Készítette: Csíki Gyula Multimédia Készítette: Csíki Gyula
Tartalom Multimédia fogalma Multimédia építőkövei (szöveg, hang, kép) Képernyőhöz felépítése (alapfogalmak) Adatfolyam Multimédiás szöveg Szöveg elkészítésének menete Hypertext, Hypermédia, Multimédia (csomópontok, élek, horgony, horog, navigálások) Feladatok
Multimédia fogalma Multimédiának nevezzük a szöveg, kép, hang kombinációját, amely számítógépen, vagy egyéb elektronikus eszközön megjeleníthető.
Multimédia fogalma Interaktív multimédia: a felhasználó irányítani tudja, mikor milyen elemeket néz meg. Akkor válik hipermédiává, amikor ezeket az elemeket olyan összetett struktúrába rendezzük, ahol a felhasználó navigálni tud.
Multimédia fogalma Multimédiás anyag fejlesztése során az alábbi elemeket használhatjuk fel: Szöveg Animált szöveg Kép Animált kép Hang Videoklip Animáció
Multimédia alkalmazások építő kövei
Szöveg A multimédiaalkalmazások szöveges anyagai jelentik a közlésre kerülő információ alapját. Cím szöveges megjelenése Lényeges információk Navigáció
Szöveg Elkészítése: Begépelés Lapolvasó OCR (Optical Character Recognition) – Kép szövegként való értelmezése
Szöveg Megfelelések: Tömör, lényegre törő (képernyőről való olvasás) Olyan szavak, melyekhez további információt fűzünk Közismert szavak használata szöveges részben (kevesebb magyarázat) Szöveg átolvasása részletesen (helyesírási hibák)
Hang Multimédiás alkalmazást javíthatjuk ha hangot szólaltatunk meg. Digitális formában lejátszott hang, vagy figyelmeztető jel Alkalmazás jeleket küld a hangkártya felé Hangkártyák feladata (Hang megszólaltatás, digitalizálás-külső hangforrás)
Grafikus objektum Minden multimédia alkalmazásban vannak grafikus objektumok Szövegek helyettesítése Lapolvasóval, vagy rajzolóprogrammal Grafikus állományban helyezkedik el Legelterjedtem grafikus formátumok: BMP, TIF, GIF, PNG, JPG Ezek különböző méretűek (más módszer)
Grafikus objektum X,Y méret, és színek száma fontos Más felbontás-más monitor -> előforduló hibák Grafikus kártya nem támogatja a színek számát -> színek helytelen megjelenítése
Videóállomány Képernyőn digitalizált videóállomány Hang megszólaltatás Szavakkal körülményesen elmagyarázott részeket helyettesítik a videók Grafikával nem élethű ezek helyettesítése
Videóállomány Animáció: Grafikus objektumok egymásutánisága, gyors váltakozása-animált kép 24 teljes kép -> folyamatos mozgás 50HZ -> 50 félkép/mp a minimum
Alapfogalmak Pixel: Képpont Felbontás: Képernyőn megjelenített pixelek száma: X*Y Col: Képátló: 1” = 2.54cm Színmélyég: 1 pixel hányféle szín ábrázolására képes. Mértékegysége: bit
Alapfogalmak 8 bit-es színmélység esetén az 1 pixelre eső színek száma 256. 28 féle szín 16 bit esetén 65536 szín 24 bit esetén 16.7 millió 32 bit esetén 4 milliárd
Adatfolyam Az információ időben változó adatmennyiség ->adatfolyam Ez csomagok sorozatából áll A multimédia rendszer is az adatokat külön egységekre bontva továbbítja -> adatcsomag
Adatfolyam Átviteli módok: Aszinkron: nincs időbeli megkötés, lehető leggyorsabb célbaérés Szinkron: Maximális késleltetési időn belül érnek célba a csomagok Késleltetés: Az információ megjelenése és feldolgozása között eltelt idő
Multimédiás szöveg Olyan mint egy könyvformátum megalkotása Kívánt szöveg begépelése Stílusok, kiemelések megvalósítása Ezt átadni a multimédia alkalmazás számára
Multimédiás szöveg Mivel a szöveg megalkotása általában papíron, szövegszerkesztővel, grafikák, képek nélkül vannak megtervezve, ezért felmerülnek a következő kérdések: Mekkora legyen a szövegmennyiség? Hogyan csoportosítsuk az információkat? Hogy nézzen ki szépen a szöveg?
Szöveg elkészítésének menete Két dolog lehetséges: Eddig fel nem használt szöveget gépelünk be ->teljesen új Kész anyagból kell elkészíteni a multimédiás anyag szöveges részét
Szöveg elkészítésének menete Új szöveg készítésekor 3 részre bonthatjuk a feladatot: Szöveg beírása valamelyik program segítségével Formázás, képernyőre bontás, megfelelő alak kialakítása Kész szöveg beépítése
Szöveg elkészítésének menete Meglévő szöveg felhasználásával két lehetőség közül választhatunk: Kész szövegnek az előző szerinti begépelése Kész szöveg beolvasása valamely felismerő programmal (OCR, Recognita)
Szöveg elkészítésének menete Megfelelő betűtípusok Legyen a szöveg elég nagy méretű Ne legyen kettőnél több betűtípus 1 oldalon Ne legyen túl sok szöveg 1 képernyőoldalon Ritkán szabad csupa nagybetűből álló szöveget elkészíteni
Szöveg létrehozásának menete Egy attributumból ne használjunk háromnál többet egy oldalon Félkövér kiemelések Árnyékolt szöveg Keretezés Bekezdés háttérszín
Szöveg létrehozásának menete Szövegelrendezés Sorkizárás Scrolling Sortörés
Hypertext, Hypermédia, Multimédia Hypertext dokumentum: olyan szöveg, melyben hivatkozások lehetnek -> csomópontok ->más infórmációegységek Hypermédia dokumentum: Hypertext dokumentum, képek, szövegek,hangok, animációk Multimédia rendszer ->Hypermédia dokumentumok megjelenítése
Hypertext, Hypermédia, Multimédia Hypermédia dokumentum struktúra ->gráf -> csomópontok, élek Csomópontok: információegységek -> szöveg, kép, hang Élek: Kapcsolat az információegységek között (link v. irányított él) Horgony: Két csomópont: forrás horgony és cél horgony
Hypertext, Hypermédia, Multimédia Forrás horgony: kiindulópont, információegység Cél horgony: helyet elérve az információ egy adott része Link egyirányú mozgást enged -> csomópontok két linkkel való összekapcsolása
Hypertext, Hypermédia, Multimédia Navigálás: dokumentumok lapozása -> gráfban való navigálás hypermédia dokumentumban Horog: hivatkozások kiindulópontja (URL) -> egyik dokumentumból a másikra való hivatkozás
Hypertext, Hypermédia, Multimédia Horog ábrázolása: Grafikus kiválasztóelem Szövegben való kiemelés
Feladat Hozzon létre egy HTML dokumentumot, melyben elhelyez egy képet és átalakítja egy horoggá, mely elnavigál minket egy másik dokumentmra, és egy cél horgonyt mutat meg. A csomópontot kösse össze egy éllel!
Feladat Hozzon létre egy HTML dokumentumot, melyben elhelyez egy Grafikus horgot (Gombot), mely elnavigál minket egy másik dokumentmra, és egy cél horgonyt mutat meg. A csomópontot kösse össze két éllel!
A hang
A hang fizikai jellemzői Rezgés egy közegben Hangérzet az emberekben Változó közeg Hangsebesség Emberi hallás: 16Hz – 20kHz Hangerő ->akusztikus decibel (dB)
A hang rögzítése Analóg rögzítés: a jel elektronikus jelformára való rögzítése, frekvenciái megfelelnek az eredetinek Lejátszás: rögzített jelek érzékelése, a hangjelek eredeti megjelenési formájára történő visszaállítása Pl: Hanglemez, hangszalag
A hang rögzítése Analóggal azonos módon történik Különbség a rögzítés módjában van A hang analóg, időben folytonos jel Értéküket bináris formában ->digitális megfelelő Pl: Hangállományok
Hangállomány tömörítés MPEG-audio: veszteséges tömörítés Két rész: Wav-ból tömörített bitfolyam, dekodolás utáni megszólaltatás Az eljárás a nem hallható elemeket törli
Hangállomány tömörítés MPEG-audio Layer 3 Adott bitsebesség esetén a legjobb hangminőség 4-5 MB méretű tömörítés CD minőségben
MPEG-4 További működési paraméterek Változó bitsebesség (2-64kb/sec) 3D audio lehetőség
Hangállomány tömörítés MPEG-2 Advanced Audio Coding (AAC) Környezeti hangtér kódolása Optimális hatékonyságot akartak elérni
Zenekar a gépben Musical Instrument Digital Interface (MIDI) Hangszercsatolási protokoll Gép – elektronikus hangszerek adtacseréje MIDI állományokkal kommunikálnak (interfész) Hangok lejátszása, szintetizátor müködése
A videó
Felvétel Analóg felvétel (VHS kamerák) Digitális felvétel
Felvétel Analóg technika: Folytonos jelet tárolunk egy szalagon, ahol bármely távolságon belül végtelen sok értéket találunk
Felvétel Digitális technika: Egy adott távolságon belül, fix számú értéket találunk (0-ák, 1-ek) Előnye: romlás nélkül másolható, reprodukálható Analóg jel digitalizálása mindig minőségromláshoz vezet
Felvétel Digitális videó: Szebb színek, felbontás nagyobb,
Videóeszközök Kamerák Projektorok Monitorok Tv-tuner Tv kimenetes kártya
Video kimenetek RF (antenna) csatlakozó nem használatos RCA, Scart S-video
Színes TV rendszerek NTSC: 1949-ben USA-ban lett elfogadva Képváltás: 29,97 képkocka/s = 59,94 félkép/s Sorok száma: 525 sor Képarány (aspect ratio): 4 : 3
Színes TV rendszerek SECAM: 1957-ben hozták nyilvánosságra Képváltás: 25 képkocka/s = 50 félkép/s Sorok száma: 625 sor Képarány (aspect ratio): 4 : 3
Színes TV rendszerek PAL: 1961-ben jelentették be Képváltás: 25 képkocka/s = 50 félkép/s Sorok száma: 625 sor Képarány (aspect ratio): 4 : 3
Színes TV rendszerek A TV készülékek képernyőinek becsült felbontása: NTSC: Vízszintes felbontás: 525 x 4/3 = 700 képpont/sor Függőleges felbontás: 525 sor PAL/SECAM: Vízszintes felbontás: 625 x 4/3 = 833 képpont/sor Függőleges felbontás: 625 sor
Videójelek digitalizálása Szoftverre van szükség Digitalizálás után lehet használni Három lépés: leképezés, mintavételezés, kvantálás
Videójelek digitalizálása Digitalizálás lépései: Analóg jel ->leképezés ->kétdimenziós képfüggvény -> mintavételezés -> mintavételezett képkocka -> kvantálás -> digitális képkocka
Videójelek digitalizálása Leképezés: Kétdimenziós képfüggvény Képjelek képkockái
Videójelek digitalizálása Mintavételezés: Analóg képjelek képelemei és digitális képkockák képpontjai közötti kapcsolat Képelemekre bontás
Videójelek digitalizálása Kvantálás: Bináris számok -> elektromos jel színkódjai Képpontonként 3 szín
Digitalizált videóállományok Jellemzői: Képváltási frekvencia Képméret Színmélység
Digitalizált videóállományok AVI: Hang kép váltakozása Kép és hang szinkronja Microsoft által kidolgozott formátum RIFF formátum speciális fajtája RIFF -> multimédia formátum, Microsoft és IBM együttes kidolgozása
Digitalizált videóállományok MPEG eljárás: Veszteséges tömörítési eljárás 1.44 MB ->45 mp videó Kép és hangadatok tömörítése
Digitalizált videóállományok MPEG – 1: 1992-ben fogadták el 320x240 videó -> 1.5Mbit/sec olvasás Min 2x sebességű CD-ROM meghajtó képes dolgozni
Digitalizált videóállományok MPEG – 2: Átviteli sebesség változtatható: 3Mbit/sec – 40Gbit/sec Leggyakoribb érték: 4-15 Mbit/sec között Sebesség miatt akár 1920x1440 méretű képkockák tömörítése
Digitalizált videóállományok MPEG – 3: HDTV számára kezdték kialakítani Ezek 1920x1440 képkockákkal dolgoznak MPEG – 2-vel is kielégíthetőek a HDTV elvárások, ezért ez a szabvány nem készült el
Digitalizált videóállományok MPEG – 4: 1998 végére fejezték be a kidolgozást Interaktív grafikus alkalmazások, multimédia hálózati alkalmazások fogják használni Emiatt kis átviteli sebesség: 4.8 – 64 Kbit/sec MPEG 1-2 legtöbb lehetőségét ismeri 136 oldal.
AVI Fájl adatai tömbökre, „chunk”-okra vannak osztva Egyetlen tömb a RIFF-en belül, ezután két altömb, és egy nem kötelező altömbre van bontva
AVI Első altömb: hdrl (metaadatok) Második altömb: movi (kép hang adatok) Harmadik altömb: idxl (tömbök helymeghatározása)
AVI Movi tömb kódolható-dekódolható -> kodek
AVI Divx: Videókodek Nagy videók tömörítése Egymás után következő képkockák hasonlósága -> képkockák tömörítése Hang – mp3
AVI Xvid: Nyílt forrású MPEG - 4 tömörítés OpenDivx lezárása után készült
Grafikai alapok Pixel grafika: Olyan digitális kép, ahol minden képpontot külön definiálunk Egyszerű algoritmus, gyors feldolgozás Mátrix szerűen felépített kép Pixelek különböző színűek Felbontás, Színmélység
Grafikai alapok
Grafikai alapok Programok: Adobe Photoshop GIMP Corel Photo Paint
Grafikai alapok Vektor grafika: Képek leírására matematikai görbéket használunk Minimális memóriaigény Tetszőleges nagyítás Alakzat méretei tárolhatók (transzformációk) Nincs szükség fotorealisztikus megjelenítésre
Grafikai alapok
Grafikai alapok Programok: Corel Draw Adobe Illustrator
GIMP képszerkesztő Rétegek kezelése Pixel grafika Szabadon felhasználható Néhány fájlformátumok: bmp, png, jpg, psd, xcf (gimp), ico, stb
GIMP képszerkesztő
Adobe Flash Adobe Systems termékcsalád Webes alkalmazások, játékok, mozik Programozás – ActionScript nyelv Flash videók – flv Flash player – swf, flv videók
Adobe Flash
Dexter-modell Hipermédia rendszerek mechanizmusa Komponensek – csomópontok, linkek, struktúrák Kétirányú linkek, dinamikusak
Dexter-modell Futtató réteg: felhasználóval való kapcsolat Tároló réteg: Komponensek karbantartása Hypertext elemeit objektumonként kezeli azonosan
Multimédia modulvizsga Multimédia fogalma Multimédia építőkövei (szöveg, hang, kép) Képernyőhöz felépítése (alapfogalmak) Adatfolyam Multimédiás szöveg Szöveg elkészítésének menete Hypertext, Hypermédia, Multimédia (csomópontok, élek, horgony, horog, navigálások)
Multimédia modulvizsga Hang fizikai jellemzői Analóg-digitális hangrögzítés Hangállományok tömörítése (Layer-ek) MIDI interfész Analóg – digitális videófelvétel (jellemzők) Videóeszközök
Multimédia modulvizsga Videó kimenetek Színes TV rendszerek jellemzői Videó Videó jelek digitalizálása Digitalizált videóállományok, jellemzőik AVI állomány AVI tömörítése (DIVX, XVID jellemzők) Pixel – vektor grafika Szerkesztő programok
Multimédia modulvizsga Dexter-modell jellemzői