Logisztikai központok állami támogatása Gecse Gergely, logisztikai referens Budapest, 2005. október 12., MLE Klubnap.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Kistérségek. A kistérségek jellemzői • Abaúj-Hegyköz (legfejletlenebb)  Budaörs (legfejlettebb) *3,4 (komplex mutatóban) (1998-ban *2,7 volt) • 1996.
Közlekedésfejlesztési Integrált Közreműködő Szervezet
Prof. emeritus, Dr. Knoll Imre, MTA doktor a Magyar Logisztikai Egyesület elnöke MLBKT Kongresszus Siófok, november 6. Logisztikai befektetések vállalatgazdasági-
Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
Magyarország fejlesztési forrásai Aktuális hírek •2006. október 16. –OP társadalmi egyeztetése •2006. október 17. –ÚMFT parlamenti vitája.
Környezetipari Export Klaszter pályázat 2011-ben Morvai Balázs - Pál Attila KSZGYSZ – dec. 14.
A Területi Integrált Projektek tapasztalatai Basilicata régióban Biagio Perretti Nyugat-Dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség INFODAY - Győr 7 April.
Gazdaságfejlesztési pályázatok 2009, 1.kör Kovalszky Dóra, NFÜ GOP IH.
PÁTOSZ nap Február 23.. Székesfehérvári Regionális Vállalkozásfejlesztési Alapítvány 20 éve a vállalkozásokért Célunk: a Közép-dunántúli régióban.
Kormányszóvivői tájékoztató Sikeres Magyarországért Hitelprogramok Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter Veres János pénzügyminiszter.
A hitelgarancia szerepe a vállalkozások forrásbevonásában Király Zsolt marketing igazgató Hitelgarancia Zrt február 2.
Gyulai Tamás elnöki tanácsadó elnöki tanácsadó Dél-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács.
A Nemzeti Fejlesztési Terv Logisztika a gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Szeptember 12. Jobbágy Valér Nemzeti Fejlesztési Terv és EU Támogatások.
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
Logisztikai támogatások rendszere ma, illetve a II. NFT keretében Gecse Gergely, logisztikai referens Budapest, február 3. II. CEBC Logisztikai konferencia.
JVSZ EU Bizottság február 09. „A gazdaságfejlesztési pályázatok módosuló feltételrendszere és a gazdasági válság: könnyítések és kockázatok”
INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? Az EU intézmény rendszere,
Közép-magyarországi régió Budapest régióPest megye régió TERÜLETI STATISZTIKAI MÓDOSÍTÁS ARÁNYOSÍTÁSFORRÁSFELTÁRÁS.
Hogyan lehet a növekedést fenntartani adózás helyett? Előadó: Gurabi Attila
A Gazdaságfejlesztési Operatív Program értékelése
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Az Európai Unió által társfinanszírozott pályázatok rendszere
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) Dr. Tóth Sándor irodavezető, Pécsi Helyi Vidékfejlesztési Iroda Területfejlesztők és Polgármesterek.
Pénz, piac és partnerség Túlélés és fejlődés a közösség részeként április 24. Budaörs.
Pénz, piac és partnerség Túlélés és fejlődés a közösség részeként április 17. Debrecen.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
as programozási időszak Balás Gábor Nemzeti Fejlesztési Hivatal.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
„Közlekedési- és logisztikai fejlesztés Záhony-Csop térségében”
Vasúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály február Előadó: Gaál Gyula, a MÁV ZRt. elnök-vezérigazgatója Közlekedés- és logisztikai fejlesztési konferencia.
Nemzeti Fejlesztési Terv II december 15. Dr. Veres János pénzügyminiszter.
Nemzetközi Bankárképző Központ Rt. 1 Az Európai Szociális Alap támogatási rendszerének változásai február 28. Öcsi Béla témavezető, Nemzetközi Bankárképző.
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
2008. november 20. Az európai uniós integráció és a magyar gazdaság; avagy esélyek és kockázatok a magyar gépjármű szektor beruházási lehetőségeiben Dr.
GKI Zrt., A válság: veszély és esély Balatonfüred, október 8. EGVE Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
Kormányszóvivői tájékoztató. Lendületbe hozzuk a vállalkozásokat Dr. Kóka János Gazdasági és Közlekedési Miniszter.
Kormányszóvivői tájékoztató február 24. Európa Terv a versenyképes gazdaságért.
A Jövő Internet kutatás hazai támogatási lehetőségei Fonyó Attila Nemzeti Erőforrás Minisztérium Tudománypolitikai Főosztály.
Impact of Metro construction on the long term sustainability of a Metropolitan city: The case of Thessaloniki Szigetvári Andrea2014. április 7.
1 Pályázati lehetőségek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kecskemét, június 21. Dr. Kónya József.
1. Az RFH Zrt. bemutatása 2000 óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó társaság Cél a vállalkozások erősítésén keresztül.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
INTERREG IIIC Szolnok, INTERREGIONÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS INTERREG PROGRAMOK MAGYARORSZÁGON „Centurio Szeminárium” RÓZSA Diána Program menedzser,
Agrár- és vidékfejlesztési támogatások 2004 I. félévében 1. SAPARD 2. NFT, Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program Intézkedései.
Magyar Dohánytermelők Országos Szövetségének Küldöttgyűlése 2006.November 20.
Pályázatírás módszertana
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Területfejlesztés- Kohéziós politika, Uniós támogatások
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Közösségi internet-hozzáférési pontok hálózata, mint a digitális Kárpát-medence alapinfrastruktúrája Molnár Szilárd program-koordinációs referens Nemzetstratégiai.
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
Közigazgatási Jog 4 Európai Közigazgatás, 5. előadás október Az Európai Unió területi-helyi közigazgatása 3.1. Regionalizmus az EU-ban integráció.
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
11 Ötlettől a sikerig! A Regionális Fejlesztési Holding Zrt. cégcsoportjának fejlesztési és finanszírozási lehetőségei Ötlettől a sikerig! A Regionális.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Az Európai Unió által társfinanszírozott pályázatok rendszere Az Európai Unió Stukturális Alapjai A Nemzeti Fejlesztési Terv és az Operatív Programok.
A NEMZETI STRATÉGIAI REFERENCIAKERET (2007–2013) KÉSZÍTÉSÉNEK TAPASZTALATAI Dr. Faragó László MTA RKK Sopron március 1.
ÖTLETTŐL A SIKERIG! A REGIONÁLIS FEJLESZTÉSI HOLDING ZRT. CÉGCSOPORTJÁNAK FEJLESZTÉSI ÉS FINANSZÍROZÁSI LEHETŐSÉGEI ILENCZFALVI SZÁSZ GÁBOR VEZÉRIGAZGATÓ.
Gazdaságfejlesztési Operatív Program pályázati lehetőségei ( ) vállalkozások számára Keller Péter osztályvezető GKM Vállalkozásfinanszírozási Főosztály.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Európai Uniós ismeretek
Előadás másolata:

Logisztikai központok állami támogatása Gecse Gergely, logisztikai referens Budapest, október 12., MLE Klubnap

Tartalom •OLSZK-nak eddig nyújtott támogatások •Egyedi kormánydöntés (EKD) •Az EU pénzek forrása •Jelenleg ismert EU-támogatási szabályok

OLSZK-nak eddig nyújtott támogatások 0. A vitákat és a feszültségeket megelőzendő: •A cél a főbb változások bemutatása: Közvetlen magyar támogatások helyett nagyrészt vegyesek (EU+magyar) (kivétel az EKD) •Egymástól való jó gyakorlat (best practice) megtanulása •Igen pontos elképzelésekből a rendszer „mozaikszerű” felépítése •A lista nem teljes, mivel több minisztérium több tízezer projektjéből kellene keresni, melyek jelentős része „papíron” vezetett.

OLSZK-nak eddig nyújtott támogatások 1. BILK •Földterület 3 milliárd Ft ( ), Budapest-Soroksár állomás Phare 4 millió € (2000), Phare 15 millió €, költségvetés 3,36 milliárd Ft Ferencváros-Soroksár vasútvonal felújítása •GVOP : 100 millió Ft (Waberer’s Holding) Győr-Gönyű •Phare: HU ezer €, HU : 1267 ezer € (Győr-Gönyű Kikötő Rt., összesen ~ 460 millió Ft) •GVOP : 100 millió Ft (Győr-Gönyű Kikötő Rt.) •GVOP : 116 millió Ft (Győr-Gönyű Kikötő Rt.) •KIOP-2004: 7025 millió Ft (Észak-Dunántúli KV Ig.) •GVOP : 58 millió Ft (IB Andresen) •GVOP : 150 millió Ft (IB Andresen) Székesfehérvár •2000. évi L.: 41,9 millió Ft (Eurosped Rt.) •SMART : 41,7 millió FT (Logisztár Kft.) •GVOP : 100 millió Ft (Eurosped Rt.)

OLSZK-nak eddig nyújtott támogatások 2. Baja •Phare-CBC támogatás: RO-RO kikötő •SZT-RE-6-01: 94,5 millió Ft (P+H Terminál Kft.) Csepeli Szabadkikötő •GVOP : 37,5 millió Ft (Ferroport Rt.) Debrecen •SZT-RE-4-01: 40 millió Ft (Debreceni IP) Szolnok •PHARE (2004): 5,4 millió € (1,4 milliárd Ft)

OLSZK-nak eddig nyújtott támogatások 3. „Nem ismert” elosztású támogatások: •2004. évi költségvetés (GKM (XV.) fejezet): BILK: 662,5 millió Ft (később törölve), OLSZK: 105 millió Ft, kombi: 70 millió Ft •2003. évi költségvetés (GKM (XV.) fejezet): BILK: 950 millió Ft, OLSZK 150 millió Ft, kombi: 100 millió Ft • évi költségvetés (Kövim (XVII.) fejezet): OLSZK: 330 millió Ft, kombi 1300 millió Ft •2000. évi költségvetés (Kövim (XVII.) fejezet): OLSZK: 330 millió Ft, kombi 1300 millió Ft •1999. évi költségvetés (Kövim (XVII.) fejezet): OLSZK: 290 millió Ft, kombi: 1100 millió Ft •1998. évi költségvetés (Kövim (XVII.) fejezet): OLSZK: 300 millió Ft, kombi: 1100 millió Ft •1997. évi költségvetés (Kövim (XVII.) fejezet): OLSZK, kombi, kikötőfejlesztés: 1800 millió Ft.

Tartalom •OLSZK-nak eddig nyújtott támogatások •Egyedi kormánydöntés (EKD) •Az EU pénzek forrása •Jelenleg ismert EU-támogatási szabályok

Egyedi kormánydöntéses támogatás (EKD) •A régi logisztikai központos EKD átalakítása (korábban 10 millió € HR költség felett) •Az új rendszerben beruházási támogatás •Egyelőre vitatott a belépési küszöb (10, 16, esetleg 20 millió €) és a lehetséges igénybevevők (nagyvállalatok, vagy KKV-k is) •A támogatás mértéke tárgyalásos alapon dől el.

Tartalom •OLSZK-nak eddig nyújtott támogatások •Egyedi kormánydöntés (EKD) •Az EU pénzek forrása •Jelenleg ismert EU-támogatási szabályok

Kötelezettségvállalások Mezőgazdaság Strukturális műveletek Vidékfejlesztés Közös Mezőgazdasági Politika Belső politikák Külső politikák Kohéziós Alap Strukturális Alapok Költségvetési kompenzáció Teljes kötelezettségvállalás Tartalékok Adminisztráció Az EU költségvetése millió €, 2004-es árakon

1. célkitűzés Fokozatos leépítés ( ig) Fokozatos leépítés ( ig) Különleges program 2. célkitűzés 2. célkitűzés (részben) Fokozatos leépítés ( ig) Fokozatos leépítés r. ( ig) Jelmagyarázat Strukturális Alapok Európában

Célkitűzések, alapok változása •1. célkitűzés: Konvergencia, (összes forrás 78,54%- a) (forrás: ERFA, ESZA, KA) •2. célkitűzés: Regionális versenyképesség és foglalkoztatás (az összes forrás 17,22%-a) (forrás: ERFA, ESZA) •3. célkitűzés: Európai területi együttműködés (az összes forrás 3,94%-a) (forrás: ERFA) Budapest (105%) és Pest-megye (43%) (Közép- Magyarországi Régió) (csak 2. célkitűzésből kaphat támogatást a „gazdasági hatás” miatt, azaz EU-15 PP GDP átlag 75%-a felett) A többi régió 1. célkitűzésből kaphat támogatást

Tartalom •OLSZK-nak eddig nyújtott támogatások •Egyedi kormánydöntés (EKD) •Az EU pénzek forrása •Jelenleg ismert EU-támogatási szabályok

Ismert főbb szabályok 1. ! A 7 éves EU költségvetés („pénzügyi perspektíva”) jóváhagyásáig egyik sem végleges! •State aid action plan. Less and better targeted state aid: a roadmap for state aid reform •Guidelines on national regional aid for •Proposal for a Council Regulation Laying Down General Provisions on the European Regional Development Fund, the European Social Fund and the Cohesion Fund. COM(2004)492 final. („Általános Rendelet-tervezet”) •Proposal for a Council Regulation Establishing a Cohesion Fund. COM(2004)494. („Kohéziós Alap Rendelet-tervezet”)

Ismert főbb szabályok 2. ! A 7 éves EU költségvetés („pénzügyi perspektíva”) jóváhagyásáig egyik sem végleges! •Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council on the European Regional Development Fund. COM(2004)495. („ERFA Rendelet-tervezet”) •Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council on the European Social Fund. („ESZA Rendelet-tervezet”) „Letölthetők az EU-honlapjáról, együttesen alig 200 oldalnyi angol szöveg”

Maximális támogatási intenzitás az adott területen között 30% 40% 30%  20%  15% 25%  15% (2009) 50% BILK, ProLogis-Harbor, Csepel SopronGyőr-(Gönyű) NagykanizsaBaja Szeged Debrecen Záhony Szolnok Miskolc Székesfehérvár Forrás: Guidelines on National Regional Aid for alapján s. szerk.

Mi minősül KKV-nek •foglalkoztatottak max.: 250 fő •éves nettó árbevétel 50 millió € (~ 12,3 mrd Ft*), vagy •mérlegfőösszeg: 43 millió € (10,6 mrd Ft*) •függetlenségi kritérium (25%) - állam, önkormányzat •kapcsolódó, partner vállalkozások - konszolidációs szemlélet A jelenlegi KKV vizsgálat: egy mélységig, kötelező nyilatkozat a KKV-formáról. A közötti szabályozás nem ismert. * átszámítás a tárgyévet megelőző év, utolsó napján érvényes MNB deviza középárfolyamán történik Forrás: évi XXXIV. tv. A kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról

KKV szempontok az OLSZK-nál KKV-szempontú problémák az OLSZK szervezetekkel: •GYSEV Rt. (magyar és osztrák állami tul.) •Logisztár Kft. (Székesfehérvári önkormányzat, MÁV stb. tul.) •Nagykanizsai Gazdaságfejlesztő Kht. (Nagykanizsai önkormányzat tul.) •BILK (Wáberer’s, MÁV tul.) •ProLogis-Harbor Park (Prologis tul.) •Csepeli Szabadkikötő (magyar állami tul.) •Logiszol Kft. (önkormányzat, MÁV és leányai, tul. stb.) •Záhony (MÁV)

Egyéb változások •„N+2” szabály kiterjesztése a Kohéziós Alapra •„Egyalapos megközelítés”: Egy alap (tehát KA, ERFA vagy ESZA) egy operatív program. Minimális átjárás. (max. 5%) •A Strukturális Alapokból finanszírozott műveleteket 5 év helyett 7 évi kell fenntartani. •ÁFA támogatásának teljes mértékben történő kizárása. •Csekély összegű (de minimis) támogatás növekedése: 100 ezerről 200 ezer euróra • A támogatási döntésnek a benyújtástól számított 12 hónapon belül, a beruházás megkezdésétől számított 6 hónap belül meg kell történnie. •Vasúti gördülőeszközök esetleges támogathatósága (SA Munkacsoport ülésen elhangzott, nincs leírva) Forrás: Általános, ERFA, KA, ESZA, State Aid, Regional Aid rendelet-tervezetek

Hazai OP-k tervezése 1. •Állandó változások a lobbik küzdelme miatt, a logisztika kiemelt helye (szerintem) egyáltalán nem biztos •Jelenleg: 19 OP, 4 IH (vélhetően ez sem végeleges) •4 szektorális OP: Versenyképesség (~ GVOP), Infrastruktúra-fejlesztés, környezetvédelem, humán erőforrás fejlesztés (1. célkitűzéses OP) •Minden régióban egy-egy ESZA és egy ERFA OP (Budapest ESZA és ERFA OP kivételével mind 1. célkitűzés) •Külön OP a 3. célkitűzésre •Forrásmegosztás: •1. célkitűzés: Kohéziós Alap: 2050 milliárd Ft (33%), ERFA-ESZA: 3650 milliárd Ft (60%) •2. célkitűzés: 250 milliárd Ft (4%) •3. célkitűzés: 50 milliárd Ft (3%)

Hazai OP-k tervezése 2. •Dilemma: Melyik OP-ba és hogyan kerüljön bele az OLSZK. •Külső vonali infrastruktúra elem fejlesztések gyakorlatilag „fixek” •Problémák: •Párhuzamos támogatások tilalma •Vertikális OP-k vs. horizontális logisztika •Az igények jóval szélesebbek annál, hogy egy OP-ba beleférjenek (csatlakozás a külső vonali infrastruktúra elemekhez, belső infrafejlesztés, épületépítés, gépbeszerzés, informatikai rendszerfejlesztés stb.). HOGYAN OSSZUK MEG? •Szektorális vs. regionális OP-k küzdelme. •OLSZK-k és egyéb logisztikai központok küzdelme.

GVOP (+ICT) HEFOP (+egügy.) Környezet védelem Infrastruktúr afejlesztés (közlekedés +energetika)  ERFA ESZA  SA Ebből ágazati („65%”) Ebből regionális („35%”) KA  EU forrás Forrás: GKM, Tervezési Főosztály. Az NFT egy lehetséges felosztása.

Egyéb nehézségek •Magyar Posta Rt. budaörsi logisztikai központ (~ 9,5 milliárd Ft beruházás) példája: belső szervezeti problémák megjelenése •Áht. előírások korlátai (elidegenítés, bérbeadás esetén) •Szigorú EU-előírásoknak való megfelelés, források lehívása •Több központ fejlesztése vs. kevés (~ forrás-szétaprózás) •„Rangsor-probléma” (~ Arrow-tétel)

Köszönöm a figyelmet! Gecse Gergely, tanácsos Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, Innovációs Főosztály 1055 Budapest, Honvéd utca Telefon: Fax: