Az akkumulátoros meghajtású elektromos járművek tegnap, ma és holnap
Akkumulátoros meghajtású járművek a XIX. századtól napjainkig
I. Világháborús tengeralattjáró Elektromos bányamozdony Napelemes + akkumulátoros repülőgép
Holland gyártmányú a világ leggyorsabb busznak regisztrált járműve: 300 kW elektromos hajtás, 250 km/h végsebesség Amerikai katonai lopakodó felderítő terepjáró, független mellső elektromos + hátsó hibrid hajtással
A képlet egyszerű, tanultuk, használtuk, ismerjük… + + + Kecskebéka 100 millió év Volta 1745 - 1827 Galvani 1737 - 1798 XX-1 elektromos busz rendszáma, 1916 Budapest (Használtan vették elődeink Bécsből…) = Volta féle elem 1801
Talán mégsem? A világ első ismert és működőképes elektromos mesterséges áramforrása 2.000 éves - Bagdadból A kis üveg, amit Bagdadban találtak, azt mutatja, hogy valójában nem Volta találta fel az elemet, csak újra feltalálta. Az üveget először egy német régész, Wilhelm Kőnig írta le 1938-ban. Nem tisztázott, hogy maga Kőnig ásta ki az üveget vagy a múzeumon belül találta, de az bizonyos, hogy több tárggyal együtt egy Khujut Rabu nevű helyen találták, Bagdad mellett. Mire használták vajon? A német kutató Dr. Arne Eggebrecht másolatokat használt, hogy galvanizáljon velük (amit nemrég a Mythbusters című Discovery Channel műsorban is bemutattak). A galvanizálás egy kevés elektromos áramot használ fel arra, hogy egy vékony réteg fémet helyezzen másik fémre, mint például aranyat ezüstre. Eggebrecht szerint sok aranynak hitt ókori tárgy, ami a múzeumokban van, valójában csak arannyal bevont ezüst.
TISZTÁK, CSENDESEK, KÖRNYEZETKÍMÉLŐK, ÉS NAGYON GAZDASÁGOSAK ! Aztán beköszönt a mobiltelefonok, PC-k, elektronikus „kütyük” és a verseny következtében új generációs akkumulátorok kora, és „melléktermékként” új lehetőséget hoznak a járműgyártásban is. Újból megjelennek az elektromos meghajtású járművek az utcákon… TISZTÁK, CSENDESEK, KÖRNYEZETKÍMÉLŐK, ÉS NAGYON GAZDASÁGOSAK ! Rövid evolúciós történet: Elektromos kisautó 2012 Nokia mobiltelefon 1987 Így állt a mobil telefon 4 kerékre A közös ős a tölthető áramforrás
A BYD alapítója és elnöke: Mr. Wang Chuanfu 46 éves, tudós, fizikai-kémiai és fémkohász kutató - 29 évesen 1995-ben megalapítja a BYD-t Shenzenben Életfilozófiája: Valósítsd meg álmaidat 2009-ben már Kína egyik legsikeresebb és leggazdagabb üzletembere
2009: Warren Buffet, Bill Gates, az új társtulajdonosok, a világ két leggazdagabb embere 2012-ben
2012: DENZA néven közös márkát alapít Daimler Benz és a BYD Kínában
DENZA elektromos, 4 kerék meghajtású sportkupé
Néhány adat a BYD-ról 180.000 alkalmazott 15 000 fejlesztő- és kutatómérnök 14 gyár 3 fő üzletág: - IT komponens és EMS szerviz (az elektronikában használt tervezési, gyártási, javítási-karbantartási szolgáltatás) - Gépjármű tervezés és gyártás - Új energiafajták kutatása és előállítása
A BYD személyautók rövid bemutatása BYD F3 BYD F3 Hibrid BYD F3R BYD F6 BYD F0 Electric F3 DM Dual BYD S8 BYD E6 electric taxi BYD M6
A BYD székhelye és motorja: Shenzhen, a 32 éves város Eredeti lakosság 1976-ban: kb. 3.500 fős halászfalu Év Népesség Változás 1982 351 871 1990 1 214 800 +245,2% 2000 7 008 428 +476,9% 2010 10 357 938 +47,8% 2012-ben az elővárosi és belvárosi lakosok száma meghaladja a 13,5 millió főt. (Nem hivatalosan 15 millió…) Kínában évente 147 000 ember szerez PhD tudományos fokozatot. Shenzen a teljes kínai PhD populáció 20%-ának lak- és munkahelye.
BYD eBus-12 utasokkal (csak az idősek ülnek…az átlag életkor 28 év…)
BYD eBus-12 Pécsett…
…és aki a kiváló tömegközlekedés dacára az autót választja, annak marad a dugódíj…és a várakozás….
A belváros és a Gyöngy folyó deltája rizsföldekkel Shenzheni utcakép A belváros és a Gyöngy folyó deltája rizsföldekkel
eBus-12 elektromos buszok – számokban Év Legyártott eBus-12 száma Megjegyzés 2009 Nullszéria 2010 30 2011 309 2012.01.01 – 10.01 585 Legyártott mennyiség 924 db 2013 várható gyártás / eladás 3.000 Kína – Ázsia 1.500 Európa 500 Izrael 700 + 600 2016 Sao Paolo / Brazilia foci VB buszai Az első 12 m-es teljesen akkumulátoros hajtású EU tender győztese: BYD eBus-12 2012 Június Schiermonnikoog Friisland Hollandia 6 db Szállítás: 2012 December - 2013 Március
alváz + felépítmény, modell Az eBus-12 bemutatása: alváz + felépítmény, modell Az eBus-12 alváz és felépítmény tervezése a CAE együttműködésével és felügyeletével készült, hogy a legnagyobb terheléseknek és a legszigorúbb előírásoknak is megfeleljen. A CAE (Kanada) piacvezető a modellezésben, a hadi – és polgári repülésben, védelemben. 8.000 munkatársuk 30 országban, 100 helyen dolgozik. www.cae.com
Korrózióálló alumínium felépítmény Az eBus-12 kocsi test aluminum ötvözetből készül. Így csökken a súly az acél vázhoz képest, míg a torziós merevség 20%-kal nő. Ezzel hosszabb élettartam, jobb fékezés és hosszabb menettáv érhető el.
ZF RL 85A mellső tengely ZF 85A Alacsony padlós mellső tengely Max. tengely terhelés, kg 8.500 Légrugózás mm ±85 Kerék aláfordulás max. 55° / 40 ° Gumiabroncs 275/70R22.5 Keréktárcsa 22.5’’×8.25’’ Fékek tárcsafék 1 BYD eBUS-12
ZF 8098 Kormánymű ZF 8098 1 BYD eBUS-12
ZF AV 132 alapú agyredukciós hátsó híd + BYD elektromos agymotor
Fékrendszer ABS vezérlő egység ASR Tárcsafék Energia visszatöltő fékezés, 30% Energia visszatermelés Meghajtás Inverter & Motor vezérlés Akkumu-látor Töltő rendszer Meghajtás és vezérlő rendszer visszacsatolás Lejtő vagy fékezés (30% visszatöltés) Lassú és gyors sebességű üzemmód Motor/ Generátor 1 BYD eBUS-12
Elektronikus vezérlésű légrugózás ECAS 1 IBYD eBUS-12
Hajtáslánc és vezérlés - magasfeszültségű rendszer
Járművezetői munkahely
Digitális műszerfal Energiaáramlás szimulátor Idő Első légfék mérő Hátsó légfék mérő Fordulatszámmérő Sebességmérő Akku töltöttség Sebesség-fokozat kijelző Hűtővíz hőmérséklet Kilométer számláló
Fő műszerfal „Okos kulcs” Bal oldali irányjelző Jobb oldali irányjelző Hátsó ködfényszóró Első ködfényszóró Helyzetjelző lámpa Távolsági fényszóró „Okos kulcs Okos kulcs érzékelése Tompított fényszóró Akku töltés jező Szervo motor hiba Tárcsafékbetét (kopása, állapota figyelmeztetés) DC hiba ASR (légzsák) hiba Leszállást jeleztek ABS hiba Hátsó csomagtartó nyitva
Bírja a meleget és a magasságot… Salzburg Gaisberg, 1.265 m Energiafogyasztás: 112,65 kW/100 km (3.385 Ft) A vonal hossza 30 km, maximális emelkedés: 13% .
Debrecen 2013 március
Mecsek, 2013 március 26
Biztonságos vezetés, fékezési energia (rekuperáció) Rotor Stator Elektromágneses tekercs A busz inerciális energiáját a motor átalakítja elektromos energiává, majd az elektromos energia a meghajtó akkumulátorokban kerül tárolásra, miközben ezt az energiát fel lehet használni a következő fékezés folyamán.
Hogyan oszlik el a fékezési energia? . 76% fékezési energia az elektromos buszoknál visszatermelődik (rekuperáció) Forrás: Volvo Bus Co
A BYD akkumulátor gyár bemutatása Fejlődéstörténet Néhány adat a gyárról BYD Company Ltd. 1995-ben lett alapítva 2002-től foglalkozik meghajtó akkumulátorok fejlesztésével saját kutató - fejlesztő csapattal. 2007: Meghajtó akkumulátor divízió felállítása 2008: SVB (Storage and Vehicle Battery – Tározó- és Jármű Akkumulátor) gyár megnyitása a Huizhou Dayawan Ipari Parkban. Az FE akkumulátorok gyártási kapacitása 2011-ben meghaladta a 1.2 GW/h-t. Telek terület:20,000 m2 Gyártócsarnokok:5 x 10.000 m2 Kutatók & fejlesztők : 944 személy - Doktori fokozat : 8 személy - Mérnök: 129 személy - Technikus: 807 személy ISO14001 ISO9001 QS9000 1,2 GW/h a Paksi Atomerőmű 4 turbinájának a 60%-a, és a magyar energia felhasználás 24%-a!
eBus-12 akkumulátor egység, minden kerék felett 1 db A buszt 504 db LiFePo4 cella hajtja 4 konténerbe elosztva Az akkumulátor konténereket csak nagyon különleges szerszámokkal lehet kinyitni
A BYD holland partnerének EU-jóváhagyott akkumulátor lebontási és újrahasznosítási eljárása
Institutional design safety Magasfeszültségű biztonság: A meghajtó akkumulátorok kivételével minden a „motortérben”. Institutional design safety
BYD eBus-12 telephelyi elektromos töltőállomás
Akkumulátor konténerek elhelyezése, 2 és 3 ajtós modell
Honnan kapjuk az energiát? Magyarországon az elektromos buszok éjszakai töltésére felhasz-nálható ú.n CCI – Controlled Charging Infrastructure – javarészt a paksi atomerőműből jön. Ha ezt a MAVIR által CCI -vezérelt erőműből kapjuk, akkor a busz ú.n völgyidőszaki áramot „tankol”, ami jóval olcsóbb a nappali áramnál. Az energiafajták előállításakor keletkező alacsony szennyeződés mértéke közel azonos a nukleáris és a szélerőmű között.
Kis- és nagy energiatermelők
Június 22 – Július 7 között, 2.702 km Törökbálinti teszt Június 22 – Július 7 között, 2.702 km
Budapest, BKV műszaki és forgalmi teszt 2012. július 12 – július 28 között, 2.519 km
BYD e-Bus-12 üzemanyag költség megtakarítás Típus Fogyasztás SORT1 Üzemanyag ár Ft 100 km ü.a költség Megtakarítás % EEV Dízel 45 l/100 km 330 Ft/l 14.850 Ft alapérték Hibrid 30 l/100 km 9 900 Ft 67 % Elektromos 115 kW/100 km Budapest teszt 20 Ft/kW nappali ár 2.300 Ft 16 % A dízel motorok hatásfoka 30–35%. Ez messze a villanymotorok 80–90%-os hatásfoka alatt van.
BYD e-Bus-12 üzemanyag költség/év Típus Fogyasztás SORT1 Üzemanyag ár Ft 100 km ü.a költség 60.000 km /év 80 000 km / év EEV Dízel 45 l/100 km 330 Ft/l 14.850 Ft 8 910 000 Ft 11 880 000 Ft Hibrid 30 l/100 km 9 900 Ft 5 940 000 Ft 7 920 000 Ft Elektromos 115 kW/100 km Budapest teszt 20 Ft/kW nappali ár 2.300 Ft 1 380 000 Ft 1 840 000 Ft Összehasonlítás – évi üzemanyag megtakarítás eBus-12, hibrid és dízel busz Típus Évi 60 000 km Megtakarítás dízel –eBus 12 Hibrid – eBus12 Évi 80 000 Dízel 8 910 000 11 880 000 Hibrid 5 940 000 4 560 000 Ft 7 920 000 6 080 000 Ft eBus-12 1 380 000 7 530 000 Ft 1 840 000 10 040 000 Ft eBus üzemanyag megtakarítás 10 év 60 000 km 80 000 km eBus - dízel 75 300 000 Ft 100 400 000 Ft eBus - hibrid 45 600 000 Ft 60 800 000 Ft
Mibe kerül egy eBus-12? A 12 m-es elektromos buszok általában drágák, áruk 420- 600,000 € között van. (Az akkumulátorok ára a busz értékének kb. 35%-a.) Üzemeltetése, javítása - karbantartása rendkívül olcsó 85%-os EU támogatás érhető el pályázat útján. A támogatás megszerzése nemzeti hivatalokon keresztül történik, pl. NFÜ. A pályázat hosszú időt, 6–12 hónapot vesz igénybe. A támogatást csak önkormányzati és állami tulajdonú cégek vehetik igénybe.
Ez a jövő! Miért érdemes BYD eBus-12-t venni? Rendkívül jó minőség Hosszú élettartam – min. 15 év Hosszú garancia Egyszerű, gyors és olcsó a javítása / karbantartása / üzemeltetése. (Kevés mozgó alkatrész, kevés élőmunka) - 15 évre / 1.500.000 km-re kiszámítható üzemeltetési költségek - A legtöbb beszállítója Magyarországon is ismert világcég Zéró emisszió, környezetkímélő, az elkövetkező évtizedekben felülmúlhatatlan Az EU és Kína által is anyagilag támogatott termék Kiszámítható, olcsó magyar villamos energiát használ a kiszámíthatatlan árú import olajjal szemben (Éjszakai áram = olcsó paksi atomenergia) Ez a jövő!
Hogyan lehet egy BYD eBus-12 buszhoz hozzájutni? Hiszen ez a jövő! ? Egyszerű: lépjen kapcsolatba velünk! Készpénzes vétel: elképzelhetetlen Lízing: 20-30% önerő - elképzelhetetlen EU pályázat: Hosszú, de járható út BYD gyári tartós bérleti konstrukció a magyar bejegyzésű 100%-os BYD tulajdonú Busz és Taxi Flottakezelő és Bérbeadó cégen keresztül. Előnye: gyors ügyintézés, vevőre szabott fizetési, garanciális és egyéb vevőszolgálati feltételek és támogatások, tartalék busz lehetőség. Folyamata: először BYD gyári bérlet, majd EU pályázat Sikeres pályázat esetén a pályázó a megnyert támogatásból közvetlenül a gyári tulajdonú flottakezelőtől veszi meg a buszt. OTOBUS Kft +36 30 231 4722 Vértanúk tere 1 tibor@otobus.hu H-1054 Budapest
Miért ez a jövő? 2020 után a városi buszok még a piaci versenytársak szerint is várhatóan elektromos meghajtásúak lesznek Forrás: Volvo Bus Co.
Miért ez a jövő? 2020 után a városi buszok még a piaci versenytársak szerint is várhatóan elektromos meghajtásúak lesznek Forrás: Volvo Bus Co.
Környezetvédelem, környezeti károk és következményei, helyünk Európában…. 2012-ben közzétett jelentés szerint Európában hazánkban legnagyobb a halálozás, 16.000 ember hal meg évente a PM 2,5 szennyezés következtében !!! Európában az „előkelő” első helyet foglaljuk el, nálunk a legszennyezettebb a levegő !!!
VALÓBAN ezt érdemlik a gyerekeink, unokáink, vagy a szomszéd kislány ? !!! …ÉS EZÉRT TÖBB PÉNZT FIZETÜNK, mint más, már rendelkezésre álló környezetbarát megoldásért?!! Évi 16.000 ember az áldozat – Sátoraljaújhely vagy Tapolcányi lakos - egy kisebb magyar város!!! NEKÜNK kell csökkenteni és megakadályozni, és meg is tudjuk, ha AKARJUK !
Ne hagyjuk a jövőt elrobogni magunk mellett, mert nekünk a JÖVŐ már MA a rendelkezésünkre áll !
Köszönöm a figyelmüket és türelmüket! Mogyorossy Tibor OTOBUS Kft Vértanúk tere 1 H-1054 Budapest Tel: +36 30 231 4722 Mail: tibor@otobus.hu
Vagy talán már valahol ez lesz a jövő…. 1. 400 személyes busz Vagy talán már valahol ez lesz a jövő…? 1.400 személyes busz??? Már megint Shenzhen….
Akkumulátoros + napelemes hajtás? Autók mennek el és állnak a busz alatt?
Ilyen városi buszmegálló, közvetlen metró csatlakozással…?
Reptéri járat? Vagy talán elővárosi?
Ismerős a megoldás? Van új a Nap alatt…???
Köszönöm a figyelmüket és türelmüket! Mogyorossy Tibor OTOBUS Kft Vértanúk tere 1 H-1054 Budapest Tel: +36 30 231 4722 Mail: tibor@otobus.hu