Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. • Telefon: • Telefax: • Web: Pintér Róbert Hozz két tejfölt! - A mobiltelefónia hatása a társadalomra Liberalizált távközlés a közép-kelet-európai régióban Budapest, Kempinski Hotel Corvinus, április 25.
Mobilra szocializálva
M.E: mobil előtt A legifjabb generációk már nem tudják, hogy milyen egy mobiltelefon nélküli világban élni. Pedig nem is olyan régen még arról folyt a vita a magyar parlamentben, hogy örökölhető legyen a telefonigénylés.
Vonalas, bunkofon, mobil Kommunikációs forradalom zajlott le Magyarországon az elmúlt 20 évben, ennek zászlóshajója a mobiltelefon, mivel (szinte) mindenkit elér. Eközben jelentősen átalakult, hogy hogyan és mivel telefonálunk, illetve mit gondolunk a mobiltelefonról.
Bűvös 100% ,1 millió ,9 millió ,5 millió ,4 millió millió millió ,8 millió ,35 millió 2007 február: aktív, hívásfogadásra kész SIM kártya (NHH).
Kívülmaradók A kommunikációs forradalom azonban nem ér el mindenkit. Bár 100%-os a mobiltelefon penetráció, de kb. a társadalom 20-25%-a még mindig nem használ mobilt. Ki marad ki, és miért? A legfiatalabbak (a jövő piaca). Lemaradók és ellenzők: A legidősebbek. A legszegényebbek. A „legtudatosabban” ellenállók.
Akik viszont „belül vannak”, azoknak észrevétlenül átalakult az élete. Ebből néhány fontos terület:
On/Off „Bináris létezés”. Kommunikációra nyitottan és tettre készen. Elektronikus póráz?
Hozz két tejfölt! Nyitott végű tervezés: majd hívlak! Részletes előzetes egyeztetés nélküli programok. Menet közbeni változtatás lehetősége. Prompt kommunikáció. És kommunikáció az íze kedvéért.
Politika: mozgósítsunk! 2002-es sms-kampány és vírusmarketing Elol Kovacs es Lendvai / hatuk mogott Medgyessy. /Jon a kerdes hu de ciki / Peti sapad segits Laci. / Honfitarsam ebredj fel / az orszag tobbet erdemel! Ebredj polgar ne almodjal / kuszobon a JOGALLAM all! / Peter hozza vissza nekunk / ra szavazunk ha van eszunk! (add tovabb) 2006 őszi, 2007 tavaszi zavargások (sms- mozgósítás és „riadólánc”)
Ismerős közegben Elsődleges (rokoni), másodlagos (baráti és szakmai) és harmadlagos (hálózati) közösségek. Soha sem vagyunk egyedül, mindig velünk vannak a barátaink, kollégáink, rokonaink… mindig, mindenhová magunkkal visszük a személyes hálózatunkat.
Mit hoz a jövő? A 100%-on túl: mennyiség helyett (élet)minőség. NGN – „hagyományos mobiltelefónia”? Mobiltelefónia és vezetékes telefónia konvergenciája az internettel (VoIP?). 3G: mobil internetezés, mobil tévénézés, videótelefonálás, mobil fizetés, helyfüggő információk (pl. útvonaltervezés, tájékozódás) szociális hálózatok (ki van a közelben?). Push vagy pull?
Köszönöm a figyelmet! Pintér Róbert, BME-ITTK tudományos és stratégiai igazgató BME – Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111, Budapest, Sztoczek u. 2-4 St. épület 108. Telefon: Fax: