MIGSZ KONFERENCIA PÉCS SZÉCHENYI TERV, LAKÁSPOLITIKA KONFERENCIA 2010. 11. 03-04. KERESZTÉLY DEZSŐ MIGSZ ELNÖK.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A LEADER+ Pályáztatási feltételek. Kik pályázhatnak?  A pályázónak meg kell felelni a helyi szintű pályázati felhívásban rögzített jogosultsági kritériumoknak.
Advertisements

Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Kedvezményes MFB források hitelképeseknek Sebők Orsolya főszerkesztő.
ÖSSZEFOGÁS JÁSZBERÉNYÉRT. KÖZBIZTONSÁGUNK A probléma nem más, mint megoldandó feladat…
Kazán rekonstrukció
Magyar ipari parkok kialakításának és működtetésének tapasztalatai Tóth János vezető főtanácsos Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Üzleti Környezet.
Készítette: Dr. Szabó Péter Főosztályvezető
Út a napenergia hasznosítás felé, avagy sikerek és nehézségek az önkormányzatokkal való együttműködésben.
Bérlakásépítés és fenntarthatóság
P A N E L P Á L Y Á Z A T 2008 – 2009 Csider László főosztályvezető Önkormányzati Minisztérium Lakásügyi Főosztály Budapest, február 2.
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
FEJLESZTÉSI FORRÁSOK A PIAC SZEMÉVEL ESSŐSY ZSOMBOR Elnök, Magyarok a Piacon Klub.
Állami lakástámogatások 12/2001 (I. 31. ) Kormányrendelet, 4/2005 (I
Fejlesztési források a piac szemével Essősy Zsombor elnök Magyarok a Piacon Klub.
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató A gyermekes családok otthonteremtéséért október 18.
A befektetési bank helye a bankrendszerben
Tudatos lépések a költséghatékony épületüzemeltetés felé Tóth Nelli energetikai tanácsadó MN6 Energiaügynökség EHÖSZ Konferencia Tatabánya.
1 „Az FSZH hosszú és rövidtávú elképzelései a foglalkoztatási célú civil szervezetekkel való együttműködésre, különös tekintettel a szolgáltatás-vásárlásokra.
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei II. negyedév* Pénzügyi stabilitás Magyar Nemzeti Bank augusztus 29. * A prezentáció az MNB.
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
Construma április 14. Dr. Maráczi Zsolt Otthonteremtési Program Javaslat Társaság a Lakásépítésért Egyesület 1/16.
LAKÁSPOLITIKA KÉRDÉSEI MALOSZ Varjasné Székely Éva.
Uniós források fogadása a bérlakásépítéseknél
Sulinet Expressz, Sulinet Generáció Sulinet Generáció 1998: valamennyi középiskola bekötése az Internet hálózatba a Sulinet Program keretében.
Megújul a Sulinet Expressz. Az SZDSZ elnöke felkérte a liberális minisztereket, hogy vizsgálják meg tárcáiknál vannak-e olyan programok, amelyek azokat.
Készítette: Bajkó Balázs Hullár Péter
A POLITIKAI-GAZDASÁGI VÁLSÁG ÉS AZ EURÓPAI UNIÓ KÉSZITETTE: GILIGOR ANITA.
Önkormányzati vagyongazdálkodás Kundi Viktória PhD hallgató november 19.
Webshopok nemzetközi ügyleteinek adótervezése Mihály Péter
MagNet Magyar Közösségi Bank Magyarország első újbankja Homolka Éva Piac & Profit konferencia „Pénz,de honnan? Pénzszerzés és pénzgazdálkodás”
Intézményi CO 2 menedzsment – Magyarország lehetőségei az emisszió kereskedelemben avagy a Karbon-hitelezés megvalósításának lehetősége a CO 2 csökkentést.
Regionális gazdaságfejlesztés gyakorlati óra Esettanulmány II.
Szervezetfejlesztési Program
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei IV. negyedév*
Az Új Széchenyi Terv kiindulópontjai Szepesi Balázs, NGM parlamenti és gazdaság-stratégiai államtitkár kabinetfőnöke.
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
tűzvédelmi tapasztalatai
A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Magyar államadósság és a kötvénypiac
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
A Magyar Távmunka Szövetség céljai, törekvései Dr. Horváth Elek elnök III. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Emberi Erőforrás Menedzsment Teljesítményértékelés
Péterfi Ferenc Az intézmények szerepe a közösségfejlesztésben.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
2010 a konszolidáció éve volt a budapesti újlakások piacon.
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
I.Közép-Európai Ingatlankonferencia március 24. Győr Dr. Maráczi Zsolt A lakásépítés szerepe egy lehetséges otthonteremtési programban Társaság a.
„Infrastruktúra-fejlesztés az egészségpólusokban” TIOP-2.2.7/07/2F.
A MAGYAR ÜVEGIPARI SZÖVETSÉG PROGRAMTERVE 2008/2009 Magyar Üvegipari Szövetség Közgyűlés 2008.Május 13. Holiday-Inn Budaőrs Hotel.
Civil szervezetek kapcsolatai Egészségügyi Szakdolgozók Együttműködési Fórum Alapítás 2001.
A projekt általános szakmai célkitűzései
Schmidt Csaba polgármester október 24. Városi Fűtéskorszerűsítési Program Tatabánya.
Megszorítások, reformok, versenyképesség – Magyarország 2006.
2014.szptember 25. Bérház- és Bérlakásprogram Lakásügyi Kerekasztal Fórum Közösségi dimenziók a bérlakás programhoz ÉPÍTSÜNK MAGUNKNAK JOBB VILÁGOT Előadó:
Az államilag támogatott lakáshitel-rendszer ( )
MGV Zrt. – „Több mint egy bank”
Vállalkozói mikrohitelek
A társasházak energiahatékonysági felújítását segítő projektmenedzsment képzés szeptember 23. ► Soproni társasház komplex energiahatékonysági beru-
Pályázati Tanácsadói Szakmai Nap április 16. START Tőkegarancia Zrt. HOL ÉS HOGYAN KAPCSOLÓDIK A PÉNZÜGYI SZEKTOR AZ ÚMFT GAZDASÁGFEJLESZTÉSI PROGRAMJAIHOZ?
Társasházak felújítása Az ”Otthon Melege” program Előadó: Radnóti Ákos Alpolgármester.
1 OTTHON EURÓPÁBAN A Nemzeti Lakásprogram bérlakásépítési koncepciója, a bérlakásépítés támogatása május 20. Csabai Lászlóné kormánymegbízott.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
(Megújuló) energetikai projektek finanszírozási lehetőségei szeptember 12. Előadó: Papadimitropulosz Alexander a megújuló energia.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Társaság a Lakásépítésért Egyesület
AZ ENERGIAPOLITKA 2000 TÁRSULAT
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
Urbánné Malomsoki Mónika
Előadás másolata:

MIGSZ KONFERENCIA PÉCS SZÉCHENYI TERV, LAKÁSPOLITIKA KONFERENCIA KERESZTÉLY DEZSŐ MIGSZ ELNÖK

MIGSZ KONFERENCIA PÉCS  TALPRAÁLLÁS ÉS FELEMELKEDÉS  FEJLESZTÉSPOLITIKAI PROGRAMJA  JÚLIUS 28.  A Kormány elfogadta az Új Széchenyi Terv programját, mely 10 évvel az első Széchenyi Terv után, ismét a gazdasági fejlődés fő célkitűzéseit meghatározva, a gazdasági fejlődés alapja lehet. A program sikeréhez szükséges a társadalmi összefogás, mely a Kormány irányító szerepe mellett, az Önkormányzatok, a gazdaság szereplőinek és a civil szférának együttműködésében valósulhat meg.  A Magyar Ingatlan- és Létesítmény Gazdálkodók Szövetsége (MIGSZ) a programot megismerve, egyes folyamatok előkészítésében - a MIT, a VOSZ, az MGYOSZ, a „KÉK PROGRAM” „Otthonteremtési Program”- véleményalkotásában tevékenyen közreműködve, egyetért az Új Széchenyi Tervben megfogalmazott célokkal.

MIGSZ KONFERENCIA PÉCS  ÚJ SZÉCHENYI TERV  OTTHONTEREMTÉS  „ AZ ÉLETMINŐSÉG MEGHATÁROZÓ TÉNYEZŐJE, A TEVÉKENY EMBEREK ERŐFESZÍTÉSÉNEK EGYIK FŐ CÉLJA A KÉNYELMET ÉS BIZTONSÁGOT ADÓ OTTHON ÉS AZ ÉLHETŐ LAKÓKÖRNYEZET MEGTEREMTÉSE. AMENNYIBEN AZ ANYAGI EREJÜKHÖZ MÉRTEN MEGFELELŐ LAKÓKÖRNYEZETET BIZTOSÍTANI TUDJÁK AZ EMBEREK, NEMCSAK A KELLEMES KÖRNYEZET JAVÍTJA AZ ÉLET MINŐSÉGÉT, HANEM MUNKASZERVEZÉS, MEGTAKARÍTÁS, HITELVÁLLALÁS IS VÁLLALHATÓBB ÉS KISZÁMÍTHATÓBB LESZ. KELLEMESEBB KÖRÜLMÉNYEK KÖZÖTT ÉLHETÜNK NYUGODTABBAN, HA A MAGYAR LAKÁSHELYZET ANOMÁLIÁIT MEGOLDJUK.  ……  MINDZEN PROBLÉMÁK MEGOLDÁSA ÉRDEKÉBEN A LAKÁSFINANSZÍROZÁS SZABÁLYOZÁSI PROBLÉMÁINAK MEGOLDÁSÁRA, A LAKÁSBÉRLÉST ÉS BÉRBEADÁST PERSPEKTÍVIKUSSÁ TEVŐ KÖRNYEZET MEGTEREMTÉSÉRE VAN SZÜKSÉG. ÖSSZE KELL KAPCSOLNI A LAKÁSTÁMOGATÁSOKAT A GYEREKVÁLLALÁSSAL, A JÖVEDELEMADÓZÁSSAL, AZ ENERGIATAKARÉKOSSÁGGAL, A MINŐSÉGI ÉS LEGÁLIS ÉPÍTÉSSEL. SZEM ELŐTT KELL TARTANI, HOGY NE TEREMTSÜNK A KÖVETKEZŐ GENERÁCIÓK SZÁMÁRA ÚJABB MEGOLDANDÓ PROBLÉMÁKAT.”

SÉMA

MIGSZ KONFERENCIA PÉCS  Szövetségünkre, szakmailag, elsődlegesen a III. fejezet, Otthonteremtés és Lakásprogram 1-4 pontjaiban foglaltak a meghatározók, ezért véleményünket ezekre vonatkozóan fogalmazzuk meg:  Az Otthonteremtés és Lakásprogram keretében alapvető célnak tekintjük, hogy olyan megoldásokat, lehetőségeket támogassunk, melyek az Ország (Költségvetés) teherbíró képességét és a Lakosság fizetőképességét hosszú távon figyelembe veszi.  Az elmúlt időszakra jellemző volt, hogy elsősorban koncepció hiányában olyan rendszerek működtek, melyekben lehetőség nyílt kockázatos jövedelemmel bíró polgárok tulajdonhoz jutására úgy, hogy nem csak a vétellel, hanem a működtetéssel kapcsolatos költségeket sem tudták egy idő után teljesíteni. Ez a probléma már a válság előtt megmutatkozott, de tömegesen a válság során jelentkezett.

MIGSZ KONFERENCIA PÉCS  Az állami segítség szükséges az otthonteremtésben, de mindenkit nem lehet támogatással saját tulajdonhoz juttatni. Vannak tulajdonosok, akikről ellehetetlenülő helyzetükben kiderül, hogy még a bérlői elvárásoknak sem tudnak megfelelni. Hogy mégis ebbe a helyzetbe kerültek, alapvetően Ők a hibásak, mivel nem mérték fel megfelelően anyagi helyzetüket, de felelős az állam is, mely támogatta irreális elképzelésüket, s az a bankrendszer, mely a kockázatok viselését az államtól várva, nem végezte el a megfelelő kockázati vizsgálatokat. Szakmánkat képviselő, a hitelezésben közreműködő értékbecslők sok esetben szakmai meggyőződés helyett, a bankok elvárását, kritika nélkül teljesítették. Lehetne sorolni a hiányosságokat és azok elkövetőinek sorát, felelősségük mértékét, de célunk egy olyan rendszer segítése, támogatása, mely nem ismétli meg a hibákat.  Otthonteremtési támogatásban azokat kell részesíteni, akik saját helyzetüket reálisan értékelve határozzák meg igényüket, s a reális igény kielégítéséhez saját erejükön felül támogatás is szükséges. A támogatások formájában jellemző legyen a visszatérítendő támogatás. A szociálisan legjobban rászorulók esetében is, legfeljebb a kamat minimalizálása és a futamidő meghosszabbítása, esetleg adókedvezmény legyen a támogatás eszköze. Az elmúlt időszak megmutatta, hogy a vissza nem térítendő támogatásokat a közreműködők szerzik meg,s a rászorultakhoz csak fele, harmada kerül. Bármilyen kedvezményekkel, de visszafizetésre kerülő támogatásokra a rászoruló lényegesen jobban figyel, s nem engedi a korrupciós lenyúlásokat.

MIGSZ KONFERENCIA PÉCS  Az Otthonteremtés legnagyobb nehézsége, a bérlakás állomány hiánya. Az állami és önkormányzati lakások privatizációja után az ország bérlakás állománya 10% alá csökkent. Ennek mintegy 50%-a önkormányzati, illetve állami. A magán bérlakások száma, adóeltitkolások miatt nehezen mérhető, de mindent figyelembe véve sem éri el a 13%-ot. A nemzetközi számokat ismerve, főleg Észak-Európa országaiban magas 50% körüli bérlakás arányhoz viszonyítva nagyon el vagyunk maradva. Véleményünk szerint a hazai lehetőségeket, valamint a lakosság igényeit is figyelembe véve, a bérlakások arányát 25% körül célszerű meghatározni ben, a rendszerváltáskor, a bérlakások aránya – igaz szociális néven az egész - 28% volt. A szociális bérlakások 4,5-5%-a várhatóan elegendő, s ehhez kell a nem szociális bérlakás állományt mintegy 20%-ra növelni. A bérlakás állomány létrehozására az Otthonteremtési Program tartalmaz technikákat, melyeket a konkrét feladatok ismeretében finomítani szükséges.

MIGSZ KONFERENCIA PÉCS

LAKÁSÉPÍTÉS, BÉRLAKÁSÉPÍTÉS HELYZETE, MEGOLDÁSI JAVASLATOK  FŐ FELADAT A LAKÁSKONCEPCIÓ ELŐKÉSZÍTÉSE, MIVEL JELENLEG NINCS.  ELSŐ LÉPÉSBEN HELYEZZÜK TALPÁRA, AZ ELMÚLT KÖZEL KÉT ÉVTIZED FORDÍTOTT KONCEPCIÓIT. NE A PIAC ELADÓI OLDALA –ÉPÍTŐANYAGIPAR, ÉPÍTŐIPAR, LAKÁSÉPÍTŐK, HITELINTÉZETEK- HATÁROZZÁK MEG A FELADATOKAT, HANEM AZ IGÉNYBEVEVŐK OLDALA, - ÖNKORMÁNYZATOK, LAKÁSTULAJDONOSOK, HASZNOSÍTÓK!

LAKÁSÉPÍTÉS, BÉRLAKÁSÉPÍTÉS HELYZETE, MEGOLDÁSI JAVASLATOK  AZ ELMÚLT IDŐSZAKOK LAKÁSPOLITIKÁJÁNAK JELLEMZŐI:  -POLITIKAI MEGKÖZELÍTÉS: KIT AKARUNK TÁMOGATNI, MELY RÉTEGET, KIT JUTTASSUNK ELŐNYÖSEBB HELYZETBE? (NEM VIZSGÁLVA, MILYEN TULAJDONOS LESZ BELŐLE)  -BANKI MEGKÖZELÍTÉS: KINEK ADHATOK MINÉL TÖBB HITELT, HA A LAKÁSÉPÍTŐKNEK ADTAM, ADNOM KELL A VEVŐINEK IS A MEGTÉRÜLÉS ÉRDEKÉBEN. KI TUD TÖBB LAKOSSÁGI ÜGYFÉLHEZ JUTNI, KEDVEZŐ ÁLLAMI HÁTTERŰ LAKÁSHITELEZÉS MELLETT.  -ÉPÍTŐIPAR, ÉPÍTŐANYAGIPAR: FOKOZNI A TERMELÉST, VÉLT IGÉNYEKET GERJESZTENI, ÁLLAMOT RÁVENNI A TÁMOGATÁSOK NÖVELÉSÉRE.

LAKÁSÉPÍTÉS, BÉRLAKÁSÉPÍTÉS HELYZETE, MEGOLDÁSI JAVASLATOK  MI AZ EREDMÉNY?  AZ ELMÚLT 20 ÉVBEN A LAKÁSÁLLOMÁNY SZÁMA 3,2 MILLIÓRÓL 4,2 MILLIÓRA NŐTT?? AZ ÉVES ÁTADOTT LAKÁSOK SZÁMA KÖZÖTT 562,338 DB (29,596 DB/ÉV), ALIG BONTOTTUNK EL LAKÁSOKAT. TÉVES TEHÁT AZ AZ ELV, HOGY ÉVENTE 40-42,000 (50,000??) LAKÁS ÉPÍTÉSÉRE VAN SZÜKSÉG. A TÚLÉPÍTÉS 3 ÉVE ISMERT, A SZEREPLŐK KÖZÜL CSAK AZ ÁLLAM FÉKEZETT A TÁMOGATÁSOKKAL, BÁR ANNAK OKA FÖGGETLEN A LAKÁSPOLITIKÁTÓL.  JELENLEG ÜRESEN ÁLL KB ,000 LAKÁS, MELYBŐL 8- 12,000 LAKÁS ÚJ ÉPÍTÉSŰ.  A 4,2 MILLIÓ LAKÁS 90%-A MAGÁNTULAJDONBAN VAN, A 10% KÖRÜLI BÉRLAKÁS KB. FELE ÁLLAMI, ÖNKORMÁNYZATI, A TÖBBI MAGÁNTULAJDONÚ. ADÓMORÁLUNK MIATT A SZÁMOK NEM PONTOSAK.

LAKÁSÉPÍTÉS, BÉRLAKÁSÉPÍTÉS HELYZETE, MEGOLDÁSI JAVASLATOK  JAVASOLT FELADATOK:  -LAKÁSÁLLOMÁNY ÖSSZETÉTELÉNEK RENDEZÉSE: A FIGYELEMBE VEHETŐ KÜLFÖLDI PÉLDÁK ALAPJÁN, A BÉRLAKÁS ÁLLOMÁNY VOLUMENÉT 20-25%-RA KELL NÖVELNI (RENDSZERVÁLTÁSKOR AZ ÁLLAMI BÉRLAKÁSOK ARÁNY 28% VOLT!)  -ÁLLAMI, ÖNKORMÁNYZATI ARÁNY JÓ, MINŐSÉGÉN JAVÍTANI SZÜKSÉGES (ÉRTÉKESÍTÉSI KAMPÁNYOK UTÁN A GYENGE MIŐSÉG MARADT MEG).  -LAKÁSÉPÍTÉS MÉRTÉKÉT A REÁLIS IGÉNYNEK MEGFELELŐEN, 25-28,000 LAKÁS/ÉV MENNYISÉGRE KELL TERVEZNI BEN A MEGLÉVŐ ÁLLOMÁNNYAL CSÖKKENTENI KELL AZ IGÉNYT.  -VISSZA NEM TÉRÍTENDŐ TÁMOGATÁSOKAT MINIMALIZÁLNI KELL. HOSSZÚ LEJÁRATÚ, AKÁR TELJES KAMATTÁMOGATÁS A MEGOLDÁS (A VISSZA NEM TÉRÍTENDŐ TÁMOGATÁSOKNAK NINCS ÉRDEMI EREDMÉNYE, DE JELENTŐS KORRUPCIÓS LEHETŐSÉG)  -KI KELL ZÁRNI A TULAJDONSZERZÉSBŐL AZT A KÖRT, MELY A KÉSŐBBIEKBEN KÉPTELEN MEGFELELNI A TULAJDONOSI ELVÁRÁSOKNAK!

LAKÁSÉPÍTÉS, BÉRLAKÁSÉPÍTÉS HELYZETE, MEGOLDÁSI JAVASLATOK  MILYEN LAKÁSOKAT ÉPÍTSÜNK?  -ÁLLAMI TULAJDONÚT NE!  -ÖNKORMÁNYZATI TULAJDONÚT CSAK SPECIÁLIS CÉLRA, (IFJÚSÁGI, NYUGDÍJAS, ÖREGEK OTTHONA)  -PIACI LAKÁSÉPÍTÉS SAJÁT TULAJDONÚ AZ IGÉNYELT MÉRTÉKBEN-FIZETŐKÉPES KERESLET ISMERETÉBEN!  -PIACI BÉRLAKÁSOK ÉPÍTÉSE •ÖNKORMÁNYZATI CÉGEK •MAGÁNCÉGEK •KONZORCIUMOK •PPP

LAKÁSÉPÍTÉS, BÉRLAKÁSÉPÍTÉS HELYZETE, MEGOLDÁSI JAVASLATOK  PIACI BÉRLAKÁSÉPÍTÉS FELTÉTELEI  -JOGI FELTÉTEL A JOGSZABÁLYOK SZÜKSÉGES MÓDOSÍTÁSAIVAL MEGTEREMTENI A TULAJDONOS (BÉRBEADÓ) BIZTONSÁGÁT. RENITENS BÉRLŐ (NEM FIZET, NEM MEGFELELŐ HASZNÁLAT) AZONNALI KIRAKÁSÁNAK BIZTOSÍTÉKA! HOSSZÚTÁVÚ BÉRLETEKHEZ A BÉRLŐK BIZTONSÁGÁNAK SZAVATOLÁSA.  -TÁMOGATÁSOK ÚJ RENDSZERE SZÜKSÉGES. BÉRLAKÁS ÉPÍTŐK-MŰKÖDTETŐK KEDVEZMÉNYES HITELE. RÁSZORULÓ BÉRLŐK TÁMOGATÁSI RENDSZERE (ÉVENTE MEGÁLLAPÍTVA, S A BÉRLŐ KÖTELES IGAZOLNI RÁSZORULTSÁGÁT)  -MEGLÉVŐ ÜRES LAKÁSOK ÁTIRÁNYÍTÁSA A BÉRLAKÁS SZEKTORBA, DE CSAK ELKÜLÖNÜLT EGYSÉGEKBEN (ÉPÜLET, ESETLEG LÉPCSŐHÁZ)

LAKÁSÉPÍTÉS, BÉRLAKÁSÉPÍTÉS HELYZETE, MEGOLDÁSI JAVASLATOK  AZ IMF ÉS A NEMZETKÖZI VALUTAALAP 1991-BEN VÉGZETT VIZSGÁLATÁNAK ÖSSZEFOGLALÓJA MEGÁLLAPÍTJA:  „MAGYARORSZÁGON A LAKOSSÁGHOZ VISZONYÍTOTT LAKÁSSZÁM (3,2 MILLIÓ) MEGFELELŐ, DE TERÜLETI ELHELYEZKEDÉSE, MINŐSÉGE MIATT ÁTALAKÍTANI, FEJLESZTENI SZÜKSÉGES. A LAKÁSÉPÍTÉS ÁRAITÓL A JÖVEDELMEK EL VANNAK SZAKADVA, ÍGY A LAKÁSHOZ JUTÁS A LAKOSSÁG TÖBBSÉGÉNÉL CSAK TÁMOGATÁSSAL OLDHATÓ MEG. EZ AZONBAN NEM KAPITALIZMUS! MEGFELELŐ LAKÁSPOLTIKA MEGVALÓSÍTÁSÁHOZ A JÖVEDELMEK JELENTŐS NÖVEKEDÉSÉRE VAN SZÜKSÉG!”  AZ ELMÚLT 20 ÉVBEN TÖBBSZÖR PRÓBÁLTUNK LAKÁSPOLITIKAI KONCEPCIÓT GYÁRTANI, DE AZ ALAPFELTÉTEL, A MEGFELELŐ JÖVEDELEM, HIÁNYZOTT, S TOVÁBBRA SEM BIZTOSÍTOTT.  MEGJEGYZÉS: FOLYAMATOSAN HALLANI, HOGY A MAGYAR A TULAJDONHOZ RAGASZKODIK, EZÉRT A BÉRLETTEL KÁR FOGLALKOZNI. AKKOR KÉRDEZZÜK MEG AZ EMBEREKET, HA FEL TUDUNK MUTATNI TISZTESSÉGESEN MŰKÖDŐ, A TULAJDONOSNAK ÉS A BÉRLŐNEK MEGFELELŐ JOGI GARANCIÁKAT NYÚJTÓ RENDSZERT. BÉRLŐ ABBÓL LESZ, AKI NEM AKARJA, VAGY NEM KÉPES A TULAJDONOSTÓL ELVÁRT TERHEKET VÁLLALNI. (A NYUGDÍJAS HÁZAKNÁL A PIACI BÉRLETTEL MŰKÖDŐK SOKKAL ELFOGADOTTABBAK, MINT A KVÁZI TULAJDONOK.)

ENERGIATAKARÉKOSSÁG A MEGLÉVŐ ÉPÜLETÁLLOMÁNYNÁL SZÉCHENYI TERV EGYIK KIEMELT PROGRAMJA AZ ENERGIATAKARÉKOSSÁG FOKOZÁSA FELMERÜLŐ FELADATOK, EDDÍG ELVÉGZETT MUNKÁK, EREDMÉNYEK, PROBLÉMÁK  NÉHÁNY JELLEMZŐ MEGÁLLAPÍTÁS A KÜLÖBÖZŐ FUNKCIÓJÚ ÉPÜLETÁLLOMÁNY PROBLÉMÁIRÓL, MEGOLDÁSAIRÓL •IRODAHÁZAK: A, B, C KATEGÓRIÁK •IPARI, SZOLGÁLTATÓI LÉTESÍTMÉNYEK: BARNAMEZŐS, ÚJ •SZÁLLODÁK •LOGISZTIKAI TELEPHELYEK FM MEGJELENÉSE, ELTERJEDÉSE, SZEREPE, EREDMÉNYE

ENERGIATAKARÉKOSSÁG A MEGLÉVŐ ÉPÜLETÁLLOMÁNYNÁL  FELMERÜLŐ FELADATOK, EDDÍG ELVÉGZETT MUNKÁK, EREDMÉNYEK, PROBLÉMÁK  LAKÁSSZEKTOR •HAGYOMÁNYOS SZERKEZETŰ RÉGI ÉPÜLETEK •HAGYOMÁNYOS SZERKEZETŰ ÚJ ÉPÜLETEK •BLOKKOS, ALAGÚTZSALUS, EGYÉB IPAROSÍTOTT SZERKEZETŰ ÉPÜLETEK •PANELSZERKEZETŰ ÉPÜLETEK AZ ENERGIATAKARÉKOSSÁGRA VONATKOZÓ INTÉZKEDÉSEK SZÜKSÉGESSÉGE VALAMENNYI KATEGÓRIÁBAN FELMERÜLŐ PROBLÉMA, UGYANAKKOR ÁTFOGÓ PROGRAMMAL CSAK A PANELES ÁLLOMÁNY RENDELKEZIK. ITT „ELISMERTE „ AZ ÁLLAM A KORÁBBAN ELKÖVETETT HIBÁIT, MELY ELSŐSORBAN A TÖMEGES LAKÁSÉPÍTÉS MIATT ADÓDOTT. A HAGYOMÁNYOS SZERKEZETŰ RÉGI ÉPÜLETEKRE –ELMARADT FELÚJÍTÁSOK!- MÁR NEM KÉSZÜLT KORMÁNYPROGRAM, CSAK RÉSZFELADATOKRA. JOGOS A MEGKÜLÖNBÖZTETÉS?

ENERGIATAKARÉKOSSÁG A MEGLÉVŐ ÉPÜLETÁLLOMÁNYNÁL FELMERÜLŐ FELADATOK, EDDÍG ELVÉGZETT MUNKÁK, EREDMÉNYEK, PROBLÉMÁK  HAGYOMÁNYOS SZERKEZETŰ, ÚJ ÉPÜLETEK KÖZÜL A TÖBBLAKÁSOS ÉPÜLETEKNÉL ÚJRATERMELŐDÖTT A PROBLÉMA, MIVEL A NAGYOBB HASZON ÉRTELMÉBEN SOK ESETBEN A TERVEKTŐL ELTÉRŐ GYENGÉBB TULAJDONSÁGOKKAL BÍRÓ ANYAGOK, BERENDEZÉSEK KERÜLTEK BEÉPÍTÉSRE.  KI A FELELŐS? ELSŐSORBAN AZ ÉPÍTÉSBEN KÖZREMŰKÖDŐ FEJLESZTŐ-BERUHÁZÓ, KIVITELEZŐ, TERVEZŐ, MŰSZAKI ELLENŐR. SAJNOS, A PROBLÉMÁS ÉPÜLETEKNÉL ZÖMÉBEN A FELSOROLTAK EGY CÉGNEK A TAGJAI. UTÓBBI IDŐBEN JELLEMZŐEN AZ ÉPÜLET ÜZEMELTETŐJE IS SAJÁT SZERVEZET, ÍGY A GARANCIA SEM ÉRVÉNYESÜL.

ENERGIATAKARÉKOSSÁG A MEGLÉVŐ ÉPÜLETÁLLOMÁNYNÁL FELMERÜLŐ FELADATOK, EDDÍG ELVÉGZETT MUNKÁK, EREDMÉNYEK, PROBLÉMÁK BLOKKOS, ALAGÚTZSALUS, EGYÉB IPAROSÍTOTT SZERKEZETŰ ÉPÜLETEK TÖBBSÉGE AZONOS PROBLÉMÁKKAL BÍR, MINT A PANELES ÁLLOMÁNY, DE A GYAKORLATBAN EZEN LAKÓTELEPEK ENERGETIKAI FELÚJÍTÁSA NAGY LEMARADÁSBAN VAN. NYÍLÁSZÁRÓ PROGRAMOKBAN RÉSZTVETTEK, DE EZ ÖNMAGÁBAN KEVÉS, UGYANAKKOR A BLOKKOS ÉPÜLETEKNÉL MÉG MINDIG TALÁLHATÓ GYÜJTŐKÉMÉNYES PROBLÉMA. NEHEZEN VOLT KÖVETHETŐ KORÁBBIAKBAN A KÜLÖNBÖZŐ MINISZTÉRIUMOKBAN PÁLYÁZHATÓ, ELTÉRŐ FELTÉTELEKKEL MŰKÖDŐ TÁMOGATÁSOK RENDSZERE. ÉVTIZEDIG TARTÓ KÜZDELEM KELLETT AHHOZ, HOGY ELÉRJÜK, A TÁMOGATÁS MÉRTÉKÉNEK EMELÉSÉT. AKKOR EREDMÉNYES A RENDSZER, HA A TÁMOGATÁS NÉHÁNY SZÁZALÉKKAL MEGHALADJA AZ ÁFA MÉRTÉKÉT – KÜLÖNBEN FEKETÉN OLCSÓBB A MUKA ELVÉGZÉSE.

ENERGIATAKARÉKOSSÁG A MEGLÉVŐ ÉPÜLETÁLLOMÁNYNÁL FELMERÜLŐ FELADATOK, EDDÍG ELVÉGZETT MUNKÁK, EREDMÉNYEK, PROBLÉMÁK  PANELSZERKEZETŰ ÉPÜLETEK ENERGIAMEGTAKARÍTÁST EREDMÉNYEZŐ FELÚJÍTÁSA: •PANELPROGRAM KIDOLGOZÁSA, PÁLYÁZATI FELTÉTELEK, ÉRTÉKELHETŐSÉG KORREKT RENDESZERE 2008-RA ALAKULT KI. •BM, ÖM, KKVM LEBONYOLÍTÓ, ILLETVE FINANSZÍROZÓ VÁLTOZÁSAI ZAVARTÁK A PÁLYÁZÓKAT. MA KI A GAZDA? •TÁMOGATÁSI PÉNZEK HIÁNYÁBAN CSÚSZTAK A DÖNTÉSEK, KIFIZETÉSEK. •ÖNKORMÁNYZATI TÁMOGATÁSOK ÉVENKÉNTI VÁLTOZÁSA EGY-EGY TELEPÜLÉSEN. •ÉMI BELÉPÉSÉVEL ALAKULT CSAK KI A MEGFELELŐ LEBONYOLÍTÓ, KIVITELEZŐ, MŰSZAKI ELLENŐRZŐ RENDSZER. •TÁRSASHÁZAK FIZETŐKÉPESSÉGE TOVÁBBI PROBLÉMÁKAT VET FEL

MIGSZ KONFERENCIA PÉCS  AZ ELŐZŐEKBEN FELVETET NÉHÁNY KÉRDÉSKÖRT ELSŐSORBAN AZ EGYÜTTGONDOLKODÁS, MAJD KÖZÖS HATÉKONY CSELEKVÉSEK ÉRDEKÉBEN KÍVÁNTAM BEMUTATNI, A MEGLÉVŐ ÉPÜLETÁLLOMÁNYT MŰKÖDTETŐ SZAKEMBER SZEMSZÖGÉBŐL.  TOVÁBBRA IS KIEMELT FEALADATUNK A KORMÁNYZATTAL, TÁRSZERVEZETEKKEL VALÓ MINÉL KONSTRUKTÍVABB EGYÜTTMŰKÖDÉS, AZ EREDMÉNYESSÉG ÉRDEKÉBEN.  KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!