Veszélyhelyzeti Kommunikáció 2008 Hajdúszoboszló 2008. október 16. SMS és CBS alapú lakossági riasztási rendszerek Dr. Maros Dóra BMF HTI.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mire lehet/ne jó az iskola?
Advertisements

Hírközlés – Hatóság Szabó Tibor Kompetenciaközpont vezető
GPRS/EDGE General Packet Radio Service/ Enhanced Data rate for GSM Evolution.
Internetezők az elektronikus kormányzatról és az Európai Unióról április 3. II. online média mobil- kommunikáció autók, márkák, vásárlás idegenforgalom,
Az EDR szerepe a Rendőrség műveletirányításában
© Copyright 2013 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice. Önkéntes oktatói tapasztalatok.
Modern technológiák az energiagazdálkodásban - Okos hálózatok, okos mérés Haddad Richárd Energetikai Szakkollégium Budapest március 24.
Mobil e-ügyintézési rendszer kifejlesztése
A Helyi LEADER Akciócsoportok szerepe a vidék turizmusában
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Egészségügy Intézmények Kontrollingja
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
2005. szeptember 28.. Történeti háttér Kiemelkedően magas menekültáradat Igény a menekülők szabályozott érkezése iránt.
KBSZ STRATÉGIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, április 10. Bajkó Erika kommunikációs vezető.
1 A hírközlés szerepe a nemzetgazdaságban – új célok Vitaindító Vasváriné dr. Menyhárt Éva.
Fáy András EADS, Védelmi és biztonsági divízió április
Ekler Péter Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Informatikai megoldások egy kézből
Szent István Egyetem Gépészmérnöki Kar Településüzemeltető Szakirányú továbbképzési szak /szakmérnöki képzés/
A civil lakosság kapcsolódási, önkéntes szerepvállalásának lehetőségei
Rusznák András – ügyvezető, GOE
A GSM rendszer architekturája
Regionális gazdaságfejlesztés gyakorlati óra Esettanulmány II.
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
NELI-projekt bemutatása
Tájékoztatás az ÚMVP TS keret felhasználásáról Szarvas, december 11.
Megtakarítás, befektetés, öngondoskodás Dr. Mohai György Budapesti Értéktőzsde Zrt. Konferencia a tudatos pénzügyekért Budapest, október 2.
| június 27. | MKT vándorgyűlés E-kormányzat és versenyképesség Dr. Paál Péter MKT Informatikai Szakosztály Vezérigazgató, IBM Magyarország.
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Vince Péter MTA Közgazdaságtudományi Intézet
Lakosságriasztás a médiaszolgáltatók közreműködésével
A Mezőgazdaságtudományi Kar minőségbiztosítási rendszere
KOMMUNIKÁCIÓS DILEMMÁK ÉS MEGOLDÁSOK A Sopron Régió Csatornázási és Szennyvíztisztítási Program tapasztalatai alapján március 17.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
Mobil eszközök biztonsági problémái
Hálózati architektúrák
A Safer Internetplus Program célja és területei eContentplus és Safer Internetplus Nemzeti Információs Nap Budapest, április 18. Simor Gabriella,GKM.
A Magyar Távmunka Szövetség céljai, törekvései Dr. Horváth Elek elnök III. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Europe Direct Hálózat Magyarország Vedd ki a részed! március 18. Vizsnyiczai Márta Békés Megyei EIP.
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Elektronikus Kormányzati Gerinchálózat (EKG) – a Központi Elektronikus Szolgáltató Rendszer alapinfrastruktúrája
A szolgáltatás nemzetközi megvalósulási formáinak elemzése 1.A szolgáltatási „piac” várható változásai: tudományterületi térkép összeállítása, potenciális.
Nyílt forrású szoftverek - néhány kiegészítés László Gábor előadásához - NHIT IT3 BT ülés Rátai Balázs -
Az elektronikus levelezés a számítógép-hálózatok klasszikus szolgáltatása, az Internet alkalmazásának egyik legnépszerűbb formája. Szövegen kívül lehetőség.
IWiW – második hullám Simó György T-Online Magyarország Zrt, vezérigazgató.
A CONNECT és az Autópálya TOMASCHEK Tamás forgalomtechnikai mérnök CONNECT projekt II. fázis – GKM,
EasyWay ITS Hungary workshop tervezett programja Házigazdai üdvözlés – Kovács Ákos MK vezérigazgató EasyWay áttekintés – dr. Lindenbach Ágnes ITS Hungary.
4. számú főút Debrecen elkerülő szakasz
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
„A Duna mente fenntartható nemzetközi stratégiája, különös tekintettel a turizmus fejlesztésére – DATOURWAY” nemzetközi projekt rövid ismertetése VÁTI.
Hálózati ismeretek ismétlés.
Védjegybejelentés elektronikus úton László Áron Márk.
„A Duna mente fenntartható nemzetközi stratégiája, különös tekintettel a turizmus fejlesztésére – DATOURWAY” nemzetközi projekt rövid ismertetése Majorné.
Országos Mentőszolgálat A TETRA rádió szerepe az OMSZ új mentés irányító rendszerében 7. Professzionális Mobiltávközlési Nap „Fókuszban a növekedés” 2014.
EDR a lakosság riasztásának szolgálatában Budapest, Tanka László tű. ezredes BM OKF.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
AdRisk Community action on Adolescent and Injury Risk – Közösségi összefogás a fiatalok baleseti kockázatának csökkentésére Európai szintű szituáció-elemzés,
Az önkormányzati cégek és önkormányzat közötti szerződéses kapcsolatok vizsgálata és az önkormányzati feladatellátást szabályozó külső szerződések rendszere.
Infokommunikáció az energetikában
A tűz-, a polgári- és a katasztrófavédelem kérdései Hoffmann Imre tű. ddtbk. Hatósági Főigazgató-helyettes.
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
Wireless Home Gateway Handover, roaming, keletkező veszteségek Készítette: Tóth Balázs Viktor.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
BT bemutatkozás Óbudai Egyetem Neumann János Informatikai Kar Kooperatív délután
A PAKSI BŐVÍTÉS LEHETSÉGES HATÁSAI TOLNA MEGYÉRE: KAPCSOLÓDÁSI PONTOK, EGYÜTTMŰKÖDÉSEK A TELLER-LÉVAI PROJEKTEKHEZ NASZVADI BALÁZS TERÜLETFEJLESZTÉSI OSZTÁLYVEZETŐ.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
Előadás másolata:

Veszélyhelyzeti Kommunikáció 2008 Hajdúszoboszló október 16. SMS és CBS alapú lakossági riasztási rendszerek Dr. Maros Dóra BMF HTI

Miről lesz szó? Miért használjuk a mobilt riasztási célra? Nemzetközi programok, dokumentumok Esettanulmányok, külföldi példák SMS és CBS riasztás hálózat-technikai kérdései Magyarországi mobil szolgáltatók körében végzett felmérés és eredményei Kormányzati és szolgáltatói feladatok

Lakossági riasztás jelenlegi lehetőségei 60/1997. Kormányrendelet szerint: -szirénák megszólaltatásával (elektromos vagy kézi), A lakosság nagy része nem ismeri a szirénajelek jelentését. Sok sziréna nem működőképes, ha nincs hálózati áramellátás! -médián keresztül (televízió, rádió), Napközben csak kevesen néznek TV-t, rádiót valamivel többen hallgatnak (hány százalék lehet?) Nem működik a készülék ha nincs áram! -gépjárműre szerelt vagy fixen telepített hangosbeszélő bemondással. Utcai bemondás! Nagy háttérzaj, irányított hangszóró, elhaladó autó! Rossz hallhatóság!

Lakossági riasztás jövőbeli lehetőségei Miért nem használjuk a mobil hálózatokat erre a célra, amikor…. Országos lefedettség mindhárom mobil szolgáltatónál Már több mint 10 millió aktív SIM kártya A lakosság legnagyobb része munka közben is ‘elérhető’ Szöveges üzenet (többször elolvasható) Üzenet tárolható Azonnali információ Több nyelvű üzenet (külföldiek is értesíthetők) Egyéb információk küldése (kapcsold be a TV-t, rádiót stb.)

Nemzetközi együttműködés, szabályozások TR : AZ SMS és CBS (Cell Broadcast Service) alkalmazása riasztási üzenetek küldésére veszélyhelyzetben TS : A szervezetektől a lakosság felé irányuló kommunikáció követelményei veszélyhelyzetben (riasztás) 2003: Partnership Cooperation Panel for Telecommunication for Disaster Relief and Mitigation (PCP-TDR) 2005: ITU-T Action Plan – Telecommunications for Disaster Relief and Early Warning (TDR/EW) december (GENF): Declaration on Global Forum on Effective Use of Telecommunications/ICT for Disaster Management: saving lives Konkrét stratégia és gyakorlati intézkedések kidolgozása a katasztrófa kezelés minden fázisára: felkészülés, riasztás, mentés, kárelhárítás és helyreállítás 17 pontos deklaráció

Megtörtént esetek I. Róma (2003. szeptember 28.) 57 millió embert érintő áramszünet Esti órákban, utcai fesztivál idején 12 ezer ember a metróban rekedt 30 ezer ember 110 vasúti járaton rekedt Pánik….. Polgári védelem: minden Rómában tartózkodó mobil tulajdonosnak SMS-t küldtek: „CSAK ÁRAMSZÜNET, NEM TERRORISTA TÁMADÁS!”

Megtörtént esetek II december, dél-kelet ázsiai cunami 300 ezer áldozat Dialog GSM: CBS üzenetek: - a katasztrófa utáni lakossági tájékoztatásra (hol van orvos, víz, élelem stb.) - esetleges további veszélyekre való felhívás

Működő előrejelző és riasztó rendszerek I. Új-Zélandi katasztrófa előrejelző és riasztó rendszer (2007) SMS üzenet Regisztrálni kell (Interneten, telefonon) Ingyenes Költségek: Civil Defence Emergency Management Group Szolgáltató: OPTN (Ausztráliában is van hasonló)

Működő előrejelző és riasztó rendszerek II. Szingapúri villámlás-előrejelző rendszer (2007) A világ egyik legveszélyeztetettebb térsége (187 nap/év) 400 villámlás érzékelő az ország területén Automatikus riasztás az érintett környék iskoláiba (ingyenes) Vegyipari üzemek (fizetős) SMS: villámlások valószínűsíthető, kezdete-vége Nemzeti Környezeti Hivatal (National Environment Agency) és az Oktatási Minisztérium támogatja.

Működő előrejelző és riasztó rendszerek III. Dél-koreai riasztási és tájékoztatási rendszer (2005) Helyalapú Együttműködő szolgáltató: SK Telekom Más országokban is működik, ha ott van baj, koreai nyelven (az SKT előfizetői részére) Éles „próba”: május, London

MSC HLR MS/UE VLR MS/UE BSC/RNC SMSC BTS/Node B LAC és CGI információ Hely információ SMS SMS alapú üzenetküldés

MS/UE BSC/RNC CBC BTS/Node B Hálózat Menedzsment Operátor (CGI, üzenet) CBC nélkül CBS segítségével LCS kliens CGI-k, üzenet Pl. Katasztrófavédelem CBS alapú üzenetküldés

SMS és CBS alapú üzenetküldés összehasonlítása SMS -Címzett (küldés egyenként) SMS/mp a hálózatban (SMSC kapacitás függő) -IMSI ismerete szükséges -Egyszeri üzenetküldés -160 karakter -Nyugtázás a telefontól (ACK) -Nincs azonnali kijelzés -Normál dedikált jelzéscsatorna, limitált kapacitás -Előfizetői hely információ szükséges (LAC) CBS -Nem címzett (broadcast) -Több ezer (százezer) előfizetőnek egyidejű üzenetküldés -IMSI ismerete nem szükséges -Üzenetküldés ismétlése 2-32 mp. (GSM), 1 mp. (UMTS), különböző nyelveken -93 karakter -Nincs nyugtázás a telefon felől -Azonnali kijelzés (beállítható) -Kijelölt csatorna: 920. (később) -Küldés minden kijelölt cellában (CGI)

Felmérés a magyar mobil szolgáltatók körében I. 1.Az Önök vállalata tett-e lépéseket a CBS (Cell Broadcast Service) bevezetésére? Nem 2.Ha nem, tervezik-e annak bevezetését a következő három évben, milyen célból és milyen formában (kereskedelmi, egyéb)? Nem 3.Ha jelenleg működik az Önök vállalatánál a CBS, az milyen célból és formában valósul meg, tervezik-e annak továbbfejlesztését? Nem 4.Jelenleg milyen hálózati erőforrások (hardver, szoftver) állnak rendelkezésre az Önök hálózatában a CBS kereskedelmi, vagy egyéb célú (pl. lakosság riasztása) alkalmazására, esetleges bevezetésére? (pl. van-e CBC, vagy azt támogató funkció)? Hagyományos hálózati elemek 5.Van-e az Önök cégénél olyan kijelölt szervezet, amely egy hivatalos szervezettől érkező esetleges lakossági riasztási feladatot (üzenetet) fogadni képes, majd a riasztási üzenetet akár SMS, akár CBS formájában az érintett lakosság számára a hálózat egy vagy több kijelölt cellájában a lehet leggyorsabban továbbítani? Önök szerint mekkora a két esetben az az átlagos idő, amíg az üzenet eljut a címzetteknek? Ügyelet, NEM, manuális megoldás, sok (akár órák) 10 kérdés a magyar mobil szolgáltatók felé

Felmérés a magyar mobil szolgáltatók körében II. 6.Mennyi idő szükséges az Önök cégénél annak megállapítására, hogy egy megadott földrajzi területet (pl. GPS koordinátákkal behatárolt területet) a hálózatban található cellá(k)hoz rendeljenek (CGI-k azonosítása) és ezek az adatok rendelkezésre álljanak? 1-12 óra (attól függ) 7.Az Önök hálózat-menedzsment, vagy más adminisztratív rendszere képes-e meghatározni, ha igen mennyi idő alatt egy adott cellában (vagy cellákban), location area-ban, központkörzetben tartózkodó előfizetők számát? 5-10 perc (2 szolgáltató), nem tudjuk meghatározni 8.Mennyi az a legrövidebb időtartam, amely ahhoz szükséges, hogy meghatározzák egy adott cellában (CGI alapján) tartózkodó összes előfizető MSISDN és/vagy IMSI azonosítóját? Nem tudjuk meghatározni (vagy csak lekérdezéssel), és a 3 órával ezelőtti állapotot

Felmérés a magyar mobil szolgáltatók körében III. 9.Az Önök hálózatában van-e lehetőség adott esetben prioritásos SMS küldésére? Nincs, van de nem használjuk 10.Az Önök cége milyen lehetőséget lát az SMS és CBS alapú lakossági riasztás műszaki és adminisztratív megvalósítására a jövőben? Véleménye szerint az Önök vállalatánál milyen feltételek megteremtésére van szükség ahhoz, hogy egy hatékonyan és gyorsan működő SMS és/vagy CBS alapú lakossági riasztási rendszert lehessen működtetni. Mindent meg lehet oldani, csak „adjanak” rá pénzt, és mi megcsináljuk!

1.Fel kell mérni a CBS alapú szolgáltatások megvalósításának lehetséges műszaki megoldásait, alkalmazási területeit, igényeket (kereskedelmi célú) 2.Nem kereskedelmi célú alkalmazásokhoz (riasztás) szükséges interfészek definiálása, valamint adatok, információk kölcsönös átadása (pl. katasztrófavédelem) 3.Tájékoztatni kell az előfizetőket a mobilkészülékek CBS funkciójáról, annak használatáról. 4.Költség terveket kell készíteni egy lehetséges riasztási rendszer országos kiépítésére. Szolgáltatói feladatok

1.A kormányzati szervezeteknek – a szolgáltatókkal összefogásban – számos próbát kell kezdeményeznie annak felmérésére, hogy a lakosság milyen szinten és hatékonysággal vonható be a mobiltelefonon történő riasztásba, a riasztási üzenet mennyire érthető és informatív. 2.A riasztási üzenetek küldéséről, értelmezéséről és az üzenet vétele utáni teendőkről a kormányzatnak kell a lakosságot tájékoztatni a lehető leghatékonyabb és legszélesebb körben (elektronikus média, újság, oktatás, munkahelyi tájékoztatás stb.) 3.Jogszabályban kell rögzíteni a CBS szolgáltatások mobiltelefonban történő előre konfigurálását a szolgáltatók és a gyártók által. Kormányzati feladatok I.

Kormányzati feladatok II. 4. Akciótervek, intézkedési tervek kidolgozása a katasztrófavédelem, polgári védelem és készenléti szervezetek, önkormányzatok bevonásával 5.Központi költségvetésből történő finanszírozás, hosszú távú tervezés 6.Nemzetközi szervezetekkel való együttműködés (EU, NGOs, ITU, ETSI stb.) SZEMLÉLET VÁLTOZÁS!

Mi a következő lépés? Mikor? Köszönöm a figyelmet!