Az ÚMFT egészségügyi fejlesztéseinek Irányai és aktuális helyzete, és a kontrolling szerepe Egészségügyi Minisztérium Horváth Zoltán közgazdasági szakállamtitkár
Felelősség! Legfőbb cél Működő egészségügyi ellátási struktúrákat alkossunk! Távlati elképzeléseket, koncepciókat megvalósító fejlesztéseket hajtsunk végre! Ne elszigetelt beruházásokat valósítsunk meg! Tervezzünk alaposan!
Prehospitális ellátás fejlesztés tervezése TIOP példa A mentés számokban 10 hónap alatt 704 ezer mentési naplóbejegyzés az ország területéről 15 percen belüli kiérkezések aránya 79,2% 5 perces időhatár környékén (indulástól számítottan) 35%-ban kiérkezik a mentőautó. 5 és 10 perc között 26,8%-ban 10 és 15 perc között 17,4%-ban 15 és 20 perc között 9,93%-ban 20 perc felett 11%-ban 24%-ban a mentőegység egy kiszállással 10 km-nél rövidebb távot tesz meg. 16%-ban egy esemény kapcsán 10 és 20 kilométer közötti távolságot megy. 10%-ban pedig 20 és 30 km közt fut a mentőautó. Majd, 7,6,5,4,3,2% egyenletes csökkenések a távolság függvényében ám a végén 100 kilométer fölött az esetek 9,97%-ban teljesítenek a mentőautók. 7748-an haltak meg olyan kiérkezésnél ahol a mentőautó 15 percen belül kiérkezett. 1331-en haltak meg 15 percen túli kiérkezésnél.
Mentés számokban, folytatás Az átlagos kiérkezési idő 15,6 perc A legjobb: Sellye, átlag 1 perc 49 másodperc A legrosszabb: Keresztéte, átlag 35 perc A mentési események átlagosan 14,6 km-re találhatóak a mentőállomástól A mentőnek átlagosan 25,9 kilométert kell megtennie, mire kórházba juttatja a beteget. A mentőautó átlagosan 30 kilométert gurul a kórházból a mentállomásáig, egy mentési esemény után. Egy mentési esemény átlagosan 96 percet vesz igénybe egy mentőegységtől Azokban az esetekben amikor 15 percen belül kiérkezett a mentő átlagosan 82,4 percig tart egy mentési esemény Azokban az esetekben amikor 15 perc felett ér ki, 109,9 perc az átlagidő Egy mentőautó egy kiszállás alatt átlagosan 62,5 km-t fut A szállított betegek átlagéletkora: 55,1 A legkisebb átlagéletkor: Nagytárkányon 18 év A legnagyobb átlagéletkor: Bókaháza 94 év
Kérdésfelvetés! Hová telepítsünk mentőállomásokat, hogy a legnagyobb eredményt érjük el?
Térinformatikai elemzés 1. Gyakoriság szerinti vizsgálat •Kiugró módon látszódik, hogy a nagyvárosokban számosságukban milyen jelentős. •Érdekes a fővárosi kerületek homogén rendszere. •Jól megfigyelhetőek az elfehéredő területeken a kis lélekszámú települések fekvése.
Térinformatikai elemzés percnél hosszabb átlagidejű kiszállások •Első ránézésre szinte teljesen azonos a két ábra! •Alaposabb vizsgálat alapján azonban látható, hogy a Dél-Alföldi régióban megjelennek az aránytalanságok! •Igazán súlyosnak mondható az, ahogyan Budapest és különösen a Budapesttől déli fekvésű Kiskunság északi része besötétedik.
Térinformatikai elemzés 3. 50%-ban 15 perc Térinformatikai elemzés 3. 50%-ban 15 perc alatt, felett 1.Az ábrán jól kivehető, hogy egész nagy egybefüggő foltok vannak pirosban. 2.Kézenfekvőnek tűnhet, hogy ezekre a helyekre kell új mentőállomást létesíteni. 3.Az esélyegyenlőség akkor valósulna meg, ha nem lenne piros jel a térképen.
Térinformatikai elemzés 4. súlyozott szükséglet Térinformatikai elemzés 4. súlyozott szükséglet megfelelő, kritikus •Ahhoz, hogy megmondhassuk, hová kell telepíteni az állomásokat úgy, hogy a 15 percen belüli elérést a lehető legtöbb lakosnak nyújtsa, de a piros területek is szűküljenek, súlyozni kell a népesség adatok, esetszámok, és távolságok szerint. • Jelentősen szűkült a telepítések lehetséges helye, ha a társadalmi hasznosságot is figyelembe vettük. •Ez a súlyrendszer biztosítja az egészségnyereség jelen projekten belül lehetséges maximalizálását is.
Tervezési eredmény! Súly szerintNévsorbanOmsz javaslat
Átlagos kiszállási idők (teljes idő) •Jól látható, hogy a viszonylag homogén egységeket megtörik azok a sötétedő rózsaszín árnyalatok, melyek az egyre hosszabb utakat jelentik. •Természetesen hasonlóságot lehet felfedezni a súly szerinti lefedetlen területekkel. Mégis árnyaltabb a kép, miért? Azért mert nem elég kiérni a beteghez, kórházba is kell vinni. A sürgősségi ellátás fontos része a kórházba juttatás. •Az elemzés tehát az SBO fejlesztéseknél is fontos eredményre vezet.
Tervezés szükséges! Tervezésre az egészségügyi ellátás területén is szükség van! A fejlesztési tervek és pályázatok az új ellátási struktúra irányába hatnak! Ha jól hasznosítjuk őket!
A fejlesztések fő iránya Pólus TIOP Onkológia TIOP ?9? ??
Ellátási struktúrákat érintő fejlesztések Járóbeteg TIOP SBO TIOP OMSZ TIOP TIOP Járóbeteg TIOP ??
TIOP győztesei R2Régió Leghátrá- nyosabb Megítélt támogatás (Ft) Nyertes kistérségek Igényelt támogatás (Ft) Támogatási arány 1DA Sarkad ,68% 2ÉM Tokaj ,46% 3DA Jánoshalma ,00% 4ÉM Mezőcsát ,81% 5DA Kiskunmajsa ,60% 6ÉM Szécsény ,76% 7KD Velence (Gárdony) ,97% 8ÉA Ibrány ,88% 9NYD Pannonhalma ,64% 10DD Csurgó ,33% 11ÉM Cigánd ,30% 12ÉM Gönc (Abaúj-hegyk.) ,27% 13ÉM Rétság ,28% 14DD Sellye ,53% 15DD Tab ,93% 16KD Ercsi ,95% 16Össz: ,06%
TIOP győztesei Régió Leghátrá- nyosabb Megítélt támogatás Nyertes pályázó Igényelt támogatás Odaítélt /igényelt támogatás 1DD Siklós ,92% 2ÉM Szikszó ,48% 3NYD Sárvár ,93% 4DD Bonyhád ,25% 5ÉM Pásztó ,33% 6NYD Kapuvár ,93% 7KD Mór ,13% 7 összesen ,99%
Belső működési struktúra váltás Struktúra TIOP ???
ROP áttekintés (Mrd forint) tervezett és jóváhagyott források különbsége Kormány- döntés kiemelt projektről (Mrd forint) RégióProgram ROPDAOP3,082,6855,158DDOP1,41,84,05ÉAOP34,57567,14ÉMOP4,0162,50811,38KDOP2,601,68NYDOP1,54 1,9KMOP401,087
Összesítő áttekintés OP Konstrukció száma Konstrukció rövid címe eljárás típusa Keretösszeg (m Ft) Beérkezett pályázatok száma Támogatott pályázatok száma TIOP 2.1.2/07/1 Kistérségi járóbeteg-szakellátó központok kialakítása és fejlesztése egyfordulós TIOP 2.1.3/07/1 Aktív kórházi ellátásokat kiváltó járóbeteg szolgáltatások fejlesztése egyfordulós TIOP /08/2F Sürgősségi ellátás - SO1 és SO2kétfordulós n.a. TIOP 2.2.7/07/2F Infrastruktúra-fejlesztés az egészségpólusokban kétfordulós n.a. KMOP Kistérségi járóbeteg szakellátás fejlesztése a Közép-magyarországi régióban egyfordulós4000 9n.a. TÁMOP 6.1.3/08/1 Szűrőprogramok országos kommunikációja OTH kiemelt900 1n.a. TÁMOP 6.2.6/08/1 Megvalósíthatósági tervek minőségbiztosítása a tervezett jelentős beruházásoknál, épület és gép műszer kataszter modernizálása EMKI kiemelt KMOP 4.3.1/A Közép-magyarországi régió fekvőbeteg- szakellátási intézményrendszerének fejlesztése Jelenleg: Szent Imre és Uzsoki kórház kiemelt összesen:16380 ebből: Szent Imre: 3270 Uzsoki: n.a. KMOP 4.3.3/B A Közép-Magyarországi régió egészségügyi informatikájának fejlesztése B) komponens: ÁEK kiemelt300 11
Fenntarthatóság? A legfőbb problémát a projektek fenntarthatósága okozza Nem ismerjük az ellátások költségeit! A pályázók nem ismerik az egyes ellátási tevékenységek költségeit Nem lehet tudni, hogy a fejlesztések hogyan hatnak a működtetésre Nem fenntartható tervek! A pályázók csupán kórházakat – épületet akarnak építeni, de nem foglalkoznak annak fenntarthatósági kérdéseivel. Tervezési hibák! A bevételeket általában lényegesen felültervezik, kozmetika, csak azért, hogy szépek legyenek a számok.