A SYNERGON CSOPORT TAGJA 1 Közösségek és portálok - tudásmegosztás Molnár Attila Gergely Synergon Informatika Rt. +36 30 748 03 55

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Klaszterportál, adatbázis DDOP számú pályázat záró rendezvénye Pécs, június 30.
Advertisements

Tudásmenedzsment eszköztár a KKV szektorban
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Kreitl Péter Gemini-IT Magyarország Kft.
Önkormányzati információs rendszer
Pénz, de honnan?. Office 365 Eszközök 1 milliárd Okostelefon 2016-ra, ebből 350 milliót használnak majd munkára Emberek 82 % A világ online népességének.
Hatékonyságnövelés Office System alapon az E.ON csoportnál
Horizontális tanulás intézményi hálózati együttműködés
A Palló Információs rendszer Internetes rendszer: Indulás: január Fejlesztők: Budapesti Művelődési Központ Támogató:
IBM Software Group © 2006 IBM Corporation Hatékonyság és üzleti intelligencia Egységesített felület meglévő alkalmazásainkhoz Szabó János Technikai szakértő.
Intranet portál bemutató
Windows SharePoint Services 3.0
Tájékoztató a Kormányzati Ügyféltájékoztató Központról
Az Exchange/Outlook rendszer n Ebben a részben az olvasó megismerkedik – Az Exchange serverrel – Az Outlook 97 csoportmunka szoftverrel.
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia Az informatika szerepe a vállalati kultúra és versenyképesség javításában Dr. Kornai Gábor AAM Tanácsadó.
Tanulmányi rendszerek kommunikációs szerepe a felsőoktatási intézményekben. FELSŐOKTATÁS NYILVÁNOSSÁGA KONFERENCIA, 2005.
1 MTA Tudásmenedzsment Albizottság III. workshop „Leadership” dilemmák a tudásmenedzsment szemiformális együttműködési modelljében február 23. Dr.
Portálok Porta: kapu, bejárat, kirakat. Olyan web-alapú szolgáltatás, amely információkat biztosít a felhasználó mindennapi munkájához és szórakozásához.
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia Csoportmunka szolgáltatások megvalósítása a T-Mobile-ban Keresztúri Éva T-Mobile Magyarország.
Megosztott orvosi tudáskezelő rendszer ‘VIRTUÁLIS IRODA’
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Az EU-s projektek fenntartási tapasztalata a JNSZ TISZK-ben Országos Egyházi TISZK Zárókonferencia Kazincbarcika
Mi a COACHING? A COACHING angol eredetű szó, amely edzést jelent. Az üzleti életbe kb. 20 évvel ezelőtt került be, gyökerei a sport pszichológiából eredeztethetők.
1950-es évek 1960-as évek 1970-es évek 1980-as évek 1990-es évek
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Nagyvállalati projektmenedzsment GTM szeminárium sorozat A Microsoft nagyvállalati projektmenedzsment megoldása Előadó:Kőnig Tibor
Nagyvállalati projektmenedzsment GTM szeminárium sorozat Projektindítási, dokumentálási és portfoliószintű költségkövetési feladatok támogatása az EPM.
Digitális Oktatási Alapcsomag Fontos dokumentumok, következtetések és státuszok megosztása a munkatársakkal A csapat tagjainak informálása és a fontos.
A TUDÁS TÁRSADALMA A TUDÁSTŐKE TÉRNYERÉSE PARADIGMAVÁLTÁS: –A nemzetgazdaságok szerkezeti átalakulása: az ipar és a mezőgazdaság részarányának csökkenése,
CAS Software AG Richtig informiert. Jederzeit und überall. Jól informáltan, mindig és mindenhol. Ahogy mi a CRM-t látjuk….
A HR vezető, mint a Vezérigazgató legfontosabb partnere
Copyright © 2005 | update software AG | update software Magyarország Kft. Radics Sándor principal IV.
Egyéni döntések a szervezetben
Szervezetfejlesztési Program
Megújul a Sulinet Könczöl Tamás osztályvezető
Tudásmenedzsment -stratégia, -fejlődés, -tapasztalások Galambos Sándor
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
Sponsorare necesse est
 mesterséges intelligencián alapuló szoftver rendszer  a felhasználó által szolgáltatott adatok alapján képes viszonylag bonyolult problémákat megoldani,
Szemantikus keresők.
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Pankász Balázs PTE FEEK Munkapszichológia és Ergonómia Tanszék
Liferay A Nyílt Forrású Sharepoint Alternatíva
8. Előadás Szervezetek és szervezeti formák
Dokumentumkezelés.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Vállalati modellek 2007.
CALDERONI ELEKTRONIKUS FORRÁSKEZELŐ ÉS PUBLIKÁCIÓS RENDSZER CALDERONI REFERENSKÉPZÉS
WORKFLOW MENEDZSMENT MUNKAFOLYAMAT KEZELÉS
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR) Fejérvári Bence március 26.
Nyílt rendszerek összekapcsolása
Szervezeti kultúra.
Felsőoktatás és a közösségi hálózatok
Hajós Katalin Budapest, június 5.
1 Tudásmenedzsment piactér KKV-nak (az „Okos Vállalkozás” koncepciója) Gyulay Tibor Tudásmenedzsment szakértő.
SIGNUM ….. Fejlesztési dokumentumokat kezelő rendszer Dr. Fenyő Róbert Ügyvezető igazgató.
Egységes tartalomkezelés - Adatharmonizálás ECM filozófiával -
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Oracle Vállalati Tartalomkezelés Oracle ECM termékpaletta.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Egészségügyi Ágazati Portál
Közgyűjteményi megoldások
Kulcsrakész Közgyűjteményi Portál
Tarcsi Ádám, egyetemi tanársegéd ELTE Informatikai Kar
1 Tudásbázis követelmények a digitális korszakban Gyulay Tibor tudásmenedzsment szakértő előadása „A tacit (avagy a hallgatólagos tudás) jövője a negyedik.
Előadás másolata:

A SYNERGON CSOPORT TAGJA 1 Közösségek és portálok - tudásmegosztás Molnár Attila Gergely Synergon Informatika Rt

A SYNERGON CSOPORT TAGJA 2 Adat – Információ - Tudás •Adat: valakinek vagy valaminek a megismeréséhez, jellemzéséhez hozzásegítő tény, részlet •Információ: értelmezett adat •Tudás: Információ + tapasztalat, értékrend, döntési minták stb.

A SYNERGON CSOPORT TAGJA 3 Tudásmenedzsment és IT •Tudásvagyon és hasznosítása •E-Learning •Kollaboratív eszközök •...

A SYNERGON CSOPORT TAGJA 4 Egyéni tudás – közösségi tudás •Explicit tudás – átadott (megosztott) tudás •Tacit tudás – egyéni tudás •Tanult tudás •Hallgatólagos tudás •Csak a tanult tudás átadható! (más kérdés, hogy akarjuk-e átadni?) •És mit csinál a mester? (átadja a hallgatólagos tudást)

A SYNERGON CSOPORT TAGJA 5 Melyik tudást használjuk? •Hogy döntünk? (JSP-k, RSP-k) –Kezdő – Tanult tudás –Profi – Hallgatólagos tudás •A két tudás aránya a tanulás folyamán változik, végül a hallgatólagos tudás aránya lesz a domináns

A SYNERGON CSOPORT TAGJA 6 Miért osztják meg a tudást az emberek? •A tudás hatalom (tehát mindenki igyekszik megtartani azt), de –Vannak közös céljaink –Vannak közös érdekeink –Vannak közös értékeink –Vannak közös normáink –Van közös kultúránk Ezért közösséget alkotunk!

A SYNERGON CSOPORT TAGJA 7 A legnagyobb veszély – az információtúlterhelés • jam •Végeláthatatlan dokumentumhalmazok •Végeláthatatlan megbeszélések

A SYNERGON CSOPORT TAGJA 8 jam – mit tehetünk ellene? •Gondold át, hogy amit közölni akarsz, az –Fontos –Igaz –Jó szándékból fakad – e? •Nem kell minden re válaszolni •Legyen mindennek helye •Alkalmazz alternatív eszközöket (fórum, azonnali üzenetküldő eszközök)

A SYNERGON CSOPORT TAGJA 9 Végeláthatatlan dokumentumhalmazok – mit tehetünk ellene? •Mindennek legyen helye •Egy dokumentum legyen egy dokumentum •Ne őrizgessük a szemetet!

A SYNERGON CSOPORT TAGJA 10 Végeláthatatlan megbeszélések – mit tehetünk ellene? •Vezessük a naptárunkat •Használjunk alternatív eszközöket •Tudjunk nemet mondani

A SYNERGON CSOPORT TAGJA 11 Mi az a Portál? A Gartner definíciója szerint a portál egy olyan eszköz, amely: “a megcélzott hallgatóság számára személyreszabott módon biztosít hozzáférési lehetőséget a releváns információhoz, alkalmazásokhoz és üzleti folyamatokhoz”

A SYNERGON CSOPORT TAGJA 12 Hogyan is támogatják mindezt a portálok? •A portálok két legfontosabb építőeleme: –Tudástár (dokumentumtár) –Közösségeket támogató eszközök (portál közösségek)

A SYNERGON CSOPORT TAGJA 13 Tudástár •A tudástárban elhelyezett információnak mindig van helye •A lehető legpontosabban van kontextusba ágyazva (taxonómiák, tárolási struktúrák) •Az adott tudáselem a lehető legpontosabban van jellemezve (leíró adatok, metaadatok)

A SYNERGON CSOPORT TAGJA 14 A tudástárak felépítése •Alapvető egységei általában a dokumentumok •A dokumentumok kétféle módon kerülnek csoportosításra –Tárolási struktúra –Kategóriák •A dokumentumokat metaadatokkal kell ellátni

A SYNERGON CSOPORT TAGJA 15 Közösségek •A portál közössége általában formális csoportonként tagozódik •De bárkinek lehetősége van további csoportok (alközösségek) létrehozására •A közösségek élete részben önszerveződő •A portál közösségi eszközöket biztosít

A SYNERGON CSOPORT TAGJA 16 Közösségi eszközök a portálban •Kollaboratív eszközök –Közös naptár –Projektek –Folyamattámogatás •Kommunikációs eszközök –Fórumok –Híroldalak –Előfizetések

A SYNERGON CSOPORT TAGJA 17 A jó és sikeres vállalati portálok főbb jellemzői •Nem az új tartalom a lényeg, hanem az eligazodás •Támogatja a közösségi tudásátadást •A közösség tagjain kívül levőknek nem sokat mond

A SYNERGON CSOPORT TAGJA 18 •Beszerzési folyamat ill. beszerzési lánc támogatás •EDI ill. e-piactéri integráció •Fejlett egyéni testreszabás •Intranet / extranet egységes kezelése Mi mit is értünk Vállalati Portál alatt? 4. Generáció Partner integráció •Ügyfél-támogatás •Tranzakció-támogatás •Csoportmunka-támogatás •Munkafolyamat-támogatás •ERP-integráció 3. Generáció Alkalmazás integráció •Részletes keresés •Címtár •Egyéni testreszabás •Széleskörű információelérés •Vállalati adatok elérése •Webes felület •Kereső •Linktár 1. Generáció Intranet belépési pont 2. Generáció Tartalom integráció

A SYNERGON CSOPORT TAGJA 19 A közellenség: Az üres portál Az üres portál –Az ügyvezető arcképe –Vállalati bejelentések –Link a HR alkalmazásokra –Hírek és időjárásjelentés –Frame-es –Központi fenntartás Az „Enterprise Web” –Portálalkalmazások kulcs-hallgatóságok részére –Alportál minden üzleti egységnek –Munkafelület minden projektnek –Felhasználók, alkalmazások, tartalmak és projektek könyvtára –„Beépített” interakció sok rendszerrel –A felhasználók együttműködve publikálnak tartalmakat Nagytömegű, változatos alkalmazások, gyorsan felállított munkafelületek Csak egy újabb vállalati weblap... A portál önmagában kudarcra van ítélve: Gartner:A portálok 20%-a alapállapotú, 35%-uk üres (2002. okt.) META: A portálok 30% megbukik, 1. számú ok az üres portál (2003. jan) Delphi:Bizonyított ROI-modell kell (2002. dec.)

A SYNERGON CSOPORT TAGJA 20 A portálok kudarcának legfőbb okai •Nem értjük meg a portál lényegét •Nincs rá idő •Szervezeti ellenállás...Nincs megfelelő vezetői támogatás

A SYNERGON CSOPORT TAGJA 21 Nincs rá idő •Ahhoz, hogy időt takarítsunk meg, idő kell –Ha gyorsabban akarunk közlekedni, autóval kell járni –Ehhez jogosítvány kell –A jogosítvány megszerzéséhez idő szükséges

A SYNERGON CSOPORT TAGJA 22 Szervezeti ellenállás •A portál a vállalati (közösségi) kultúrára gyakorol erőteljes hatást •Ez az a terület, ahol a szervezeti ellenállás a legnagyobb •Csak részben orvosolható formális szabályozással

A SYNERGON CSOPORT TAGJA 23 Nincs vezetői támogatás •A napi munka fontosabb •A vezető maga kívánja kontrollálni a folyamatot, és szűk keresztmetszetté válik •Nem jön létre a szükséges szervezet a portál támogatásához (tartalomfelelősök, auditorok)