HELYZETKÉP AZ ÁLLAMHÁZTARTÁS KÖZÉPTÁVÚ POZÍCIÓJÁRÓL: HIÁNY ÉS ADÓSSÁG (2012-2026) Simor András ÁSZ konferencia 2012. május 15.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„A jegybank kamatcsökkentési hajlandósága” Hamecz István ügyvezető igazgató „Új kormányos – régi gondok” GKI konferencia november 25.
Advertisements

Fenntartható növekedés és monetáris politika Magyar Üzleti Fórum 2014 Budapest, december 11. Dr. Balog Ádám, MNB alelnök 1.
KILÁBALÁS - NÖVEKEDÉS október VARGA MIHÁLY.
Jelentés a fizetési mérleg alakulásáról
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS március Virág Barnabás Március 29.
A gazdaság helyzete – kampányban
A költségvetési kamatkiadások alakulása és szerepe a deficit alakulásában Dr. Borbély László András általános vezérigazgató-helyettes.
Az államháztartási hiány és az államadósság 7. gyakorlat
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Gazdasági várakozások, a kis- és közepes vállalkozások helyzete Makó Ágnes – Tóth István János MKIK GVI Korrekt Partner Védjegy második ünnepélyes díjátadása.
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei II. negyedév* Pénzügyi stabilitás Magyar Nemzeti Bank augusztus 29. * A prezentáció az MNB.
Ciklikus vagy strukturális? A gazdaságpolitika fő kérdése Simor András Közgazdász vándorgyűlés, Eger Szeptember 29.
Jelentés az infláció alakulásáról február 23. Szakértői bemutató Közgazdasági főosztály.
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS március Virág Barnabás Március 30.
BEVEZETÉS A KÖZGAZDASÁGTANBA II.
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Hogy állunk a konvergencia folyamatban? Hamecz István ügyvezető igazgató.
Az új kormány gazdaságpolitikai mozgástere: egyensúlyi korrekciós alternatívák Urbán László XI. Vezérigazgató Találkozó Göd, április 4-5.
Hol is állunk? Hamecz István A Közgazdasági és monetáris politikai szakterület vezetője február 2.
Külső adósság – Kockázatok és mellékhatások… Antal Judit MNB, Pénzügyi elemzések 2006 február 28. MNB-klub.
Az MNB inflációs előrejelzésének szakmai háttere Hamecz István ügyvezető igazgató MNB.
Jegybankfüggetlenség Magyarországon Hamecz István Németország, mint modell? konferencia Budapest, október 21.
A pénzügyi megtakarítások makrogazdasági hatásai H amecz István „ Miért fontos a lakossági pénzügyi megtakarítás?” konferencia BÉT Nov. 25.
Horgony 2013 Simor András december A növekedéshez kiszámíthatóság és stabilitás kell Horgony 2013 – Simor András Ahová tartozni szeretnénk:
Mikor legyen Magyarországon euro? A magyar gazdaság felzárkózási kilátásai Simor András május 19.
Inflációs Jelentés november Kovács Mihály András.
Antal Judit Elemzés az államháztartásról
Elemzés a évi költségvetési törvényjavaslatról július 5.
Az inflációs célkövetés tapasztalatai Magyarországon
Inflációs jelentés, december Elemzői fórum Pellényi Gábor december 20.
Csak az egészséges költségvetési fogyókúra hozhat tartós eredményt Simor András A magyar gazdaság rövid távú kilátásai és a évi költségvetés előzetes.
Külső egyensúlyi folyamatok a revízió tükrében Antal Judit Pénzügyi elemzések 2009 Szeptember 30.
Makrogazdasági kilátások (elemzői fórum) Inflációs Jelentés augusztus.
Inflációs Jelentés február elemzői fórum Kovács Mihály András.
ELEMZÉS AZ ÁLLAMHÁZTARTÁSRÓL
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS június Virág Barnabás Június 28.
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS június Virág Barnabás Június 22.
Makrogazdasági kilátások Inflációs jelentés, március Magyar Nemzeti Bank Virág Barnabás, igazgató március 27.
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS december Virág Barnabás December 22.
Stabilitás és növekedés: lehet-e egyszerre? Király Júlia Forint, Válság, Államadósság Konferencia március 8.
Fekete bárány vagy sötét ló? Fiskális sebezhetőségünk regionális összehasonlításban* Gereben Áron, igazgató Magyar Nemzeti Bank, Pénzügyi Elemzések
A magyar költségvetés kiadási szerkezete nemzetközi összehasonlításban
Az infláció tényezői 2006-ban Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Rt.
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
A magyar gazdaság várható helyzete
Költségvetési kockázatok Domokos László az Állami Számvevőszék elnöke Adóegyetem, nov. 29.
Republikon november 24. P alócz Éva A magyar gazdaságpolitika mozgástere a válság után Republikon november 24. P alócz Éva KOPINT-TÁRKI Zrt.
1 Jelentés a pénzügyi stabilitásról április.
Inflációs jelentés Elemzői fórum Kiss Gergely február.
0 Makrogazdasági áttekintés november. 1 A Takarékbank es előrejelzése Reál GDP növekedés4.73,94, ,6-6,30,5.
Foglalkoztatáspolitika és makrogazdasági stabilitás Herczeg Attila Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium szeptember 8.
Kiútkeresés az adósságválságban Hol tartunk most? Csermely Ágnes Bankok Magyarországon – 2012 Dr. Gáspár Pál Közgazdaságtudományi Emlékalapítvány konferenciája.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
ICEG Európai Központ 1118 Budapest, Dayka G. u 6/B. Telefon: (1) Fax: (1) honlap:
Kármán András Budapest, január 21..  1. A külső finanszírozáson nyugvó növekedési modell sikeres volt, de sérülékeny  2. A válság kikényszerítette.
Az államháztartási hiány csökkentésének hatásai Hamecz István igazgató A Közgazdasági és Monetáris Politikai szakterület vezetője.
1 Gyorsul a gazdaság növekedése. 2 Nő a beruházás.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
MBA Akadémia 1 A bővülés éve 2008?? Palócz Éva KOPINT-TARKI MBA Akadémia április26.
Gazdasági és pénzügyi kilátások Auth Henrik MNB alelnöke február 2.
Fizetési mérleg jelentés
Makrogazdasági kilátások Inflációs Jelentés június
Makrogazdasági kilátások Inflációs jelentés – szeptember Magyar Nemzeti Bank Gábriel Péter, igazgató szeptember 24.
Az euró bevezetésének lehetőségei Magyarországon Tabák Péter Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium Budapest, május 23.
MAGYAR GAZDASÁG Jobban teljesít?
Makrogazdasági kilátások Inflációs jelentés – december
Makrogazdasági kilátások Inflációs jelentés – június
Makrogazdasági kilátások Inflációs jelentés – március
Fizetési mérleg jelentés április
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Előadás másolata:

HELYZETKÉP AZ ÁLLAMHÁZTARTÁS KÖZÉPTÁVÚ POZÍCIÓJÁRÓL: HIÁNY ÉS ADÓSSÁG ( ) Simor András ÁSZ konferencia május 15.

A jegybank elsődleges célja az árstabilitás elérése és fenntartása. 1.Az államadósság jelenlegi szintje és az ide vezető út 2.Az adósságkivetítés célja és korlátai 3.Módszertan és alapfeltevések 4.Eredmények ( ) • Költségvetési egyenleg • Adósságpálya • Érzékenységvizsgálat • „Fiskális rés” Az előadás szerkezete

1. Az államadósság jelenlegi szintje és az ide vezető út 3

4 Forrás: Eurostat; 2010-es adatok Pirossal jelölve az IMF besorolása szerint fejlettnek számító országokat Az államadósság meghaladja a hasonló fejlettségű országokban tapasztalt szintet

óta tartó, szinte folyamatos növekedés után az adósságráta az elmúlt 3 évben a GDP 80 százaléka körül alakult

6 A válság előtt az adósságrátát a hiány emelte, a növekedés-kamat- árfolyam hármas összességében csökkentette tól a hatás fordított…

7 Megjegyzés: Az implicit kamat az adósságra fizetett átlagos kamat. Forrás: saját számítás …pedig az adósság átlagos finanszírozási költsége trendszerűen csökkent az elmúlt 10 évben

8 2. Az adósságkivetítés célja és korlátai

A középtávú kitekintés célja 9 • Az államadósság és az államháztartás középtávú strukturális helyzetének bemutatása • A hazai és uniós fiskális szabályok teljesülésének, valamint a kritériumok felé történő konvergencia vizsgálata • A szuverén adósságok középtávú alakulása a figyelem középpontjába került • Magyarországon eseti elemzéseket kivéve eddig nem készült rendszeres hosszútávú kitekintés

Korlátok 10 • Változatlan fiskális politika melletti technikai kivetítés • A változatlan fiskális politika elvi meghatározása és számszerűsítése nem triviális • Nem előrejelzés, nem a legvalószínűbb pálya • Hosszú időtáv: a makrogazdasági és fiskális pálya bizonytalanságai összeadódnak és kumulálódnak • A Széll Kálmán Terv 2.0 hatása nem szerepel a makrogazdasági pályában

3. Módszertan és alapfeltevések 11

Az elsődleges egyenleg és a „dinamikus komponens” Az államadósság előrejelzése 12 • Az adósság technikai előrejelzésének tényezői • Elsődleges egyenleg (PB) • Reálgazdasági növekedés (G) • A fennálló adósságállomány átlagos reálkamata (R) • Reálárfolyam változása (RER) • Adósságstabilizáló elsődleges egyenleg : • Adott adósság és dinamikus komponens mellett az adósság szinten tartásához éppen elegendő elsődleges egyenleg < < Dinamikus komponens: R+RER-G PB PB 1 PB 0 Emelkedő adósság Csökkenő adósság Kedvező: • Magasabb PB • Magasabb G • Alacsonyabb R • Alacsonyabb RER (reálfelértékelődés) PB st

Makrogazdasági feltételezések 13 • Adósságválság lecsengése, a kockázati prémium mérséklődése. • Kibocsátási rés 2015-re záródik. • A finanszírozási költségek mérséklődésével a külső forrásbevonás mennyisége és felvevőpiacaink bővülése is kedvezőbbé válhat. • Növekvő aktivitás és bővülő foglalkoztatás, fokozatos visszatérés a válság előtti munkanélküliséghez. • A válság előtti növekedési ütemek visszatérését azonban nem tételezzük fel. • 2016-tól - évi 2,1 százalékról fokozatosan évi 2,5 százalékra növekvő potenciális GDP-bővüléssel számoltunk • mind a fejlett európai országokhoz való felzárkózási folyamatot, • mind pedig a termelési tényezők bővülését tekintve megalapozott.

A kivetítés makrogazdasági pályája 14 Rövid távonHosszú távon Gazdasági növekedésA kibocsátási rés 2015-ben bezárul 2,5 százalék Infláció2013-ban az inflációs cél elérése 3 százalék Árfolyamváltozatlan nominális árfolyam a jelenlegi szint körül, inflációs különbözetből tartós reálfelértékelődés Kockázati felárjelenlegi értékről mérséklődő, de… … a válság előtti szintet meghaladó

A költségvetési kivetítés módszertana 15 Változatlan fiskális politika - értelmezése nem egyértelmű  Hatályos jogszabályok (vagy bejelentett és kellően részletezett intézkedések) • Bevételek és kiadások kivetítése a jogszabályok mentén • Fokozatosan érvényesülő intézkedések teljes hatásának bemutatása (Diákhitel, köznevelési törvény, nyugdíjreformok stb.)  Jelenlegi szolgáltatási színvonal fenntartása • A demográfiai folyamat hatásainak figyelembe vétele mellett • Nominális GDP-vel indexált bevételek és kiadások

16 Elsődleges egyenleg főbb mozgatórugói • Széll Kálmán terv től a GDP 1,4 százalékával javítja az egyenleget. • Köznevelési törvény a GDP 0,6 százalékával növeli a nettó kiadásokat. • EU-transzferek csökkenése következtében (költségvetési ciklus) saját finanszírozású beruházások emelkednek, ami a GDP 0,9 százalékpontjával emelheti a hiányt. • Nyugdíjkiadások o inflációval történő indexálás o korhatáremelés, jogosultsági feltételek szigorítása, megváltozott munkaképességűek ellátórendszerének átalakítása következtében a GDP 2,5 százalékával csökkennek a teljes horizonton. • Demográfiai hatások mérsékeltek, főként a horizont második felében jelentkeznek (2026-után már érzékelhető lesz a hatás). • Elsődleges egyenleg átmeneti romlás után trendszerűen javul, a évi 1,4 százalékos szintről indulva fokozatosan éri el a GDP 2 százalékát.

17 Hozamokra, finanszírozásra vonatkozó feltételezések • Kockázatmentes hozamok emelkednek • Kockázati felár számottevően csökken, de tartósan meghaladja a válság előtti szintet • Államháztartás finanszírozása • Devizabetétek leépülnek • EU/IMF hitelek lejárnak, piaci refinanszírozás • Forintkibocsátás részaránya folyamatosan emelkedik • A devizaarány 2026-ra 50 százalékról 33 százalékra csökken

18 Jelenlegi, historikus minimumáról növekedhet az adósság implicit kamata Az emelkedő és a válság előttinél tartósan magasabb finanszírozási költség okai: • Jelenlegi szintben még alig érződik a válság hatása, mert nagy az EU/IMF hitelek súlya • Lassú átárazódás • Emelkedő kockázatmentes hozam • Bár csökkenő, de tartósan magasabb prémium szint • Forintfinanszírozás arányának növekedése

3. Eredmények 19

20 Tartósan a GDP 3 százaléka alatti és csökkenő ESA-hiány

21 A dinamikus komponens és az adósságstabilizáló elsődleges egyenleg • A növekedés (G), a reálkamat (R) és a reálárfolyam (RER) viszonyának kitüntetett szerepe van az adósságdinamikában • Minél nagyobb a dinamikus komponens (R-RER-G), annál magasabb elsődleges többlet szükséges az adósság csökkentéséhez • (R-G) 1,1 százalék • (R+RER-G) 0,8 százalék • Hosszútávon az adósságot stabilizáló elsődleges költségvetési többlet a GDP 0,5 százaléka • Ennél kedvezőbb egyenleg csökkenti az adósságot

22 Az adósságráta 15 év alatt 60 százalék alá mérséklődhet

23 A célok gyors eléréséhez további gazdaságpolitikai lépések szükségesek • Az Alaptörvényben megfogalmazott 50 százalékos adósságráta 15 éven belül történő eléréséhez további lépések szükségesek:  vagy tartósan magasabb növekedésre (G),  vagy a befektetők bizalmát erősítő, alacsonyabb finanszírozási költséget biztosító lépésekre (R),  vagy további fiskális egyenlegjavításra (PB) van szükség. • Az egyes tényezők lehetséges hatásának megítélésében segítenek az érzékenység vizsgálatok.

24 Érzékenységvizsgálat – a költségvetési egyenleg sokat nyom a latban • Alappálya: 2026-ra a bruttó adósság 59,4%-ra csökken • Parciális érzékenységek, policy reakciók és visszacsatolások nélkül (2017-ben bekövetkező tartós sokkok) • Közel szimmetrikus érzékenységek Eltérés az alappályától Fiskális sokk+/- 0,5% Kamatsokk+/- 100 bp Növekedési sokk+/- 0,5% Árfolyamsokk+/- 10% Az adósság elmozdulása az alappályától 2026-ban (GDP arányában)

25 Érzékenységvizsgálat

26 Az 50 százalékos adósságcél elérésének lehetősége az elsődleges egyenleg javításán keresztül • „Fiskális rés” - változatlan növekedési és kamatkörnyezet mellett mekkora egyenlegjavulás szükséges az adott adósságcél adott horizonton történő eléréséhez • Parciális hatásvizsgálat - minden más változatlansága mellett • Adósságcél: Alaptörvényben foglalt 50 százalék 2026-ban • A szükséges egyenlegjavulás mértéke az is időzítéstől függ - kivárásnak „ára” van

A jegybank elsődleges célja az árstabilitás elérése és fenntartása. • Kivetítésünk eredményei szerint a 2011 végén 80 százalék feletti GDP-arányos államadósság 2026-ra 59,4 százalékra csökkenhet. • Ezzel az adósság elérheti a Maastrichti Szerződés szerint elvárt 60 százalékos szintet, de meghaladja az Alaptörvény 50 százalékos adósságcélját. • Ennek eléréséhez vagy tartósan magasabb növekedésre, vagy a befektetők bizalmát erősítő, alacsonyabb finanszírozási költséget biztosító lépésekre, vagy további fiskális egyenlegjavításra van szükség. • Az államháztartás elsődleges egyenlege átmeneti romlást követően a kivetítési horizonton trendszerűen javul és hosszú távon a GDP 1,9 százaléka körül stabilizálódik. • Ez az egyenleg képes ellensúlyozni a feltételezett 2,5 százalékos hosszú távú növekedési ütemet 0,8 százalékkal meghaladó finanszírozási költség adósságnövelő hatását, azaz biztosítja az adósságráta csökkenését. Fő üzenetek

A jegybank elsődleges célja az árstabilitás elérése és fenntartása. • Az egyenleg átmeneti visszaesését egyes bevételek kiesése (különadók, a fél-szuperbruttó és az EU források csökkenése) és új kiadások (így a pedagógus életpálya-modell) okozzák. • Középtávon ugyanakkor a nyugdíjrendszer reformjai nagymértékben javítják az egyenleget. • A Széll Kálmán Terv 2.0 intézkedései tartósan – 2015-től évente 1,4 százalékkal – javítják az államháztartás elsődleges egyenlegét, így kulcsfontosságúak az adósságráta csökkentése szempontjából • A növekedés fél százalékos változása 3,4 százalékponttal, a finanszírozási költség 1 százalékpontos eltérése 3,9 százalékponttal térítheti el a 2026-as adósság GDP-arányos szintjét az alappályától. • Elemzésünk ún. technikai kivetítés, nem pedig előrejelzés. Ez azt jelenti, hogy nem a legvalószínűbb, hanem a változatlan gazdaság- és szakpolitikák feltételezése mellett várhatóan megvalósuló hiány- és adósságpályát mutatja be. Fő üzenetek (folytatás)

Köszönöm a figyelmet! 29