Sólyom Réka Megértési stratégiák és attitűdök neologizmusok értelmezésében III. Alkalmazott Nyelvészeti Doktorandusz Konferencia 2009. február 6.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kormányzati szándékok a közérdekű bejelentők védelmében
Advertisements

Fehér Péter PhD Edutus Főiskola Budapest
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
Vélemények a tehetségről
Tájékoztató a licenszdolgozattal kapcsolatban
Egyetemes értékek az egyetemen kutatás
Tehetségazonosítás gyakorlata
Az internet, a TV és társas támogatás összefüggései
Internetes attitűdváltozások a felsőoktatási hallgatók körében 2002–2007 Dr. Vig Zoltán augusztus 26.
A „FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt keretében megvalósuló szakmai tevékenységek TÁMOP /
Nyílt napok látogatottsága
„CSOPORT VEZET CSOPORTOT”
A napenergia-piac jellemzői Magyarországon
Statisztika I. VI. Dr. Szalka Éva, Ph.D..
A használók fizetési hajlandósága – tapintatos kommunikáció a térítéses információszolgáltatás irányába Czupi Gyula, Halis István Városi Könyvtár, Nagykanizsa.
Az EUROSTUDENT V felmérés Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2. ütem (TÁMOP / ) Főkedvezményezett:
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
NCA - Önkéntes projektek tervezése és megvalósítása
Országos Egészségfejlesztési Intézet Életciklus Osztály szeptember előtt és után.
A kutatás-fejlesztési tevékenység minősítése az SZTNH-ban
Kutatómunka a pszichológiában: gyakorlatok HEFOP 109-es pályázat
(1856. máj. 6 Freiberg–1939. szept. 23. London)
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Embléma, logotípia, piktogram, címer.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
László Miklós Legutolsó dolog, amit megtudsz egy könyv írása közben az, hogy mivel kellett volna kezdened v 1.0 A kutatási sorozat a múlt és jelen kontextusában.
Verseny és Szabályozás konferencia
A társadalmi t ő ke, az internet- elérés és a túlzott TV-nézés összefüggései Dr. habil Németh Erzsébet, BKF, főiskolai tanár, a Viselkedéstudományi Intézet.
Zöngétlenedés: beszélőfüggő paraméter? Gráczi Tekla Etelka, MTA Nyelvtudományi Intézet II. Alkalmazott Nyelvészeti Doktorandusz Konferencia, Budapest,
Chambers hipotézisének érvényessége magyar adatközlők esetén Misits Éva Szegedi Tudományegyetem II. Alkalmazott Nyelvészeti Doktorandusz Konferencia 2008.
FELVÉTELI 2008 Berzsenyi Dániel Gimnázium ISKOLÁNKRÓL …  2008-ban ünnepeljük iskolánk alapításának 150. évfordulóját  ‘Minőségi nevelési-oktatási.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
Biztos Kezdet gyerekházak hálózata
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: TÉNYEK ÉS TERVEK A legfontosabb teendőink 2010-ben Munkakultúra - Szakképzési Modellek Konferencia Hajdúszoboszló, Február.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
A szövegértési feladatok összeállítása
Máth András, Ringier tanácsadó – OAG Szakmai Nap Marketing és kutatás hogyan segíthet a kutatás.
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
Iszony vagy viszony - Magyarország megítélése az Európai Unió tagállamaként - Pavlics Tamás -
Az edukálás szerepe a dializált betegek együttműködésének javításában
Helyettesítő termékek a tej esetében
+ Idegennyelv-oktatás az általános iskola 1-3. évfolyamán OFI-konferencia Budapest, Morvai Edit.
INNET Az interaktív térkép Duray Zsuzsa. Mi is az interaktív térkép? Olyan kép- és hangzóanyagokat, feladatokat tartalmazó felület, amely bemutatja a.
„A” munkacsomag bemutatása Képzésfejlesztési javaslatok, finanszírozási alternatívák
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
1 TANULÁSI TÍPUS TESZT.
Szent László Gimnázium
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Kutatásmódszertani dilemmák
18 éves tankötelezettség A probléma és a kutatás rövid bemutatása Mártonfi György Budapest január 27.
Alkalmazott egészségügyi gazdaságtan
Internet a családban Székely Levente –
Informatikai alapfogalmak
A fogyasztó és a vállalkozás fogalma, gyakorlati kérdések az Fgytv. végrehajtása során Országos szakmai konferencia Budapest, Dr. Eitmann.
A friss hal és haltermékek fogyasztói megítélése 2014-ben Ózsvári László – Fodor István – Bódi Barbara – Kasza Gyula HALÁSZATI TUDOMÁNYOS TANÁCSKOZÁS SZARVAS,
A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kara által szervezett „Magyarország társadalmi-gazdasági helyzete a 21. század első évtizedeiben”
TÁMOP A-14/ „TIE”-KUTATÁSOK DECEMBER ZALAEGERSZEG.
Új technológiák alkalmazási lehetőségei a mentori munkában Készítette: Lőrinczné Tasi Zsuzsanna.
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
VMR.cool 2009 – Felmérés az internetező fiatalokról
Önértékelési projektterv
Ötletek mára és holnapra
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Sólyom Réka Megértési stratégiák és attitűdök neologizmusok értelmezésében III. Alkalmazott Nyelvészeti Doktorandusz Konferencia február 6.

A kutatás Kérdőíves felmérés 2008 őszén (szeptember, október) Téma: a neologizmusnak nevezett jelenségek ismertségének s a használatukhoz kapcsolódó attitűdnek vizsgálata

Az adatközlők  Felnőttek → 34 fő  Gimnazisták (11. osztály) – Budapest → 30 fő  Gimnazisták (12. osztály) – Győr → 32 fő  Általános iskolások (8. osztály) – Budapest → 21 fő  Általános iskolások (8. osztály) – Győrszentiván → 35 fő  Egyetemisták (magyar szak) – Budapest → 28 fő  Egyetemisták (műszaki egyetem) – Győr → 16 fő __________________________________________________ Összesen: 196 adatközlő

Hipotézisek  Eltérés várható a különböző életkorú csoportoknál az egyes szavak, kifejezések ismertségében  Eltérés várható az egyes neologizmusok használatának gyakoriságában  Várhatóan releváns különbségek mutathatók ki a korábban (2006-ban) végzett kérdőíves felmérés adataihoz képest is  Eltérés várható a IV. pontban adható szinonimajavaslatokban is → egy-egy új szó, kifejezés nem prototipikus jelentésű értelmezése, illetve félreértése  A különböző életkorú és végzettségű adatközlők attitűdjében, véleményében is eltérés mutatkozik új szavaink megítélésekor

A kérdőívben szereplő szavak, kifejezések és ezek kikövetkeztetett jelentése I. animáció: ’szabadidős foglalkozás, program gyerekeknek’ belefeccöl: ’energiát/pénzt belefektet, beleöl’ bevállal: ’vállal, elvállal, felvállal’ bocsoda: ’óvoda, bölcsőde’ celeb: ’híresség, sztár’ csokoholista: ’mániákus csokoládéevő’ internetadó: ’az internethasználat után fizetendő (tervezett) adó’ lol: ’hangosan nevetni (az angol laugh out loudly rövidítéséből)’

A kérdőívben szereplő szavak, kifejezések és ezek kikövetkeztetett jelentése II. megvezet: ’félrevezet, becsap’ orrtapasz: két jelentésben használatos: 1. ’bőtisztító kozmetikai tapasz, melyet az orra kell helyezni’, 2. ’horkolást gátló, orra helyezhető tapasz’ passzív ház: ’környezetbarát, energiabarát ház, melyet passzív napenergia fűt (a német Passivhaus szó tükörfordítása)’ programozik: ’programot szervez’ quad: ’négykerekű terepmotor’ rázoomol: ’(kamerával, fényképezőgéppel vagy mobiltelefon kamerájával) ráközelít’ roamingol: ’mobiltelefon-készülék használata azokban a külföldi hálózatokban, melyekkel a szolgáltató nemzetközi roaming- megállapodást kötött’ tombolda: két jelentésben használatos: 1. ’játszóház’ 2. ’bulihely’

A kérdőívben szereplő példamondatok I. 1) Belföldi nyaralás, (…) speciális animáció gyermekek részére (…) 2) (…) sosem értettem, hogy ha valaki ennyi pénzt és energiát belefeccöl egy ilyenbe, miért nem inkább autót vesz? 3) Az első olyan fesztivál, ami ennyiféle stílust bevállal, egy szava sem lehet senkinek. 4) Bocsoda indul piciknek! 5) A celeb 62 éves kora ellenére még mindig műsort vezet, sőt, szórakozóhelyeken lép fel. 6) Fülöp csokoholista lánya, Anna vitte magával a titkot és szenvedélyét a francia udvarba, mikor frigyre lépett XIII. Lajossal. 7) Nem lesz internetadó, csak önkéntes támogatás. 8) A bejárható játéktér eleve kicsi, de annyira, hogy az már lol (…).

A kérdőívben szereplő példamondatok II. 9) Ahogy látom, fogalmatok sincs az egész dologról, csak valaki megvezet titeket, ti pedig mint a birkák rohantok utána (…). 10) S a DM kínálja a legtöbb saját márkás terméket is, mint például: lábhintőpor, arckrém, testápoló, orrtapasz, borotvahab. 11) (…) régi álmát valósította meg, mikor a Pilisben passzív házat építtetett, és még filmet is készített róla (…). 12) Akkor még mindenki strandol, programozik és andalog (…). 13) Kehidakustány és Hévíz között quadokkal túrákat szervezünk. 14) Könnyedén felfedezheti a modellünk részleteit, ha rázoomol vagy megforgatja a torzót. 15) Már az uniós mobilosok fele roamingol olcsóbban. 16) Lesz tombolda is, meg salátabár, büfé, miegymás.

Neologizmusok ismertsége I.

Neologizmusok ismertsége II.

Neologizmusok ismertsége III.

Neologizmusok ismertsége V.

Neologizmusok ismertsége VI.

Értelmezési stratégiák I.: Valóban szinonimának számító javaslatok  bocsoda: bölcsi, bölcsőde, játszóház, ovi, óvoda, tehetségfejlesztő óvoda stb.  celeb: csillag, híresség, ismert ember, ismert személyiség, sztár stb.  csokoholista: csokiaddikt, csokifaló, csokifüggő, csokiimádó, csokoládémániás, szenvedélyes csokievő stb.  passzív ház: alternatív ház, ökoház, természetes ház, természeti erők felhasználásával működő ház, zöldház stb.  rázoomol: felnagyít, fókuszál, képbe hoz, kinagyít, nagyít, ráközelít stb.

Értelmezési stratégiák II.: A prototipikus jelentéssel összefüggésbe nem hozható javaslatok  bocsoda: állatmegőrző, állatóvoda  celeb: idős  csokoholista: alkoholista  passzív ház: erős ház, jó felépítésű ház, omlásveszély, stabil építésű ház, szolid ház stb.  rázoomol: lekicsinyít, rákeres, távolít stb.

Értelmezési stratégiák III.: Elvonatkoztatás, a konkrét jelentéstől távolabb eső konceptualizálás  az adatközlő idegen szóból származtatja a neologizmust (celeb ← ünnep)  metonimikus kapcsolat (csokoholista → elhízott)  a neologizmussal metonimikusan kapcsolatba hozható jellemző (pl. celeb → finnyás )  a neologizmus metonimikus szűkebb értelmezése (pl. celeb → playmate)  metaforikus értelmezés (rázoomol → összpontosít)  a szó szerinti prototipikus jelentéssel rokon értelmű értelmezés (lol → király)

Értelmezési stratégiák III. – példák:  bocsoda: gyermekfelügyelet, gyermekmegőrző, gyermekvigyázó, nappali felügyelet, szabadidős foglalkozás, tábor  celeb: díva, finnyás, kiszemelt ember, lusta, médiakurva (sic!), médiaszereplő, ments meg! (utalás az egyik kereskedelmi csatornán látható műsorra), műsorvezető, műsormester, playmate, TV-s személyiség, ünnep  csokoholista: édesszájú, elhízott  passzív ház: elhagyott ház, hétvégi ház, hétvégi rezidencia, inaktív ház, lakatlan ház, nyaraló, pihenőház, üres ház, vidéki ház, víkendház  rázoomol: figyel, kiválaszt, megközelít, odafigyel, odakoncentrál, összpontosít, rákattan, rákoncentrál, rámozdul

Az adatközlők nyelvi attitűdje napjaink új szavaival kapcsolatban I.: Idegen eredetű szavak

Az adatközlők nyelvi attitűdje napjaink új szavaival kapcsolatban II.: szlengből származó igekötős neologizmusok

További teendők  Rövid távú célok: a kérdőív további pontjainak elemzése, értékelése; az így kapott adatok összevetése a korábbi eredményekkel  A következő években hasonló, korábbi és újonnan megjelenő neologizmusok megértésének, használatának s a használatukhoz kapcsolódó attitűdnek vizsgálata  Kognitív szemantikai szempontú neologizmusdefiníció kidolgozása

Köszönöm a figyelmet!