Papp Edit / Erste Bank Hungary Az Erste Bank reakciói a válságra itbusiness konferencia Papp Edit elnök-vezérigazgató, Erste Bank Hungary Nyrt. Budapest, 2010. május 3. 5/3/10 Papp Edit / Erste Bank Hungary
Tartalom Oldal Válság hatása a magyar gazdaságra és bankszektorra A válság egy stabil és tőkeerős Erste Csoportot ért el Erste reakciói a válságra 2. 4. 5.
Előnytelen környezeti feltételek Magyarországon Gazdaság a válság előtt A magyar gazdaság állapota a válság kitörése előtt és után Alacsony növekedés, magas kamatok, a régión belül előnytelen helyzet A subprime válság érkezése előtt is voltak problémák a magyar gazdaságban Alacsony növekedés Magas kamatszint Magas adóterhek Nagyméretű bürokrácia A válság begyűrűzése hazánkat különösen erősen érintette Likviditás kiszáradása Külső finanszírozási források (IMF, EU) Árfolyamgyengülés jelentős negatív hatása a deviza hitelesekre Magas államháztartási hiány/eladósodottság nem tett lehetővé állami ösztönző programokat A gazdasági növekedés a régióban nálunk az egyik legalacsonyabb GDP százalékos növekedés, év/év POL UKR HUN SK CZE ROM Magas kamatkörnyezet 2009-ben GDP növekedés (év/év) Alapkamat (éves átlag)
A válság egy stabil bankrendszert ért el, de néhány kritikus tényező megváltozott (pl.likviditás) Magyar bankrendszer A válság egy stabil bankrendszert ért el, de… …néhány kritikus tényező megváltozott (pl. likviditás) A hazai bankoknak egyáltalán nem volt kitettségük a „subprime” termékekből Kiváló tőkeellátottság (12,3% tőkemegfelelés 2009-ben az előírt 8% helyett) Dinamikus hiteloldali (éves átlag +17%) - és betétoldali (éves átlag +10%) növekedés a válság előtti években Alacsony ügyfélhitel/GDP arány (HUN: 59% vs. Nyugat-Európa: 193%) A banki kapcsolatokkal rendelkezők aránya alacsony (HUN: ~60%, AUT: >90%) Romló portfolióminőség Növekvő országkockázati felárak A céltartalékképzés mértéke már látványosan nőtt szektorszinten 2007-es 106 mrd Ft-ról 189 mrd Ft-ra 2009 első felében Magyar CDS országkockázat felár, bps Válság még a rendkívül stabil magyar bankrendszert is elérte
Erste Csoport: hosszú távú pénzügyi stabilitás megteremtése minden leányvállalat számára az Erste Csoportban Az Erste Group jó helyzetben volt a válság leküzdésére Reakció az új környezetben – a feltételek megteremtése a folytatáshoz Megfelelő tőkésítettség, az anyavállalat kiáll a leányok mögött Ez az összes külföldi tulajdonú bankra igaz A hazai tulajdonú bankok kivételével nem volt szükség állami források igénybevételére A korábbi évek prudens hitelpolitikája miatt stabil és jól granulált portfolió Az erős lakossági fókusz miatt itthon is jelentős befolyás a bevételek felett Erős tőkepozíció, a piachoz képest stabil likviditási helyzet A likviditás erősítése – mely az anyavállalat segítségével valósult meg 2,7 Mrd EUR tőkeemelés az Osztrák államtól 6 Mrd EUR értékű kötvény kibocsátás Az anyabanki külső források lejáratának további hosszítása A tőke erősítése – mely az anyavállalat és a saját profittermelő képesség eredője A tőkemegfelelési mutató 2008. év végi 9,8%-ról 2009. év végére 12,9%-ig nőtt Erste Bank Hungary a csoport által képviselt válságkezelő stratégiát vitte tovább
Erste Magyarország: válságot nem csupán kezeli, hanem kihasználja a lehetőségeket kezelés Konzervatív reakciók Jövőbetekintő megoldások Ügyfél/Termék Befelé fókusz - rövid távú profit, ügyféligény másodlagos, konzervatív termékfejlesztés Kifelé fókusz - ügyfélfókusz, bizalom helyreállítása, innovatív termékek Fejlesztés Minimális, csak a meglévő üzlet kiszolgálása és jogszabályi megfelelés Üzleti tevékenységet és ügyfeleket támogató újítások, jogszabályi megfelelés Pénzügyi stabilitás Pénzügyi stabilitás rövid távú biztosítása Hosszú távú pénzügyi stabilitás Költségek Szigorú költségcsökkentés Költségracionalizálás – optimális üzemméret Üzleti tevékenység Betétoldali fókusz Kiegyensúlyozott hitelezés és betétoldali növekedés Rövid távú „védelem” a válság ellen Válság kezelése lehetőségek kihasználásával
Ügyfelek melletti elkötelezettség Erste legfontosabb célja az ügyfelek melletti elkötelezettség és az ügyfélbizalom Ügyfél/Termék Ügyfelek melletti elkötelezettség Az Erste mentőcsomagot dolgozott ki a bajba jutott ügyfeleknek Az általunk nyújtott, személyre szabott megoldást az ügyfelek lényegesen gyakrabban választották, mint az állami mentőcsomagot Továbbra is törekszünk az ügyféllel való közös megoldás megtalálására Ügyfélbizalom Hosszú távú, alacsony jövedelmezőségű, biztonságos betéti termékek kialakítása Ehhez korábbi hitelezési fókusz biztosította a bevételeket Erste Ingatlan Alap: nehéz időszakban folyamatos likviditás fenntartása Kifizetések befagyasztás (2008. november – 10 napig) utáni helyreállt piacon Erste egyedüliként T+30 napos fizetéssel, jelenleg T+5 nappal (versenytársak T+90) Innovatív termékek Postai együttműködés erősítése ügyfelek minőségi kiszolgálása érdekében Sárga csekkes ATM befizetés Értékesítés fejlesztési programok az ügyfél elégedettség erősítése érdekében Ingatlanlízing: szélesebb réteg számára vált a jelzáloghitel reális alternatívájává Olcsóbb árak az alacsonyabb kötelező fedezeti hányad miatt
Ügyfélkiszolgálást támogató fejlesztések folytatódtak, miközben megtörtént a költségek racionalizálása Fejlesztés Ügyfélkiszolgálást támogató fejlesztések Fejlesztések/Költségek racionalizálása Legfontosabb stratégiai irányokat támogató fejlesztések megvalósítása Új árazási modellek támogatása (új betéti, hiteltermékek) Scoring/rating fejlesztések Egyedi ügyféligényeknek való megfelelés Ügyféltájékoztatás – ügyfélkontaktok kezelése, csatornaharmonizáció Jelentésszolgálat – új, kiterjedt jelentési igények (PSZÁF, MNB) Infrastruktúra, architektúra konszolidáció Alkalmazások számának csökkentése Szolgáltatás és minőség orientált architektúra – üzlet rugalmas és gyors kiszolgálása Szállítói konszolidáció és monitoring Nagyobb, tőkeerősebb szállítók igénybevétele sok kicsi, sérülékeny szállító helyett Szállítói stabilizáció monitoring, kitettség menedzselése Erste a jövőben is folytatni kívánja az ügyfélkiszolgálást támogató fejlesztéseket
Erste stratégia bizonyította sikerét 2009-ben EBH: 2 Erste stratégia bizonyította sikerét 2009-ben EBH: 2. legmagasabb eredmény a magyar piacon Háttér Sikeres stratégia Adózott eredmény, HAS, 2009 HUF mrd -4% +0% -28% -58% +10% -81% -83% -25% 2009 Forrás: Bankárképző (HAS) 2008
Lakossági hitelezési volumen éves átlagos növekedési üteme Erste Magyarországon a legnehezebb időszakban is növelte lakossági hitel portfolióját Háttér Üzleti tevékenység Lakossági hitelezési volumen éves átlagos növekedési üteme (2009 Q3 vs. 2008 Q3) 2 006 316 569 494 472 710 1 011 286 Átlag: 3,4% Hitel volumen, mrd Ft (2009 Q3)
Unused slides
A bankok fókusza átkerült a hitelezésről a betétgyűjtésre Tankönyvi reakciók Magyar bankpiac A piaci hitelállomány csökkent Növekvő fókusz a betétgyűjtésen mrd Ft mrd Ft - 2% + 18,4% + 8,4% Vállalati hitelek Vállalati betétek Lakossági hitelek Lakossági betétek Forrás: MNB