Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. • Telefon: • Telefax: • Web: Pintér Róbert Web 2.0 a könyvtárakban: kiút vagy zsákutca? Középpontban a „használó”: a könyvtári szolgáltatások fejlesztésének lehetőségei Miskolc, Hotel Pannónia, április 23.
Gondolkodjunk együtt! Olvasási (és írási) szokások a 21-ik század hajnalán. Az internet szerepe, és a web 2.0 fogalma. A könyvtáros és a könyvtár lehetséges helye, funkciói a web 2.0 „forradalomban”.
Bűneink? Egyáltalán nem vagy kevesebbet töltünk könyvolvasással, mint „illenék”. Még mindig a gimnáziumi korosztály olvas a legtöbbet. Nem olvasunk szépirodalmat. új irodalmi bestsellerek, Nagy Könyv. Még az alapvető műveket sem olvassuk el. Ősbűn, nem tehetünk róla, mivel az emberi kapacitáson messze túlmutató tudástermelés van a könyvpiacon. Mi a helyzet a könyvtárba járással?
Mi az internet szerepe? Az internet textuális forradalmat hozott, az internetezők többet olvasnak, mint bárki más. Komoly kihívás a televízió uralta (média)kultúra számára: először csökkent a legfiatalabbak tv-vel töltött ideje, átalakuló médiahasználati szokások, „multitasking”. Web 2.0: a felhasználók (inter)aktív bevonódása, participatív média: nem csak olvasó, író is.
Mi a web 2.0? (1) Induljunk ki az internetből (web 1.0): Szinkron-aszinkron kommunikáció. Egyirányú és/vagy kétirányú. Résztvevők: egy-egy, egy-kevés, egy-sok és variációi. Pozícionális és hálózati javak. Web 1.0, (privát, hírlevél, levelezőlista), chat, IM, fórum stb. Mindez csírájában már hordozza a web 2.0-át.
Web 1.0 Web 2.0 (O’Reilly) Publikálás, közzététel --> részvétel (megosztás, megvitatás) Ofoto --> Flickr (fényképezés) Akamai --> BitTorrent (file-megosztás) Mp3.com --> Napster (zeneletöltés) Domén név spekuláció --> kereső-optimalizálás (üzleti láthatóság) Britannica Online --> Wikipedia (tudás kodifikálása) Tartalom-menedzsment rendszerek --> wikik (tudás menedzselése) Directories (taxonómia) --> címkézés („folksonómia") (tudás rendszerezése) Személyes weboldalak --> blogolás (önkifejezés)
Mi a web 2.0? (2) Összefoglalóan azokra a szolgáltatásokra és alkalmazásokra utal, amelyek jellemzően az ezredforduló óta, a felhasználók bevonásával, azok aktív közreműködésével üzemelnek. De nem egyszerűen csak a szolgáltatásokat jelenti, hanem azt is, hogy a web technológiai platformmá válik, ahol mindezek végbemennek: aktív(abb) felhasználók, participatív média, aktívabb környezet, felhasználói erőforrások kihasználása, közvetlen információ- és tudástermelés, illetve megosztás, Pl. blog, vlog, podcast, wiki, RSS, tag, AJAX...
Egy jó megoldás problémát keres - web 2.0 Kollektív tartalom- és tudástermelés. Az olvasóból „író”, átíró, közbeszóló, kommentáló... aktívabb partner lesz (persze nem mindenkiből). A felhasználó rendelkezésre bocsátja erőforrásait (sok kicsi sokra megy, a „hosszú farok” ereje). De hol lehet mindennek a helye a könyvtárban?
Könyvtár régi-új szerepben Harc azért, hogy a könyv, a könyvtáros és a könyvtár kitüntetett pont maradjon az információ- és tudás folyamataiban. Lehet-e „győzni”? Igen, feltéve, ha a könyvtár megtalálja az új-régi helyét. A könyvtár már évtizedek óta jóval több, mint egyszerű „könyvkölcsönző” (a harc régen megindult): közösségi pont, nem csak olvasás, hanem egyéb aktivitások színhelye, látható a számítógép integrált megjelenése.
Könyvtáros és könyvtár lehetséges helye, funkciói De mire jó a könyvtár, amire az otthoni internet nem? Mit csinál egy könyvtáros? Információbróker és tudásbróker: tartható hadállások vagy vágyálom? Célok: A könyvtárak ne maradjanak ki a tudástermelés forradalmából. A könyvtár és könyvtáros, mint a mesebeli lány: változzon is, meg ne is. Átalakuló funkciók, elsősorban közösségi központ, olvasók beengedése a könyvtár működtetésébe (a web 2.0 lehetséges helye).
Web 2.0 forradalom a könyvtárakon kívül Új kihívás: kövesd nyomon az eseményeket működés közben! Már nem csak könyvek, cikkek képeznek bibliográfiai adatbázist, hanem a képek, videók, podcastok stb. is megjelennek és egyre fontosabbá válnak. Betör a kiadásba, publikálásba is a web2, pl. wikik, kollaboratív munka, szakmai blogok (ez nem hagyományos publikálás, de nem is hagyható figyelmen kívül). Az író, publikáló közösség webesedése a másodlagos írásbeliség felé (úgy írunk, mintha beszélnénk) tolja el a közlésmódot az interneten és mindez dokumentálódik. Hol és mi lehet ebben a szerepe a könyvtáraknak és könyvtárosoknak?
Web 2.0 forradalom a könyvtárakban Belső információ és tudásmenedzsment folyamatok felfrissítése. Olvasók jobb (ki)szolgálása, ki- és felhasználása. Olvasók beemelése a tudástermelésbe, és a tudásmegosztási folyamatokba. Folyamat és nem a „végtermék” centrikus látásmód.
Köszönöm a figyelmet! Pintér Róbert, BME-ITTK tudományos és stratégiai igazgató BME – Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111, Budapest, Sztoczek u. 2-4 St. épület 108. Telefon: Fax: