1 A Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat működése - az MNVH célja és szerepe – Tisza Gabriella igazgató MNVH Állandó Titkárság 2009. augusztus 5. Mezőszentgyörgy.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Advertisements

A Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat tevékenysége Kiss Ágnes mb. igazgatóhelyettes MNVH Hatékonyság, Innováció, Szakmaiság HISZ-ünk benne! Budapest, november.
A Pécsi Kistérség Foglalkoztatási Paktuma
Magyarország fejlesztési forrásai Aktuális hírek •2006. október 16. –OP társadalmi egyeztetése •2006. október 17. –ÚMFT parlamenti vitája.
2005. november 18. Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület Tevékenységi Prezentáció VIDÉKFEJLESZTÉSI FÓRUM Jászfényszaru Molnár Katalin elnök.
A Helyi LEADER Akciócsoportok szerepe a vidék turizmusában
Budapest, március 5. Az MNVH és a NAKVI szerepe az IKSZT program lebonyolításában Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató.
Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Kormányzati Eseménykezelő Központ
Leader subcommittee – 28/04/2009 Az Európai Vidékfejlesztési Hálózat (EVH) első évi tevékenységének áttekintése [2008. július – június] AGRI/G.3.
Tájékoztatás a as EMVA társfinanszírozású vidékfejlesztési program évi éves végrehajtási jelentésben foglalt eredményekről ÚMVP MB 2013.
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program Budapest, február 9.
általános főig. helyettes
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
1 A Nemzeti Vidéki-és Regionális Hálózatok felmérésének eredményei Leader Albizottság, Brüsszel, Április 28. Martin Law EVH Tájékoztatási Központ.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP)
Európai Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Alapból (EMVA) támogatott kérelmekhez kapcsolódó adatszolgáltatási kötelezettség oktatása február 2.-5.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM ÉVES JELENTÉS 2008.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Tájékoztatás az Európai Gazdaságélnkítő Csomagról ÚMVP MB Budapest, június 29. ÚMVP MB
Tájékoztató a területfejlesztésért felelős főigazgatók üléséről Drahos Zsuzsanna Budapest, április 7.
Tájékoztatás az ÚMVP TS keret felhasználásáról Szarvas, december 11.
1 Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról (MNVH) Pásztohy András, miniszteri biztos az MNVH főtitkára Monitoring Bizottság ülése Szarvas, 2008.
Az ÚMVP intézményrendszere
1 A Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat szerepe a magyar vidékpolitikában Pásztohy András miniszteri biztos, az MNVH főtitkára január 29.
Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium
Régiók alulnézetből: merre tartanak a hálózatok? Dr. Kaiser Tamás Egyetemi docens Pannon Egyetem, Veszprém.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
1 Partnerség a vidékfejlesztésben, a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat koordináló szerepe Pásztohy András miniszteri biztos, az MNVH főtitkára Budapest 2009.
Gondolatok az EVH Tájékoztatási Központjának második éves munkaprogramjához, kiemelten kezelve a Leader-t Haris Martinos, EVH Tájékoztatási Központ csapatvezetője.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
ÚMVP III-IV.tengely Budapest, Dr. Horváth Zita Agrár-vidékfejlesztési Főosztály.
LEADER Közösségek határon átnyuló együttműködésének lehetőségei. Mártha Tibor április 24.
A HVI hálózat működése Dr.Tóth Ferenc 2040 Budaörs Templom tér
A Strukturális Alapok tervezési folyamata és a partnerség Részvételi demokrácia, társadalmi párbeszéd: avagy hogyan tudnak a civil szervezetek élni részvételi.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
EURÓPAI ÜZEMI TANÁCSOK KONFERENCIÁJA 2009 Budapest, november 17. ÜZEMI TANÁCSOK TÁRSASÁGI SZINTŰ EGYÜTTMŰKÖDÉSI FÓRUMA.
Dr. Kozári József egyetemi docens, igazgató Szent István Egyetem Közép-Magyarországi Regionális Szaktanácsadási Központ V. Országos Tanácsadási Konferencia.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
Magyar Nemzeti Élelmiszer-technológiai Platform © Campden & Chorleywood Kht 1 Az MNÉTP megalakulása óta végzett tevékenységek A stratégia kidolgozása.
„New Hungary” Rural Development Programme „A nemzetközi gazdasági válság hatásainak a vidéki térségekben történő kommunikációja” című Komárom-Esztergom.
Integrált közösségi szolgáltató terek
2007. évi célkitűzéseink. I as uniós pénzügyi-tervezési időszakra való felkészülés átfogó regionális területfejlesztési program elékszítése,
Beszámoló a Kistérségi Koordinációs Hálózat munkájáról, feladatairól.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
A VM VKSZI aktuális feladatai a LEADER Akciócsoportokkal kapcsolatban Országos LEADER HACS értekezlet Kismaros, április 16. Tar Gyula Osztályvezető.
TERÜLETI PAKTUM. A PAKTUM BEMUTATÁSA szeptember 25-én aláírták a Területi Foglalkoztatási és a Társadalmi Integráció a Központi Régióban Paktumot.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
Nemzetközi együttműködések „A BAKONYÉRT” Egyesületnél.
BFH Európa Kft. Hollósi Szabolcs ügyvezető
Mátrai Balázs vidékfejlesztési szakértő Magyarországi LEADER Központ
Duna menti Városok Együttműködési Fóruma Duna térségi programalkotó tanácskozás A Duna Menti Városok együttműködésének aktuális feladatai, javasolt cselekvési.
A NAKVI szaktanácsadási feladatai október 1-től Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató ”A szaktanácsadás szervezeti átalakulása” Budapest, október.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
A Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program 1.3. A nők munkaerőpiaci részvételének támogatása, a család és a munka összehangolásának segítése november.
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a partnerség Civil részvétel és EU források – december 3. Európai Ifjúsági Központ Dr. Arató Krisztina ELTE.
Közösségi internet-hozzáférési pontok hálózata, mint a digitális Kárpát-medence alapinfrastruktúrája Molnár Szilárd program-koordinációs referens Nemzetstratégiai.
Kormányszóvivői tájékoztató. A fejlesztéspolitika új intézményrendszere Bajnai Gordon fejlesztéspolitikai kormánybiztos július 7.
A Kistérségi Koordinációs Hálózat szerepe a roma integráció elősegítésében Székely Andrea főosztályvezető NFÜ Központi Fejlesztési Programiroda.
1 Kézfogás a Magyar Vidék fejlődéséért : Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat (MNVH)
A Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat Dr. Tóth Sándor irodavezető, Pécsi Helyi Vidékfejlesztési Iroda Területfejlesztők és Polgármesterek Klubja Egyesület Nyilvántartásba.
1 Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról (MNVH) Pásztohy András Miniszteri Biztos Az MNVH főtitkára.
A Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület tevékenységének bemutatása GYURKÓ BÉLA (megyei kapcsolattartó)
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
1 Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról (MNVH) Mihályi Mónika Jászberényi kistérség HVI irodavezető.
A széchenyi Programiroda szerepe a régióban
Előadás másolata:

1 A Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat működése - az MNVH célja és szerepe – Tisza Gabriella igazgató MNVH Állandó Titkárság augusztus 5. Mezőszentgyörgy

 Az Európai Unióban az agrár (vidék-) politika egységes elveken nyugszik.  A nemzeti stratégia- és programalkotás a 1698/2005 EK Tanácsi rendelet alapján történt (ÚVMP).  E rendelet 68. cikke rögzíti, hogy minden tagállam „nemzeti vidéki hálózatot” hoz létre. Agrárpolitika között

 A vidékfejlesztésben érintett kormányzati-, önkormányzati intézmények, gazdasági és civil szereplők, illetve azok szervezeteinek információs és együttműködési hálózatba szervezése,  Közvetlen célja a vidék társadalmi-gazdasági fejlődése, a felzárkóztatás, valamint a támogatási források hatékony felhasználása, összehangolása érdekében,  Az ÚMVP által biztosított mintegy 1300 Mrd Ft forrás hatékony felhasználásának elősegítése. Az MNVH célja

 az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból nyújtandó vidékfejlesztési támogatásról szóló 1698/2005/EK Tanácsi rendelet (2005. szeptember 20.) 68. Cikke, amelynek értelmében „Minden tagállam nemzeti vidéki hálózatot hoz létre, amely összefogja a vidékfejlesztéssel foglalkozó szervezeteket és közigazgatási szerveket.” „A tagállami vidéki hálózatok az Európai Vidékfejlesztési Hálózatban kapcsolódnak össze.”  A 1974/2006/EK és a 1975/2006/EK Bizottsági rendeletek. Az MNVH Európai Uniós háttere

 Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Stratégia és Program (ÚMVP);  évi XVII. törvény A Mezőgazdasági, Agrár- Vidékfejlesztési, valamint Halászati támogatásokhoz és egyéb intézkedésekhez kapcsolódó eljárás egyes kérdéseiről („EMVA törvény”);  1060/2008. (IX.19.) Korm. határozat a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról, mely „felhívja a minisztereket, hogy a vidékfejlesztést érintő stratégiai javaslatokról kérjék ki a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat Elnökségének véleményét”;  A 131/2008. (X. 1.) FVM rendelet a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról részletesen szabályozza a létrehozásának célját, folyamatát, az MNVH szerveit és azok feladatait;  2/2009 (FVÉ.2.) FVM utasítása az MNVH irányítási és működési rendjéről. Hazai jogszabályok

Tanács fő (96 Leader csoport, FÖVÉT, Monitoring Bizottság, társtárcák és intézmények) Elnökség - 31 fő Elnök - Glatz Ferenc akadémikus, miniszterelnöki megbízott Főtitkár - Pásztohy András, miniszteri biztos Regisztráltak – szakterületek (11) Az MNVH irányító- szolgáltató szerve: MNVH Állandó Titkársága- VKSZI, AVF AZ MNVH végpontjai: Helyi Vidékfejlesztési Irodák Az MNVH felépítése

Az MNVH testületeinek feladatai  A Tanács  véleményt alkot a nemzeti-, az európai és nemzetközi vidékpolitikáról;  nemzeti szinten közvetíti a vidékpolitikában érintettek érdekeit;  Az Elnökség  szakmai kérdésekben véleményt alkot, állásfoglalást ad;  véleményt nyilvánít a miniszterek megkeresésére a vidékfejlesztést érintő stratégiai kérdésekről;  figyelemmel kíséri az MNVH cselekvési tervének végrehajtását.

A Hálózat elsődleges feladata Elősegíti: az ÚMVP által biztosított lehetőségek megismerését a vidékfejlesztés kedvezményezettjeivel, melynek érdekében: I.Szolgáltató, információs feladatokat lát el (tapasztalatcsere, jó gyakorlatok, igényfelmérés, képzés), II.Kommunikációs feladatokat teljesít (kapcsolattartás, tájékoztatás, adatbázis, összehangolás), III.Hazai-, nemzetközi és térségközi kapcsolatokat ösztönöz (segítségnyújtás, tájékoztatás, képzés).

 2007 I. negyedévtől szakmai előkészítő egyeztetések az MNVH- val kapcsolatosan  2007 május: a Helyi Vidékfejlesztési Irodák kialakítása; Cél: a Helyi Vidékfejlesztési Közösségek szervezésének elősegítése.  2008 folyamán: a 96 Leader Helyi Akciócsoport stratégiai tervezésének segítése.  2008 október - november:  Október 2.: Az MNVH Állandó Titkárságának kialakítása;  Konzultáció sorozat a HVI vezetőkkel régiónként az MNVH jogszabályi hátteréről, céljáról, feladatairól;  A regisztráció elindítása, a célok megismertetése a vidékfejlesztés kedvezményezettjeivel.  december 2. Az MNVH szervezeti keretek kialakítása (Tanács, Elnökség, Elnök). A hálózati tevékenység folyamata

 MNVH működési feltételeinek előkészítése (pl. szervezeti- és költségvetési javaslatok);  Elnökségi ülések, vezetői kollégiumi ülések;  MNVH tájékoztató kiadvány: Kézfogás a magyar vidék fejlődéséért;  Vidéki szakmai szervezetek rendezvényein való aktív részvétel, párbeszéd folytatása, az MNVH népszerűsítése;  Részvétel a Foglalkoztatási Programiroda munkájában (Válságkezelés és bizalom erősítés);  Részvétel a válságkezelő országos rendezvénysorozaton;  Angol nyelvű HACS bemutatkozó anyagok összesítése;  Szociális földprogram (mint jó gyakorlat);  Helyi termékek bolthálózatának, a helyi termékek előállításának-, forgalmazásának ösztönzése;  Tanya- falugondnoki szolgálatok.

Jogszabályban nevesített tárcákkal, regionális fejlesztési tanácsokkal, megyei közgyűlésekkel egyeztetések folytatása (SZMM, OKM, ÖM, NFGM, KVVM) a szakmai hálózataik és a közös, az MNVH-ba integrálható témák feltárása érdekében (OKM-es együttműködésen belül pl. IKSZT, Kaláka program). 1. Falugondnoki Hálózat 2. Falugazdász Hálózat 3. Helyi Vidékfejlesztési Iroda 4. Kamarai Tanácsadó Hálózat 5. Agrár Szakatanácsadói Hálózat 6. LEADER Helyi Akciócsoportok 7. Kistérségi Koordinációs Hálózat 8. Többcélú Kistérségi Társulás 9. Roma Integrációs Tanács (RIT) 10. Országos Területfejlesztési Tanács (OTT) 11. Idősügyi Tanács 12. Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács 13. Nemzeti Sporttanács 14. Országos Környezetvédelmi Tanács 15. Országos Tudományos és Diákköri Tanács 16. Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Tanács 17. Pályaorientációs Tanács Egyeztetések folytatása

Az MNVH új honlapjának elkészítése, kezdeti tartalmának jelentős bővítése A honlap látogatottsági adatai:  Látogatottság összesen 4822 alkalommal;  A látogatók közül 1890 (39,12 %) közvetlenül ezt az oldalt kereste 60, 88% egyéb oldalakról kapcsolódott;  Egy látogató átlagosan 4 perc alatt 4, 63 oldalt tekintett meg;  A főoldal után legtöbbször a Híreket, az Esemény naptárat és a Dokumentumtárat nézték meg;  A megtekintések közül 4737 magyar tartózkodási helyről történt 85 megtekintést 25 külföldi országból kezdeményeztek, közülük 3 nem EU tagország.

 Regisztrálni lehet a honlapon és a területileg illetékes Helyi Vidékfejlesztési Irodában (HVI).  A regisztrációs adatlap papír alapon és aláírva postán, vagy személyesen juttatható el az illetékes HVI vezetőnek.  A regisztrálásról az ügyfelet az MNVH Állandó Titkársága írásban értesíti.  Előnyök: Interaktív, online szolgáltatások- naprakész információk, hírlevél, éves cselekvési terv eseményei, továbbképzések, nemzetközi és térségközi tapasztalatcsere programok, jó gyakorlatok megismertetése. Kik regisztráltak? Regisztrációs tevékenység folytatása

17  Előkészítés a vonatkozó jogszabályok-, helyi igények és elvárások, és az Uniós ajánlások, tapasztalatok alapján.  A dokumentumok egyeztetése: A cselekvési- és feladatterv ÉrintettekLétszámVéleményt adott összesen EgyetértJavaslatot fogalmazott meg Tanács és elnökségi tagok = 194fő 89fő38fő52fő HVI-k173+8= 181fő 62fő15fő47fő Összesen375fő152fő53fő99fő  Javaslatok befogadása az érintettektől megtörtént.

18 Szakterületi tevékenységgel kapcsolatos feladatok előkészítése 1. A fenntartható energia szakterülete: a megújuló energiaforrások (nem csupán biomassza) alkalmazása iránt érdeklődők számára; 2. Állattenyésztési, állattartási szakterület; 3. A szántóföldi növénytermesztés szakterülete; 4. Élelmiszer-feldolgozási szakterület: magában foglalja az elsődleges feldolgozást, az élelmiszeripari vállalatoktól a helyi termékek előállítójáig (gyümölcs, zöldség, tej, hús, gomba); 5. A vidéki örökség szakterülete: a vidék kulturális és természeti örökségének megőrzésében érdekelt tagok; 6. A kertgazdaságok és természet-közeli gazdálkodás szakterülete: a gyümölcs-zöldségtermelés, a bio-, öko- és egyéb alternatív termelési módok iránt érdeklődők számára;

Szakterületek 7. A LEADER szakterülete: minden LEADER együttműködésben érintett tag számára; 8. Erdészeti és vadgazdálkodási szakterület; 9. Turizmus és vállalkozásfejlesztési szakterület; 10. Társadalmi integráció, humánerőforrás- és szolgáltatásfejlesztési szakterület: magában foglalja a vidéki közösségi és közszolgáltatások, társadalmi felzárkóztatás témáit; 11. A tudás, innováció, kutatás-fejlesztés, informatika szakterülete. Szakterületek munkája június 26-án indult el. Cél: az érintettek szakterületenkénti elvárásainak megfogalmazása, melyeket az MNVH minden fórumon érvényesít.

Szakterületi munkaértekezletek LEADER Siófok, Hotel Ezüstpart, :30h Szántóföldi növénytermesztés FVM Színházterem, :00h Társadalmi integráció FVM Színházterem, :30h Tudás, innováció, K+F FVM Színházterem, :00h Állattenyésztés és -tartás FVM Színházterem, :30h Élelmiszer feldolgozás FVM Színházterem, :00h Fenntartható energia FVM Színházterem, :30h Kertgazdaságok FVM Színházterem, :00h Erdészet és vadgazdálkodás FVM Színházterem, :00h Vidéki örökség FVM Színházterem, :30h Turizmus és vállalkozásfejlesztés FVM Színházterem, :00h

Az Európai Vidékfejlesztési Hálózat A Nemzeti Vidéki Hálózatok Európai Vidékfejlesztési Hálózatba tömörülnek. Működés: a 2008/168/EK Bizottsági határozat szerint.  Az EVH Koordinációs Bizottsága, mely segítséget nyújt a végrehajtásában, koordinációt biztosít az EVH, a nemzeti hálózatok és a közösségi szinten aktív vidékfejlesztési szervezetek között.  A Leader albizottság javaslatot tesz a Bizottságnak az EVH Leader tengellyel kapcsolatos éves munkaprogramjához, és ezen a területen hozzájárul az EVH által kialakítandó tematikus munkák kiválasztásához és koordinációjához.  A Bizottság Tematikus Munkacsoportokat hozhat létre a Koordinációs Bizottság javaslatára, meghatározott mandátummal. Rendszeres jelentést tesz a Koordinációs Bizottságnak, a küldetésüknek megfelelő területekkel kapcsolatban.  Nemzetközi együttműködések (  Tagországok együttműködései elindultak, melyről összefoglaló anyagot kaptak a HACS- ok.

Az Európai Vidékfejlesztési Hálózat Koordinációs Bizottsági ülés (Brüsszel) Október 01., 2009.Március 30., Május 19. Leader albizottsági ülés November 26., április 28. Magyar javaslat: a Leader HACS-ok részére működési költségük terhére történő max. 40%-os előleg kifizetésére. Nemzeti Vidéki Hálózatok szemináriumai február 13. Prága (hálózatépítés és kapacitásfejlesztés) április 1. Brüsszel (nemzetközi együttműködések) április 29. Brüsszel (a jó/ legjobb gyakorlatok azonosítása és továbbadása) Június 8. Sevilla (nemzetközi Leader együttműködések). További rendezvények május 28. Hat Nemzeti Vidéki Hálózat együttműködési programja, Párizs. Résztvevők: Belgium, Hollandia, Lengyelország, Magyarország, Olaszország, Románia.

A hálózat legfontosabb eszközei, tervezett szolgáltatásai A cselekvési terv tervezete szerint:  Interaktív, online szolgáltatások (  Képzési- és szaktanácsadási rendszer (animáció, szemináriumok);  Nemzetközi és térségközi együttműködések adatbázisa;  Tapasztalat-, tudás- és kutatás tár;  Véleményalkotás lehetőségének biztosítása;  Szakértelem, tapasztalatcsere biztosítása;  Legjobb/ jó gyakorlatok azonosítása, hálózatának kiépítése;  Igényfelmérések,elemzések;  Publikációk, hírlevelek.

További feladataink  A évi Cselekvési Terv véglegesítése  A végrehajtáshoz szükséges források (költségvetés) biztosítása, mellérendelése;  Közbeszerzés kiírása a szolgáltatók kiválasztására;  A hatékony működés feltételeinek megteremtése, szervezeti kérdések (ki mit irányít, miért felelős!);  Az MNVH testületei ügyrendjeinek kidolgozása, elfogadása;  Szakmai irányítás és kapcsolattartás a HVI-kel, megyei kapcsolódási pontokkal?  Együttműködés erősítése a társtárcák szakmai hálózataival;  Regisztráció folyamatos gondozása;  Honlap tartalmának további szakmai erősítése;  Nemzetközi kapcsolatok fejlesztése.

A hálózat hozzáadott értéke A hálózat tevékenységével segíti:  a vidék térségeiben a közösségfejlesztést, az információáramlást és a tudáskapacitás bővítését;  a társadalmi-, gazdasági-, kulturális együttműködést;  a termelő ágazatok érdekérvényesítő, jövedelembefolyásoló képességüket;  a közjavak előállításának fölértékelődését;  a vidék térségeiben a szemléletváltozást, a vidékfejlesztés újszerű megközelítésében (térségi, integrált, komplex);  a nemzetközi együttműködés lehetőségeit.

26 Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Tisza Gabriella igazgató MNVH Állandó Titkárság FVM-VKSZI 1055 Budapest, Kossuth tér 11. Tel.: Fax: