A filozófia helye a középiskolai oktatásban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Bókay János Humán Szakközépiskola tanév
Advertisements

A Nat és a kerettantervek
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
NAT 2012 Ember és társadalom
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
A december 9-i konferencia előadásának kibővített prezentációja
Pályaválasztás 2014/15.
AZ ISKOLA ÉS A KOLLÉGIUM Kollégiumi szakmai konferencia március 26. Dr. Szenes György MSZT főtitkár Levélcím:1085 Budapest Baross u. 52 Telefon:
FELVÉTELI tájékoztató
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Kompetencia alapú képzés
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Osztályfőnöki helyi tanterv
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
Az új Nemzeti alaptanterv helye a közoktatásban
A tartalmi szabályozás kérdései Kaposi József október.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Beiskolázási tájékoztató december
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
A Nemzeti alaptanterv változásai
A köznevelés tartalmi szabályozása és a megújuló tanárképzés
Tantervtípusok; NAT-ok
Informatika tanítása ea.
PETŐFI SÁNDOR ÁLTALÁNOS ISKOLA, GIMNÁZIUM és SZAKKÖZÉPISKOLA Tovább.
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az OKNT-adhoc bizottság kerettanterve „Természettudományt mindenkinek” 2009.
NAT 2007 kompetenciák.
A kerettantervek implementációja
2012. szeptember 6. Zalaegerszeg
A kerettantervek fejlesztése
A NAT és a megújuló tanárképzés rendszere
A NAT és a kerettantervek
ÚJ TUDÁS – MŰVELTSÉG MINDENKINEK A digitális írástudás elterjesztése Az idegennyelv-tanulás ösztönzése Az integrált természetismeret-oktatás bevezetése.
A középiskolai oktatás szabályzatai
Békéscsabai Petőfi Utcai Általános Iskola
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban Készítette: Kovács Október Budapest, február.
A NEVELÉS TERÜLETEI.
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban Készítette: Szabó Márta Szolnok február 15.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A kerettantervek és implementációjuk szakmai támogatása Bánkuti Zsuzsa.
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
Az új Nemzeti alaptanterv és a kerettantervek
Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében
Tartalmi szabályozók változásai a közoktatásban Reményi Zoltán Budapest
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
Kalocsai Fényi Gyula Általános Iskola Kertvárosi Általános Iskolája
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Okosdoboz.hu digitális taneszköz
BUDENZ JÓZSEF ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS GIMNÁZIUM Oktatási modellünk, továbbtanulási eredményeink 2014/2015. tanév.
4 éves általános tantervű képzés 4 éves, emelt szintű angol nyelvi képzés 5 éves, magyar-német két tanítási nyelvű képzés 4 éves emelt szintű kommunikáció.
Természettudományos tudásképváltozás és a természetismeret Makádi Mariann.
A magyar nyelv és irodalom Készítette: Raátz Judit és Sályiné Pásztor Judit Szolnok–Budapest és 16.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet FENNTARTHATÓSÁG A NAT-BAN ÉS A KERETTANTERVEKBEN Ökoiskola címátadó
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM Tanulási karrierutak a Váci Szakképzési Centrumban.
Nem szakrendszerű oktatás augusztus 25.. A nem szakrendszerű oktatás célja, feladata Alapvető készségek és képességek tanuláshoz szükséges kulcskompetenciák.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe/feladata a médiaoktatás területén.
2016/17-es tanév. Iskolatípus változások 2016/17-es tanévtől.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Barcsák Marianna - KPSZTI
ANDRÁSSY GYULA GIMNÁZIUM ÉS KOLLÉGIUM
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
Gimnáziumi statisztika
Előadás másolata:

A filozófia helye a középiskolai oktatásban Kerettanterv 2012 Készítette: Asztalos Éva, PhD.

A tantervi szabályozás rendszere Nemzeti Alaptanterv – Kormányrendelet (2012. május 16.) Kerettanterv – Miniszteri rendelet (2012. október) Pedagógiai program / helyi tanterv (2012. október-december)

Az új Nemzeti Alaptanterv Értékközvetítés – közös kulturális kódrendszer Műveltségtartalmakat sorol fel A műveltségi területek kiemelt közös céljai: cselekvő részvétel, kísérlet, megfigyelés középpontba állítása; az informatika alkalmazása; a szociális kompetenciák sokirányú fejlesztése; a közösségi élethez, a munka világába való belépéshez szükséges képességek és ismeretek kialakítása; az egészséges életmód kialakítása; az aktív részvétel, öntevékenység és a kreativitás biztosítása; a médiumok alkotó használata Fejlesztési területek, nevelési célok: Erkölcsi nevelés Nemzeti azonosságtudat, hazafias nevelés Állampolgárságra, demokráciára nevelés Az önismeret és a társas kultúra fejlesztése A testi és lelki egészségre nevelés A családi életre nevelés Felelősségvállalás másokért, önkéntesség Fenntarthatóság, környezettudatosság Pályaorientáció Gazdasági és pénzügyi nevelés Médiatudatosságra nevelés A tanulás tanítása

Az ember és társadalom műveltségi terület történelem; erkölcstan, etika; hon- és népismeret; társadalmi, állampolgári és gazdasági ismeretek; filozófia

FILOZÓFIA (9–12. ÉVFOLYAM) 1. A filozófia Fogalma, tárgya, eredete, viszonya a szaktudományokhoz, a valláshoz, a művészethez és a mindennapi élethez; a filozófiai gondolkodás története. 2. Logika Az érvényes következtetés szabályai. A logika kapcsolódása a matematikához és a nyelvi kommunikációhoz. 3. Ismeretelmélet A tudás mibenléte, forrásai, határai. 4. A létre vonatkozó kérdések Az ember helye a világban. Tér, idő, okság. Test és lélek. 5. Etika, erkölcsfilozófia A morális tulajdonságok természete, a morális cselekvés szabályai, alkalmazott etikák. 6. Tudományfilozófia A tudomány fejlődése és a különböző korok tudományossága. A tudományos érvelés sajátosságai, paradigmái. 7. Vallásfilozófia A vallási jelenségek, események, fogalmak és tanok elemzése. 8. Politikai filozófia Az ember mint társadalmi lény. A politika, az állam, a jog, az igazságosság és a személyes szabadság összefüggéseinek vizsgálata.

Egységes szerkezetű kerettantervi mappák Az alábbi kerettantervi mappák kialakítása történt meg: További fejlesztések: Alsó tagozat Felső tagozat Négy évfolyamos gimnázium Hat évfolyamos gimnázium Nyolc évfolyamos gimnázium Szakközépiskola Szakiskola (külön projektben) Nemzetiségi iskolák alsó tagozat felső tagozat négy évfolyamos gimnázium SNI kerettantervek alsó tagozat enyhén értelmi fogyatékos tanulók számára felső tagozat enyhén értelmi fogyatékos tanulók számára Két tanítási nyelvű iskolák

Választható tantárgyak a négy-, hat- és nyolcosztályos gimnáziumokban Emelt szintű képzésekhez: Matematika Idegen nyelv Biológia Fizika Kémia További tantervek: Filozófia Készülő új tantervek: Családi életre nevelés Pénzügyi és gazdasági vállalkozás Munkapiac Sakk

Ajánlások a szabad órakeret felhasználására gimnáziumokban Kerettantervek által tartalmazott ajánlások: Emelt szintű (tagozatos) művészeti képzés Emelt szintű (tagozatos) matematikai képzés Emelt szintű (tagozatos) idegen nyelvi képzés Emelt szintű (tagozatos) természettudományi képzések –a) Fizika – Matematika –b) Fizika – Kémia –c) Biológia – Kémia Emelt szintű (tagozatos) humán képzés