Elektronikus kormányzás – átlátható kormányzás Mikor indul, meddig jut? 2008. március 12.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az elektronikus kapcsolattartás
Advertisements

Hírlevél küldés WEB-SET-tel. Törvényi háttér • évi XLVIII. törvény a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól (reklámtörvény)
EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
Elektronikus Ügyfélkapu – kapcsolat az ügyfél és a közigazgatás között
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
Tájékoztató a Kormányzati Ügyféltájékoztató Központról
Mobil e-ügyintézési rendszer kifejlesztése
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Az adminisztratív adatbázisok állományainak hozzáférhetősége.
A Szociális Ágazati Portál (SZÁP)
A Kbt §-a szerinti eljárás - könnyítések, egyszerűsítések –
Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal
1 Munkáltatók részére nyújtott szolgáltatások Az eEurope-2005 megvalósítása közszolgáltatásainak (e-gov) Magyarországon A lakossági- és üzleti szféra felé.
Információbiztonság a Magyar Köztársaság közigazgatásában dr
Magyarország sokáig lemaradt az elektronikus közigazgatás alkalmazásában, de ma már minden hatósági eljárást el lehet intézni az interneten. A hatóság.
Új szabályok, új fogalmak az elektronikus ügyintézésben dr
Balatoncsicsó Faluház eMagyarország Pont KIHOP/2008 pályázathoz kapcsolódó ismeretterjesztő előadássorozat A jövő (?): Az elektronikus közigazgatási ügyintézésben.
Út az elektronikus közigazgatáshoz
A központi elektronikus szolgáltató rendszer adatvédelmi vonatkozásai Budapest, január 28.
Az Ügyfélkapu TÁMOP /2-2F A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása.
Hogyan működik az ügyfélkapu?
1 Kormányszóvivői tájékoztató március 31. Egységes Magyar Munkaügyi Adatbázis (emma)
2007. március 28.Verseghy Ferenc Könyvtár1 E-polgár e-ügyei Mire jó az Ügyfélkapu?
Elektronikus archiválórendszer fejlesztése PKI alapokon Készítette: Kollár Balázs november 11.
Közigazgatási technológia
AZ ÜGYFÉLKAPU ÉS AZ ÜGYFÉLKAPU REGISZTRÁCIÓ FOLYAMATA
Elektronikus dokumentumok
Az elektronikus aláírás állami elismerése
Európai Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Alapból (EMVA) támogatott kérelmekhez kapcsolódó adatszolgáltatási kötelezettség oktatása február 2.-5.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Integrált Kormányzati Ügyfélszolgálat működésének éves tapasztalatai,
(A biztosítási jogviszony nyilvántartás múltja, jelene, jövője. )
Kormányzati portál, ügyfélkapu és az e-közszolgáltatások
Dátum Tőkepiaci közzétételek a PSZÁF honlapján (Tájékoztató a tőkepiacról szóló évi CXX. tv. 34.§ (4) bekezdés d) pontjának végrehajtására felkészülésről)
Az államigazgatási adatvagyon közcélú hasznosításának lehetőségei Kodaj Katalin.
Anyagadatbank c. tárgy gyakorlat Féléves tematika Adatbázis alapfogalmak, rendszerek Adatmodellek, adatbázis tervezés Adatbázis műveletek.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Köszöntő avagy néhány mondat a felsőoktatásról. Adatkezelés a felsőoktatási intézményekben Bakonyi László elnök, Oktatási Hivatal.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Elektronikus Kormányzati Gerinchálózat (EKG) – a Központi Elektronikus Szolgáltató Rendszer alapinfrastruktúrája
Az elektronikus eljárásokról
Elektronikus közműnyilvántartás
Az igénybevevői nyilvántartás
Levéltárak kapcsolódása az elektronikus levéltárhoz A levéltári technológiai központok, a központi e-levéltári és e-irattári szolgáltatások Dr. Kenyeres.
Védjegybejelentés elektronikus úton László Áron Márk.
Elektronikus ügyintézés a nyugdíjbiztosításban
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a partnerség Civil részvétel és EU források – december 3. Európai Ifjúsági Központ Dr. Arató Krisztina ELTE.
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
Front office a közigazgatásban
Elektronikus jelentéstovábbító portál vagyonkezelő szervezet számára Ügyfélkapu használatával.
Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala
„Információvédelem menedzselése VIII. Szakmai Fórum Budapest, november 19. Aktualitások az információvédelemben Tarján Gábor ügyvezető igazgató.
Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló törvény tervezete
Egy termék tanúsítása — tapasztalatok és következtetések Vágujhelyi Ferenc.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Vacha Ferenc fejlesztési koordinátor Az elektronikus ügyintézés törvényi háttere és gyakorlata.
A kritikus infrastruktúra védelmi és információbiztonsági hatósági feladatokról Dr. Bognár Balázs tűzoltó ezredes főosztályvezető SEVESO III. regionális.
Munkáltatói intézkedések közlésének Hszt. szerinti szabályozása
Úton az elektronikus levéltár felé
Elektronikus aláírás és iratkezelés
ELEKTRONIKUS ALÁÍRÁS E-JOG.
E-ügyintézés az adózásban 2006.
Elektronikus számlázás - technológiai tapasztalatok
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
Az önkormányzati ASP és az önkormányzatok elektronikus ügyintézési feladatai Pécs, november 23.
A helyi önkormányzat, mint elektronikus ügyintézést biztosító szerv január 1. napjától ellátandó feladatai Dán Mihály e-közigazgatási referens Budapest,
Elektronikus számlázás Kiút a paradicsomból
ECRIS-TCN dr. Borza Gabriella Nemzetközi és Belső Koordinációs Osztály
Előadás másolata:

Elektronikus kormányzás – átlátható kormányzás Mikor indul, meddig jut? március 12.

Közigazgatási helyzetkép •A legfontosabb megállapítások: •A közigazgatási hatósági eljárások nem kellően hatékonyak, általában túl lassúak és átláthatatlanok, •A magyar közigazgatás arányaiban azonos létszámmal, de magasabb költséggel működik, mint az uniós átlag, •Még nem kielégítő az info- kommunikációs technológiák használata, a megfelelő tartalmak és szolgáltatások kínálata csekély, a szolgáltatások statikusak, kevéssé interaktívak és nem felhasználóbarátak, •Elmaradottak a kapcsolódó háttérfolyamatok és rendszerek, hiányzik az interoperabilitás, valamint az állampolgárok megfelelő biztonságú elektronikus azonosíthatósága, •A hátrányos helyzetű térségekben a lakosság nehezen fér hozzá az IKT szolgáltatásaihoz. A közigazgatás átfogó működési problémái Központi elektronikus szolgáltató rendszer A közigazgatási szolgáltatások törvényi háttere A leggyakrabban keresett szolgáltatások fejlettsége Háttérintézmények informatika helyzete Közigazgatási szolgáltató kultúra e-Szolgáltatások az önkormányzatoknál

Az átalakulás három fő iránya •Az IT fejlesztéseknek a kormányzati intézményeket középpontba állító hagyományos ügyintézési filozófiával ellentétben, az állampolgárok és a vállalkozások köré kell épülniük. • jelentősen csökkentheti a papír alapú munkavégzést, • a duplikációk kiszűrésével növeli hatékonyságot, • elégedettebbé teszi a felhasználókat, •A közigazgatásnak a „shared services” szolgáltatási kultúra felé kell elmozdulnia – a front office, a back office és az információ, valamint infrastrukturális területeken. •A hatékonyság érdekében szükséges a standardizáció, egyszerűsítés •funkcionális feladatok megosztása és integrációja, •Szükséges a közigazgatási hozzáértés és tudás szélesítése és mélyítése, •ügyfélorientált kultúra kiépítése, •IKT fejlesztések tervezéséhez és megvalósításához szükséges ismeretek és képességek terén. Professzionális megvalósítás Ügyfél orientált állampolgári és vállalkozási szolgáltatások Integrált kormányzati szolgáltatások  Ügyfél

Háttérszabályok •Elektronikus aláírásról szóló évi XXXV. törvény •dokumentumhitelesítési célú nyilvános kulcsú technológia •a hiteles elektronikus dokumentum •archiválás •A személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló évi LXIII. törvény •az információs önrendelkezés alapján •15/1991. (IV. 13.) AB határozat •célhoz kötöttség elve •az átlátható adatkezelést szolgáló, az adatalany számára biztosított jogok •Európában kivételként (Németországgal együtt) tilos az általános célú azonosító használata •Az elektronikus információszabadságról szóló évi XC. törvény •a közadatok újrahasznosításának jogi szabályozása •Európai Parlament és a Tanács 2003/98/EK irányelve (2003. november 17.) a közszféra információinak további felhasználásáról •Most készülünk áttérni a közlönyök megjelenítésében az elektronikus példány elsődlegességére •A köziratokról, a közlevéltárakról és a magánlevéltári anyag védelméről szóló évi LXVI. törvény

Alapjogszabály: közigazgatási eljárási törvény •160. § (1) törvény, kormányrendelet, önkormányzati rendelet eltérő rendelkezése hiányában a hatóság a közigazgatási hatósági ügyeket elektronikusan is intézi •2005. november 1. napjától az ügyfelek számára igénybe vehetővé kellett (volna) tenni. •Elvileg csak átmeneti felmentések •Az önkormányzatok 83 %-a hozott az elektronikus ügyintézést kizáró rendeletet •Folyamatban van a Ket. felülvizsgálata – még nem ismert, mikor kerül a kormány elé, de alapvető változást jó láthatóan nem fog hozni •Nincs döntő áttörés

Elektronikus hatósági ügyintézés •törvény eltérő rendelkezése hiányában - az ügyfél és az eljárásban részt vevő más személy nem kötelezhető arra, hogy eljárási cselekményeit elektronikus úton végezze. •Kivételek - Járulékbevallás (foglalkoztatóknak) - Adóbevallás (minden adónemben) – aki járulékbevallásra kötelezett - A Magyarországon telephellyel nem rendelkező elektronikus kereskedelmi szolgáltató - A munkáltatók magányugdíjpénztári tagdíj bevallása - Cégeljárás (2008. július 1-től) •Az ügyfelet az eljárás bármely szakaszában megilleti az a jog, hogy válasszon az ügyintézés hagyományos és elektronikus formája között. •Az ügyfél az esetben is kérheti a hatóság a döntését hagyományos úton történő kézbesítését, ha kérelmét elektronikus úton nyújtotta be. •Az ügyfél azt is kérheti, hogy a hatóság a döntés tényéről csak elektronikus értesítést küldjön, és a hatóság a döntését a központi rendszerben biztosított biztonságos, csak az ügyfél számára hozzáférhető, ideiglenes tárolóhelyre továbbítsa

Azonosítás és a képviselet •Az elektronikus ügyintézés során csak az az ügyfél járhat el, akinek személye a Ket § (2)-(3) bekezdései, illetőleg a 193/2005. Korm. rendeletben foglaltak szerint azonosítható (a rendelkezést az ügyfélkapu vonatkozásában a 182/2007. Korm. rendelet pontosította) •Két azonosítási modell (nincs több megengedve) •Legalább fokozott biztonságú, közigazgatási felhasználásra alkalmas elektronikus aláírással (egy tanúsítványben a személyről rögzített adatok önmagukban nem elégségesek az egyértelmű azonosításhoz) •Ügyfélkapu igénybevételével (jelenleg felhasználói név, jelszó párral) •Képviseleti jogosultság •Elektronikus meghatalmazás (193/2005. Korm. rend. 28. §) •Az elektronikus aláírás tanúsítványában rögzített szervezeti név nem elég •Egyéb esetekben jelenleg még el kell juttatni magát a meghatalmazás az ügyintéző szervezethez hagyományos módon - Kivétel – APEH meghatalmazás módosítása

A központi elektronikus szolgáltató rendszer  Ügyfél Központi elektronikus Szolgáltató rendszer BEDSZ - biztonságos elektronikus Dokumentum továbbítási szolgáltató réteg Vezérlő logika Üzenet-feldolgozó alrendszer Tár K e z e l ő Értesítési tárhely ügyféltárak: átmeneti és tartós tár, értesítési cím Szervezeti postafiók hivatali tár fogadó felület-logisztika Biztonsági alrendszer integritás és megváltoztathatatla nság Ügyfélkapu bejelentkeztető felület eID/jelszavas Személyazonosító alrendszer Link: Ágazati portálok Kormányzati portál Elektronikus ügyintézések: Ügytár, ügyindítás, űrlapkitöltés, direkt, el. aláírásos ügyintézés., lekérdezések, Letöltések kulcstár, Űrlapok, szerkesztők Publikus Tájékoztatás KÜKKÜK Hivatali kapu elektronikus ügyintézés üzenetek ellenőrzése, átvétel-átadása, logisztikája, időbélyeg, napló Közmű kiszolgáló rendszerek Belső szolgál- tatások Fórumok, viták, bejelen- tések Hirdet- mény- kezelő Idő - bélyeg Belső közmű Címtár levelező Hivatali feldolgozó Háttér és Szolgáltató rendszerek Háttér rendszerek: Okmányirodák, Népesség nyilvántartó Reg DB, stb. Ágazati Szolgáltató rendszerek: -APEH elektronikus bevallás, OEP TAJ Jogosultság/képviselet kezelő adattovábbítás törvény alapján Csatl. Hivatali kliensek Csatl. Hivatali kliensek EKGEKG

A kormányzati portál látogatottsága

Ügyfélkapu regisztráció

GDP és ügyfélkapu

Ügyfélkapu bejelentkezés – cél szerint

Biztonságos elektronikus dokumentumtovábbító szolgáltatás •Alapvető célja a rendelkezésre állásban és a terhelésben jelentkező egyenetlenségek kezelése, a biztonságos és hiteles kommunikáció biztosítása •az ügyfél számára az ügyfélkapun keresztül, a csatlakozott szervezet számára pedig a hivatali kapun keresztül érhető el •Alapesetként az ingyenes általános nyomtatványtervezővel készített elektronikus dokumentumok közlekedtetése, a hozzá kapcsolódó költcsönös igazolásokkal, azonosításokkal •Az ügyfelek számára biztonságos ingyenes ideiglenes és tartós tárolóhely •Ez az üzenetmodell mivel szabványos XML elemekből áll, a közbeszerzésben is alkalmazható – a titkosítással megoldható meghatározott időben történő megismerhetőség is

Dokumentumforgalom

Kormányzati ügyfél-tájékoztató központ •az ügyintézéssel kapcsolatos – nem konkrét ügyre vonatkozó – kérdésekben tájékoztatást nyújtó, továbbá az ügyfél kellő biztonsággal történő azonosításának lehetősége esetén a konkrét ügyek intézésében is segítséget nyújtó szolgáltatást végző szervezet •telefon, sms, telefax, •az országon belül, helyi díjazású tarifával a 189-es kék számon •panaszt a beérkezéstől számított egy munkanapon belül továbbítja az illetékes közigazgatási szervhez. •ha az illetékes szervtől 15 napon belül nem érkezik visszajelzés, úgy a KÜK kérdést intéz a közigazgatási szervhez az adott panasz elintézésének helyzetéről •az első megkereséstől számított 30 nap elteltével nem érkezik meg a panaszra adott válasz vagy annak jelzése, hogy a panasz elbírálása előreláthatólag 30 napnál tovább tart, úgy a panaszt a KÜK az illetékes közigazgatási szerv felügyeleti szervéhez továbbítja és ennek tényéről az ügyfelet tájékoztatja •az ügyfélkapu és a KÜK működésével, működtetésével kapcsolatos panaszokre, kérdésekre, javaslatokra a működtető szervezet 15 napon belül a kormányzati portálon válaszol.

A következő időszak feladatai •Törvény az elektronikus közszolgáltatásokról (nem csak közigazgatás) •Azonosítás – biztonság, megbízhatóság fokozása •Az elektronikus ügyintézés lehetőségeinek valóságossá tétele (több csatorna) •Az adatvédelmi követelményeket kielégítő adatszolgáltatás ügyfeleknek és közigazgatási szervek között •Biztonságos tárhely szolgáltatás sz ügyfelek számára a közigazgatással folytatott kommunikációhoz •Elektronizált ügyiratkezelés, tárolás, archiválás, személyes virtuális irattár •Proaktív szolgáltatások és az adatvédelmi követelmények összhangj a •Központosított (osztott) szolgáltatások a közigazgatásban •Elektronikus fizetés a közigazgatásban •Elektronikus számlabefogadás

Cél: Együttműködő e-közigazgatási alrendszerek Nehézség Együttműködés – Szakmai konszenzus és koordináció Minimálisan szükséges szakmai előírások – Egyértelmű feltételek - Következetesség Sok alrendszer, sok projektgazda - elkülönült fejlesztés Megoldandó Garancia

Az összehangolás eszközrendszere SZAKMAI KOORDINÁCIÓ AUDIT SOA ALAPÚ ÁTALAKÍTÁS KÖVETELMÉNY ÉRVÉNYESÍTÉS SZABVÁNYTÁR MŰKÖDTETÉS KOORDINÁCIÓ Folyamat- leírás Inter- operabilitás Szabvá- nyosítás IT biztonság SOA keret- rendszer Projekt keret- rendszer TUDÁSHÁTTÉR

Működési modell Forrás: BME IT 2

Interoperabilitás

Szabványtár •Alkalmazandó előírásokat, szabványokat, javaslatokat tárolja és publikálja •Folyamatos karbantartás! (pl.: SAGA, e-GIF) vizsgálat alatt javasolt kötelező új fejlesztéshez nem tiltott Jelenleg tervezet szinten az ITKTB honlapján:

Köszönöm a figyelmet! Köszönöm a figyelmet! Szittner Károly Miniszterelnöki Hivatal Elektronikuskormányzat-központ