member countries. The brochure is based on a Dutch report written and published in 2012 by KpVV… [Best practices, jó – de csak nyugati példák… NL, GB, B, CH, A, D, F, I, PR, S, SF, N. Ők osztották el a projektpénzeket…] Mobility management: The smart way to sustainable mobility in European countries, regions and cities www.epomm.eu 132 p. September 2013. http://epomm.eu/docs/file/epomm_book_2013_web.pdf

Fenntartható városi mobilitási terv készítése Valamennyi kiadvány a legutóbbi dekádból való Kizárólag a városi közlekedéssel átfogóan foglalkozó munkák Tehát nincs benne, amelyik helyközi közlekedéssel foglalkozik Nincs benne amelyik városi közlekedéssel csak részben foglalkozik (pl. LUTR Land Use and Transportation Research) Nincs benne, amelyik egy részterületre ad eligazítást – buszsávok, tarifa, üzemanyag, city-logisztika stb. [pl. Urban freight transport and city logistics 2002 http://www.eu-portal.net/material/downloadarea/kt8_wm_hu.pdf Meta-anyag, 11 korábbi uniós kutatást foglal össze: LEAN BESTUFS IDIOMA COST 321 SOFTICE FV-2000 FREYA INFREDAT REFORM COST 339 DIRECT] Tehát: miért gyanús számomra minden új brosúra? Ezért, amit elmondtam. És nem látom, hogy újat mondanának, fejlődnének, elemeznék saját hatékony(talan)ságuk okait, próbálnák megérteni azokat, akikhez szólni akarnak

SUMP http://www.mobilityplans.eu/docs/file/SUMP_Brochure_HU_web.pdf

http://www.mobilityplans.eu/docs/file/SUMP_Brochure_HU_web.pdf

Ez szép gondolat, de eleve nem teljesül, ha motiváció az, hogy uniós pénzek pályázásához kötelező feltétel a SUMP készítése + integráció, részvétel, alkalmazkodás

Ez szép gondolat, de eleve nem teljesül, ha motiváció az, hogy uniós pénzek pályázásához kötelező feltétel a SUMP készítése + integráció, részvétel, alkalmazkodás = korábbi kudarcok okai is!

Ez szép gondolat, de eleve nem teljesül, ha motiváció az, hogy uniós pénzek pályázásához kötelező feltétel a SUMP készítése + integráció, részvétel, alkalmazkodás = korábbi kudarcok okai is! Munkafolyamat

Munkafolyamat + integráció, részvétel, alkalmazkodás BAU = korábbi kudarcok okai is! Ez nem előkészítés, ez érdemi tartalmi lépés Ez szép gondolat, de eleve nem teljesül, ha motiváció az, hogy uniós pénzek pályázásához kötelező feltétel a SUMP készítése

A modernitás időszaka – és az Athéni Charta A CIAM 4.kongresszusa (Congress Internationaux d’Architecture Moderne) 1933 Fókuszban a lakáskérdés megoldása => tömeges lakásépítés: a lakótelep (kis dobozok gyártása: lakások tízszintes épületekben, iparosítható gyártási eljárás) A város hozzáidomítása e tömegtermelési filozófiához és a technológiához: funkcionálisan homogén városnegyedek (ez lesz a fő terület-felhasználási elv): üzleti negyed, lakónegyed, ipari zóna, üdülőövezet. Hatékony tömegtermelés, economy of scale, ‘big is better’, az a jó, ami tervezett

A modernitás időszaka – és az Athéni Charta Közlekedés: kis dobozok, mint egységek; az új domináns közlekedési mód a közút Városokban: a felszín kell az autóknak: sínek a felszín alá vagy fölé. Útban van a villamos, keskenyebb járda, kevesebb fa, odébb rakott gyalogátkelő, buszmegálló stb. „kevés a hely, több helyet az autóknak” A fő cél megkönnyíteni a (motorizált) mobilitást „Citius, altius, fortius” (gyorsabban, magasabbra, erősebben) = A jó technológia jelentése: jobb hardware: (motor, jármű, üzemanyag, autópálya)

A posztmodern – és a Lipcsei Charta ‘Everything goes’ (világzene, vendégszöveg, újrahasznosítás …) A külső feltételek: környezet, társadalom, városi élet – nem elhanyagolható. A tervezett, ember-alkotta rendszereinket a körülményekhez (sőt, a változó körülményekhez!) kell igazítani, ahhoz kell alkalmazkodni. Új kulcsszavak: integráció, együttműködés, partnerség, networking, konzultáció, illeszkedés, alkalmazkodás… (kölcsönös függés) Új szempontok, értékek: rugalmas, puffer, tartalék, redundáns, sokszínű (versus: hatékony, egységes, optimális, kiszámított etc.) => Lipcsei Charta a fenntartható európai városról 2007. május 24-25 Fő elve: integrált megközelítés (+ Structural Funds) Makro léptékű funkcionális felosztás helyett a szomszédsági egység multifunkcionalitása elengedhetetlen. (Kis távolságok városa, kisváros a nagyvárosban, vegyes zónák, smart city, gyalogosan elérhető) E szemléletváltásból kiindulva értelmezhetőek a városi közlekedésben is a fő elvek:integráció, részvétel, fenntarthatóság, alkalmazkodás és értelmezhető az a helyzet, aminek a megváltoztatására törekszünk Salingaros, Nikos A (2000) Complexity and Urban Coherence. Journal of Urban Design, Vol. 5. pp.291-316.

A közlekedési célok meghatározásához három forrás nélkülözhetetlen: – A város átfogó (nem közlekedési) célrendszere; – A nemzetközi trendek ismerete, más városok tapasztalatai; – A város közlekedési helyzetének az értékeléséből eredő tapasztalatok

A közlekedési célok meghatározásához három forrás nélkülözhetetlen: – A város átfogó (nem közlekedési) célrendszere; – A nemzetközi trendek ismerete, más városok tapasztalatai; – A város közlekedési helyzetének az értékeléséből eredő tapasztalatok

S M A R T Magyar fordítás Betű Specifikus Mérhető Átlátható Reális Teljesít-hető T References Jump up^ Bogue, Robert. "Use S.M.A.R.T. goals to launch management by objectives plan". TechRepublic. Retrieved 20 November 2013. ^ Jump up to:a b c Doran, G. T. (1981). There's a S.M.A.R.T. way to write management's goals and objectives. Management Review, Volume 70, Issue 11(AMA FORUM), pp. 35–36. ^ Jump up to:a b Why SMART objectives don't work (N.B. This sources gives "wins" in the last sentence of the quote but the original paper gives "twins"). ^ Jump up to:a b c d e f g Yemm, Graham (2013). Essential Guide to Leading Your Team : How to Set Goals, Measure Performance and Reward Talent. Pearson Education. pp. 37–39. ISBN 0273772449. Retrieved 2013-07-05. ^ Jump up to:a b c d e f g Piskurich, George M. (2011). Rapid Instructional Design : Learning ID Fast and Right. John Wiley & Sons. p. 132. ISBN 1118046927. Retrieved 2013-07-05. ^ Jump up to:a b c d e Richman, Larry (2011). Improving Your Project Management Skills. AMACOM Division ofAmerican Management Association. p. 65. ISBN 0814417299. Retrieved 2013-07-11. ^ Jump up to:a b c d e Frey, Bruno S.; Osterloh, Margit (2002). Successful Management by Motivation : Balancing Intrinsic and Extrinsic Incentives. Springer. p. 234. ISBN 3540424016. Retrieved 2013-07-11. ^ Jump up to:a b c d e Lawler, John; Bilson, Andy (2013). Social Work Management and Leadership : Managing Complexity with Creativity. Routledge. pp. 84–85. ISBN 1135247056. Retrieved 2013-07-14. ^ Jump up to:a b c d e Poister, Theodore H. (2008). Measuring Performance in Public and Nonprofit Organizations. John Wiley & Sons. p. 63. ISBN 047036517X. Retrieved 2013-07-14. ^ Jump up to:a b c d e Ryals, Lynette; McDonald, Malcolm (2012). Key Account Plans : The practitioners' guide to profitable planning. Routledge. p. 268. ISBN 1136390650. Retrieved 2013-07-14. ^ Jump up to:a b c d e Shahin, Arash; Mahbod, M. Ali (2004). "Prioritization of key performance indicators: An integration of analytical hierarchy process and goal setting". International Journal of Productivity and Performance Management (Emerald) 56 (3): 226–240. doi:10.1108/17410400710731437. Retrieved 2013-07-14. ^ Jump up to:a b c d e Siegert, Richard J; Taylor, William J (2004). "Theoretical aspects of goal-setting and motivation in rehabilitation". Disability & Rehabilitation (Informa) 26 (1): 1–8. doi:10.1080/09638280410001644932. Retrieved 2013-07-14. ^ Jump up to:a b Mentioned as an alternative in Yemm, Graham (2013) Jump up^ Mentioned as an alternative in Piskurich, George M. (2011) ^ Jump up to:a b Mentioned as an alternative in Lawler, John; Bilson, Andy (2013) Jump up^ Meyer, Paul J (2003). "What would you do if you knew you couldn’t fail? Creating S.M.A.R.T. Goals".Attitude Is Everything: If You Want to Succeed Above and Beyond. Meyer Resource Group, Incorporated, The. ISBN 978-0-89811-304-4.

S M A R T Magyar fordítás Betű Eredeti Specific* Specifikus Measurable [4][5][6][7][8][9][10][11][12] Mérhető M Measurable Átlátható A Achievable [4][7][8][10][12] Reális R Relevant [4][7][10][12][15] Teljesít-hető T Time-bound* [4][7][8][9] References Jump up^ Bogue, Robert. "Use S.M.A.R.T. goals to launch management by objectives plan". TechRepublic. Retrieved 20 November 2013. ^ Jump up to:a b c Doran, G. T. (1981). There's a S.M.A.R.T. way to write management's goals and objectives. Management Review, Volume 70, Issue 11(AMA FORUM), pp. 35–36. ^ Jump up to:a b Why SMART objectives don't work (N.B. This sources gives "wins" in the last sentence of the quote but the original paper gives "twins"). ^ Jump up to:a b c d e f g Yemm, Graham (2013). Essential Guide to Leading Your Team : How to Set Goals, Measure Performance and Reward Talent. Pearson Education. pp. 37–39. ISBN 0273772449. Retrieved 2013-07-05. ^ Jump up to:a b c d e f g Piskurich, George M. (2011). Rapid Instructional Design : Learning ID Fast and Right. John Wiley & Sons. p. 132. ISBN 1118046927. Retrieved 2013-07-05. ^ Jump up to:a b c d e Richman, Larry (2011). Improving Your Project Management Skills. AMACOM Division ofAmerican Management Association. p. 65. ISBN 0814417299. Retrieved 2013-07-11. ^ Jump up to:a b c d e Frey, Bruno S.; Osterloh, Margit (2002). Successful Management by Motivation : Balancing Intrinsic and Extrinsic Incentives. Springer. p. 234. ISBN 3540424016. Retrieved 2013-07-11. ^ Jump up to:a b c d e Lawler, John; Bilson, Andy (2013). Social Work Management and Leadership : Managing Complexity with Creativity. Routledge. pp. 84–85. ISBN 1135247056. Retrieved 2013-07-14. ^ Jump up to:a b c d e Poister, Theodore H. (2008). Measuring Performance in Public and Nonprofit Organizations. John Wiley & Sons. p. 63. ISBN 047036517X. Retrieved 2013-07-14. ^ Jump up to:a b c d e Ryals, Lynette; McDonald, Malcolm (2012). Key Account Plans : The practitioners' guide to profitable planning. Routledge. p. 268. ISBN 1136390650. Retrieved 2013-07-14. ^ Jump up to:a b c d e Shahin, Arash; Mahbod, M. Ali (2004). "Prioritization of key performance indicators: An integration of analytical hierarchy process and goal setting". International Journal of Productivity and Performance Management (Emerald) 56 (3): 226–240. doi:10.1108/17410400710731437. Retrieved 2013-07-14. ^ Jump up to:a b c d e Siegert, Richard J; Taylor, William J (2004). "Theoretical aspects of goal-setting and motivation in rehabilitation". Disability & Rehabilitation (Informa) 26 (1): 1–8. doi:10.1080/09638280410001644932. Retrieved 2013-07-14. ^ Jump up to:a b Mentioned as an alternative in Yemm, Graham (2013) Jump up^ Mentioned as an alternative in Piskurich, George M. (2011) ^ Jump up to:a b Mentioned as an alternative in Lawler, John; Bilson, Andy (2013) Jump up^ Meyer, Paul J (2003). "What would you do if you knew you couldn’t fail? Creating S.M.A.R.T. Goals".Attitude Is Everything: If You Want to Succeed Above and Beyond. Meyer Resource Group, Incorporated, The. ISBN 978-0-89811-304-4.

S M A R T E Magyar fordítás Betű Eredeti Más források szerint… Specifikus S Specific [4][5][6][7][8][9][10][11][12] Significant, stretching, simple, sustainable Mérhető M Measurable Motivational, manageable, meaningful Átlátható A Achievable [4][7][8][10][12] Appropriate, agreed,[6][13] assignable, attainable,[11]actionable, action-oriented,[5] adjustable, ambitious,[9]aligned with corporate goals,[14] aspirational, acceptable Reális R Relevant [4][7][10][12][15] Result-based, results-oriented, resourced,[15] resonant, realistic,[6][8][9][11][13] reasonable[5] Teljesít-hető T Time-bound [4][7][8][9] Time-oriented, time-framed, timed, time-based,[10] timeboxed, time-specific, timetabled, time limited,[12]time/cost limited,[6] trackable, tangible, timely,[5] time-sensitive[11] [Értékelt] E Evaluate Evaluated,[4] evaluate consistently,[5] ethical, excitable, enjoyable, engaging, ecological, evidenced Re-evaluate Reviewed,[4] rewarded, reassess, revisit, recordable, rewarding, reaching, recognize mastery[5] References Jump up^ Bogue, Robert. "Use S.M.A.R.T. goals to launch management by objectives plan". TechRepublic. Retrieved 20 November 2013. ^ Jump up to:a b c Doran, G. T. (1981). There's a S.M.A.R.T. way to write management's goals and objectives. Management Review, Volume 70, Issue 11(AMA FORUM), pp. 35–36. ^ Jump up to:a b Why SMART objectives don't work (N.B. This sources gives "wins" in the last sentence of the quote but the original paper gives "twins"). ^ Jump up to:a b c d e f g Yemm, Graham (2013). Essential Guide to Leading Your Team : How to Set Goals, Measure Performance and Reward Talent. Pearson Education. pp. 37–39. ISBN 0273772449. Retrieved 2013-07-05. ^ Jump up to:a b c d e f g Piskurich, George M. (2011). Rapid Instructional Design : Learning ID Fast and Right. John Wiley & Sons. p. 132. ISBN 1118046927. Retrieved 2013-07-05. ^ Jump up to:a b c d e Richman, Larry (2011). Improving Your Project Management Skills. AMACOM Division ofAmerican Management Association. p. 65. ISBN 0814417299. Retrieved 2013-07-11. ^ Jump up to:a b c d e Frey, Bruno S.; Osterloh, Margit (2002). Successful Management by Motivation : Balancing Intrinsic and Extrinsic Incentives. Springer. p. 234. ISBN 3540424016. Retrieved 2013-07-11. ^ Jump up to:a b c d e Lawler, John; Bilson, Andy (2013). Social Work Management and Leadership : Managing Complexity with Creativity. Routledge. pp. 84–85. ISBN 1135247056. Retrieved 2013-07-14. ^ Jump up to:a b c d e Poister, Theodore H. (2008). Measuring Performance in Public and Nonprofit Organizations. John Wiley & Sons. p. 63. ISBN 047036517X. Retrieved 2013-07-14. ^ Jump up to:a b c d e Ryals, Lynette; McDonald, Malcolm (2012). Key Account Plans : The practitioners' guide to profitable planning. Routledge. p. 268. ISBN 1136390650. Retrieved 2013-07-14. ^ Jump up to:a b c d e Shahin, Arash; Mahbod, M. Ali (2004). "Prioritization of key performance indicators: An integration of analytical hierarchy process and goal setting". International Journal of Productivity and Performance Management (Emerald) 56 (3): 226–240. doi:10.1108/17410400710731437. Retrieved 2013-07-14. ^ Jump up to:a b c d e Siegert, Richard J; Taylor, William J (2004). "Theoretical aspects of goal-setting and motivation in rehabilitation". Disability & Rehabilitation (Informa) 26 (1): 1–8. doi:10.1080/09638280410001644932. Retrieved 2013-07-14. ^ Jump up to:a b Mentioned as an alternative in Yemm, Graham (2013) Jump up^ Mentioned as an alternative in Piskurich, George M. (2011) ^ Jump up to:a b Mentioned as an alternative in Lawler, John; Bilson, Andy (2013) Jump up^ Meyer, Paul J (2003). "What would you do if you knew you couldn’t fail? Creating S.M.A.R.T. Goals".Attitude Is Everything: If You Want to Succeed Above and Beyond. Meyer Resource Group, Incorporated, The. ISBN 978-0-89811-304-4.

32 teendő 11 lépésben 4 blokkban

Ez inkább jóváhagyott vitaanyag

? ! Vajon mennyire érzékelték, hogy ez a „megfelelő infrastruktúra” részben az autózás körülményeinek a rovására is megy?

Részvétel. Mit képviselnek a lakosok? Attitudes of Europeans towards urban mobility. Report. Special Eurobarometer 406 / Wave EB79.4 – TNS Opinion & Social Fieldwork: May - June 2013. Publication: December 2013. The survey has been requested by the European Commission, Directorate-General for Mobility and Transport and co-ordinated by the Directorate-General for Communication. http://ec.europa.eu/public_opinion/index_en.htm http://ec.europa.eu/transport/themes/urban/doc/ump/flash-eurobarometer-ump-2013.pdf Országonként (EU-28) ezerfős reprezentatív minta (500-1500) közel 30 000 válasz Viselkedési minták, elvárások, jobbítási javaslatok Attitudes of Europeans towards urban mobility. Report. Special Eurobarometer 406 / Wave EB79.4 – TNS Opinion & Social Fieldwork: May - June 2013. Publication: December 2013. The survey has been requested by the European Commission, Directorate-General for Mobility and Transport and co-ordinated by the Directorate-General for Communication. http://ec.europa.eu/public_opinion/index_en.htm http://ec.europa.eu/transport/themes/urban/doc/ump/flash-eurobarometer-ump-2013.pdf

naponta hetente többször havonta néhányszor soha nem tudja Milyen gyakran Gyalogol Használ autót Közforgalmú eszközt Kerékpározik Motorozik naponta hetente többször havonta néhányszor soha nem tudja EU28, Eurobarometer 2013 Attitudes of Europeans towards urban mobility. Report. Special Eurobarometer 406 / Wave EB79.4 – TNS Opinion & Social Fieldwork: May - June 2013. Publication: December 2013. The survey has been requested by the European Commission, Directorate-General for Mobility and Transport and co-ordinated by the Directorate-General for Communication. http://ec.europa.eu/public_opinion/index_en.htm http://ec.europa.eu/transport/themes/urban/doc/ump/flash-eurobarometer-ump-2013.pdf

Országonként: milyen gyakran használja az autóját Országonként: milyen gyakran használja az autóját? naponta, hetente többször, ritkábban, soha EU28: 50, 27, 11, 12 HU: 24, 25, 25, 26 Attitudes of Europeans towards urban mobility. Report. Special Eurobarometer 406 / Wave EB79.4 – TNS Opinion & Social Fieldwork: May - June 2013. Publication: December 2013. The survey has been requested by the European Commission, Directorate-General for Mobility and Transport and co-ordinated by the Directorate-General for Communication. http://ec.europa.eu/public_opinion/index_en.htm http://ec.europa.eu/transport/themes/urban/doc/ump/flash-eurobarometer-ump-2013.pdf Eurobarometer 2013 EU28

Attitudes of Europeans towards urban mobility. Report Attitudes of Europeans towards urban mobility. Report. Special Eurobarometer 406 / Wave EB79.4 – TNS Opinion & Social Fieldwork: May - June 2013. Publication: December 2013. The survey has been requested by the European Commission, Directorate-General for Mobility and Transport and co-ordinated by the Directorate-General for Communication. http://ec.europa.eu/public_opinion/index_en.htm http://ec.europa.eu/transport/themes/urban/doc/ump/flash-eurobarometer-ump-2013.pdf Fontos ill. nagyon fontos városi problémának tekinti a megkérdezettek többsége: légszennyezés 81%; forgalmi torlódás 76 %; utazási költség 74 %; balesetek 73 %; zajártalom 72 % EU28 Eurobarometer 2013

Attitudes of Europeans towards urban mobility. Report Attitudes of Europeans towards urban mobility. Report. Special Eurobarometer 406 / Wave EB79.4 – TNS Opinion & Social Fieldwork: May - June 2013. Publication: December 2013. The survey has been requested by the European Commission, Directorate-General for Mobility and Transport and co-ordinated by the Directorate-General for Communication. http://ec.europa.eu/public_opinion/index_en.htm http://ec.europa.eu/transport/themes/urban/doc/ump/flash-eurobarometer-ump-2013.pdf Milyen intézkedésekkel lehetne javítani a városi közlekedésen ? Olcsó és jó közforgalmú közlekedés… EU28 Eurobarometer 2013

A valódi lépés annak elérése volt, (P Maurois) hogy a TGV nem kerüli el. Egyébként a London, Párizs, Brüsszel (Amszterdam, Köln) kapcsolat csomópontjában lenni - nem valami másolható elem. Jó, eredményes PR tevékenység, de nem azonos a társadalmi részvétellel..

Együtt a versenyképes és forrás-hatékony városi mobilitásért Együtt a versenyképes és forrás-hatékony városi mobilitásért. COM(2013) 913 végleges. Brüsszel 2013.12.17. http://ec.europa.eu/transport/themes/urban/doc/ump/com(2013)913_en.pdf Együtt a versenyképes és forrás-hatékony városi mobilitásért. COM(2013) 913 végleges. Brüsszel 2013.12.17 http://ec.europa.eu/transport/themes/urban/doc/ump/com(2013)913_en.pdf

Fenntartható városi mobilitási terv készítése Együtt a versenyképes és forrás-hatékony városi mobilitásért. COM(2013) 913 final. Brüsszel 2013.12.17. http://ec.europa.eu/transport/themes/urban/doc/ump/com(2013)913_hu.pdf ANNEX: Koncepció a fenntartható városi mobilitási tervekre http://ec.europa.eu/transport/themes/urban/doc/ump/com(2013)913-annex_hu.pdf SWD(2013) 524 final A call to action on urban logistics http://ec.europa.eu/transport/themes/urban/doc/ump/swd(2013)524-communication.pdf SWD(2013) 525 final Targeted action on urban road safety http://ec.europa.eu/transport/themes/urban/doc/ump/swd(2013)525-communication.pdf SWD(2013) 526 final A call for smarter urban vehicle access regulations http://ec.europa.eu/transport/themes/urban/doc/ump/swd(2013)526-communication.pdf SWD(2013) 527 final Mobilising Intelligent Transport Systems for EU cities http://ec.europa.eu/transport/themes/urban/doc/ump/swd(2013)527-communication.pdf SWD(2013) 528 final Impact assessment http://ec.europa.eu/transport/themes/urban/doc/ump/swd(2013)528-ia.pdf SWD(2013) 529 final Resume impact assessment http://ec.europa.eu/transport/themes/urban/doc/ump/swd(2013)529-resume-ia_en.pdf

Koncepció a fenntartható városi mobilitási tervekre „A koncepció a korszerű (*modern) és fenntartható városi mobilitással és közlekedéstervezéssel kapcsolatos széles körű konszenzust tükrözi” Célkitűzések: (…nem a települési közigazgatási régiók, hanem a „működő város” és hátországának igényeit tartják szem előtt.) a) Akadálymentesen hozzáférhető és kielégíti minden használó alapvető mobilitási igényeit; b) Egyensúlyt teremt a polgárok, a vállalkozások és az ipar mobilitás és közlekedési szolgáltatások iránti eltérő igényei között és reagál ezen igényekre; c) A különböző közlekedési módok kiegyensúlyozott fejlődését és jobb integrációját szolgálja; d) Megfelel a fenntarthatóság követelményének, és egyensúlyt teremt a gazdaság életképesség, a társadalmi méltányosság, az egészség és a környezeti minőség szükségletei között; e) Optimális hatékonyságot és költséghatékonyságot biztosít; f) Jobban kihasználja a városi tereket és a meglévő közlekedési infrastruktúrát és szolgáltatásokat; g) Vonzóbbá teszi a városi környezetet, javítja az életminőséget és a közegészségügyi helyzetet; h) Javítja a közlekedés biztonságát; i) Csökkenti a levegő- és zajszennyezést, az üvegházhatású gázok kibocsátását és az energiafogyasztást; és Koncepció a fenntartható városi mobilitási tervekre http://ec.europa.eu/transport/themes/urban/doc/ump/com(2013)913-annex_hu.pdf

Koncepció a fenntartható városi mobilitási tervekre „A koncepció a korszerű (*modern) és fenntartható városi mobilitással és közlekedéstervezéssel kapcsolatos széles körű konszenzust tükrözi” Célkitűzések: (…nem a települési közigazgatási régiók, hanem a „működő város” és hátországának igényeit tartják szem előtt.) a) Akadálymentesen hozzáférhető és kielégíti minden használó alapvető mobilitási igényeit; b) Egyensúlyt teremt a polgárok, a vállalkozások és az ipar mobilitás és közlekedési szolgáltatások iránti eltérő igényei között és reagál ezen igényekre; c) A különböző közlekedési módok kiegyensúlyozott fejlődését és jobb integrációját szolgálja; d) Megfelel a fenntarthatóság követelményének, és egyensúlyt teremt a gazdaság életképesség, a társadalmi méltányosság, az egészség és a környezeti minőség szükségletei között; e) Optimális hatékonyságot és költséghatékonyságot biztosít; f) Jobban kihasználja a városi tereket és a meglévő közlekedési infrastruktúrát és szolgáltatásokat; g) Vonzóbbá teszi a városi környezetet, javítja az életminőséget és a közegészségügyi helyzetet; h) Javítja a közlekedés biztonságát; i) Csökkenti a levegő- és zajszennyezést, az üvegházhatású gázok kibocsátását és az energiafogyasztást; és j) Hozzájárul a transzeurópai közlekedési hálózat és az egész európai közlekedési rendszer általános teljesítményének javításához. [=kötelező’ kék farok’, ezért indokolt EU szinten foglalkozni vele Egyébként pont fordítva, a TEN-nek és az európai közlekedési rendszernek kellene hozzájárulnia az emberi lakóhelyek és életkörülmények javításához…] Koncepció a fenntartható városi mobilitási tervekre http://ec.europa.eu/transport/themes/urban/doc/ump/com(2013)913-annex_hu.pdf

Koncepció a fenntartható városi mobilitási tervekre Hosszú távú elképzelések és világos végrehajtási terv (ütemterv, költségvetés, felelősség delegálása) A jelenlegi és a jövőbeli teljesítmény értékelése (helyzetelemzés, teljesítménymutatók, konkrét célkitűzések, mérhető célok) Valamennyi közlekedési mód kiegyensúlyozott és integrált fejlesztése (tömegközlekedés:, nem motorizált közlekedés, intermodalitás, biztonság, közúti közlekedés /mozgó és álló/, városi logisztika, mobilitás-menedzsment, intelligens közlekedés) Horizontális és vertikális integráció (szakpolitikák között, közigazgatási szintek / területi egységek között, meglévő tervekkel) Részvételi szemléletmód Ellenőrzés, felülvizsgálat, jelentéstétel Minőségbiztosítás Koncepció a fenntartható városi mobilitási tervekre http://ec.europa.eu/transport/themes/urban/doc/ump/com(2013)913-annex_hu.pdf

Koncepció a fenntartható városi mobilitási tervekre Mi hiányzik? Amit ad: szenvtelen eljárási leltár, munkarészek felsorolása (közte sok fontos!) Ami hiányzik, azok az aktuális értékek, nézetek, célok, ami alapján itt és most befolyásolni akarjuk a jövőt. „egyensúlyt teremt” = az aktuális torz helyzet megváltoztatása, meglévő pozíciók átrendezése „különböző közlekedési módok kiegyensúlyozott fejlődése” = az eddigi kialakult arányok felülvizsgálata „valamennyi közlekedési mód kiegyensúlyozott fejlesztése = a közterületek újraosztása az autós közlekedés rovására! „jobban kihasználja a meglévő közlekedési infrastruktúrát” = karbantart, felújít, nem feltétlenül újat épít „részvételi szemlélet” = néha nem az fog történni, amit a tervező legjobbnak gondolt (persze beleértve a SUMP tervezőjét is…) Koncepció a fenntartható városi mobilitási tervekre http://ec.europa.eu/transport/themes/urban/doc/ump/com(2013)913-annex_hu.pdf

Stratégiai dokumentumok cél-hierarchiája és a hozzá rendelhető indikátorok

Az össztársadalmi célok figyelembevétele: cél-hierarchia és indikátor rendszer Értékelés: a különböző szintű céloknak a teljesülése Nemzetgazdasági, társadalompolitikai célok (pl. versenyképesség, fenntarthatóság, esélyegyenlőség, térségi kiegyenlítés stb.) A fenti célokat elősegítő (ágazati) stratégiai főirányok A (ágazati) stratégiát megvalósító programok … A programokba illeszkedő projektek + Két értékelési kérdés: Az adott szint célkitűzése teljesült-e Az adott szintű cél megvalósulása megfelelően illeszkedik-e a magasabb szintű célok teljesüléséhez.

Az össztársadalmi célok figyelembevétele : cél-hierarchia és indikátor rendszer SZINT CÉL INDIKÁTOR PÉLDA PROJEKT adott létesítmény megépítése input, output elköltött pénz, elkészült út [km]

Az össztársadalmi célok figyelembevétele: cél-hierarchia és indikátor rendszer SZINT CÉL INDIKÁTOR PÉLDA PROGRAM bizonyos típusú fejlesztések kijelölése teljesítmény eredmény utazási idő-változás, balesetszám-csökkenés PROJEKT adott létesítmény megépítése input, output elköltött pénz, elkészült út [km]

Az össztársadalmi célok figyelembevétele : cél-hierarchia és indikátor rendszer SZINT CÉL INDIKÁTOR PÉLDA SZAKPOLITIKA a gazd-társadalom-politikai céloknak megfelelő ágazati célok teljesítmény hatás modal split változása, kibocsátás csökkentése PROGRAM bizonyos típusú fejlesztések kijelölése teljesítmény eredmény utazási idő-változás, balesetszám-csökkenés PROJEKT adott létesítmény megépítése input, output elköltött pénz, elkészült út [km]

Az össztársadalmi célok figyelembevétele : cél-hierarchia és indikátor rendszer SZINT CÉL INDIKÁTOR PÉLDA GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOM-POLITIKA a gazd-társadalom-politikai célok teljesítmény hatás foglalkoztatás javulása, versenyképesség javulás jobb környezet-minőség SZAKPOLITIKA a gazd-társadalom-politikai céloknak megfelelő ágazati célok modal split változása, kibocsátás csökkentése PROGRAM bizonyos típusú fejlesztések kijelölése teljesítmény eredmény utazási idő-változás, balesetszám-csökkenés PROJEKT adott létesítmény megépítése input, output elköltött pénz, elkészült út [km]

Összefoglalás 1/2 Az európai jó gyakorlatot ismertető brosúrák nagyon hasznosak, de nem eljárási útmutatók, nem automatikusan másolható példák. A SUMP esetében is józan mérlegelésre van szükség annak eldöntésére, hogy mit vegyünk át a SUMP eljárás leírásából. Az egész fenntarthatósági elképzelés mögött világosan kell látni az ipari társadalom fejlesztésekor elkövetett túlkapásokat, és azt, hogy ebből a kiinduló helyzetből akarunk egy kiegyensúlyozottabb városi életforma felé lépni.. A megtervezett, optimális, hatékony uralma elavult, mert egy statikus jövőbeli állapotot feltételez. A körülmények változásához igazodni képes működésé a jövő. Új kulcsszavak: integráció, alkalmazkodás, fenntarthatóság, részvétel, környezet Integráció: város és ország ill. város és környéke között, szomszédos térségek között, szakterületek között, közlekedési és nem-közlekedési célok között, fejlesztés és fenntartás között, közlekedési módok között

Összefoglalás 2/2 A városi közlekedési rendszer céljainak meghatározásához három fő forrás: (1) a város átfogó (nem-közlekedési) céljai, (2) a nemzetközi trendek ismerete és (3) a helyi közlekedési helyzet értékelése. A társadalmi részvétel nem pipálható ki a tájékoztatással. Alapvető megértendő kérdés, hogy a közlekedés nem megoldásokat diktál, hanem társadalmi elvárásokat kell kiszolgálnia. A városirányítás feladata, hogy releváns, életmódhoz kötődő kérdéseket tegyen vita tárgyává, majd a kialakuló célokhoz keressen azokat elősegítő, jó szakmai (pl. közlekedés-specifikus) megoldásokat. A közlekedés-specifikus céloknak a város átfogó céljait kell szolgálniuk. Ennek ellenőrzésére hatás- és eredmény-indikátorokat kell alkalmazni, amelyek mérik, hogy a létesítmény elkészültével valóban teljesülnek-e a hozzá kapcsolódó ígéretek is. A városi élet, az emberek élete nem eszköz az európai közlekedési rendszer hatékonyságának elősegítésére, a viszony éppen fordított.

FENNTARTHATÓ VÁROSI MOBILITÁSI TERV (SUMP) KÉSZÍTÉSE Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet http://www.vki.hu/~tfleisch/ tfleischer@vki.hu KÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! BUMP szeminárium Fenntartható Városi Mobilitási Terv (SUMP) képzés önkormányzatok és tervezők számára Regionális Környezetvédelmi Központ Szentendre, 2014. március 19.