Machánné Tatár Rita Szeged, 2011. november 23. Vállaljam?... Vállalom! Előkészületek az új NAT fogadására. A gazdasági kultúra fejlesztésének játékos lehetőségei 1–8. osztályban Machánné Tatár Rita Szeged, 2011. november 23.
Oktató - nevelő munka Nemzeti alaptanterv Változások várhatók Helyi tanterv Pedagógiai program
Miért fontos? Miért kicsi korban? Válasz: Csere-bere 5 és 14 éves kor Viselkedés – és magatartásforma Képességek: Kreativitás Kezdeményezőképesség Felelősségtudat Kockázatvállaló képesség Függetlenség Nemrég: Járj iskolába! Jó jegyeket! Biztos munkahelyet! Pénzügyi gondviselés Biztonság
Oktatás (dr. Tóth András pénzügy tanácsadó) Kinek az érdeke? tanulónak? (hírlevél: www. tothandras.hu) szülőnek? tanárnak? Próbálkozások Mit ? Praktikus dolgok Pénzügyi tervezés Háttér ismeretek Ki? Pedagógus? Bank? Külső segítők? Kinek?
A program bevezetése a Tabán Általános Iskolában Diák-tevékenységek: papírgyűjtés - büfé Tabán Est - discó énekkar (táncmulatság) - casinó JÁTÉK
A bevezetés lehetőségei Legjobb logó Első év Következő év KOMA pályázat www.ejam.hu
Én és a világ Mi magunk
Én és a világ Családunk Keverd össze! – ragasztás Formázd! – vágás Ízesítsd! – színezés Ellenőrizd! – minőségi ellenőr
Egy dolgozó egy cikket teljes egészében elkészít. Egy cikk gyártása lépésekben oly módon, hogy az egyik dolgozótól a másikig például futószalagon mozgatják. Valami, amit rosszul gyártottak, tehát hibás. Selejt Termékegység Tömegtermelés Sorozatgyártás
Selejt Termékegység Tömegtermelés Sorozatgyártás Egy dolgozó egy cikket teljes egészében elkészít. Egy cikk gyártása lépésekben oly módon, hogy az egyik dolgozótól a másikig például futószalagon mozgatják. Valami, amit rosszul gyártottak, tehát hibás. Selejt Termékegység Tömegtermelés Sorozatgyártás
Összesítés Csapatok 1. csapat 2. csapat 3. csapat 4. csapat 5. csapat Termékegység (db) Sorozatgyártás (db) 1. csapat 2. csapat 3. csapat 4. csapat 5. csapat 6. csapat 7. csapat Összesen:
Én és a világ Környezetünk
Én és a világ Településünk
A felsős tananyag 5. osztály Régiónk 6. Osztály Országunk 7. osztály Család-háztartás és A vállalkozások világa 8. osztály A munka világa és Nemzetgazdaság-világgazdaság
5. osztály Régiónk Játék: 5 jellemző- 5 másodperc Címszavak a tananyagból: 1. Az egyén szerepe 2. Séta a környéken, a településen, térkép használat 3. Makett készítése a településről 4. Élet a településeken 5. Élet a településeken túl 6. Vásárlói szokások 7. Hozz döntéseket! Játék: 5 jellemző- 5 másodperc
6. osztály Országunk Játék: Memória kártya Címszavak a tananyagból: 1. Kicsi lett a világ 2. A kommunikáció 3. Egy vállalkozás elindítása 4. Személyi és tárgyi feltételek 5. Alkalmazottat keresünk! 6. Termelési stratégiák 7. A jó reklám Játék: Memória kártya
7. osztály Család- háztartás Címszavak a tananyagból: 1. Családi munkamegosztás-gazdálkodás 2. A személyes költségvetés megtervezése 3. Gazdálkodás idővel és pénzzel 4. Hol vásárolunk, hogyan vásárolunk? 5. Folyószámla kivonat 6. Fogyasztói jogok és kötelezettségek 7. Befektetések
7. osztály A vállalkozások világa Címszavak a tananyagról: Vállalkozó, vállalkozás – édes történet Mivel, mire érdemes vállalkozni?- példák A vállalkozás szűkebb és tágabb környezete Üzleti tervek-a terv készítésének folyamata Megéri? Versenyben maradás Eredmény-nyilvántartás az üzleti életben Játék: Szűkösség problémája
8. osztály A munka világa Címszavak a tananyagból: Élettérkép Mi jellemző rám? Mik az erősségeim? Hogyan értékelhető egy foglalkozás? Ha zsebpénz nem elég… Hogyan olvassuk az álláshirdetést? Önéletrajz Ha nem sikerül munkát találni…
8. osztály Nemzetgazdaság - világgazdaság Címszavak a tananyagból: 1. A szűkösség okozta problémák 2. Mitől lesz egy gazdaság rendszer piacgazdaság? 3. A piac 4. Az állam 5. Ismerkedjünk meg a bankárokkal! 6. Környezetszennyezés - környezetvédelem 7. Az Európai Unió létrejöttének főbb eseményei
Lehetőségek Matematika munkafüzet Óraszám Témakörök Önálló tantárgy, szakkör, beágyazás Segédanyagok (fóliák, füzetek, munkafüzet, oktató dvd, tanári kézikönyv, társasjátékok) Külső segítők (Nemzeti Bank, Raifeissen Bank, K&K Bank, vállalkozások) Versenyek (Kőrösy Szakközépiskola, Diákvállalkozások regionális és országos vására) Beni és Ani Tanulmányi séták Junior Achievement Magyarország – Presztízs Díj Matematika munkafüzet
Eszközök, feltételek
A diákvállalkozások Csapat megalakítása Vezetőség megválasztása Ötletbörze Piackutatás Üzleti terv Segít: diákvállalkozási munkafüzet, óravázlatok
Alkalmazható módszerek Frontális munka Project módszer Egyéni feladat-megoldás Kooperatív tanulás Vállalat-látogatástás Csoport-munka
Alkalmazható módszerek Ötletbörze Szituációs játék Kutatás, anyaggyűjtés Kommunikációs játék Megbeszéléss Esettanulmány
Alkalmazható módszerek Differenciált egyéni és csoportmunka Tanulmányi séta Prezentáció Kirándulás, tábor, tréning Önellenőrzés, önértékelés, verseny Dramatizálás
Mérés, értékelés Bemeneti, kimeneti kérdőív Versenyek (helyi, regionális, országos) Vásár szervezése Tesztek (önismereti, képességmérő) Feladatlapok A tanuló egyéni fejlődése Pályaválasztás sikeressége Az egyén és a csoport teljesítményének mérése Econventio Közhasznú Egyesület és az SZTE közös felmérése
Köszönöm a figyelmet!