MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete A vidék fejlődését a sikeres programalkotást és megvalósítást veszélyeztető tényezők a 2014-2020-as időszakban 2014.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete A CLLD-LEADER megközelítés helye és lehetősége a magyar fejlesztéspolitikában VIAB Finta István Ph.D.
Advertisements

Magyar Tudományos Akadémia
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete „Vitaindító szakmai összefoglaló a közötti Vidékfejlesztési Program társadalmasításáról”
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
A as időszak jelenlegi pályázati lehetőségei Dr. Körtvélyesi Katalin 20/
MTA Regionális Kutatások Központja Vidéki alternatívák – segély és/vagy munka? Dr. Balcsók István tudományos munkatárs MTA RKK ATI Debreceni Osztály.
A vidék fejlődését a sikeres programalkotást és megvalósítást veszélyeztető tényezők a as időszakban Finta István Ph.D.
Magyarország fejlesztési forrásai Aktuális hírek •2006. október 16. –OP társadalmi egyeztetése •2006. október 17. –ÚMFT parlamenti vitája.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
NFT I NFT II Hosszú távú cél: az életminőség javítása Általános cél: Az EU átlaghoz viszonyított jövedelmi különbségek mérséklése specifikus.
A Gazdaságfejlesztési Operatív Program értékelése
Baranya Megyei Önkormányzat
JEREMIE program tervezése a as programozási időszakra
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Kiváltás projektszemmel, a jövő
A Gazdaságfejlesztési Operatív Program értékelése GOP konstrukció és KMOP tükörkonstrukció.
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
HELYI PARTNERSÉGEK, MINT A VIDÉKI KORMÁNYZÁS INNOVATÍV ESZKÖZEI 1 A Magyar Regionális Tudományi Társaság IX. vándorgyűlése Révkomárom, november 25.
Vidékpolitika, vidékfejlesztés – célok és eszközök
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
MTA Regionális Kutatások Központja Tájékoztatás a Vidékfejlesztési Albizottság november 28-i üléséről Dr. Finta István Ph.D.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Tájékoztató a Vidékfejlesztési Albizottság i üléséről Finta István Ph.D.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar A vidék fejlesztésének titka, a sikeres vidéki térségek és települések Nyugat-Magyarországon.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete A vidékfejlesztés területi és közigazgatási aspektusai a magyar és a.
MTA Regionális Kutatások Központja A magyar Leader program végrehajtásának fontosabb tanulságai és a nemzetközi együttműködés lehetőségei Dr. Finta István.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
MTA Regionális Kutatások Központja A magyar vidék fejlődésének átfogó kérdései Dr. Finta István Ph.D. „Tanuló vidéki tájak” Sarlóspuszta,
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Controlling a gyakorlatban Dr. Szegvári Péter kormány-főtanácsadó Magyar Controlling EgyesületMiniszterelnöki Kabinet Uniós körkép - Az európai regionális.
Nemzeti Fejlesztési Terv II december 15. Dr. Veres János pénzügyminiszter.
DIT-ÚMVP III. és IV. tengelyét, illetve a TS intézkedést érintő programmódosítási javaslatok Dr. Maácz Miklós főosztályvezető Vidékf ejlesztési Főosztály.
Agrártámogatások Készítette: Gulácsi Edit V.évfolyam Szeged, április 13.
A Jövő Internet kutatás hazai támogatási lehetőségei Fonyó Attila Nemzeti Erőforrás Minisztérium Tudománypolitikai Főosztály.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Bikal, október 18. Közösségi alapú tervezés az uniós finanszírozású területfejlesztésben Péti Márton NTH Október 28.
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
A DUNA STRATÉGIA AGRÁRLOGISZTIKAI TEENDŐI Fórum november 18. Gyertyán Katalin, KözOP IH Közlekedéslogisztikai fejlesztési lehetőségek a KözOP-ban.
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
Agrár- és vidékfejlesztési támogatások 2004 I. félévében 1. SAPARD 2. NFT, Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program Intézkedései.
Mezőföldi Híd Térségfejlesztő Egyesület. Új Magyarország Vidékfejlesztési Program IV. tengely – Leader program  A pályázati időszak október.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Döntéselőkészítő tanulmányok Mihálffy Krisztina – KKK,Kerékpáros Infrastruktúra Fejlesztési Osztály.
Mátrai Balázs vidékfejlesztési szakértő Magyarországi LEADER Központ
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Közlekedésbiztonságra fordítható források
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
Pécs Telep-programok Tenczer tamás EMMI SZÜTFFÁT.
Területfejlesztés- Kohéziós politika, Uniós támogatások
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Bükk – Térségi LEADER Egyesület
Dr. Nagy József elnök Bükk-Térségi LEADER Egyesület Tibolddaróc, január 30.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
Indulnak az új, kkv-k versenyképességét segítő EU-pályázatok
„ A megújuló energia helye a Somogy megyei fejlesztési elképzelésekben” Budapest, március 30.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
KAP reform, az agrártámogatások új rendszere. Vidékfejlesztési Támogatások.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
LEADER, Identitás, Sport
Helyi Foglalkoztatási Együttműködések az Edelényi kistérségben
Előadás másolata:

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete A vidék fejlődését a sikeres programalkotást és megvalósítást veszélyeztető tényezők a as időszakban Finta István Ph.D.

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Mit szolgál, mit jelent az Uniós és a magyar fejlesztéspolitika vidéken? •Kizárólag agrártámogatások rendszere? •Megjelenik benne az ember, a vidék népessége? •Esetünkben (Komló-Sásdi kistérség falvai) a népesség csökkenés 9,1%! Ha minden változatlan, év és a vidék kipusztul. •KSH előrejelzés: ,3 millió lakos, ,9 millió lakos. •Elsőként a kisfalvak szűnnek meg létezni, majd a mikroközpontok is. • A fejlesztéspolitikának most kellene beavatkozni! Egyedül erre a vidékfejlesztés forrásai elégtelenek. 2

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete 1. Határozati javaslat •A magyar fejlesztési politika a rendelkezésre álló eszközökkel küzdjön a vidéki szegényég és a kedvezőtlen vidéki demográfiai folyamatok ellen. 3

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Területi fókusz • as időszakban erőteljes lehatárolás a Strukturális Alapok (SA) és a Közös Agrárpolitika programjai között: SA alapvetően városokat finanszíroz, a KAP a vidéki térségeket; • , közösségi szinten cél a város-vidék kapcsolat erősítése, különbségek mérséklése, komplex, minden alapból finanszírozható programok kialakítása; •Magyarországon a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program alapvetően városfejlesztési orientációval, Vidékfejlesztési Program a vidéki területekre tervez. Lényeg a lehatárolás, másodlagos az együttműködés. 4

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Források •VP nem agrár támogatása: %, középértéken 167 Mrd Ft. •Pécs megyei jogú város ITI forrása 17 Mrd Ft. Egy lakosra fajlagosan Ft. További OP-ék finanszírozási lehetőségei. •VP által biztosított egy vidéki lakosra jutó forrás Ft. További lehetőségek: •GINOP vállalkozásfejlesztés országos: 300 m-es síkfutáson ki győz? Mindennap edző sportoló, vagy a féllábú mozgás sérült akinek adtak 100 m előnyt? (Fejlett városi, fejletlen vidéki területek.) Azonos pályán nem versenyezhetnek azonos esélyekkel. EFOP, csak kevés térségre koncentrál. 5

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete 2. Határozati javaslat •A vidéki lakosság érdekeit és igényeit figyelembe véve, valamint a Vidékfejlesztési Program egyes prioritásai közötti arányosság biztosítása érdekében, javasolható, hogy a 6. prioritás alintézkedéseire szánt források összege minimum 18% legyen. 6

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Vidéki térségek: átmenet a passzív eutanáziából az aktív eutanáziába •A as 3-4 tengelyes forrás összesen 273,43 Mrd Ft volt, most 160 Mrd Ft-nál tartunk. •A as források sem voltak érték el azt a kritikus tömeget, amely a vidék gazdaságát növekedési pályára helyezték volna. •Aktuális magyar válasz: még 15%-ot el kell vonni a teljes vidékfejlesztési forrásokból, (II. pillér) az automatikus (jellemzően terület alapú) nem fejlesztési célú forrásokhoz (I. pillér). • „Magyarország tervezi a KAP két pillére közötti átcsoportosítást.” (Partnerségi Megállapodás o) 7

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete 3. Határozati javaslat •A időszakra vonatkozó, KAP pillérei közötti forrásátcsoportosítás indokolatlan, jelentősen továbbcsökkenti a már csökkent összegű EMVA forrásokat, így az EMVA keretből történő elvonás nem támogatható. 8

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete LEADER megközelítés •A hagyományos fejlesztési módszerekhez képest (pályázatosdi) sokkal nagyobb arányú és speciális képességű élőmunkát feltételez. Ha ez nem áll rendelkezésre, pénzosztás és lekötés van, LEADER program csak a név, a tábla szerint. •A közösségi szabályozás vélhetően erre való tekintettel határozott meg magasabb működésre fordítható forrásarányt. 9

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete 4. Határozati javaslat •Szükséges biztosítani azt a humánerőforrást és annak finanszírozását, amely képes megvalósítani a fejlesztések LEADER típusú módszerét, mely a as időszak HACS területei szerint átlagosan legalább 4-5 főt jelentett. 10

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete 11

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete GINOP javaslat •Javasoljuk, hogy a program tartalmazza, hogy a vidéki térségben fejlesztést megvalósító KKV szereplők vissza nem térítendő támogatásban részesülhessenek. •A program tartalmazzon kizárólag a vidéki térségekben felhasználható forrásösszeget. 12

MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Köszönöm a figyelmet!