A BKV piaci helyzete és beruházási tervei Előadó: Dr. Kocsis István vezérigazgató Budapest, 2009. november 30.
A BKV Zrt. pozícionálása Közel 200 éves múlt 5 üzletág integráltan (busz, villamos, metró, HÉV, trolibusz) + fogaskerekű, sikló, libegő, hajó Több mint 12 000 fő alkalmazott 21,4 Mrd férőhely km Évente 1,5 Mrd, naponta 3 M utas (naponta 51-53 ezer fő lépi át Budapest közigazgatási határát) A magyarországi GDP 43%-át Budapest adja 2
A BKV Zrt. az elsők között 1887 – Európában az első belvárosi villamosvasúti hálózat 1896 – a kontinens első földalattija 1870 – a világon másodikként nyílt meg a sikló a budai Várhegyen 1874 – Európában harmadikként nyílt meg a fogaskerekű vasút 3
A BKV Zrt. fontosabb közlekedési jellemzői A BKV Zrt. közlekedési hálózatának jellemző adatai: Hálózat hossza: 1 177 km ebből agglomerációban: 183 km Járműtípusonként: villamos+fogaskerekű: 153,8 km trolibusz: 66 km autóbusz: 818,95 km HÉV: 102,9 km metró+MFAV: 35 km Megállóhelyek száma: 4 990 db Napi járműkiadás: 2 399 db Járműpark: összesen: 2 846 db autóbusz 1 401 db villamos: 584 db metró: 369 db HÉV: 294 db trolibusz 161 db MFAV: 23 db fogaskerekű: 14 db 4
Nemzetközi összehasonlítás I. Utasok által fedezett költséghányad 2008. 5
Nemzetközi összehasonlítás II. Szolgáltatás előállításának hatékonysága és támogatása 2008. 6
A 2009. évi várható üzemi és pénzügyi bevételek és ráfordítások ∆ = 24,2 Mrd Ft A kamatokkal együtt a ráfordítások mintegy 18 %-ára nincs fedezet. 7
Belső eladósodottság 8
A belső eladósodottság megoszlása 9
Modal split alakulása a kiszolgált területen Jelenleg: közösségi - egyéni Budapesten belül: 60 % - 40 % Agglomeráció: 40 % - 60 % 10
Mi kell a modal split javításához? Pontosság, megbízhatóság Utasbarát intézkedések Utasbarát (kulturált) viselkedés Dinamikus utastájékoztatás Akadálymentesítés (járművek, megállók) Környezetbarátság Energiahatékonyság Fenntarthatóság 11
Mi kell a modal split javításának eléréséhez? Pénz, pénz, pénz 12
Közúti járművek mennyiségi jellemzői és állapota 13
Vasúti járművek mennyiségi jellemzői és állapota 14
Felújítási határérték Infrastruktúra (szakágankénti) állapota Felújítási határérték 15
2008. évről áthúzódó és 2009. évi szerződések megoszlása típusonként Beszerzési eljárások mennyisége és összetétele 2008. évről áthúzódó és 2009. évi szerződések megoszlása típusonként Megkötött szerződések megoszlása és értéke 16
A BKV Zrt.-t érintő beruházások (1996-2008) A meglévő eszközpark éves ráfordítási igénye 52 Mrd 17
TÉNY (mFt) 2009. I.-III. negyedév 2009. évi Beruházási terv és időarányos teljesítése Megnevezés TERV (mFt) TÉNY (mFt) 2009. I.-III. negyedév Járműbeszerzés 700 636 Járműfelújítás és korszerűsítés 5 711 3 146 Mozgólépcső felújítás 670 471 Pályafelújítás 1 444 1 345 Európai Uniós projektek 476 22 Infrastruktúra felújítás 2 437 1 122 M2 metróvonal járműállomány cseréjéhez hozzájárulás 1 089 Társasági beruházás összesen 12 527 6 742 Megjegyzés: A Társaság likviditási helyzetét figyelembe véve számos projekt befejezése a 2010. évre lett átütemezve. Az M2 járműállomány cseréjéhez történő hozzájárulás felhasználására is várhatóan a 2010. év folyamán kerül sor. 18
A fővárosi közlekedési rendszer fejlesztésének főbb feladatai Új gyorsvasúti vonalak építése, fejlesztése 2. Új közúti, villamos vonalak építése, fejlesztése 3. Autóbusz vonalak közúti forgalomtól való védetté tétele 4. A közúti-vasúti vonalak megállóinak átépítése, akadálymentesítés biztosítása 5. A közforgalmú közlekedés jármű állományának fejlesztése 6. Környezetvédelmi igények és elvárások teljesítése. 19
A 4-es metró építése Dél-Buda és Újpalota között Új gyorsvasúti vonalak építése, fejlesztése I. A 4-es metró építése Dél-Buda és Újpalota között Megvalósítás ütemei: Kelenföldi pu.–Keleti pu. Keleti pu.–Bosnyák tér és Őrmező–Kelenföldi pu. Bosnyák tér–Újpalota Bocskai út–Budafok-belváros Az 1. ütem költsége: 366 Mrd Ft 20
Nyomvonal és talajviszonyok A nyomvonal viszonylag csekély mélységben, átlagosan 16-22 méteres sínkorona szinttel halad, a Duna közelében 32-34 méteres mélységben, szinte teljesen beépített felszín alatt, rendkívül változó talajviszonyok közepette. 21
Aktualizált ütemterv 22
Hasonló metróberuházások alakulása Európa más nagyvárosaiban Amsterdami metró (Line 52) Londoni metró (Jubilee Line) Athéni metró (Line 2-3) Vonalhossz 9,8 km 16 km 12 km Állomások száma 8 11 20 Építési idő 2002-2017 1993-1999 1992-2000 Járulékos költségek nincs jármű, felszín jármű, depó, tartalék Összeköltségvetés 3100 millió € 3380 millió € 2100 millió € Véghatáridő túllépése 6 év 2 év 4 év Költségtúllépés kb. 215% kb. 40% kb. 50% 23
Szerződéses rendszer Fővállalkozó: BKV Zrt 24 Tevékenység Vállalkozó Szerződéses keret Vonalalagutak, kapcsolódó műtárgyak, Gellért téri áll. * BAMCO Kkt. (VINCI, Hídépítő, STRABAG) 207 415 841,00 € Kelenföld állomásszerkezet Hídépítő Zrt. 13 490 000 000 Ft Tétényi út állomásszerkezet BPV Metro 4 Építési Kkt. (Bilfinger, Porr, Vegyépszer) 15 447 309,94 € Bocskai út állomásszerkezet SWO Metro 4 Építő Kkt. (Swietelsky, Obayashi) 32 200 000,00 € Móricz Zsigmond körtér állomásszerkezet Strabag Zrt. 28 579 200,00 € Gellért téri állomásszerkezet * Fővám téri állomásszerkezet 39 377 659,00 € Kálvin tér állomásszerkezet 34 967 227,00 € Rákóczi tér állomásszerkezet 6 349 000 001 Ft Népszínház utca állomásszerkezet 6 027 742 595 Ft Keleti pu. állomásszerkezet 13 789 175 633 Ft Belső beépítés Swietelsky Magyarország Kft. 36 811 651 950 Ft Pályaépítés Tóth T.D. Kft. 13 460 000 000 Ft Rendszerek és áramellátás Siemens M4 Budapest Konzorcium 108 850 000,00 € Járművek beszerzése Alstom Transport 76 444 919,00 € Járműtelep 11 539 642 475 Ft Fővám tér - Vámház körút felszíni rendezés Alterra-Colas-Eger Konzorcium 6 867 872 286 Ft Kálvin tér - Múzeum körút felszíni rendezés 3 304 985 352 Ft Rákóczi téri mélygarázs 994 800 000 Ft * Gellért tér a BAMCO szerződésben 24
A készültség 25 Alagútépítés 60% Kelenföldi pályaudvar állomás építése 80-85% Tétényi úti állomás építése 95-100% Bocskai úti állomás építése Móricz Zsigmond körtéri állomás építése Gellért téri állomás építése Fővám téri állomás építése Kálvin téri állomás építése 75-80% Rákóczi téri állomás építése 70-75% Népszínház utcai állomás építése 70% Keleti pályaudvar állomás építése 65-70% Belső beépítés 5-10% Pályaépítés 0-5% Rendszerek és az áramellátás 0-10% Járműtelep Próbaüzem 0% Járművek folyamatban 25
A kelenföldi járműtelep Alapkőletétel: 2009. július Két éven át épül majd, feladata a 4-es metróvonal teljes körű kiszolgálása lesz. Az Andor utca - Etele tér - Borszéki utca által határolt több mint 6 hektáros terülten épül. Összterülete megközelíti majd a 20.000 m2-t. Összesen 100 metrókocsi befogadására lesz alkalmas. Kapacitása később lehetővé teszi majd a tervezett második illetve harmadik szakasz szerelvényeinek kiszolgálását is. Telekalakítási problémák (három ingatlan- tulajdon megvásárlása) miatt a tenderfolyamat elhúzódott, ennek is szerepe van a projekt véghatáridejének kitolódásában. 26
Az őrmezei intermodális csomópont helyzete A kerületi Kerületi Szabályozási Terv jóváhagyásának hiánya A környezetvédelmi engedélyek hiánya (a KSZT függvénye) Az építési engedély megszerzése (a KSZT és a környezetvédelmi engedély függvénye) A tendertervek még nem állnak rendelkezésre (az építési engedély függvénye) Az üzemeltetői és hatósági igények még nem ismertek teljes körűen Az M1-M7 csomópont átépítése számos - részben magántulajdonban lévő - ingatlant érint (kockázatok minimál program esetén is) Terület megszerzési problémák (a metróállomás őrmezei kijáratának területe, a P+R mélygarázs területe, és a buszpályaudvar területe is túlnyomórészt állami tulajdonban van) 27 26
A KELENFÖLDI PÁLYAUDVAR 28 27
A TÉTÉNYI ÚTI ÁLLOMÁS 29 28
A BOCSKAI ÚTI ÁLLOMÁS 30
A MÓRICZ ZSIGMOND KÖRTÉRI ÁLLOMÁS 31
A SZENT GELLÉRT TÉRI ÁLLOMÁS 32
A FŐVÁM TÉRI ÁLLOMÁS 33
A KÁLVIN TÉRI ÁLLOMÁS 34
A RÁKÓCZI TÉRI ÁLLOMÁS 35
A NÉPSZÍNHÁZ UTCAI ÁLLOMÁS 36
A KELETI PÁLYAUDVAR 37
5-ös (É-D-i regionális) 1. Új gyorsvasúti vonalak építése, fejlesztése II. 5-ös (É-D-i regionális) gyorsvasúti vonal 1.ütem: Békásmegyer-Szentendre Költsége: 52 Mrd Ft Projekt státusza: Megvalósítási terv készül Határideje: még nincs jóváhagyott ütemterv 38
2. Új közúti, vasúti (villamos) vonalak építése, fejlesztése I. 1-es villamos meghosszabbítása (kapcsolódó rekonstrukció, járműbeszerzés) Megvalósítás ütemei: Soroksári út-Budafoki út Költsége: 26,5 Mrd Ft Határideje: 2012.12.31. Státusza: folyamatban Budafoki út-Fehérvári út Fehérvári út-Etele tér Státusza: megvalósítási terv készül Státusza: tervezet 39
2. Új közúti, vasúti (villamos) vonalak építése, fejlesztése II. 3-as villamos meghosszabbítása (kapcsolódó rekonstrukció, járműbeszerzés) Határ út-Pesterzsébet felső Költsége: 17,5 Mrd Ft Határideje: 2012.12.31. Státusza: folyamatban van 40
Státusza: folyamatban van 2. Új közúti, vasúti (villamos) vonalak építése, fejlesztése III. Közép-Buda és Óbuda közötti kötöttpályás kapcsolatok a budai fonódó hálózat kialakítása keretében Bem rakparti összekötés Vidra u.-Batthyány tér között Margit krt.-Török u. (Frankel Leó út) összekötés Költsége: 6,5 Mrd Ft Státusza: folyamatban van I. ütem határideje: 2010.10.22. II. ütem határideje: még nincs jóváhagyott ütemterv 41
Műegyetem rakparti vonal megépítése 2. Új közúti, vasúti (villamos) vonalak építése, fejlesztése IV. Műegyetem rakparti vonal megépítése Meglévő villamos pálya Tervezett villamos pálya FŐMTERV’TT - Unitef Konzorcium 91.07.037/11.07.188 tsz. Szt. Gellért téri vágányhálózat átalakítása a rakparti villamos kiépítése kapcsán Költsége: 16 Mrd Ft Státusza: tervezet Határidő: még nincs jóváhagyott ütemterv 42
Fogaskerekű vasút fejlesztése 2. Új közúti, vasúti (villamos) vonalak építése, fejlesztése V. Fogaskerekű vasút fejlesztése A vasút fejlesztési koncepciójának négy lehetséges változata: a jelenlegi vonal és a kocsiszín teljes felújítása meghosszabbítás nélkül, új járművek beszerzésével, a rekonstrukció mellett, a fogaskerekű meghosszabbítása a Moszkva térig, a villamoshálózatba történő integrációval, vagy anélkül, integráció esetén új járművek beszerzése, a vasút meghosszabbítása a Normafáig, vagy a János-hegyig, új járművek beszerzésével, a fogaskerekű vasút kétirányú meghosszabbítása. Költség: 10 Mrd Ft Határidő: még nincs jóváhagyott ütemterv Státusza: tervezet, tanulmányterv készült 43
3. Az autóbusz vonalak közúti forgalomtól való védetté tétele I. Rákoskeresztúri autóbusz folyosó Költsége: 1,2 Mrd Ft Határideje: 2010. október Státusza: folyamatban van 44
3. Az autóbusz vonalak közúti forgalomtól való védetté tétele II. Autóbusz-sávok kialakítása Jelenlegi sávhossz: 64,3 km Bővítés mértéke: ~4 km évente (2-3 év alatt 10 km) 45
Megállók átépítése, akadálymentesítés biztosítása 4. A közúti-vasúti vonalak megállóinak átépítése, akadálymentesítés biztosítása Megállók átépítése, akadálymentesítés biztosítása 48 akadálymentesen megközelíthető megállóhelyből 40 alacsonypadlós járművel kiszolgált. A peronok átépítése a járművek alacsonypadlósításával összehangoltan valósul meg. Új peron építése esetén az akadálymentes megközelíthetőség kritérium. 46
5. A közforgalmú közlekedés jármű állományának fejlesztése Szempontok: Energia hatékonyság, környezetvédelem Utaskomfort Flotta racionalizálása Esélyegyenlőségi törvénynek való megfelelőség 47
6. Környezetvédelmi igények és elvárások teljesítése Új, dízelüzemű járművek beszerzése esetén Euro 5-ös norma Használt járművek beszerzése esetén min. Euro 3-as emissziós norma A jelenlegi állomány környezeti szempontú megújítása (részecskeszűrő, motorcsere) Alacsony zajkibocsátású közúti és vasúti járművek beszerzése, üzemeltetése Alternatív hajtóanyagok és hajtásrendszerek alkalmazása Környezetszennyezés hatásai 48
6/1. Szennyezőanyagok társadalmi hatása pénzben kifejezve Fajlagos költség* (ezer Ft/tonna) NOx (Nitrogén-oxidok) 2.368 NMVOC (Illékony [nem metán] szerves vegyületek emissziója) 378.804 SO2 (Kén-dioxid) 1.941.373 PM2,5 (2,5 mikronnál kisebb, levegőben szálló por-részecskék)** 108.906.267 Levegőtisztaság – egészség megóvás Levegőszennyeződés – csökken a szervezet ellenálló képessége – betegségek * A GDP-vel megegyező mértékben változik. ** Az EU4 és EU5 normák 0,02 g/kWh értéket írnak elő. 49
Meglévő eszközállományra fordított beruházások, értéknövelő felújítások Forrás igény középtávon (5 év) Meglévő jármű állomány felújítása: 45,2 Mrd Ft Részleges pályafelújítás: 49,1 Mrd Ft Mozgólépcső felújítás: 3,75 Mrd Ft Áramellátási rendszerek, biztosító berendezések rekonstrukciója: 15,8 Mrd Ft Épületek, építmények felújítása: 11 Mrd Ft 50
Meglévő eszközállományra fordított nagy volumenű beruházások Forrás igény középtávon (5 év) Járműbeszerzések: 122,9 Mrd Ft Komplex vonali rekonstrukciók: 93 Mrd Ft Meglévő járműállomány cseréje a komplex vonali rekonstrukciókhoz kapcsolódóan: 35 Mrd Ft 51
Státusza: tervezet, tanulmányterv készült Előkészítés alatt – 3-as metróvonal rekonstrukciója A felújítás indokoltsága: Műszaki állapot (infrastruktúra: 19-33 éves) Biztonság Utaskomfort Gazdaságosság A felújítás időtartama: műszaki tartalom függvényében minimálisan 8-10 év Becsült költsége kb. 90 Mrd Ft infrastruktúra, 600 M Ft biztosító berendezés és 31,4 Mrd Ft jármű (240 metrókocsi) felújítás 2024 után járműcsere (220 metrókocsi) 79,2 Mrd Ft A felújítás kibővíthető további fejlesztésekkel: Esélyegyenlőség biztosítása (törvényi szabályozás) Intermodális csomópontok kialakítása Kétirányú vonalhosszabbítás agresszív talajvíz és a kóbor áram együttes korróziós hatása Státusza: tervezet, tanulmányterv készült 52
HÉV vonalhálózat műszaki rehabilitációja Előkészítés alatt – HÉV vonalhálózat műszaki rehabilitációja Az engedélyek és tanúsítványok megszerzése elengedhetetlen feltétele a jogszerű üzemeltetésnek. A műszaki állapotok miatt az Nemzeti Közlekedési Hatóság csak állapotjavító beavatkozás mellett adja meg azokat. Felújítások várható időtartama: 2010-2018 között A becsült költsége: 100 Mrd Ft, ebből lehetséges EU-s támogatás 70 Mrd Ft Jogszerűen üzemelő rendszer Vasútbiztonsági tanúsítvány Vasútbiztonsági engedély Műszaki (továbbhasználati) engedélyek Pályahasználati működtetési engedély Személyszállítási működési engedély Státusz: a teljes program tulajdonosi döntésre vár 53
A program elindítását szorgalmazó törekvések Busz Rekonstrukciós Program A program elindítását szorgalmazó törekvések A program elindítását szorgalmazó törekvések Autóbuszos közösségi közlekedés járműparkja heterogén, magas átlagéletkorú, magas károsanyag-kibocsátású, üzemeltetése nehézségekbe ütközik, drága Hazai járműipar támogatása Meglévő kompetenciák fejlesztése Versenyképességének javítása Exportképesség erősítése Hazai Autóbusz Rekonstrukciós Program Alacsony szolgáltatási színvonal a közösségi közlekedésben Hazai munkaerő megtartása 54
Forgalomirányítási és utastájékoztató rendszer (FUTÁR) projekt A projekt célja: Egységes szemléletű fejlesztés Forgalomirányítás Dinamikus utastájékoztatás Járműdiagnosztika Üzembiztonság javítása Működési költségek csökkentése Integrált informatikai rendszer Szinergikus kapcsolat az elektronikus jegyrendszer kialakításával Költsége: 5 Mrd Ft Határidő: 2011. június Státusza: tendereztetés alatt 55
30 milliárd Ft hitelhez kapcsolódó kormányzati szerepvállalás helyzete és feltételei 15 éves üzleti modell (elkészült) 15 fejlesztési program (elkészült) A BKV struktúrájának átalakítása Transzparencia megteremtése 56
Budapesti Közlekedési Zrt. Köszönöm figyelmüket! Budapesti Közlekedési Zrt. 1072 Budapest, Akácfa u. 15. www.bkv.hu 57