Készítette: Csíki Gyula

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Manapság a számítógép legfontosabb kiviteli egysége (perifériája) a televíziókhoz hasonló számítógép- képernyő vagy monitor. A monitort egy kábel köti.
Advertisements

Tömörítés.
Készítette: Nagy Balázs
Minden amit tudni akartál de soha sem merted megkérdezni
Az MPEG tömörítés.
Szöveg feldolgozása Fontok használata.
Jelátalakítás és kódolás
Kimeneti egységek Készítették: Boros Gyevi Vivien Tóth Ágnes
Pethő Balázs ELTE TTK Oktatástechnika Csoport
Különböző médiumok feldolgozása
A mozgókép-technika alapjai
Cél: A digitális tananyagkészítéssel kapcsolatos - fogalmak, - folyamatok, - technikai ismeretek megismerése.
Kommunikációs Rendszerek A kommunikáció Forrás kódolás Feladat: -az információ tömörítése.
Szöveg,kép, hang, mozgókép
A HDTV – High Definition Television A HDTV olyan televíziós rendszer, melynek felbontása nagyobb, mint a hagyományos SD TV (PAL, SECAM, NTSC) rendszereké.
Jelátalakítás és kódolás
Video.
Pár szó a digitalizálásról
Informatikai alapismeretek Hardver
Vezérlőkártyák a számítógépben
Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Budapest, Előadó: Dr. Mihalik József
Hang- és videotechnika Bevezetés
Gábor Dénes Főiskola Informatikai Rendszerek Intézete Informatikai Alkalmazások Tanszék Infokommunikáció Beszédjelek Házman DIGITÁLIS BESZÉDJEL ÁTVITEL.
Információ és közlemény
Krmsaai Perifériák.
Prezentációkészítés Microsoft PowerPoint.
Multimédiás technikák 1. kérdés Melyik diszkrét médium? a)hang b)videó c)animáció d)kép.
Multimédiás technikák 1. kérdés A homogén foltok kódolása milyen tömörítést valósít meg? a)veszteséges b)káros c)veszteségmentes d)redundáns.
1. Ismerkedés a számítógépes környezettel
Készítette: Tömördi Péter
Tömörítés fogalma: Az adathordozón lévő állományok méretének csökkentése. A tömörítés során két műveletet hajthatunk végre: - Becsomagolás - Kicsomagolás.
MULTIMÉDIA ELEMEI.
Az információ és kódolása Kovácsné Lakatos Szilvia
T.Gy. Intrernetes médiakommunikáció Internetes médiakommunikáció Microsoft DisectShow (adatfolyam kezelő rendszer Windows alapon) Takács.
Audióállományok.
Gútai Magyar Tannyelvű Magán Szakközépiskola, Szlovákia
Bemeneti perifériák, vagyis beviteli eszközök
Multimédia alkalmazások alkotórészei Szöveg Hang Grafika Video.
Különböző médiaelemek feldolgozása Összeállította: Kosztyán Zsolt Tibor honlap:
Gábor Dénes Főiskola Informatikai Rendszerek Intézete Informatikai Alkalmazások Tanszék Infokommunikáció Beszédjelek Spisák 1. példa Beszéd 4,5 s hosszú.
Buris Katalin V. földrajz - informatika
Szilágyi András Digitális videózás Szilágyi András
Nem irodai programok fájltípusai
Alkalmazói programok Integrált felhasználói rendszerek Számítómunkahelyen szükséges felhasználói programokat egy csomagban, modulokban tartalmazza; az.
Képek feldolgozása 7. osztály.
Tömörítés Fogalma Előnye-hátránya Fajtái Programok.
Mi az RGB? Red Green Blue, a képernyős szín-megjelenítés modellje. Ha mindhárom alapszín teljes intenzitással világít, fehér színt kapunk. Ha mindhárom.
Összefoglalás Az informatikai eszközök használata
Alapfogalmak, módszerek, szoftverek
Kommunikációs Rendszerek A kommunikáció Forrás kódolás Feladat: -az információ tömörítése.
Informatikai alapismeretek Hardver
A Monitor. AszámítógépAszámítógép legfontosabb kiviteli egysége (perifériája) a televíziókhoz hasonló számítógép-képernyő vagy monitor. A monitort egy.
Grafika alapfogalmak.
Crt Monitor. Általános  a televízióhoz hasonló  elektronsugár futja végig  a sorok és képek váltásának időpillanatait a vízszintes és függőleges sorszinkron.
A DIGITÁLIS HANG.
Bevezetés az informatikába 8. előadás Dokumentumkészítés számítógéppel II.
Bevezetés az informatikába
Digitális audio tömörítése, hangfájlformátumok
TÁMOP /1-2F Modern informatikai eszközök Multimédia az interneten Papp Szabolcs 2009.
Videó-szerkesztő programok és videó-formátumok
Műveletek mappákkal és a fájltípusok
A DIGITÁLIS HANG Mi a hang? A hang valamilyen rugalmas közegben terjedő rezgéshullám ami az élőlényekben hangérzetet kelt. A hang terjedési sebessége.
9. Óra Tömörítés Tömörítés fogalma: A tömörítő eljárások segítségével adatainkat olyan alakra hozhatjuk, amelyeknek kisebb a mérete, mint az eredetinek.
Multimédia.
33.óra Videóformátumok.
Szövegszerkesztési alapfogalmak
Az információ.
HANG Multimédia tananyag Huszár István.
A digitális kép bevezetés.
Műveletek mappákkal és a fájltípusok
Előadás másolata:

Készítette: Csíki Gyula Multimédia Készítette: Csíki Gyula

Tartalom Multimédia fogalma Multimédia építőkövei (szöveg, hang, kép) Képernyőhöz felépítése (alapfogalmak) Adatfolyam Multimédiás szöveg Szöveg elkészítésének menete Hypertext, Hypermédia, Multimédia (csomópontok, élek, horgony, horog, navigálások) Feladatok

Multimédia fogalma Multimédiának nevezzük a szöveg, kép, hang kombinációját, amely számítógépen, vagy egyéb elektronikus eszközön megjeleníthető.

Multimédia fogalma Interaktív multimédia: a felhasználó irányítani tudja, mikor milyen elemeket néz meg. Akkor válik hipermédiává, amikor ezeket az elemeket olyan összetett struktúrába rendezzük, ahol a felhasználó navigálni tud.

Multimédia fogalma Multimédiás anyag fejlesztése során az alábbi elemeket használhatjuk fel: Szöveg Animált szöveg Kép Animált kép Hang Videoklip Animáció

Multimédia alkalmazások építő kövei

Szöveg A multimédiaalkalmazások szöveges anyagai jelentik a közlésre kerülő információ alapját. Cím szöveges megjelenése Lényeges információk Navigáció

Szöveg Elkészítése: Begépelés Lapolvasó OCR (Optical Character Recognition) – Kép szövegként való értelmezése

Szöveg Megfelelések: Tömör, lényegre törő (képernyőről való olvasás) Olyan szavak, melyekhez további információt fűzünk Közismert szavak használata szöveges részben (kevesebb magyarázat) Szöveg átolvasása részletesen (helyesírási hibák)

Hang Multimédiás alkalmazást javíthatjuk ha hangot szólaltatunk meg. Digitális formában lejátszott hang, vagy figyelmeztető jel Alkalmazás jeleket küld a hangkártya felé Hangkártyák feladata (Hang megszólaltatás, digitalizálás-külső hangforrás)

Grafikus objektum Minden multimédia alkalmazásban vannak grafikus objektumok Szövegek helyettesítése Lapolvasóval, vagy rajzolóprogrammal Grafikus állományban helyezkedik el Legelterjedtem grafikus formátumok: BMP, TIF, GIF, PNG, JPG Ezek különböző méretűek (más módszer)

Grafikus objektum X,Y méret, és színek száma fontos Más felbontás-más monitor -> előforduló hibák Grafikus kártya nem támogatja a színek számát -> színek helytelen megjelenítése

Videóállomány Képernyőn digitalizált videóállomány Hang megszólaltatás Szavakkal körülményesen elmagyarázott részeket helyettesítik a videók Grafikával nem élethű ezek helyettesítése

Videóállomány Animáció: Grafikus objektumok egymásutánisága, gyors váltakozása-animált kép 24 teljes kép -> folyamatos mozgás 50HZ -> 50 félkép/mp a minimum

Alapfogalmak Pixel: Képpont Felbontás: Képernyőn megjelenített pixelek száma: X*Y Col: Képátló: 1” = 2.54cm Színmélyég: 1 pixel hányféle szín ábrázolására képes. Mértékegysége: bit

Alapfogalmak 8 bit-es színmélység esetén az 1 pixelre eső színek száma 256. 28 féle szín 16 bit esetén 65536 szín 24 bit esetén 16.7 millió 32 bit esetén 4 milliárd

Adatfolyam Az információ időben változó adatmennyiség ->adatfolyam Ez csomagok sorozatából áll A multimédia rendszer is az adatokat külön egységekre bontva továbbítja -> adatcsomag

Adatfolyam Átviteli módok: Aszinkron: nincs időbeli megkötés, lehető leggyorsabb célbaérés Szinkron: Maximális késleltetési időn belül érnek célba a csomagok Késleltetés: Az információ megjelenése és feldolgozása között eltelt idő

Multimédiás szöveg Olyan mint egy könyvformátum megalkotása Kívánt szöveg begépelése Stílusok, kiemelések megvalósítása Ezt átadni a multimédia alkalmazás számára

Multimédiás szöveg Mivel a szöveg megalkotása általában papíron, szövegszerkesztővel, grafikák, képek nélkül vannak megtervezve, ezért felmerülnek a következő kérdések: Mekkora legyen a szövegmennyiség? Hogyan csoportosítsuk az információkat? Hogy nézzen ki szépen a szöveg?

Szöveg elkészítésének menete Két dolog lehetséges: Eddig fel nem használt szöveget gépelünk be ->teljesen új Kész anyagból kell elkészíteni a multimédiás anyag szöveges részét

Szöveg elkészítésének menete Új szöveg készítésekor 3 részre bonthatjuk a feladatot: Szöveg beírása valamelyik program segítségével Formázás, képernyőre bontás, megfelelő alak kialakítása Kész szöveg beépítése

Szöveg elkészítésének menete Meglévő szöveg felhasználásával két lehetőség közül választhatunk: Kész szövegnek az előző szerinti begépelése Kész szöveg beolvasása valamely felismerő programmal (OCR, Recognita)

Szöveg elkészítésének menete Megfelelő betűtípusok Legyen a szöveg elég nagy méretű Ne legyen kettőnél több betűtípus 1 oldalon Ne legyen túl sok szöveg 1 képernyőoldalon Ritkán szabad csupa nagybetűből álló szöveget elkészíteni

Szöveg létrehozásának menete Egy attributumból ne használjunk háromnál többet egy oldalon Félkövér kiemelések Árnyékolt szöveg Keretezés Bekezdés háttérszín

Szöveg létrehozásának menete Szövegelrendezés Sorkizárás Scrolling Sortörés

Hypertext, Hypermédia, Multimédia Hypertext dokumentum: olyan szöveg, melyben hivatkozások lehetnek -> csomópontok ->más infórmációegységek Hypermédia dokumentum: Hypertext dokumentum, képek, szövegek,hangok, animációk Multimédia rendszer ->Hypermédia dokumentumok megjelenítése

Hypertext, Hypermédia, Multimédia Hypermédia dokumentum struktúra ->gráf -> csomópontok, élek Csomópontok: információegységek -> szöveg, kép, hang Élek: Kapcsolat az információegységek között (link v. irányított él) Horgony: Két csomópont: forrás horgony és cél horgony

Hypertext, Hypermédia, Multimédia Forrás horgony: kiindulópont, információegység Cél horgony: helyet elérve az információ egy adott része Link egyirányú mozgást enged -> csomópontok két linkkel való összekapcsolása

Hypertext, Hypermédia, Multimédia Navigálás: dokumentumok lapozása -> gráfban való navigálás hypermédia dokumentumban Horog: hivatkozások kiindulópontja (URL) -> egyik dokumentumból a másikra való hivatkozás

Hypertext, Hypermédia, Multimédia Horog ábrázolása: Grafikus kiválasztóelem Szövegben való kiemelés

Feladat Hozzon létre egy HTML dokumentumot, melyben elhelyez egy képet és átalakítja egy horoggá, mely elnavigál minket egy másik dokumentmra, és egy cél horgonyt mutat meg. A csomópontot kösse össze egy éllel!

Feladat Hozzon létre egy HTML dokumentumot, melyben elhelyez egy Grafikus horgot (Gombot), mely elnavigál minket egy másik dokumentmra, és egy cél horgonyt mutat meg. A csomópontot kösse össze két éllel!

A hang

A hang fizikai jellemzői Rezgés egy közegben Hangérzet az emberekben Változó közeg Hangsebesség Emberi hallás: 16Hz – 20kHz Hangerő ->akusztikus decibel (dB)

A hang rögzítése Analóg rögzítés: a jel elektronikus jelformára való rögzítése, frekvenciái megfelelnek az eredetinek Lejátszás: rögzített jelek érzékelése, a hangjelek eredeti megjelenési formájára történő visszaállítása Pl: Hanglemez, hangszalag

A hang rögzítése Analóggal azonos módon történik Különbség a rögzítés módjában van A hang analóg, időben folytonos jel Értéküket bináris formában ->digitális megfelelő Pl: Hangállományok

Hangállomány tömörítés MPEG-audio: veszteséges tömörítés Két rész: Wav-ból tömörített bitfolyam, dekodolás utáni megszólaltatás Az eljárás a nem hallható elemeket törli

Hangállomány tömörítés MPEG-audio Layer 3 Adott bitsebesség esetén a legjobb hangminőség 4-5 MB méretű tömörítés CD minőségben

MPEG-4 További működési paraméterek Változó bitsebesség (2-64kb/sec) 3D audio lehetőség

Hangállomány tömörítés MPEG-2 Advanced Audio Coding (AAC) Környezeti hangtér kódolása Optimális hatékonyságot akartak elérni

Zenekar a gépben Musical Instrument Digital Interface (MIDI) Hangszercsatolási protokoll Gép – elektronikus hangszerek adtacseréje MIDI állományokkal kommunikálnak (interfész) Hangok lejátszása, szintetizátor müködése

A videó

Felvétel Analóg felvétel (VHS kamerák) Digitális felvétel

Felvétel Analóg technika: Folytonos jelet tárolunk egy szalagon, ahol bármely távolságon belül végtelen sok értéket találunk

Felvétel Digitális technika: Egy adott távolságon belül, fix számú értéket találunk (0-ák, 1-ek) Előnye: romlás nélkül másolható, reprodukálható Analóg jel digitalizálása mindig minőségromláshoz vezet

Felvétel Digitális videó: Szebb színek, felbontás nagyobb,

Videóeszközök Kamerák Projektorok Monitorok Tv-tuner Tv kimenetes kártya

Video kimenetek RF (antenna) csatlakozó nem használatos RCA, Scart S-video

Színes TV rendszerek NTSC: 1949-ben USA-ban lett elfogadva Képváltás: 29,97 képkocka/s = 59,94 félkép/s Sorok száma: 525 sor Képarány (aspect ratio): 4 : 3

Színes TV rendszerek SECAM: 1957-ben hozták nyilvánosságra Képváltás: 25 képkocka/s = 50 félkép/s Sorok száma: 625 sor Képarány (aspect ratio): 4 : 3

Színes TV rendszerek PAL: 1961-ben jelentették be Képváltás: 25 képkocka/s = 50 félkép/s Sorok száma: 625 sor Képarány (aspect ratio): 4 : 3

Színes TV rendszerek A TV készülékek képernyőinek becsült felbontása: NTSC: Vízszintes felbontás: 525 x 4/3 = 700 képpont/sor Függőleges felbontás: 525 sor PAL/SECAM: Vízszintes felbontás: 625 x 4/3 = 833 képpont/sor Függőleges felbontás: 625 sor

Videójelek digitalizálása Szoftverre van szükség Digitalizálás után lehet használni Három lépés: leképezés, mintavételezés, kvantálás

Videójelek digitalizálása Digitalizálás lépései: Analóg jel ->leképezés ->kétdimenziós képfüggvény -> mintavételezés -> mintavételezett képkocka -> kvantálás -> digitális képkocka

Videójelek digitalizálása Leképezés: Kétdimenziós képfüggvény Képjelek képkockái

Videójelek digitalizálása Mintavételezés: Analóg képjelek képelemei és digitális képkockák képpontjai közötti kapcsolat Képelemekre bontás

Videójelek digitalizálása Kvantálás: Bináris számok -> elektromos jel színkódjai Képpontonként 3 szín

Digitalizált videóállományok Jellemzői: Képváltási frekvencia Képméret Színmélység

Digitalizált videóállományok AVI: Hang kép váltakozása Kép és hang szinkronja Microsoft által kidolgozott formátum RIFF formátum speciális fajtája RIFF -> multimédia formátum, Microsoft és IBM együttes kidolgozása

Digitalizált videóállományok MPEG eljárás: Veszteséges tömörítési eljárás 1.44 MB ->45 mp videó Kép és hangadatok tömörítése

Digitalizált videóállományok MPEG – 1: 1992-ben fogadták el 320x240 videó -> 1.5Mbit/sec olvasás Min 2x sebességű CD-ROM meghajtó képes dolgozni

Digitalizált videóállományok MPEG – 2: Átviteli sebesség változtatható: 3Mbit/sec – 40Gbit/sec Leggyakoribb érték: 4-15 Mbit/sec között Sebesség miatt akár 1920x1440 méretű képkockák tömörítése

Digitalizált videóállományok MPEG – 3: HDTV számára kezdték kialakítani Ezek 1920x1440 képkockákkal dolgoznak MPEG – 2-vel is kielégíthetőek a HDTV elvárások, ezért ez a szabvány nem készült el

Digitalizált videóállományok MPEG – 4: 1998 végére fejezték be a kidolgozást Interaktív grafikus alkalmazások, multimédia hálózati alkalmazások fogják használni Emiatt kis átviteli sebesség: 4.8 – 64 Kbit/sec MPEG 1-2 legtöbb lehetőségét ismeri 136 oldal.

AVI Fájl adatai tömbökre, „chunk”-okra vannak osztva Egyetlen tömb a RIFF-en belül, ezután két altömb, és egy nem kötelező altömbre van bontva

AVI Első altömb: hdrl (metaadatok) Második altömb: movi (kép hang adatok) Harmadik altömb: idxl (tömbök helymeghatározása)

AVI Movi tömb kódolható-dekódolható -> kodek

AVI Divx: Videókodek Nagy videók tömörítése Egymás után következő képkockák hasonlósága -> képkockák tömörítése Hang – mp3

AVI Xvid: Nyílt forrású MPEG - 4 tömörítés OpenDivx lezárása után készült

Grafikai alapok Pixel grafika: Olyan digitális kép, ahol minden képpontot külön definiálunk Egyszerű algoritmus, gyors feldolgozás Mátrix szerűen felépített kép Pixelek különböző színűek Felbontás, Színmélység

Grafikai alapok

Grafikai alapok Programok: Adobe Photoshop GIMP Corel Photo Paint

Grafikai alapok Vektor grafika: Képek leírására matematikai görbéket használunk Minimális memóriaigény Tetszőleges nagyítás Alakzat méretei tárolhatók (transzformációk) Nincs szükség fotorealisztikus megjelenítésre

Grafikai alapok

Grafikai alapok Programok: Corel Draw Adobe Illustrator

GIMP képszerkesztő Rétegek kezelése Pixel grafika Szabadon felhasználható Néhány fájlformátumok: bmp, png, jpg, psd, xcf (gimp), ico, stb

GIMP képszerkesztő

Adobe Flash Adobe Systems termékcsalád Webes alkalmazások, játékok, mozik Programozás – ActionScript nyelv Flash videók – flv Flash player – swf, flv videók

Adobe Flash

Dexter-modell Hipermédia rendszerek mechanizmusa Komponensek – csomópontok, linkek, struktúrák Kétirányú linkek, dinamikusak

Dexter-modell Futtató réteg: felhasználóval való kapcsolat Tároló réteg: Komponensek karbantartása Hypertext elemeit objektumonként kezeli azonosan

Multimédia modulvizsga Multimédia fogalma Multimédia építőkövei (szöveg, hang, kép) Képernyőhöz felépítése (alapfogalmak) Adatfolyam Multimédiás szöveg Szöveg elkészítésének menete Hypertext, Hypermédia, Multimédia (csomópontok, élek, horgony, horog, navigálások)

Multimédia modulvizsga Hang fizikai jellemzői Analóg-digitális hangrögzítés Hangállományok tömörítése (Layer-ek) MIDI interfész Analóg – digitális videófelvétel (jellemzők) Videóeszközök

Multimédia modulvizsga Videó kimenetek Színes TV rendszerek jellemzői Videó Videó jelek digitalizálása Digitalizált videóállományok, jellemzőik AVI állomány AVI tömörítése (DIVX, XVID jellemzők) Pixel – vektor grafika Szerkesztő programok

Multimédia modulvizsga Dexter-modell jellemzői