A KEOP tapasztalatai és KEHOP tervezésének helyzete

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Energetikai projektek előkészítése, finanszírozása M27 ABSOLVO Consulting.
Advertisements

A időszak végrehajtási intézményrendszere
Nyugat-Pannónia – határon átnyúló együttműködések, és a as fejlesztési időszak előkészítése Készítette: Győrffy László Gábor.
Úton a ‚zöld’ Olimpia-, és a Smart-City-vé válás felé
Turisztikai és Vendéglátóipari Főosztály
DANUBE A transznacionális együttműködési program kialakítása.
Magyarország fejlesztési forrásai Aktuális hírek •2006. október 16. –OP társadalmi egyeztetése •2006. október 17. –ÚMFT parlamenti vitája.
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
Csongrád megye , a területi tervezés aktualitásai 2014
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
BUDAPEST, Pénzügyi eszközök a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Programban (GINOP)
közötti uniós programozási időszak tervezése az egészségügy területén dr. Török Krisztina főigazgató.
Szekszárd Megyei Jogú Város településfejlesztési koncepciójának és integrált városfejlesztési stratégiájának aktualizálása Partnerségi egyeztetés.
2008. december 08. A KEOP szennyvízelvezetési és –tisztítási konstrukciójának pályáztatási tapasztalatai, és a es akcióterv bemutatása Balla.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
BEVEZETÉS. Magyarország között 15 operatív program megvalósításáért felelős Összesen mintegy 22,4 milliárd euró fejlesztési forrást tudunk felhasználni.
Baranya Megyei Önkormányzat
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Fenntartható termelési és fogyasztási szokások ösztönzése akcióterv Szántó Szilvia Környezetfejlesztési Főosztály Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI KEOP KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET Székesfehérvár 2007.április.
Kiváltás projektszemmel, a jövő
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A hazai tervezés és a as időszak tervezésének aktualitásai
Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid Hatékonyság, Innováció, Szakmaiság
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Mi várható a következő KE(H)OP időszakban?
Foglalkoztatási Programok Főosztály
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Energetikai pályázatok pályázói szemmel
A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
A közötti időszakra vonatkozó Vidékfejlesztési Program tervezési folyamata Pócsi Gabriella NAKVI MTO tervezési referens Hatékonyság, Innováció,
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
Lorem ipsum. KEOP-OS ENERGETIKAI PÁLYÁZATI LEHETŐSÉGEK Horváth Péter július 11. Fórum - Hosszúhetény.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Magyar Útügyi Társaság
„Megújuló energia-megújuló vidék” Az agrárgazálkodás lehetőségei a zöld energia előállításában Kovács Kálmán államtitkár Tájékoztató Fórum, Nagykanizsa.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
TÁVLATOK AZ ENERGETIKAI FEJLESZTÉSEKBEN. Energetikai fejlesztések és források az egyes operatív programokban OPEnergetikai prioritásRendelkezésre álló.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
A Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program aktuális pályázati lehetőségei aktuális pályázati lehetőségei szeptember 26. Szolnok.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Közösségi internet-hozzáférési pontok hálózata, mint a digitális Kárpát-medence alapinfrastruktúrája Molnár Szilárd program-koordinációs referens Nemzetstratégiai.
Versenyképesség és környezetvédelem Területfejlesztési, területi tervezési és szakmai koordinációs rendszer kialakítása, ÁROP
Lehatárolási irányok: Árvízvédelem Vízgazdálkodás Természetvédelem, Natura 2000 Energiahatékonyság növelése Megújuló energiaforrások alkalmazása Hulladékkezelés.
Mitől innovatív egy vállalkozás? Pályázati lehetőségek önkormányzatok számára.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Szabályozási Főosztály
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
Indulnak az új, kkv-k versenyképességét segítő EU-pályázatok
Program és Projektfelügyeleti Főosztály
„ A megújuló energia helye a Somogy megyei fejlesztési elképzelésekben” Budapest, március 30.
A „Smart Specialisation” indokoltsága, háttere
Mitől innovatív egy vállalkozás?
Dr. Gordos Tamás programiroda vezető Budapest,
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Az új Vidékfejlesztési Program
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
Somogy megye Integrált Területi Programjának végrehajtása KAPOSVÁR DECEMBER 11.
Környezet és Energia Operatív Program Várható energetikai fejlesztési lehetőségek 2012-ben Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Energetikai célú pályázatok rövid áttekintése Gajzágó Gergő programmenedzser május 19.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
A területfejlesztés megújult rendszere február 5. Baranya Megyei Önkormányzat.
A határmenti programok aktuális állása
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
Kapacitásbővítő, jelenlegi pályázati lehetőségek
12 ezer milliárd forintos keret
Előadás másolata:

A KEOP tapasztalatai és KEHOP tervezésének helyzete Kasza György főosztályvezető-helyettes Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Környezetvédelmi Operatív Programok Irányító Hatósága „TÁVHŐSZOLGÁLTATÁSI SZAKMAI NAPOK ” - 2013. november 15.

Következő KE(H)OP időszak: KÖRNYEZET ÉS ENERGIA OPERATÍV PROGRAM (KEOP) KÖRNYEZETI ÉS ENERGETIKAI HATÉKONYSÁGI OPERATÍV PROGRAM (KEHOP) Pénzügyi időszak 2007-2013 2014-2020 Rendelkezésre álló keret 4. prioritás 115,4 Mrd Ft ebből: 70,6 Mrd Ft (2008-2012) 44,8 Mrd Ft (2013) Az energiahatékonyság növelésének és a megújuló energiaforrások alkalmazásának támogatására egy prioritásból lesz lehetőség várhatóan 300 Mrd Ft kerettel. Ugyanakkor külön prioritás tervezett ugyanezen feladatok pénzügyi eszközökkel történő támogatására 66 Mrd Ft kerettel. Rendelkezésre álló keret 5. prioritás 112,4 Mrd Ft ebből: 43 Mrd Ft (2008-11) 69,4 Mrd Ft (2013) Irányító hatóság elhelyezése NFÜ NFM 1600/2012. (XII.17.) Korm. Határozat alapján Mi várható? Döntés, projekt végrehajtás, kifizetés Program alkotás

KEOP 4. prioritás – 2012-2013. évi pályázati felhívások Konstrukció (2012-2013) Konstrukció neve Meghird. Keret (Mrd Ft) Beérk. igény (Mrd Ft) Beérk. pályázat (db) Meghozott támogatói döntés (Mrd Ft) 4.8.0 Megújuló energiaforrás hasznosítására irányuló beruházások finanszírozását szolgáló pénzügyi konstrukció (kedvezményes hitel program) 6 - 4.10.0/A Helyi hő, és villamosenergia-igény kielégítése megújuló energiaforrásokkal 7 29,6 1342 6,98 4.10.0/B Helyi hő és hűtési igény kielégítése megújuló energiaforrásokkal 11,5 28,1 76 10,52 4.10.0/C Megújuló energia alapú villamos energia, kapcsolt hő és villamos energia, valamint biometán termelés 22,5 66,3 231 8,72

KEOP 5. prioritás – 2012-2013. évi pályázati felhívások Konstrukció (2012-2013) Konstrukció neve Meghird. Keret (Mrd Ft) Beérk. igény (Mrd Ft) Beérk. pályázat (db) Meghozott támogatói döntés (Mrd Ft) KEOP-5.5.0/A Épületenergetikai fejlesztések és közvilágítás energiatakarékos átalakítása 19,9 30,9 190 18,65 KEOP-5.5.0/B Épületenergetikai fejlesztések megújuló energiaforrás hasznosítással kombinálva 10 39,3 319 7,79 KEOP-5.5.0/A, B egyházak Az egyházaknak együttesen elkülönített keret 4,5 7,1 - 4,48 KEOP-5.4.0 Távhő-szektor energetikai korszerűsítése, megújuló energiaforrások felhasználásának lehetőségével 4 5,4 23 3,23 KEOP-5.6.0 Központi költségvetési szervek energiahatékonysági beruházásai 20 27,5 94 KEOP-5.6.0/B Központi költségvetési szervek energiahatékonysági beruházásai (EMMI fenntartása és irányítása alatt álló egészségügyi ellátó intézmények energiahatékonysági beruházásai) 0,8 2,4

Státusz -2013. október 31.

Kifizetések 4-5. prioritás 2007-2015 4. prioritás (Mrd Ft) 5. prioritás (Mrd Ft) 2007-12 tényleges kifizetés 21,1 25,8 2013 éves munkaterv alapján 26,3 19,8 2014-15 tervezet 63,5+4,8 62,6+4,4 Összesen 115,7 112,6

Kifizetés gyorsítás, forrásmentés Lehetőség nyílik már részben megvalósított projektek elszámolására Műszakilag (2006.12.20. után) megvalósult pályázatoknál van lehetőség az utólagos elszámolásra Kettős finanszírozassa nem érintett, EU-s támogatással nem rendelkező beruházások nyújthatnak be pályázatot. 15 pályázat, 3,06 Mrd Ft támogatási igény

2014-2020-as tervezés kapcsán megjelent kormányhatározatok Neve Tartalma 1600/2012. (XII. 17.) Korm. határozat a 2014-2020 közötti európai uniós fejlesztési források felhasználásának tervezésével és intézményrendszerének kialakításával összefüggő aktuális feladatokról 8 OP rögzítése, OP-k szakmai tartalmáért felelős tárcák megnevezése, irányító hatóságok áthelyezése a felelős tárcákhoz 1113/2013. (III. 8.) Korm. határozat a Partnerségi Megállapodás, az operatív programok, valamint a Stratégiai Környezeti Vizsgálati Jelentés társadalmi egyeztetésének módjáról, prioritásairól és menetrendjéről OP-k első változatának NFK általi elfogadását követően kerül sor a partnerségi egyeztetésre, partnerségi egyeztetés ütemezésének meghatározása 1114/2013. (III. 8.) Korm. határozat a 2014–2020 közötti európai uniós fejlesztési források felhasználására vonatkozó Partnerségi Megállapodás célrendszeréről Partnerségi Megállapodás részletes tervezetét NGM miniszter készíti el, NFK elé terjeszti 1115/2013. (III. 8.) Korm. határozat      a 2014–2020 közötti források területi koordinációjának kereteiről megyei területfejlesztési programhoz és integrált városfejlesztési stratégiához kapcsolódó fejlesztési igények megfogalmazása az operatív program tervezéséhez 1121/2013. (III. 11.) Korm. határozat a 2014–2020 közötti európai uniós fejlesztési források felhasználásának előfeltételeiként meghatározott ex-ante kondicionalitások teljesítésével összefüggő feladatokról érintett miniszterek készítsék el a 2014-2020 közötti időszakra vonatkozó szakpolitikai stratégiákat

Új fejlesztéspolitikai intézményrendszer: 1731/2013. (X. 11.) Korm. Határozat a 2014–2020-as európai uniós programok lebonyolításának alapelveiről – I. Új fejlesztéspolitikai intézményrendszer: egyszerű, gyors, átlátható, diszkrimináció-mentes, költségtakarékos és hatékony. Egyszerűsített eljárásrendek, normatív támogatások, global grant, visszatérítendő támogatások Közszféra szervezet pályázók esetén a pályáztatás jelenlegi gyakorlata megszűnik - ágazati prioritást élvező projektek előnyben részesítése egyszerűsített kiválasztási eljárással. A projekteket a projektötlet megszületésétől a projekt megvalósulásáig (pályázati dokumentáció összeállítása, projekt végrehajtás támogatása) szakértői bázison alapuló állami (központi és önkormányzati) kapacitások megteremtésével – kisvállalkozók számára is rendelkezésre állóan.

1731/2013. (X. 11.) Korm. Határozat a 2014–2020-as európai uniós programok lebonyolításának alapelveiről – II. Pályázatértékelés intézményrendszeren belül (külső szakértők nélkül). Projektmenedzsment költségek csak a projekt fizikai előrehaladásának mértékéig hívhatóak le. Mérnöki feladatok valós felelősségbiztosítással. Közszféra kedvezményezettek esetén kötelező a belső projektmenedzsment, nagy infrastrukturális és állami ingatlanokon történő beruházások esetén a tervezés is állami kapacitással kell, hogy megvalósuljon. A közszféra kedvezményezettek szankcionálva lesznek késedelem esetén. A fejlesztéspolitikai intézményrendszer szereplői számára előírás a szolgáltatói hozzáállás és a kedvezményezettek szakmai támogatása

Egyfokú jogorvoslat, nyilvános döntések. 1731/2013. (X. 11.) Korm. Határozat a 2014–2020-as európai uniós programok lebonyolításának alapelveiről – III. Közbeszerzési rendszer átalakítása hatékonyabbá, átláthatóbbá, szabályosabbá és költségtakarékosabbá. Egyszerűsített elszámolási eszközök, eredményorientált megvalósítás, gyors és eredményes végrehajtásra sarkalló ösztönzők és a szankciók. Egyfokú jogorvoslat, nyilvános döntések. Intézményrendszeren belüli jogi kapacitások (külső erőforrások nélkül). Egységes, nemzeti szintű informatikai nyilvántartás, nyomonkövetés, monitoringozás, minden eljárási cselekmény elektronikus úton történő bonyolítása. A kapcsolat megteremtése az állami adatrendszerekkel, a kedvezményezettek adatszolgáltatási kötelezettségének csökkentése. Helyi, térségi szereplők bevonása a helyi vonatkozású fejlesztések eredményeinek közzétételébe. Uniós projektekhez szükséges engedélyezési eljárások központosítása, határidők rövidítése.

Tervezés EU 5 alap: ERFA, ESZA, KA, EMVA, ETHA 11 tematikus célkitűzés (KSK), melyek kapcsolódnak az Európa 2020 stratégiához: kutatás, fejlesztés, innováció infokommunikációs technikák fejlesztése kis- és középvállalkozások fejlesztése az alacsony széndioxid-kibocsátású gazdaságra történő átállás a klímaváltozáshoz való alkalmazkodás környezetvédelem és erőforrás-hatékonyság közlekedésfejlesztés foglalkoztatás fejlesztése társadalmi befogadás és szegénység elleni küzdelem oktatás fejlesztése intézményi kapacitás fejlesztése

4. KSK célkitűzés - alacsony CO2 EU 2020 stratégia 20-20-20% csökkentés (CO2, energia) célkitűzésének megvalósítása Támogatandó tevékenységek Energiahatékonyság + megújuló energia felhasználás, megújuló technológiai innováció: köz- és lakóépületek, fenntartható városfejlesztés Mezőgazdasági melléktermékek, hulladékok hatékony felhasználása, nitrogén-oxid- és metánkibocsátás csökkentése Karbonszegény technológiák

5. KSK célkitűzés - klímaváltozás Klímaváltozás stratégiák, cselekvési tervek, kockázatmegelőzési és -kezelési tervek kidolgozása kockázatmegelőzésre és –kezelést célzó beruházások új eszközök kifejlesztése, katasztrófavédelmi rendszerek, geofizikai kockázatok megelőzése Fenntartható vízgazdálkodás Talajgazdálkodás genetikai sokféleség

6. KSK célkitűzés – környezetvédelem, erőforrás gazdálkodás hatékony vízellátás, szennyvíztisztítás hulladékgazdálkodás mezőgazdasági vízfelhasználás hatékonysága zöld infrastruktúra beruházások (Natura 2000, biológiai sokféleség, ökoszisztéma helyreállítás) közlekedés okozta levegőszennyezés csökkentése helyi gazdaságok diverzifikálása fenntartható integrált városfejlesztés vizek és talajok minőségének javítása akvakultúra fejlesztés (halászati eszközök, szolgáltatások, fenntartható halállomány hozam)

Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Program - KEHOP PRIORITÁSI TENGELY 5. (KA): ENERGIAHATÉKONYSÁG NÖVELÉSE, MEGÚJULÓ ENERGIAFORRÁSOK ALKALMAZÁSA PRIORITÁSI TENGELY 6. (ERFA): AZ ENERGIAHATÉKONYSÁG NÖVELÉSÉT ÉS A MEGÚJULÓ ENERGIFORRÁSOK HASZNÁLATÁT ÖSZTÖNZŐ PÉNZÜGYI ESZKÖZÖK

Vállalkozások energiahatékonysági fejlesztéseinek támogatására a GINOP, önkormányzatok energetikai korszerűsítésére (kivéve a közvilágítás energia-hatékony korszerűsítését) a TOP, illetve a VEKOP forrásai nyújtanak lehetőséget.

KEHOP-5. célkitűzések A megújuló energiaforrások felhasználásának növelése (2020-ig kitűzött 14,65%-os megújuló részarány elérésének elősegítése) Az energiahatékonyság és az energia-megtakarítás növelése (ellátásbiztonság, versenyképesség, fenntarthatóság - 10 %-os teljes energia-megtakarítás elősegítése) Energiatudatosság növelése szemléletformálással A villamos energia-rendszer alkalmassá tétele a megújuló, energiahatékonysági és kibocsátás-csökkentési célok végrehajtására

KEHOP-5. intézkedések, műveletek hálózatra termelő, nem épülethez kötött megújuló energiaforrás alapú zöld-áram-termelés (biomassza, biogáz, geotermikus energia, napenergia, hulladékok energetikai hasznosítása, vízenergia); a megújuló energiaforrások fokozott alkalmazását elősegítő kis kapacitású tároló rendszerek létesítése; demonstrációs célú megújuló energetikai mintaprojektek; épületek energiahatékonysági korszerűsítése megújuló energiaforrások alkalmazásának kombinálásával, illetve új közel zéró szén-dioxid kibocsátású épületek létesítése; távhő rendszerek komplex energetikai felújítása, illetve megújuló alapra helyezése;

KEHOP-5. intézkedések, műveletek közvilágítás korszerűsítése; energiamenedzsment rendszerek bevezetése a közfeladat-ellátásban ; szemléletformálási programok; projekt-előkészítés; nagyprojekt: Budapest távhő; intelligens mérési (smart meter) rendszerek támogatása; fogyasztó-oldali válaszintézkedést (demand-response) lehetővé tévő rendszerek kiépítése; intelligens elosztó-hálózati (smart grid) körzetek kiépítésének támogatása

KEHOP-6. célkitűzések A megújuló energiaforrások alkalmazására irányuló beru-házások finanszírozáshoz való hozzájutásának elősegítése. Az energiahatékonysági fejlesztések finanszírozáshoz való hozzáférésének javítása. Forrás: ERFA, de 15 % erejéig a KMR is finanszírozható.

KEHOP-6. intézkedések, műveletek Pénzügyi eszközök alkalmazása a megújuló energetikai fejlesztések finanszírozása során (kamattámogatás, garancia, tőkealap gazdasági társaságoknak) Pénzügyi eszközök alkalmazása energiahatékonysági fejlesztések finanszírozása során (állami) középületek megújuló energiaforrások felhasználásával kombinált energiahatékonysági korszerűsítése; lakóépületek energiahatékonysági korszerűsítése megújuló energiaforrások alkalmazásának kombinálásával, illetve új közel zéró szén-dioxid kibocsátású épületek létesítése (kamattámogatás, garancia, kedvezményes hitel); távhőrendszerek komplex energetikai korszerűsítése és megújuló alapra helyezése (kamattámogatás, garancia, kedvezményes hitel, tőkealap);

KEOP IH főosztályvezető-helyettes Köszönöm a figyelmet! Kasza György KEOP IH főosztályvezető-helyettes gyorgy.kasza@nfu.gov.hu www.nfu.hu