Evolúciós pszichológia: Alapozó kurzus

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette: Fodorné Varkoly Mária. Amit ma feltölt valaki, az több év múlva is elérhető lesz a világhálón! Ezért érdemes vigyázni milyen tartalmakat teszünk.
Advertisements

Drótváztervek (mockup, wireframe) készítése
Tájékoztató a licenszdolgozattal kapcsolatban
Miért jobb egy (nem csak) geolokációs mobil kutatási rendszer? 1 HWSW – App!mobile konferencia, MOM Budapest, november 13. Pintér Róbert.
Valóban a majmok bolygója?
A normalizálás az adatbázis-tervezés egyik módszere
Hirdetésfeladás, vásárlás az interneten, aukciós oldalak.
Logók és logfájlok Az online közönségmérés kihívásai.
Tanárok kis világa Lehetőségek a tanári hálózatok kutatásában.
Szent István Egyetem Általános Kutatásmódszertan Doktori (PhD) kurzusa
Az IT jövője Dr. Derera Mihály Mottó Ha nem ismerjük a jövőt, akkor alkossuk meg! (Gábor Dénes)
Kognitív nyelvészet Készítette: Molnár Dániel és Herczeg Renáta.
A FÖLD egyetlen ökológiai rendszer
Az önző gén Richard Dawkins.
SZÜLŐI KÉRDŐÍV Az intézményi minőségfejlesztési keretében között kitöltött szülői kérdőívek kiértékelése (A kérdőív kitöltésére.
Készítette: Tóth Enikő 11.A
A szociális munka elméletek főbb jellemzői-V. Kognitív elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991( )
Antibiotikumok kimutatása a talajból
Nagy Gábor MF01-M2.
A második nyelv elsajátítás elméletei 2.
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
Elektronikus tanulási környezetek sajátosságai
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
SZÁMÍTÓGÉP ARCHITEKTÚRÁK
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az orvosi biotechnológiai mesterképzés megfeleltetése az Európai Unió új társadalmi kihívásainak a Pécsi Tudományegyetemen és a Debreceni Egyetemen Azonosító.
Rétegek használata GIMP képszerkesztő programban
A kitelepítés, kimenekítés, befogadás, visszatelepítés általános és speciális feladatai Magyarországon „Hallgatók a tudomány szolgálatában” Tudományos.
A kulturális antropológia etológiai aspektusa. "Az embernek mint fajnak nagy evolúciós újítása a közösség kifejlődése. Nem az egyének versenye a döntő.
Az emberi természet természettudományos vizsgálata
A digitális dokumentumok hosszútávú megőrzésének problémái Moldován István OSZK MEK Osztály „Networkshop” Szeged, március 30.
OAIS. Megőrzés feladatai Viability –Meg kell őrizni a bitfüzér változatlanságát és olvashatóságát a tároló eszközön Rendbebility –Meg kell őrizni a bitfüzér.
Az ember mint evolúciós rejtvény
Ki is az elemző közgazdász?
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
A Lean és az emberi tényező kapcsolata
A szomatikus marker feltevés
Scenáriók készítése Dr. Kollár József Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
Számít, hogy 0,61 m2 ? A pedagógusok élet-, és munkakörülményei, a pedagógus életpálya teljességének tükrében Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
1. zárthelyi dolgozat 60 perc 1.A darwini elmélet előzményei 2.A szociáldarwinizmus kialakulása (19. sz.) 3.A behaviorizmus.
A modell fogalma, a modellezés jelentősége
ELEMI FOLYAMATSZAKASZOK VIZSGÁLATA Válóczy István.
KOMMUNIKÁCIÓ Gyula,
Az intelligencia körülhatárolása és mérése
Problémás függvények : lokális optimalizáció nem használható Globális optimalizáció.
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
Személyiségelméletek
SIKERES KAMPÁNYSTRATÉGIÁK KIS- ÉS KÖZÉPVÁLLALKOZÁSOK SZÁMÁRA REKLÁMOK ÉS PSZICHOLÓGIA Kincsesné Vajda Beáta Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar.
Közösségi érték (public value) vizsgálat Budapest, Szonda Ipsos.
Térképészet és térinformatika
Pszichológiai Ismeretek
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
Issac Newton Gravitáció
Ambrusné Dr. Somogyi Kornélia
Gének, környezet, viselkedés
GÉNEK ÉS VISELKEDÉS.
Temperamentumok Mit jelent az örökletesség? Evolúciós megfontolások
Ez az én művem: Papercraft
Nyílt rendszerek összekapcsolása
Abonyi-Tóth Andor 1.  Az eszköz egy modellje, amit oktatási, demonstrációs, használhatósági elemzési, promóciós és egyéb célokra is felhasználható. 2.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Egy iskola, ahol az ADHD-s gyerekek érettségiznek
ADAT – Információ – Tudás
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
Belépés a hálózati/virtuális információs világba
Komenczi Bertalan Információelmélet
Az alfa-generáció viszonya a pénzhez
Előadás másolata:

Evolúciós pszichológia: Alapozó kurzus Mi az evolúciós pszichológia? Bevezetés a pszichológiába 2. kurzushoz 2011. április A bemutató forrása: Cosmides, L. és Tooby, J. 2004, Evolúciós pszichológia: Alapozó kurzus. In: Pléh és Boros (szerk.), i.m. 38-58. Bevezetés a pszichológiába, Osiris Kiadó, Budapest, 2004 Neumann Károly

Az evolúciós pszichológiáról Gondolkodásmód, szemlélet Célja: az evolúciós biológia, az idegtudományok és a kognitív pszichológia ismeretanyagának szintézise Leda Cosmides és John Tooby a Californiai Egyetem evolúciós pszichológia laborját vezetik Leda Cosmides és John Tooby Kép forrása: http://rsrc.psychologytoday.com/files/imagecache/article-inline-half/blogs/38/2009/09/33310-34920.jpg

Az evolúciós pszichológia kezdete William James 1890-ben kiadja: Principles of Psychology c. könyvét Tézise:az ember is ösztönlény, csak egyszerre sok ösztöne vezeti, ezért nem veszi észre ösztönös cselekvéseit (ösztönvakság) Itt jelenik meg először, hogy az emberi viselkedésben keresni kell ezeket a természetes, eredeti ösztönöket Kép forrása: http://www.coverbrowser.com/image/books-about-psychology/377-5.jpg

Új emberkép Az ember úgy születik, hogy rendelkezik élettanilag adott gondolkodóképességgel és szabályzórendszerrel Ez a rendszer hat az emberre, mint mentális lényre Ez okozza, hogy az emberek alapjában véve egységesek abban, hogy mi tartanak jónak és rossznak Ezt William James előtt nem próbálták természettudományos módon bizonyítani

Első elv Az agy: fizikai rendszer, számítógéphez hasonlóan működik Az agy minden egyes része megfeleltethető a számítógép valamely alkatrészének Agy input: környezeti információk Agy output: környezeti feltételeknek megfelelő viselkedés Kép forrása: http://evtron.com/Evtron-Alpha/wp-content/uploads/2011/02/brain-as-computer.jpg

Második elv A természetes szelekció úgy alakítja az idegi áramköröket, hogy az ember képes legyen megfelelni a kihívásoknak A legnagyobb kihívás: saját génjeinek terjesztése a populáción belül és ugyanakkor életben is maradni Az ezt elősegítő viselkedésre orientáló idegrendszerek maradtak meg, ezért ez lett a domináns A cél a szaporodás és az életben maradás optimális egyensúlya – erre van „kihegyezve” az emberi agy és elme Kép forrása: http://adrishta.com/wp-content/uploads/2011/01/ist2_9174159-printed-circuit-board-brain.jpg

Harmadik elv Nem tudunk mindent az agyról, mint számítógépről, mert a problémamegoldás nagyon összetett rendszert igényel Minden megfogalmazott állítás leegyszerűsítés Kép forrása: http://toxipedia.org/download/attachments/10435/neurotoxin1.jpg

Negyedik elv Minden problémamegoldást külön agyi áramkör végez Nagyon sok funkcionálisan specializálódott áramkör végez el egy-egy részfeladatot 1 mechanizmus csak 1 feladat megoldására elég és 1 feladat megoldása nem oldja meg a problémát Miniszámítógépek (modulok) sokasága alkotja az agyat Speciális modulokat igényel a modulok integrációja is Háttér forrása: http://www.edrawsoft.com/images/network/Entertainment%20Network_Full.png

„Biológiai sablonok” A biológiai gép azt a környezetet érzékeli, amelyben kifejlődött (pl.: mindig zöld a fű) A biológiai gépnek vannak alapprogramjai (pl.: arcokat keres, embernek érzi magát) Ezek az alapprogramok: területspecifikus puskák (csak adott problémáknál jönnek elő) 1 probléma több ilyen puskát aktiválhat (problémához aktiválható puskák száma és a teljesítmény egyenesen arányos) Kép forrása: http://m.blog.hu/sa/sajatkezzel/image/sablon1.jpg

Ötödik elv A feltételezett kőkorszaki elme és a mai ember elméje ugyanaz A felvázolt bonyolult rendszer olyan sok idő alatt tud kifinomult rendszerré alakulni, hogy fejlődéséhez nagyon sok idő kell A mai elme még mindig a kőkori viszonyokra van felkészítve Kép forrása: http://www.dighist.org/wp-content/uploads/2011/01/caveman_computer.jpg

Ötödik elv bizonyítékai Kis tömegben biztonságosan tájékozódunk, nagy tömeget kerüljük Nem félünk a konnektortól, de a kígyóktól igen Nehezen birkózunk meg a globális társadalom problémáival A vadászó-gyűjtögető életmód kihívásainak tökéletesen meg tudunk felelni Kép forrása: http://www.gyermekneveles.abbcenter.com/weboldal/gyermekneveles/cikkek/konnek.jpg

Adaptációs logika George Williams: Adaptation ad Natural Selection (1966) művében ír erről Az adaptáció egy adott szinten tár fel összefüggéseket, ezért nem magyaráz meg mindent Az adaptációs folyamatok problémamegoldó gépezetek, vagyis adaptív gépek lehetnek George Williams Kép forrása: http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/01725/george-williams_1725932c.jpg

Adaptív gép kritériumai Honnan tudható, hogy egy fenotípus adaptív gép? A szerkezeti vonások azt sejtetik, hogy egy probléma megoldására „készültek” Véletlen megjelenése valószínűtlen Nem lehet más adaptív gép mellékterméke Williams 1966-os művében azt írja, hogy amikor egy szerkezeti elem „pont jól” üzemel egy adaptációs problémára adott válaszként, akkor ilyennel van dolgunk A TV szerkezete is elárulja a funkcióját Kép forrása: http://www.the-potters-wheel.com/Private%20Ads/TV%20Inside.jpg

Fókuszban a felépítmény! Az evolúciós pszichológia egy adott megjelenés egyetemes jellemzőivel foglalkozik Nem egyedi jelenségeket magyaráz meg, hanem univerzális állításokat készít E miatt nem használható arra, hogy egy ember tettét a génekre vagy a tanulásra vezesse vissza Nem az egyedi jelenség áll a kutatások fókuszában! Kép forrása: http://keressmeg.freeblog.hu/files/1962_Zsiraf_sor_cimke.jpg

Nem viselkedésgenetika! A viselkedésgenetika kutatja egy adott viselkedés genetikai hátterét, nem az evolúciós pszichológia Az egyén különleges genetikája nem fog nagy számban öröklődni a populáción belül A viselkedésgenetika az egyének közötti különbségekre, az evolúciós pszichológia a mindenkire jellemzővel foglalkozik

Gének vagy a környezet? A gének teszik lehetővé a környezeti hatások érvényesülését Az evolúciós pszichológiában nincs értelme a fenti kérdésnek A gének világa nem annyira titokzatos, ha akarunk, közbe tudunk lépni Ha van mechanizmus, akkor maga a mechanizmus genetikailag jelen van; érvényesülése a környezet függvénye A gének világa már nem annyira titokzatos, hogy mindenért okolható legyen Kép forrása: http://www.hetek.hu/files/images/2001/05.048/fokusz/clone.JPG

A génkészlet csak egy a sok meghatározó tényező közül Kép forrása: http://www.matud.iif.hu/2010/11/Pics/Eder6.jpg

Az evolúciós pszichológia célterülete Az érdekes az, hogy például a kisbaba milyen agyi mechanizmus miatt képes megtanulni beszélni, míg az elefánt nem? A fenti kérdésre a válasz a mechanizmus bonyolultságában rejlik, de miért alakult ki az emberben? Az elefántban miért nem? Miért nem tanul meg mindegyik beszélni? Kép forrása: http://static8.origos.hu/i/0301/20030102csimpanz2.jpg

Összefoglalás Az evolúciós pszichológia: Természettudomány, mely a biológia, az idegtudományok és a kognitív biológia szintézisére törekszik Azt keresi, hogy milyen mechanizmusok teszik lehetővé az idegrendszerben a változásokhoz való alkalmazkodást (adaptációt) Számára az agy egy bonyolult számítógépes hálózat, melynek hardvereit és szoftvereit is meg akarja ismerni Az általános jelenséget kutatja (ami időben állandó) Noha szükségszerűen egyszerűsített válaszokat ad, nem akar mindent a genetikával akar magyarázni