Előadó: Kolossváry Ádám Elnök-vezérigazgató Merkantil Bank Zrt. Vajon az állam határozza-e meg milyen feltételek mellett nyújtsanak hiteleket a lízingvállalatok? Előadó: Kolossváry Ádám Elnök-vezérigazgató Merkantil Bank Zrt.
A Hpt. (1996.évi CXII. Tv.) bankügynöki tevékenységre vonatkozó rendelkezései A bankügynök típusai: a, és b, típusú ügynökök a.) típusú ügynöki tevékenység: pénzügyi intézmény javára, nevében, felelősségére és kockázatára folytatott tevékenység, amelynek célja a pénzügyi intézmény pénzügyi szolgáltatási, illetőleg kiegészítő pénzügyi szolgáltatási tevékenységének megbízási szerződés keretében történő végzése, b.) típusú ügynöki tevékenység: pénzügyi intézmény pénzügyi szolgáltatási, illetőleg kiegészítő pénzügyi szolgáltatási tevékenységének elősegítése érdekében végzett tevékenység, amelynek során az ügyfél pénzét, illetve eszközét nem kezelik és a pénzügyi intézmény kockázatára önállóan kötelezettséget nem vállalnak.
A Hpt. (1996.évi CXII. Tv.) bankügynöki tevékenységre vonatkozó rendelkezései a.) típusú bankügynökre vonatkozó rendelkezések: Az a.) típusú ügynök igénybevételéhez engedélyezési eljárás szükséges. Az a.) típusú ügynök pénzeszköz átvételére is jogosult, ezért A pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló törvény értelmében pénzmosási szabályzat készítésére és jóváhagyás végett a Felügyeletre történő benyújtására köteles. Az a.) típusú ügynök a Felügyeletnél történő nyilvántartásba vételért 30.000.- Ft díjat köteles fizetni a Felügyelet felé történő bejelentéssel egyidejűleg. Az a.) típusú ügynök a nyilvántartásba vétel időpontjától kezdődően évente 50.000.- Ft összegű felügyeleti díjat is köteles megfizetni (negyedéves részletekben) a Felügyelet részére. b.) típusú bankügynökökre vonatkozó rendelkezések: A Felügyelet engedélye nélkül végezhető a b.) típusú ügynöki tevékenység. Ebben az esetben az ügynök személyét a hitelintézet illetve a pénzügyi vállalkozás a felügyelet által meghatározott módon és gyakorisággal a Felügyeletnek bejelenti.
1/2007. számú vezetői körlevél (PSZÁF) a gépjármű-hitelezéssel és - lízinggel foglalkozó pénzügyi intézmények vezetői részére A Felügyelet szakmailag elfogadható kockázatúnak a bruttó árra vetített legalább 20%-os mértékű ténylegesen befizetett önrészt ítéli A Felügyelet új gépjárművek esetén a 6 évet meghaladó futamidejű megállapodásokat kockázatosnak, a 8 évet meghaladókat indokolatlanul nagy kockázatúnak tartja
A Merkantil csoport gépjármű-finanszírozásban elért főbb eredményei* 2006. dec. 31. 2007. dec. 31. Index Gépjármű-finanszírozási darabszám 49 281 46 516 94,4% Kihelyezés értéke (millió ft) 92 208 93 457 101,4 Egy gépjárműre jutó kihelyezési összeg (millió ft) 1,87 2,01 107,5 Élő állomány száma (db) 189 279 194 436 102,7% Záróállomány (millió ft) 220 842 237 427 107,5% *Retail (flotta nélkül)
Lízingszövetségi statisztika 2008. I. negyedév. Új személygépjármű Használt személygépjármű Kihelyezés összesen Piaci részesedés Merkantil csoport 13 897 774 811 6 504 560 435 20 402 335 246 14,5% Lombard Lízing 7 720 199 568 9 342 929 650 17 063 129 218 12,2% CIB Lízing 8 512 362 504 7 784 308 545 16 296 671 049 11,6% Erste-Immorent csoport 9 436 506 435 5 951 543 893 15 388 050 328 11,0% MKB Euroleasing 10 247 582 882 4 981 377 931 15 228 960 813 10,9% Budapest csoport 8 135 918 839 6 225 364 772 14 361 283 611 10,2% K&H Lízing 5 709 320 297 2 706 516 789 8 415 837 086 6,0% Raiffeisen Lízing 4 090 766 775 1 052 962 951 5 143 729 726 3,7% Santander 1 450 098 084 3 645 839 281 5 095 937 365 3,6% Bank Plus 109 584 000 3 618 690 333 3 728 274 333 2,7% Mercedes-Benz 2 703 858 640 618 921 317 3 322 779 957 2,4% Summit 2 322 771 560 886 916 987 3 209 688 547 2,3% VB Leasing 2 419 688 854 304 476 432 2 724 165 286 1,9% Hitex 2 554 073 295 1,8% Unicredit Leasing 724 420 510 1 814 218 420 2 538 638 930 Impuls-Leasing 1 384 752 489 941 398 114 2 326 150 603 1,7% Credit Service 768 121 100 0,5% Renault Credit 556 633 375 57 698 040 614 331 415 0,4% KDB 167 539 420 109 085 353 276 624 773 0,2% Egyéb: 542 800 556 342 182 807 884 983 363 0,6% Összesen: 80 132 579 599 60 211 186 445 140 343 766 044 100,0%
A Merkantil csoport visszavett autóinak száma 2000. 2001. 2002. 2003. 2004. 2005. 2006. 2007. Új szerződéskötések száma 34 713 39 540 49 063 54 630 60 454 62 789 49 281 46 516 Élő állomány az időszak végén 76 683 89 361 107 556 129 530 160 031 182 153 189 279 194 436 Visszavett autók száma 461 711 1 259 1 956 2 878 4 380 3 526 2 801 Visszavett autók aránya a teljes portfolióra vetítve 0,60% 0,80% 1,17% 1,51% 1,80% 2,40% 1,86% 1,44% Visszavett autók száma az előző időszakhoz képest 160,1% 154,2% 177,1% 155,4% 147,1% 152,2% 80,5% 79,4%
A visszavett autók állapot szerinti megoszlása 2007. Gépjármű állapot Állapot részarány a visszavett autókon belül Állapot részarány az élő portfolióban Új 34,34% 55,64% Használt 65,66% 44,36% Összesen 100%
A visszavett autók önerő szerinti megoszlása 2007. Önerő kategória Önerő kategória részaránya a visszavett autókban Önerő kategória részaránya a teljes portfolióban 0-4,99% 4,66% 2,71% 5-9,99% 0,78% 0,56% 10-19,99% 39,71% 36,26% 20-29,99% 36,12% 29,35% 30-39,99% 14,95% 15,30% 40-49,99% 3,06% 7,03% 50-59,99% 0,34% 4,73% 60% felett 0,39% 4,06% Összesen 100%
A visszavett autók futamidő szerinti megoszlása 2007. (hónap) Futamidő részarány a visszavett autókban Futamidő részarány a teljes portfolióban 12 0,00% 0,18% 24 0,53% 1,64% 36 2,28% 4,97% 48 8,45% 7,45% 60 14,61% 13,51% 72 50,73% 37,75% 84 6,02% 4,42% 96 0,34% 1,44% 100 5,58% 4,07% 108 0,68% 0,66% 120 10,78% 23,90% Összesen 100%
Mi a valós oka a kockázatok növekedésének a gépjármű-finanszírozásban? A 2000-es évek elején elindított agresszív piacszerzési politika A piaci realitásoktól elszakadt hitelkihelyezés növekedési kényszer Erőteljes irányváltás a magasabb jövedelmezőséget rejtő használtautó hitelezés irányába Ügynökhálózatok beékelése a dealer – lízingvállalat kapcsolatrendszerbe A tulajdonjogot tartalmazó lízingszerződések helyett tömeges hitelszerződés kötés egyszerű vételi joggal
Merkantil csoport reagálása a kockázatok növekedésére 2005. májusától Hitelbírálati rendszer átalakítása Monitoring belső szabályainak korszerűsítése Dealer kapcsolatok szegmentációja a közvetített szerződések minőségének függvényében
Hitelbírálati rendszer átalakítása Az ügyfelek minősítése a Basel II előírásainak megfelelően Emelt szintű bevizsgálás (ügyfélellenőrzés) a fokozottan kockázatos hitelkérelmek esetében Statisztikai módszereken alapuló kockázatkezelés és ehhez kapcsolódó árazás Ügyféladatok alaposabb ellenőrzése, szükség esetén kiegészítő fedezetek előírása Call-center felhasználása a hitelbírálat során
Monitoring belső szabályainak korszerűsítése Korai jelzőrendszer (alarmlista) Szerződéskötést követő 6 hónapig intenzív nyomonkövetése a fizetési kötelezettségeknek Call-center bekapcsolása a behajtási folyamatba (aktív kommunikáció az ügyfelekkel) Fizetési késedelemben lévők presszionálása a törlesztésre
Dealerkapcsolatok szegmentációja a közvetített szerződések minőségének függvényében Részportfolió elemzések dealerenként, dealercsoportonként, márkánként Kockázati minimum elvárások meghatározása Az egyes dealerkapcsolatok értékelése a közvetített szerződések kockázati és jövedelmezőségi szintje alapján Folyamatos (havi) újraminősítés Súlyos veszteséget hordozó portfolió esetén a dealerkapcsolat megszüntetése
A gépjármű visszavételek számának alakulása az élő portfolióhoz képest 0,00% 0,05% 0,10% 0,15% 0,20% 0,25% 0,30% 2005. okt. 2006. jan. 2006. ápr. 2006. júl. 2006. okt. 2007. jan. 2007. ápr. 2007. júl. 2007. okt. 2008. jan. Tényadat Trend
Az értékvesztés állományának alakulása a teljes kintlevőséghez viszonyítva 3,00% 3,50% 4,00% 4,50% 5,00% 5,50% 6,00% 6,50% 7,00% 2005. okt. 2006. jan. 2006. ápr. 2006. júl. 2006. okt. 2007. jan. 2007. ápr. 2007. júl. 2007. okt. 2008. jan. Tényadat Trend
Értékvesztés képzése a bruttó hitelállomány %-ában 2005. 2006. 2007. 2008. Terv Kockázati költség mutató 1,9% 1,0% 1,17% 0,7%
Mit kellene tenni a gépjármű-finanszírozóknak az állami beavatkozás erőltetése helyett? Lízingvállalatok lízingszerződéseket kössenek – a hitelszerződéseket pedig a bankok A jelzálogjog kiterjesztése a gépkocsira (a finanszírozó megjelölése a törzskönyvekben) helyett: LÍZING – ahol a tulajdonjog eleve a finanszírozóé A management felelősségét lényegesen növelni, ehhez fokozott tulajdonosi ellenőrzést gyakorolni A bankokéhoz hasonló transzparencia legalább a szakmán belül