Barkácsolás a repülésben Avagy a karbantartás sajátosságai a kisgépes repülésben Szilágyi Endre Balesetvizsgáló Repülési Főosztály
A BIZOTTSÁG 2042/2003/EK rendelete (2003. november 20.) a légi járművek és repüléstechnikai termékek, alkatrészek és berendezések folyamatos légialkalmasságának biztosításáról és az ezzel összefüggő feladatokban részt vevő szervezetek és személyek jóváhagyásáról
Idézet: „Minden magánüzemeltetésű, egyszerű építési módú, legfeljebb 2730 kilogramm maximális engedélyezett felszálló tömegű légi jármű, vitorlázó repülőgép és léghajó esetén a VIII. függelékben felsorolt, a pilóta/tulajdonos által végzett korlátozott karbantartás után a pilóta/tulajdonos kiadhatja az üzembe helyezési bizonyítványt. A pilóta/tulajdonos által végzett korlátozott karbantartást a légijármű-karbantartási programban kell meghatározni.„
Pilóta/tulajdonos által végezhető korlátozott karbantartás Idézet: (részlet) VIII. Függelék Pilóta/tulajdonos által végezhető korlátozott karbantartás A pilóta a következő, az M.A.803. pontban említett korlátozott karbantartási műveleteket végezheti el, feltéve, hogy az nem foglal magában komplex karbantartási feladatokat, és az M.A. 402. pont alapján hajtják végre: 1. A kerekek le- és felszerelése. 2. Elasztikus lengéscsillapító szalagjainak cseréje a futóművön. 3. Futómű lengéscsillapító szervizelése olaj és/vagy levegő utántöltésével. 4. Futómű kerékcsapágyak szervizelése, például tisztítása és zsírozása. 5. Hibás biztosítódrótozás vagy sasszegek cseréje. 6. Olyan kenési feladatok elvégzése, amelyek nem a szerkezethez tartozó olyan elemek, mint például borítólemezek, motorburkolat és áramvonalas burkolat eltávolításán kívül egyéb megbontást nem igényelnek.
Első eset: A repülőgép tulajdonosa úgy vélte, hogy a repülőgép vákuumrendszere nem megfelelően működik, ezért a vákuumszivattyút leépítette a motorról. A munkát senkivel sem egyeztette, és úgy gondolta, hogy a repülőgép még VFR üzemre így is alkalmas….
Olajellátó furat
Következmény
Második eset: Külföldi lajstromjelű repülőgép felszállás közben túlfutott a pályán és a reptér melletti úton állt meg komoly sérüléseket szerezve.
Következmény
A vizsgálat során az alább látható „barkácsolt” kormányrögzítő került elő
Eredeti megoldás Az eset okozója Semmi nem gátolja Az indítókulcsot nem lehet a helyére tenni Semmi nem gátolja Az indítást
Ez látható a pilóta üléséből
GYÁRI MEGOLDÁSOK?
Motor indítás után egy nyugati gyártmányú UL repülőgép a képen látható pályát leírva a mögötte parkoló repülőnek ütközött. A pilóta a jobb oldali fék hibájára hivatkozott.
Sok gyártó kínál tárcsafékeket vitorlázó repülőkhöz, és ultrakönnyű gépekhez. Ezeket a rendszereket általában műanyag csővel szerelik.
Motoros gépeknél túlnyomóan differenciál féket használnak a jobb vezethetőség, és szűkebb íven fordulás elősegítésére. Néhány gyártó az egyszerűbb kivitel kedvéért nem köti össze az oldalkormány pedálokat a kormányzott kerékkel, így ezeket a gépeket csak fékezéssel lehet kormányozni. Fékolaj tartály Fékpedálok Fő fék hengerek Rögzítőfék szelepek
Ebben az estben is ilyen rendszerrel készült a repülő Ebben az estben is ilyen rendszerrel készült a repülő. Ezeknél a gépeknél például oldalszélben csak úgy lehet irányt tartani, hogy az egyik oldali féket folyamatosan használni kell. Ez jelentős hőképződéssel jár, amit a műanyag cső nem minden esetben visel el.
Nem szakszerű javítás nyomai A vizsgálat szakszerűtlen javítás nyomait találta a fék munkahenger csatlakozásánál. Az elsődleges ok azonban a műanyag cső rendszeres túlmelegedéséből és lehűléséből származó zsugorodása és ebből következő tömítetlensége volt. Nem szakszerű javítás nyomai Barkácsolási nyomok Kb fél milliméteres hézag a cső és a tömítés között
A karbantartás sem mindig kivétel
Karbantartás során féktárcsa, fékbetét és fékcső cserét is végeztek Karbantartás során féktárcsa, fékbetét és fékcső cserét is végeztek. Az első indítás alkalmával, amit a repülőgép tulajdonosa végzett, a gép fékezhetetlen volt. Ennek az előtte, mintegy tizenkét méter távolságban álló másik repülőgép, és az ott parkoló személygépkocsi látta kárát.
A vizsgáló bizottság a helyszínen, az áramvonalazó burkolat leszerelése után a következőt találta:
A fékbetéteken nyoma sincsen a fék bevasalásának. A gyári új féktárcsán a konzerváló lakk láthatóan alig sérült. A használt technológiai utasítás egyértelműen leírja a fékek használat előtti kondicionálásának menetét.
Az új tárcsa, és betétek felszerelésekor a munkahenger dugattyúját ütközésig vissza kell nyomni. Hogy a keletkezett hézag megszűnjön a fékpedált többször tövig be kell nyomni. Az itt látható procedúra elmaradt, minek következtében a féktárcsa és a betét közötti hézag nem csökkent a minimálisra. Ezért a fék teljes mértékben hatástalan volt. Az eseményt egy tökéletesen elvégzett javítás befejezésének elmaradása okozta.
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! szilagyi.endre@kbsz.hu www.kbsz.hu