Számítógépes mérések fizikai kísérletekben Dr. Almási Gábor Pécsi Tudományegyetem Fizikai Intézet Fizikai Informatika Tanszék.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Advertisements

Fluoreszcens mérőkészülék a fluoreszcencia-dinamika kiszajú mérésére kis festék (bead) koncentrációk esetére November 4. Zelles Tivadar, Offenmüller.
PTE PMMK Műszaki Informatika Tanszék
Elektrotechnika 5. előadás Dr. Hodossy László 2006.
PIC mikrokontrollerek
Készítette: Fehérvári Péter Konzulens: Hajdu István
Elektromos mennyiségek mérése
A/D és D/A kovnverterek
Mágneses lebegtetés: érzékelés és irányítás
Euklidészi gyűrűk Definíció.
Mesterszakok (MSc): fizikatanár fizikus csillagász
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
Mérés és adatgyűjtés Szenzorok I. Mingesz Róbert
Mérés és adatgyűjtés Kincses Zoltán, Mingesz Róbert, Vadai Gergely 10. Óra MA-DAQ – Műszer vezérlése November 12., 15. v
Mérés és adatgyűjtés Szenzorok II. Mingesz Róbert
Ez a dokumentum az Európai Unió pénzügyi támogatásával valósult meg. A dokumentum tartalmáért teljes mértékben Szegedi Tudományegyetem vállalja a felelősséget,
Mérés és adatgyűjtés laboratóriumi gyakorlat Sub-VI és grafikonok 1 Makan Gergely, Mingesz Róbert, Nagy Tamás v
Ez a dokumentum az Európai Unió pénzügyi támogatásával valósult meg. A dokumentum tartalmáért teljes mértékben Szegedi Tudományegyetem vállalja a felelősséget,
MŰSZEREK.
A LabVIEW használata az oktatásban
Multimédiás technikák 1. kérdés Melyik diszkrét médium? a)hang b)videó c)animáció d)kép.
TRIGONOMETRIA Érettségi feladatok
Középfokú képzés Magyarországon Nagy Mária szerk. (2003): Mindenki középiskolája. Országos Közoktatási Intézet, Bp.
FOLYTONOS SZABÁLYOZÁS
Érzékelő és átalakító szervek (transzmiterek)
A fluidumok sebessége és árama Készítette: Varga István VEGYÉSZETI-ÉLELMISZERIPARI KÖZÉPISKOLA CSÓKA
A FOLYAMATOK AUTOMATIKUS ELLENŐRZÉSE Készítette: Varga István VEGYÉSZETI-ÉLELMISZERIPARI KÖZÉPISKOLA CSÓKA
Mindennap egy ablakot kinyitni és a kellemes meglepetést élvezni.
Hang, fény jellemzők mérése
Dr. Seres István 2007 március 20.
Ma igazán feltöltőthet! (Elektrosztatika és elektromos áram)
Ma sok mindenre fény derül! (Optika)
TÉTELEK Info_tech_2012. Simon Béláné. 1. TÉTEL 1.a. A digitális számítógép és a logikai áramkör kapcsolata (6.4.1.) 1.b. Az ÉS logikai áramkörnek adja.
KINEMATIKAI FELADATOK
A mikrovezérlők világa
Lineáris egyenletrendszerek (Az evolúciótól a megoldáshalmaz szerkezetéig) dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém 2007.
A LabVIEW használata az oktatásban
Szonolumineszcencia vizsgálata
Bringa - tekerj, hogy haladj Bringa - tekerj, hogy haladj 4. A bringa közösség, és gazdaságfejlesztő szerepe 5. A bringázás kisteljesítményű.
Kerékpártároló átadás
2009. november 23. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 11. előadás.
Apró falatok a templom egereinek
Mikrokontroller (MCU, mikroC)
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
ÉGHAJLATVÁLTOZÁS – VÍZ – VÍZGAZDÁLKODÁS (második rész)
2008 február 26.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2008 január ● Módszertan Módszertan ● 15+ célcsoport  15+ célcsoport 
2007 július 24.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 június ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke Integrált mikrorendszerek II. MEMS = Micro-Electro-
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke MIKROELEKTRONIKA, VIEEA306 Integrált mikrorendszerek:
MIKROELEKTRONIKA, VIEEA306
MIKROELEKTRONIKA, VIEEA306

ORSZÁGOS KÖZÉPISKOLAI TANULMÁNYI VERSENY FIZIKA KÍSÉRLETI FORDULÓ Budapest, április 5.
Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar Informatikai Automatizált Rendszerek Konzulens: Vámossy Zoltán Projekt tagok: Marton Attila Tandari.
BEVEZETŐ Dr. Turóczi Antal
Optikailag detektált mágneses rezonancia Optikai spektroszkópia szeminárium Orbán Ágnes, Szirmai Péter március 22.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
BEMER terápia a műtét utáni sebkezelésben
Virtuális méréstechnika a középiskolai kísérletező oktatásban
Kísérletezés virtuális méréstechnika segítségével 2010 március
A lineáris függvény NULLAHELYE GYAKORLÁS
Az ember kapcsolata a külvilággal Cél: létfenttartás, komfort megismerés (tudomány, oktatás) gazdaságosság … külvilág érzékelés beavatkozás feldolgozás.
PPKE-ITK I.Házi Feladat Megoldásai Matyi Gábor Október 9.
A nyugalmi elektromágneses indukció
Stabil vivő-burkoló fázisú attoszekundumos impulzusok generálása
Készült a HEFOP P /1.0 projekt keretében Az információtechnika fizikája III. Előadás Stacionárius és kvázistatcionárius áramkörök Törzsanyag.
Manhertz Gábor; Raj Levente Tanársegéd; Tanszéki mérnök Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Mechatronika, Optika és Gépészeti Informatika Tanszék.
47. Országos Fizikatanári Ankét április 3-7.
Előadás másolata:

Számítógépes mérések fizikai kísérletekben Dr. Almási Gábor Pécsi Tudományegyetem Fizikai Intézet Fizikai Informatika Tanszék

Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét 2 Tartalom •Előszó: sajátos szemlélet… •Számítógépes ??? –Kicsi a nagy ellen! –Neumann, vagy Harvard? •Mérések ??? –Mit is lehet megmérni? •Fizikai !!! •Kísérletekben ??? –Mérjünk, vagy számoljunk?

Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét 3 Előszó •Egy feladat a békéscsabai KÖMAL táborból (Gnädig Péter, Varga István): „ Mekkora kilövési szög esetében távolodik folyamatosan egy lövedék a kilövés helyétől?” MathCAD megoldás Origin megoldás Analitikusan majd máskor…

Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét 4 Számítógépes (???) Processzor technológia Neumann elv főbb elemei teljesülnek Átlapolás megvalósítható Nem szimmetrikusak az ALU bemenetei

Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét 5 Processzor technológia

Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét 6 Processzor technológia Csővezeték elv (Pipeline):

Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét 7 Processzor technológia Miből származnak a problémák, avagy van-e a Moore törvénynek negatív üzenete? •Kompatibilitás •Erőforrások ütemezhetetlensége •Sokszálúság •Virtualizáció

Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét 8 Processzor technológia

Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét 9 Processzor technológia (alternatívák ) Transmeta Crusoe PIC 16F84

Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét 10 Processzor technológia (összevetés)

Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét 11 Processzor technológia (alternatívák ) Vissza a kezdetekhez…(i8051 klón: ADuC816)

Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét 12 Érzékelők, mérőeszközök •Idő mérése (ez nem lehet probléma, lásd később) •Feszültség és áram mérése : AD konverterek –Egy meggyőző példa: AD bit (~80dB S/N 130MS/s!) 200$ –Egy másik véglet: AD9480 8bit (~45dB S/N 250MS/s) 20$ –És végül egy harmadik: AD bit (~125dB S/N 10kS/s) 10$ •Hőmérséklet mérése –ADT7486A (16bit 2 csatorna) 2$ •Nyomás mérése (piezo szenzor, hőmérséklettel együtt) –MS5540B felbontás 0.1 mbar, konverziós idő 30ms mérési tartomány mbar

Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét 13 Mérések(???) Gyorsulás mérése (egy ismerős elrendezés…)

Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét 14 A gyorsulás közvetlen mérése •A gyorsulás közvetlenül is mérhető! (Diákolimpia 2007)

Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét 15 Gyorsulás (Analog devices) •ADIS16203 inklinométer (0.025  felbontás!) •Sporttudományok •Vibrációanalízis •Járművek biztonsága •Termékek minősítése

Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét 16 Gyorsulás (Freescale) Játékautó akadálynak ütközik

Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét 17 Gyorsulás (Freescale) Sportsérülések során érzékelt gyorsulásértékek

Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét 18 Mágneses indukció (Hall effektus) (Analog Devices) Szenzor nemlinearitás a mágneses tér függvényében

Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét 19 Fényintenzitás (Texas) Programozható erősítés, PWM kimenet

Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét 20 Mérések (???), kísérletekben (???) Mire jók a Maxwell-egyenletek? Röntgen lézer energiatároló kondenzátorának meghatározása Mérőeszköz: FLEXPDE (

Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét 21 Alkalmazás I. (PPLN) Periodikusan polarizált LiNbO3 (PPLN) kristályok és ezeken alapuló nemlineáris optikai eszközök (frekvenciakétszerezők, optikai parametrikus oszcillátorok és erősítők) előállítása

Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét 22 Alkalmazás I. (PPLN)

Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét 23 Alkalmazás I. (PPLN)

Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét 24 Alkalmazás II. (Automatikus Drift Kompenzáció) Alternatív mérési lehetőség: Idő-amplitúdó konverzió szubnanoszekundumos felbontással

Országos Középiskolai Fizikatanári Ankét 25 „A macskákkal töltött idő soha nem haszontalan.” Sigmund Freud Bizonyítandó: „A fizikával töltött idő soha nem haszontalan.” Ismeretlen szerző