A PIACBEFOLYÁSOLÁS TERVEZÉSE

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
Advertisements

A MINŐSÉG MEGTERVEZÉSE
5. A reklám Megszületett a reklám törvény: évi LVIII. törvény (ami már megjelenése előtt is heves vitákat váltott ki) A törvény hatálya kiterjed,
Alberti Rita Apró Zoltán Bálint Zsolt Baranyi Zsuzsanna Balázs Dorottya Szabó Gergely.
Az egészségstílus Szegmentáció és barométer a hatékony egészségügyi kommunikáció támogatásához Szonda Ipsos.
Fogyasztói magatartás
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
A fogyasztói orientáció és a piacok Magyarországon Dr. Sz ente Viktória Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszék Piacot.
REKLÁMTERVEZÉS 2..
Márkaépítés a gyakorlatban
Minőségtanúsítás és tájékoztatás a minőségről
Ismétlés  A marketing a piac folyamatos elemzése, reagálás, és befolyásolás.  Orientációtörténelem: 1. Termelés orientált 2. Értékesítés orientált 3.
DPR kommunikáció alapelvei
Versenyelemzés 8.fejezet.
A piac Szakiskola.
Minőségmenedzsment alapelvek
Reklámelőteszt és reklámhatás-vizsgálat
Reklámok a médiában Magyari Alexandra.
Marketingkommunikáció
Minőségmenedzsment 1. előadás
Minőségmenedzsment 2. előadás
Marketingkommunikáció
Benchmarking.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
6. Tétel Új üzletét szeretné reklámozni
Hiányzók: Varga László, Horváth Balázs Szervezeti környezet.
A TERMÉKSTRATÉGIA LEGFONTOSABB ELEMEI
7. Előadás Termék stratégia
Reklámozás, Public Relations
Kutatási problémák megoldása. Feladat „A” Kutatási problémánk a következő: az Omnia imázsjavító reklámkampányt tervez. A kommunikáció célja, hogy a kávé.
A KOMMUNIKÁCIÓS MIX-STRATÉGIA ALAPJAI
Mission 5 M A reklámcél meghatározása Tájékoztatás Meggyőzés
Vállalati arculat.
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Hévíz, október 9.
Kérdések a második zh-hoz
Kalandorok kíméljenek! Július 29.. A címadás indoka Reklám céljai: –Termékeladás –Márkanév ismertsége –Márkakép kialakítása –Márkahűség kialakítása.
Sponsorare necesse est
Fogyasztói magatartást befolyásoló tényezők
Vizsga feladatok (Minta)
Vállalkozásgazdaságtan 3. előadás Marketing
A marketingkommunikáció
A piacszegmentáció és a célpiaci marketing
KAMPÁNYTERVEZÉS ALAPJAI – mit gondoljunk végig, mielőtt hirdetni kezdünk?
A szövegértési feladatok összeállítása
Termék & Márka Kopcsay László.
A MARKETING FOLYAMATA.
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Táplálkozástudományi kutatások – PhD konferencia Budapest, január 28.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Szegmentáció & pozicionálás.
Kérdések a második zh-hoz A vizsgán mindkettő lesz.
A reklám centruma.
A marketing olyan eljárás (ma már tudomány, szakma), amely feltárja a kielégítetlen szükségleteket és igényeket, méri és értelmezi jelentőségüket, eldönti,
A PIACBEFOLYÁSOLÁS TERVEZÉSE 3. Az üzenet tervezése.
A PIACBEFOLYÁSOLÁS TERVEZÉSE 4. A médiaterv. 4. A médiaterv kialakítása A promóciós elemek.
A PIACBEFOLYÁSOLÁS TERVEZÉSE 2. A célkitűzés. 2. A reklámcélok megtervezése.
Reklámterv Hanzl Bence „A reklám annak művészete, hogy a fejet célozzuk meg, és a pénztárcát találjuk el.” Vance Oakley Packard.
1 © GfK Hungária | Superbrands 2015 SUPERBRANDS KUTATÁS 2015 GfK Hungária, Consumer Experiences január 28. Alap / Premium kutatási csomagok leírása.
Az üzletek operatív működtetése
Az egészségstílus Szegmentáció és barométer a hatékony egészségügyi kommunikáció támogatásához Szonda Ipsos.
A TERMÉK- ÉS A MARKETINGKONCEPCIÓ KIFEJLESZTÉSE
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
A pr tervezés elmélete és gyakorlata I. félév
A kutatási program leírása
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
SZEGMENTÁLÁS CÉLPIACKÉPZÉS POZÍCIONÁLÁS
A marketinginformációs rendszer
Előadás másolata:

A PIACBEFOLYÁSOLÁS TERVEZÉSE Az 5M modell

A REKLÁMTERVEZÉS FOLYAMATA BRIEF: A piaci helyzet leírása (1) A reklámcélok megfogalmazása (Mission) (2) Döntés a reklám költségkeretéről (Money) (3) Döntés az üzenetről (Message) (4) Döntés a reklámeszközökről és a költségvetésről (Media) (5) A reklámozás hatás- és eredményvizsgálata (Measurement)

A TERVEZÉS BÁZISA: A ‘BRIEF’ A brief feladata a reklámkampány tervezéséhez szükséges marketing ismeretek prezentálása: Általában a következőket részletezik: a célpiac(ok) a vásárlók/fogyasztók/felhasználók motivációi a pozicionálási stratégia a marketingstratégia és –mix a főbb versenytársak és versenytermékek az interakciós lehetőségek számbavétele

Célpiac (célközönség) A potenciális vásárló / fogyasztó / felhasználó, döntéshozó vagy befolyásoló határozza meg, hogy mit, mikor és hol (milyen médiumban) célszerű ‘üzenni’, és hogy ki legyen a kommunikátor. Ehhez ismerni kell a célpiac - szükségleteit, igényeit, - attitűdjét, preferenciáit, - motiváltságát.

Fel kell mérni az általános meggyőződéseket: elemezni kell a cégnek, illetve márkáinak a tény (current) imázsát (ismertségi és kedveltségi skála, szemantikai megkülönböztetés), a versenytárs cégeknek, illetve márkáinak az imázsát, ki kell alakítani a kívánt (wish) imázst és értékelni kell a tény és a kívánt imázs közötti imázs-rést.

(1) A REKLÁMCÉLOK MEGFOGALMAZÁSA A reklámcélok alapját a célpiac jellemzői, a piaci pozíció és a marketingmix stratégia képezik. A reklámcél speciális kommunikációs cél és eredményszint, amely meghatározott célközönséghez szól. DAGMAR - reklámcélok   mérhető reklámeredményekért

A reklámcélok három csoportja: tájékoztató / informáló - bevezető meggyőző / összehasonlító - verseny emlékeztető / megerősítő – érett szakaszban A reklámcélok négy fő összetevője: - célcsoport(ok) (kiknek szól az üzenet) - marketing és kommunikációs cél - kívánt változás (számszerűen!) - időhorizont

A kívánatos közönségválasz lehet: kognitív - gondolat elültetése befolyásolt /affektív/ - attitűd módosítása magatartási - magatartásra késztetés

Válaszhierarchia-modellek: 1) AIDA-C figyelem – érdeklődés - vágy – cselekvés - önmegnyugtatás 2) Hatáshierarchia-modell tájékozottság - tudás – kedvelés - előnyben részesítés - meggyőződés – vásárlás

3) Innováció-elfogadási modell tájékozottság – érdeklődés - értékelés – kipróbálás - elfogadás 4) Kommunikációs modell találkozás (expozíció) - befogadás - kognitív válasz – attitűd - szándék – magatartás

Erős kötődés (HI) esetén további folyamatok: "tanul – érez – cselekszik" ha a termékkategórián belül differenciálásra képes (ekkor tehát a hatáshierarchia modell a követendő) "cselekszik – érez – megtanul" ha nem, vagy csak kevéssé képes differenciálni

Kis kötődés (LI) esetén további folyamat: "tanul – cselekszik – érez" és nem is válogat a márkák között

(2) DÖNTÉS A REKLÁM KÖLTSÉGKERETÉRŐL A konkrét reklámcél költségkeret-terve. Főbb módszerek: a ‘lehetőség’ (nem beruházásként kezelik, és forgalomra gyakorolt hatásait sem értékelik), az ‘árbevétel százalékában’ (fordított logika), a ‘versenytárs(ak)éhoz igazodó’ (miért?), a ‘cél és feladat’ (elméletileg a legjobban megalapozott, de tapasztalati adatokat igényel).

A ‘cél és feladat’ módszer a kiadott pénz, az expozíciós szintek, a kipróbálási arányok és a rendszeres használat (törzsvevővé válás) közötti összefüggéseken alapul: → piacrészesedés → elérendők aránya → kipróbálási arány → reklámhatás becslése → a szükséges reklámfelület/-idő → költségkeret-becslése

A költségvetésre ható további szempontok a termék piaci életciklus-szakasza a piacrészesedés mértéke a piaci ‘zaj’ – a verseny és a zsúfoltság mértéke a szükséges ismétlések száma a termék helyettesíthetősége a ‘take-off’

(3) DÖNTÉS AZ ÜZENETRŐL Itt kerül sor a fogyasztó gondolatainak, értékeinek, attitűdjeinek az alkotói fázisba való bevonására. A tervezőnek tisztában kell lennie: a) a vásárló érintettségi (involvement) szintjével (alacsony szint esetén kiemelt szerephez jutnak a formai, stimuláló tényezők) és b) a márkaválasztási folyamat jellegével. Az üzenet hatása függ továbbá a befogadó reklámtól független vásárlási szándékától.

értelmi és érzelmi oldalról lehet a) Az érintettség értelmi és érzelmi oldalról lehet erős és gyenge. Ezek dimenziói mentén a vásárlási döntéseket kategorizálni lehet: + / +: igazi + / –: leegyszerűsített – / +: impulzus – / +: szokásokon alapuló (márkahű) – / –: szokásokon alapuló (kvázi márkahű)

b) A márkaválasztás folyamata az egyik legfontosabb területe a fogyasztói magatartásnak. Nyilvánvaló, hogy senki sem képes befogadni a piacon lévő összes márkát, azaz a márkák csupán töredéke jut el az egyes fogyasztókhoz. Hogy ebből melyek azok, amelyek végül megvásárlásra kerülnek, azt az alábbi logikai menet illusztrálja: márkakínálat > > észlelt / nem észlelt márkák > > akceptált / nem akceptált márkák > > preferált / nem preferált márkák

A potenciális vásárlók számára általában fontos a termék lényeges tulajdonságainak a halmaza, kiegészítő szolgáltatásai, ára és fizetési feltételei, hol kapható, ki a gyártó, mit képvisel (státusz, presztizs) a termék Különösen a bonyolult, a vevő által ismeretlen technológiájú, gyors erkölcsi és pszichikai avulású, valamint széleskörűen helyettesíthető termékcsoportokban jelentős az előzetes reklámhír ’segítség’ értéke.

Célcsoportokra kidolgozva: 3.1 Az üzenet tartalma Célcsoportokra kidolgozva: 1. Appeal (vonzó tényező) – lehet: - racionális (önérdek – cég / nagyobb érték) - emocionális (pozitív / negatív érzelmek – ESP) humor-szeretet-büszkeség / félelem-bűntudat-szégyen - morális (társadalmi ügyek …) 2. Téma - különleges ötlet 3. USP (unique selling proposition): egyedi, összetéveszthetetlen ajánlat tétele, Az eredmény: előny, motiváció, azonosulás vagy indíték kialakítása.

USP A termékek kifejezhetők különböző jellemzők halmazaként, és a vásárlói döntéshozatal során ezen jellemzők egy része fontos szerepet játszik. A sikeres (hatékony/eredményes) reklám alapja ezeknek az ’értékeknek’ a meghatározása és célpiaci tudatosítása.

A pozicionálás A pozícionálás a kínálat és az imázs tervezésének folyamata. Célja, hogy a vállalat megkülönböztesse magát versenytársaitól és erős versenypozíciót foglaljon el a célvásárlók TUDATÁBAN. A pozícionálás tehát a vevők ‘fejére’ irányuló tevékenység.

1. A potenciális versenyelőnyök meghatározása Három feladata 1. A potenciális versenyelőnyök meghatározása Versenyelőny ott alakul ki, ahol a vállalat kiemelkedő értéket képes reális költségekkel létrehozni. Stratégiai megkülönböztetések: fontos, megkülönböztető, egyedi, kiemelkedő, kommunikálható, megfizethető, nyereséges.

A főbb szempontok: tulajdonság, használati előny, ‘életérzés’, egyéb.

2. A legjobb versenyelőny kiválasztása Rendező elv: a vásárló/fogyasztó preferencia skálája és a versenytársak képessége/teljesítménye. Pozícionálási lehetőségek: - felhasználói, - versenytárshoz viszonyított, - termék-kategória /Calgon/, - minőség/ár stb.

3. A pozícionálási koncepció hatékony jelzése a célpiac szereplői számára Hibalehetőségek: - Alulpozícionálás - ködös - Túlpozícionálás - egysíkú - zavaros pozícionálás - kétséges pozícionálás – nehezen hihető

Pozícionálási stratégiák 1. Az első irányvonal Kompetitív/versenyző stratégia (szemtől - szembe) A terméket a legfőbb versenytárs(ak)hoz viszonyítva mutatja be / pozícionálja Fogyasztói vagy megkülönböztető stratégia A fogyasztó tájékoztatásán a hangsúly, nem a versenytársakra koncentrál.

2. A második irányvonal A ‘jelenlegi pozíciót megerősítő’ stratégia - piacvezető vagy erős image ‘Keresd a lyukat’ vagy ‘latens pozíció’ stratégia - eddig ki nem elégített igényekre Versenytársat depozícionáló stratégia ‘Exkluzív klub’ stratégia Adott piac sokadikja az első „X” tagjaként határozza meg magát (de elsőként soha)

Használat vagy alkalmazás szerint 3. A harmadik irányvonal Tulajdonságok alapján - fontos, a verseny-társ(ak)étól eltérő tulajdonság(ok) kiemelése Ár és minőség alapján Versenytárs szerint Használat vagy alkalmazás szerint A megszokottól eltérő vagy különleges felhasználási mód kiemelése Használó(k) alapján - jellegzetes csoportok Egy másik - többnyire magasabb - kategóriába tartozó termékhez hasonlítják, kiemelve: - presztízs és - image értékét

Az üzenet megalkotása A márka által kínált legfőbb előnyök / értékek kiválasztásának két hatékony módszere: → az induktív – fogyasztók, forgalmazók, szakértők, versenytársak véleménye alapján és → a deduktív – Maloney négy ‘jutalma’, amelyek közül legalább egyet elvárnak a terméktől: racionális – érzékelhető – társadalmi – önértékelő Ez megjelenhet a fogyasztó számára mint: használat eredménye – használat közbeni, illetve - véletlen tapasztalat

Az üzenet értékelése és kiválasztása Egy központi javaslatra épüljön, és kevés információt tartalmazzon (max. hármat) Közöljön kívánatosat / érdekeset és/vagy kizárólagosat / megkülönböztetőt a termékről, és legyen hihető / bizonyítható.

Az üzenet kivitelezése A kivitelezés fő elemei: a) a stílus (élet szelete / életstílus / fantázia / hangulat / zene / szimbólum / szakértelem …) b) a hangvétel (pozitív / humoros / érzelmi …) Legyünk azonban óvatosak: a humor és a szex kétélű fegyver. c) a szavak (legyenek emlékezetesek, érzelmesek) d) a forma (méret, szín, mozgás/elrendezés …) - kép, szlogen, szöveg Az etikai és a jogi normák betartásának felelőssége!

3.2 Az üzenet szerkezete Az üzenet hatékonysága szempontjából a tartalommal azonos szereppel bírnak a szerkezeti elemek: a következtetés levonása, kérdések feltétele, ösztönző többértelműség, egyoldalú bemutatás vagy kétoldalú érvelés a bemutatás sorrendje

3.3 Az üzenet megformálása A legcélszerűbb formába kell önteni: mind a különböző kommunikatív elemeket - nyomtatott (címsor/szlogen, szöveg, illusztráció, színek ...) - auditív (szavak és hangminőség; beszédritmus, és –sebesség, hangszín, artikuláció …), mind a nem verbális (metakommunikatív) jelzéseket.

3.4 Az üzenet forrása Hitelesség → híres ember problematika Szakértelem/hozzáértés → tudós/orvos/szakértő Megbízhatóság → tárgyilagos és szavahihető (OL) Rokonszenv → vonzerő: öszinteség, humor … Kongruencia(egybeesés)-helyzet → a forráshoz és az üzenethez való viszonyulás (+/+; -/-; +/-)

(4) DÖNTÉS A REKLÁMESZKÖZÖKRŐL Döntés a hatókörről, a gyakoriságról és a hatásról. A reklámeszköz-mix meghatározása: a célközönség viszonya a reklámeszközökhöz a termék/üzenet követelményei a költségek(„take-off”) a médiumok differenciálódása döntési szempontok(példányszám, elérhető közönség, „hatékony” közönség stb.)

Reklámintenzitás Magyarországon A 18+ magyar lakosra átlagosan: 297 TV-spot, 350 óriásplakát, 177 sajtóhirdetés, 136 rádióspot és 1,6 mozireklám zúdul.

Reklámkerülők a 14-69 éves lakosság körében Reklámbefogadók – 14 % Mérsékelt reklámkerülők – 58 % Aktív reklámkerülők – 28 % - a férfiak, a fiatalok és a képzettebbek hajlamosabbak a kerülő magatartásra (elkapcsolás, más ügy intézése …), - a hölgyek kitartóbbak, és az életkor előrehaladtával is nő a türelem. Egy átlagos néző a reklámblokk 86 %-át látja.

A TV reklámok intenzitása A TV-t egyidejű vizualitása és verbalitása a legdinamikusabb, és így igen vonzó reklámhordozóvá teszi: Naponta a 5+ népesség 3/4-e lát legalább egy reklámfilmet a TV-ben Egy néző átlagosan 50-55 spotot lát naponta (hétvégén többet, hétközben kevesebbet) Csatornánként átlagosan 25 reklámblokkal, á: 4-5 spottal célozzák a nézőket naponta (ez csatornánként napi 100 spot, a vizsgált nyolcat tekintve 800).

Döntés az időzítésről Makroidőzítés: szezonalitás Mikrotervezés: pl. egy hónapon belül – koncentrált, folyamatos, lépcsőzetes/időszakos, lüktető/állandó, növekvő, csökkenő, váltakozó (vásárlói forgalom, beszerzési gyakoriság, felejtési arány) A tömeghatás elérése: reklámeszközök, hangulatelemek, események révén kétlépcsős kommunikáció – a véleményformáló (OL) szerepe

A MÉDIATERVEZÉS FŐBB MUTATÓSZÁMAI

1. A célközönségre gyakorolt hatás, azaz a hatásosság/hatókör legfontosabb mutatói 1.1 nézettség 1.2 kontaktusszám és nézettségtömeg 1.3 elérés 1.4 átlaggyakoriság 1.5 az előző négy közti összefüggés 1.6 affinitás 1.7 gyakoriság 1.8 hatékony gyakoriság / elérés

2. A költséghatékonyságot kifejező mutatószámok A feladat: a hatókör, a gyakoriság és a hatás leghatékonyabb kombinációjának kialakítása. 2.1 A célcsoport 1%-ának elérési költsége 2.2 A célcsoport 1.000 tagjának elérési költsége

(5) A HATÁS ÉS AZ EREDMÉNY MÉRÉSE A reklámhatás mindazon érdeklődések és benyomások összessége, amely a reklámozás következtében a közönségben a reklám tárgya iránt keletkezik. A reklám eredményessége a konkrét reklámcélok megvalósulásának mértéke. Viszonylag könnyen számszerűsíthető. A reklám hatékonysága a fentieken túl felöleli a reklámnak tulajdonítható mindennemű további társadalmi-gazdasági közvetett hatást is.

Fontosabb kérdések a reklám észlelése / elterjedése figyelemkeltő hatás érdeklődéskeltés emlékezeti hatás beállítódottság módosítása forgalomra gyakorolt hatás nyereség/veszteség alakulása

Hatásvizsgálatok előzetes vizsgálatok (pre-test) szubjektív módszerek objektív módszerek utólagos vizsgálatok (pro-test) a reklámérintettség mérése benyomáskeltés impact eljárások

Eredményesség- és rentabilitási vizsgálatok kupon-módszer teszt-piacok módszere netapp-módszer szokásos gazdaságossági elemzések