Logisztikai központok állami támogatása Gecse Gergely, logisztikai referens Budapest, október 12., MLE Klubnap
Tartalom •OLSZK-nak eddig nyújtott támogatások •Egyedi kormánydöntés (EKD) •Az EU pénzek forrása •Jelenleg ismert EU-támogatási szabályok
OLSZK-nak eddig nyújtott támogatások 0. A vitákat és a feszültségeket megelőzendő: •A cél a főbb változások bemutatása: Közvetlen magyar támogatások helyett nagyrészt vegyesek (EU+magyar) (kivétel az EKD) •Egymástól való jó gyakorlat (best practice) megtanulása •Igen pontos elképzelésekből a rendszer „mozaikszerű” felépítése •A lista nem teljes, mivel több minisztérium több tízezer projektjéből kellene keresni, melyek jelentős része „papíron” vezetett.
OLSZK-nak eddig nyújtott támogatások 1. BILK •Földterület 3 milliárd Ft ( ), Budapest-Soroksár állomás Phare 4 millió € (2000), Phare 15 millió €, költségvetés 3,36 milliárd Ft Ferencváros-Soroksár vasútvonal felújítása •GVOP : 100 millió Ft (Waberer’s Holding) Győr-Gönyű •Phare: HU ezer €, HU : 1267 ezer € (Győr-Gönyű Kikötő Rt., összesen ~ 460 millió Ft) •GVOP : 100 millió Ft (Győr-Gönyű Kikötő Rt.) •GVOP : 116 millió Ft (Győr-Gönyű Kikötő Rt.) •KIOP-2004: 7025 millió Ft (Észak-Dunántúli KV Ig.) •GVOP : 58 millió Ft (IB Andresen) •GVOP : 150 millió Ft (IB Andresen) Székesfehérvár •2000. évi L.: 41,9 millió Ft (Eurosped Rt.) •SMART : 41,7 millió FT (Logisztár Kft.) •GVOP : 100 millió Ft (Eurosped Rt.)
OLSZK-nak eddig nyújtott támogatások 2. Baja •Phare-CBC támogatás: RO-RO kikötő •SZT-RE-6-01: 94,5 millió Ft (P+H Terminál Kft.) Csepeli Szabadkikötő •GVOP : 37,5 millió Ft (Ferroport Rt.) Debrecen •SZT-RE-4-01: 40 millió Ft (Debreceni IP) Szolnok •PHARE (2004): 5,4 millió € (1,4 milliárd Ft)
OLSZK-nak eddig nyújtott támogatások 3. „Nem ismert” elosztású támogatások: •2004. évi költségvetés (GKM (XV.) fejezet): BILK: 662,5 millió Ft (később törölve), OLSZK: 105 millió Ft, kombi: 70 millió Ft •2003. évi költségvetés (GKM (XV.) fejezet): BILK: 950 millió Ft, OLSZK 150 millió Ft, kombi: 100 millió Ft • évi költségvetés (Kövim (XVII.) fejezet): OLSZK: 330 millió Ft, kombi 1300 millió Ft •2000. évi költségvetés (Kövim (XVII.) fejezet): OLSZK: 330 millió Ft, kombi 1300 millió Ft •1999. évi költségvetés (Kövim (XVII.) fejezet): OLSZK: 290 millió Ft, kombi: 1100 millió Ft •1998. évi költségvetés (Kövim (XVII.) fejezet): OLSZK: 300 millió Ft, kombi: 1100 millió Ft •1997. évi költségvetés (Kövim (XVII.) fejezet): OLSZK, kombi, kikötőfejlesztés: 1800 millió Ft.
Tartalom •OLSZK-nak eddig nyújtott támogatások •Egyedi kormánydöntés (EKD) •Az EU pénzek forrása •Jelenleg ismert EU-támogatási szabályok
Egyedi kormánydöntéses támogatás (EKD) •A régi logisztikai központos EKD átalakítása (korábban 10 millió € HR költség felett) •Az új rendszerben beruházási támogatás •Egyelőre vitatott a belépési küszöb (10, 16, esetleg 20 millió €) és a lehetséges igénybevevők (nagyvállalatok, vagy KKV-k is) •A támogatás mértéke tárgyalásos alapon dől el.
Tartalom •OLSZK-nak eddig nyújtott támogatások •Egyedi kormánydöntés (EKD) •Az EU pénzek forrása •Jelenleg ismert EU-támogatási szabályok
Kötelezettségvállalások Mezőgazdaság Strukturális műveletek Vidékfejlesztés Közös Mezőgazdasági Politika Belső politikák Külső politikák Kohéziós Alap Strukturális Alapok Költségvetési kompenzáció Teljes kötelezettségvállalás Tartalékok Adminisztráció Az EU költségvetése millió €, 2004-es árakon
1. célkitűzés Fokozatos leépítés ( ig) Fokozatos leépítés ( ig) Különleges program 2. célkitűzés 2. célkitűzés (részben) Fokozatos leépítés ( ig) Fokozatos leépítés r. ( ig) Jelmagyarázat Strukturális Alapok Európában
Célkitűzések, alapok változása •1. célkitűzés: Konvergencia, (összes forrás 78,54%- a) (forrás: ERFA, ESZA, KA) •2. célkitűzés: Regionális versenyképesség és foglalkoztatás (az összes forrás 17,22%-a) (forrás: ERFA, ESZA) •3. célkitűzés: Európai területi együttműködés (az összes forrás 3,94%-a) (forrás: ERFA) Budapest (105%) és Pest-megye (43%) (Közép- Magyarországi Régió) (csak 2. célkitűzésből kaphat támogatást a „gazdasági hatás” miatt, azaz EU-15 PP GDP átlag 75%-a felett) A többi régió 1. célkitűzésből kaphat támogatást
Tartalom •OLSZK-nak eddig nyújtott támogatások •Egyedi kormánydöntés (EKD) •Az EU pénzek forrása •Jelenleg ismert EU-támogatási szabályok
Ismert főbb szabályok 1. ! A 7 éves EU költségvetés („pénzügyi perspektíva”) jóváhagyásáig egyik sem végleges! •State aid action plan. Less and better targeted state aid: a roadmap for state aid reform •Guidelines on national regional aid for •Proposal for a Council Regulation Laying Down General Provisions on the European Regional Development Fund, the European Social Fund and the Cohesion Fund. COM(2004)492 final. („Általános Rendelet-tervezet”) •Proposal for a Council Regulation Establishing a Cohesion Fund. COM(2004)494. („Kohéziós Alap Rendelet-tervezet”)
Ismert főbb szabályok 2. ! A 7 éves EU költségvetés („pénzügyi perspektíva”) jóváhagyásáig egyik sem végleges! •Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council on the European Regional Development Fund. COM(2004)495. („ERFA Rendelet-tervezet”) •Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council on the European Social Fund. („ESZA Rendelet-tervezet”) „Letölthetők az EU-honlapjáról, együttesen alig 200 oldalnyi angol szöveg”
Maximális támogatási intenzitás az adott területen között 30% 40% 30% 20% 15% 25% 15% (2009) 50% BILK, ProLogis-Harbor, Csepel SopronGyőr-(Gönyű) NagykanizsaBaja Szeged Debrecen Záhony Szolnok Miskolc Székesfehérvár Forrás: Guidelines on National Regional Aid for alapján s. szerk.
Mi minősül KKV-nek •foglalkoztatottak max.: 250 fő •éves nettó árbevétel 50 millió € (~ 12,3 mrd Ft*), vagy •mérlegfőösszeg: 43 millió € (10,6 mrd Ft*) •függetlenségi kritérium (25%) - állam, önkormányzat •kapcsolódó, partner vállalkozások - konszolidációs szemlélet A jelenlegi KKV vizsgálat: egy mélységig, kötelező nyilatkozat a KKV-formáról. A közötti szabályozás nem ismert. * átszámítás a tárgyévet megelőző év, utolsó napján érvényes MNB deviza középárfolyamán történik Forrás: évi XXXIV. tv. A kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról
KKV szempontok az OLSZK-nál KKV-szempontú problémák az OLSZK szervezetekkel: •GYSEV Rt. (magyar és osztrák állami tul.) •Logisztár Kft. (Székesfehérvári önkormányzat, MÁV stb. tul.) •Nagykanizsai Gazdaságfejlesztő Kht. (Nagykanizsai önkormányzat tul.) •BILK (Wáberer’s, MÁV tul.) •ProLogis-Harbor Park (Prologis tul.) •Csepeli Szabadkikötő (magyar állami tul.) •Logiszol Kft. (önkormányzat, MÁV és leányai, tul. stb.) •Záhony (MÁV)
Egyéb változások •„N+2” szabály kiterjesztése a Kohéziós Alapra •„Egyalapos megközelítés”: Egy alap (tehát KA, ERFA vagy ESZA) egy operatív program. Minimális átjárás. (max. 5%) •A Strukturális Alapokból finanszírozott műveleteket 5 év helyett 7 évi kell fenntartani. •ÁFA támogatásának teljes mértékben történő kizárása. •Csekély összegű (de minimis) támogatás növekedése: 100 ezerről 200 ezer euróra • A támogatási döntésnek a benyújtástól számított 12 hónapon belül, a beruházás megkezdésétől számított 6 hónap belül meg kell történnie. •Vasúti gördülőeszközök esetleges támogathatósága (SA Munkacsoport ülésen elhangzott, nincs leírva) Forrás: Általános, ERFA, KA, ESZA, State Aid, Regional Aid rendelet-tervezetek
Hazai OP-k tervezése 1. •Állandó változások a lobbik küzdelme miatt, a logisztika kiemelt helye (szerintem) egyáltalán nem biztos •Jelenleg: 19 OP, 4 IH (vélhetően ez sem végeleges) •4 szektorális OP: Versenyképesség (~ GVOP), Infrastruktúra-fejlesztés, környezetvédelem, humán erőforrás fejlesztés (1. célkitűzéses OP) •Minden régióban egy-egy ESZA és egy ERFA OP (Budapest ESZA és ERFA OP kivételével mind 1. célkitűzés) •Külön OP a 3. célkitűzésre •Forrásmegosztás: •1. célkitűzés: Kohéziós Alap: 2050 milliárd Ft (33%), ERFA-ESZA: 3650 milliárd Ft (60%) •2. célkitűzés: 250 milliárd Ft (4%) •3. célkitűzés: 50 milliárd Ft (3%)
Hazai OP-k tervezése 2. •Dilemma: Melyik OP-ba és hogyan kerüljön bele az OLSZK. •Külső vonali infrastruktúra elem fejlesztések gyakorlatilag „fixek” •Problémák: •Párhuzamos támogatások tilalma •Vertikális OP-k vs. horizontális logisztika •Az igények jóval szélesebbek annál, hogy egy OP-ba beleférjenek (csatlakozás a külső vonali infrastruktúra elemekhez, belső infrafejlesztés, épületépítés, gépbeszerzés, informatikai rendszerfejlesztés stb.). HOGYAN OSSZUK MEG? •Szektorális vs. regionális OP-k küzdelme. •OLSZK-k és egyéb logisztikai központok küzdelme.
GVOP (+ICT) HEFOP (+egügy.) Környezet védelem Infrastruktúr afejlesztés (közlekedés +energetika) ERFA ESZA SA Ebből ágazati („65%”) Ebből regionális („35%”) KA EU forrás Forrás: GKM, Tervezési Főosztály. Az NFT egy lehetséges felosztása.
Egyéb nehézségek •Magyar Posta Rt. budaörsi logisztikai központ (~ 9,5 milliárd Ft beruházás) példája: belső szervezeti problémák megjelenése •Áht. előírások korlátai (elidegenítés, bérbeadás esetén) •Szigorú EU-előírásoknak való megfelelés, források lehívása •Több központ fejlesztése vs. kevés (~ forrás-szétaprózás) •„Rangsor-probléma” (~ Arrow-tétel)
Köszönöm a figyelmet! Gecse Gergely, tanácsos Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, Innovációs Főosztály 1055 Budapest, Honvéd utca Telefon: Fax: