Barkácsolás a repülésben Avagy a karbantartás sajátosságai a kisgépes repülésben Szilágyi Endre Balesetvizsgáló Repülési Főosztály.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Vonóhorgos, 4 kerékpáros szállító
Advertisements

Nemzeti Közlekedési Hatóság
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
A belsőégésű motor részei és működési elve…
A műszaki hibák szerepe a közúti balesetekben Az EU hatástanulmányának eredményei.
TÁJÉKOZTATÓ A ÉV REPÜLÉSBIZTONSÁGI MUTATÓIRÓL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
REPÜLÉSBIZTONSÁG ÉV ÉRTÉKELÉSE Siklóernyős és ejtőernyős szakágak KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Janovics Ferenc balesetvizsgáló.
EuroScale Mobiltechnika Kft
Kerekes László igazságügyi szakértő
KBSZ szakmai találkozó Siófok, április 08.
Hotel Eger Park Konferenciaközpont október
Közmű tulajdon Önkormányzat – önkormányzati törvény – alapfeladat – ellátási kötelezettség – üzemeltető kiválasztása Állam – regionális rendszerek – Vízgazdálkodási.
Seminar on Lyophilization Seminar on Lyophilization Budapest, Hungary
Hidrogeológiai beszivárgásmérő- mintavételező berendezés STandard-Team Kft Komárom, Széchenyi u. 19. Tel:
Fotók egy mexikói narkóvezér házából, miután letartóztatták.
Mini felderítő repülőgép készítése SolidWorks-szel
Volumetrikus szivattyúk
Műveletek logaritmussal
A GYSEV vasútbiztonsági projektötletei a KÖZOP-ban
Algoritmusok Az algoritmus fogalma:
Fenntartás, karbantartás
Bevezetés Hegesztő eljárások Fémek hegeszthetősége
Járműfenntartás I. I. előadás
Közúti és Vasúti járművek tanszék. Fontosabb tevékenységek a lehetséges folyamat technológiában: A- a jármű azonosítása B- tisztítás C- diagnosztikai.
Fékberendezések II tárcsafékek
Karbantartás szervezése
6. Előadás Merevítő rendszerek típusok, szerepük a tervezésben
Darupályák tervezésének alapjai
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Pál László balesetvizsgáló LÉGIFORGALMI SZOLGÁLATOKKAL KAPCSOLATOS ESEMÉNYEK.
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
SÁRKÁNYREPÜLÉS VITORLÁZÓREPÜLÉS ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló.
A SZEPTEMBER 7-ÉN BP.KELETI PÁLYAUDVARON TÖRTÉNT KISIKLÁSOS BALESET VIZSGÁLATA Két hasonló kisiklás Európában KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, 2007.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL (I-IX. HÓ) KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 29. Sipos Sándor repülési főosztályvezető.
KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Agárd, április 12. Pál László balesetvizsgáló ATM VONATKOZÁSÚ ESEMÉNYEK 2006.
MŰSZAKI MEGHIBÁSODÁS? - Avagy mi okozhat műszaki meghibásodást
Vonatok ütközése Tárnok, március 14. Rózsa János
SIKLÓERNYŐ-EJTŐERNYŐ-SÁRKÁNY statisztika és összehasonlítás
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK – kg tömegű légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Kovács Márk balesetvizsgáló.
HELIKOPTER REPÜLÉS – KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
VITORLÁZÓREPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
1 TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Sipos Sándor főosztályvezető.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Sipos Sándor főosztályvezető.
1 A KBSZ BEMUTATÁSA év eseményei KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Orosz Dalma főosztályvezető.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK 2010
1 A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET ALAKULÁSA KISGÉPES TERÜLETEN A HALÁLOS BALESETEK TÜKRÉBEN KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS BUDAPEST, november 11. Sipos.
LÉGIKÖZLEKEDÉSI ESEMÉNYEK – Vitorlázó repülőgépek és UL légijárművek
Festményei 2 Michelangelo Buonarroti Zene: Gregorian Amazing Grace N.3
Webes változat, animáció nélkül !!!
Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai kar Szobakerékpár Tervezése Gépészeti tervezés módszerei feladat Készítette: Pásztor Péter Pásztor.
Exponenciális egyenletek
Fékberendezések II Tárcsafékek
Kirándulás, Apáthy-szikla – Árpád kilátó - Hüvösvölgy
VASÚTBIZTONSÁG NAPJAINKBAN - a KBSZ szemszögéből
Ideális folyadékok időálló áramlása

ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
IV. Terjeszkedés 2..
VILLAMOSOK KISIKLÁSA KBSZ SZAKMAI NAP Budapest, május 7.
2011. március 20. Fuvareszközök Zsibrita Mátyás –
Ellenőrzés, karbantartás, felülvizsgálat
A belsőégésű motor részei és működési elve
MAGYAR AUTÓS SZAKMAI SZÖVETSÉG SZIGET FESZTIVÁL HAMIS ALKATRÉSZEK ÉS ANNAK VESZÉLYEI.
VILLAMOS, VEZETŐ NÉLKÜL KBSZ SZAKMAI NAP november 18. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
A pilóta nélküli légijármű rendszerek hatósági tanúsítása
A kisgépes repülésben jelentkező repülési hibák 2 esettanulmányon keresztül bemutatva Szilágyi Endre balesetvizsgáló.
1 TORONY HAVÁRIA Budapest, dec. 7 – 8. KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, április 15. Háy György Balesetvizsgáló.
NAGYGÉPES ESEMÉNYEK KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Budapest, november 18. dr. Gincsai János
7. előadás Gépkocsi vizsgálati műveletek fogalma, fajtái és módszerei.
Járműfenntartás I. I. előadás
Előadás másolata:

Barkácsolás a repülésben Avagy a karbantartás sajátosságai a kisgépes repülésben Szilágyi Endre Balesetvizsgáló Repülési Főosztály

A BIZOTTSÁG 2042/2003/EK rendelete (2003. november 20.) a légi járművek és repüléstechnikai termékek, alkatrészek és berendezések folyamatos légialkalmasságának biztosításáról és az ezzel összefüggő feladatokban részt vevő szervezetek és személyek jóváhagyásáról

Idézet: „Minden magánüzemeltetésű, egyszerű építési módú, legfeljebb 2730 kilogramm maximális engedélyezett felszálló tömegű légi jármű, vitorlázó repülőgép és léghajó esetén a VIII. függelékben felsorolt, a pilóta/tulajdonos által végzett korlátozott karbantartás után a pilóta/tulajdonos kiadhatja az üzembe helyezési bizonyítványt. A pilóta/tulajdonos által végzett korlátozott karbantartást a légijármű-karbantartási programban kell meghatározni.„

Pilóta/tulajdonos által végezhető korlátozott karbantartás Idézet: (részlet) VIII. Függelék Pilóta/tulajdonos által végezhető korlátozott karbantartás A pilóta a következő, az M.A.803. pontban említett korlátozott karbantartási műveleteket végezheti el, feltéve, hogy az nem foglal magában komplex karbantartási feladatokat, és az M.A. 402. pont alapján hajtják végre: 1. A kerekek le- és felszerelése. 2. Elasztikus lengéscsillapító szalagjainak cseréje a futóművön. 3. Futómű lengéscsillapító szervizelése olaj és/vagy levegő utántöltésével. 4. Futómű kerékcsapágyak szervizelése, például tisztítása és zsírozása. 5. Hibás biztosítódrótozás vagy sasszegek cseréje. 6. Olyan kenési feladatok elvégzése, amelyek nem a szerkezethez tartozó olyan elemek, mint például borítólemezek, motorburkolat és áramvonalas burkolat eltávolításán kívül egyéb megbontást nem igényelnek.

Első eset: A repülőgép tulajdonosa úgy vélte, hogy a repülőgép vákuumrendszere nem megfelelően működik, ezért a vákuumszivattyút leépítette a motorról. A munkát senkivel sem egyeztette, és úgy gondolta, hogy a repülőgép még VFR üzemre így is alkalmas….

Olajellátó furat

Következmény

Második eset: Külföldi lajstromjelű repülőgép felszállás közben túlfutott a pályán és a reptér melletti úton állt meg komoly sérüléseket szerezve.

Következmény

A vizsgálat során az alább látható „barkácsolt” kormányrögzítő került elő

Eredeti megoldás Az eset okozója Semmi nem gátolja Az indítókulcsot nem lehet a helyére tenni Semmi nem gátolja Az indítást

Ez látható a pilóta üléséből

GYÁRI MEGOLDÁSOK?

Motor indítás után egy nyugati gyártmányú UL repülőgép a képen látható pályát leírva a mögötte parkoló repülőnek ütközött. A pilóta a jobb oldali fék hibájára hivatkozott.

Sok gyártó kínál tárcsafékeket vitorlázó repülőkhöz, és ultrakönnyű gépekhez. Ezeket a rendszereket általában műanyag csővel szerelik.

Motoros gépeknél túlnyomóan differenciál féket használnak a jobb vezethetőség, és szűkebb íven fordulás elősegítésére. Néhány gyártó az egyszerűbb kivitel kedvéért nem köti össze az oldalkormány pedálokat a kormányzott kerékkel, így ezeket a gépeket csak fékezéssel lehet kormányozni. Fékolaj tartály Fékpedálok Fő fék hengerek Rögzítőfék szelepek

Ebben az estben is ilyen rendszerrel készült a repülő Ebben az estben is ilyen rendszerrel készült a repülő. Ezeknél a gépeknél például oldalszélben csak úgy lehet irányt tartani, hogy az egyik oldali féket folyamatosan használni kell. Ez jelentős hőképződéssel jár, amit a műanyag cső nem minden esetben visel el.

Nem szakszerű javítás nyomai A vizsgálat szakszerűtlen javítás nyomait találta a fék munkahenger csatlakozásánál. Az elsődleges ok azonban a műanyag cső rendszeres túlmelegedéséből és lehűléséből származó zsugorodása és ebből következő tömítetlensége volt. Nem szakszerű javítás nyomai Barkácsolási nyomok Kb fél milliméteres hézag a cső és a tömítés között

A karbantartás sem mindig kivétel

Karbantartás során féktárcsa, fékbetét és fékcső cserét is végeztek Karbantartás során féktárcsa, fékbetét és fékcső cserét is végeztek. Az első indítás alkalmával, amit a repülőgép tulajdonosa végzett, a gép fékezhetetlen volt. Ennek az előtte, mintegy tizenkét méter távolságban álló másik repülőgép, és az ott parkoló személygépkocsi látta kárát.

A vizsgáló bizottság a helyszínen, az áramvonalazó burkolat leszerelése után a következőt találta:

A fékbetéteken nyoma sincsen a fék bevasalásának. A gyári új féktárcsán a konzerváló lakk láthatóan alig sérült. A használt technológiai utasítás egyértelműen leírja a fékek használat előtti kondicionálásának menetét.

Az új tárcsa, és betétek felszerelésekor a munkahenger dugattyúját ütközésig vissza kell nyomni. Hogy a keletkezett hézag megszűnjön a fékpedált többször tövig be kell nyomni. Az itt látható procedúra elmaradt, minek következtében a féktárcsa és a betét közötti hézag nem csökkent a minimálisra. Ezért a fék teljes mértékben hatástalan volt. Az eseményt egy tökéletesen elvégzett javítás befejezésének elmaradása okozta.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! szilagyi.endre@kbsz.hu www.kbsz.hu