„Ház sok tükörrel” Realitáskontroll-csoport egy budai magánlakáson

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Vezetéstudományi Intézet Szervezeti magatartás tanszék 1093 Budapest, Fővám tér 8.; 1828 Budapest, Pf Tel.: (1) , (1) ; fax: (1)
Advertisements

Utcai és lakótelepi szociális munka
Szociális munka a börtönben
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
élménypedagógiai módszerek alkalmazási lehetőségei a tanitásban
Miért kell a néző? … azért, mert belőle élünk. Nem kell… •A nézővel csak probléma van –Ülni akar –Állni akar –Meccset akar nézni –Enni, inni, pisilni.
ÁLDOZATOK NAPJA „EGYÜTT AZ ÁLDOZATOKÉRT”
A Barátság.
KIVÁLTÁS KONFERENCIA BUDAPEST NOVEMBER 29.
MAT Kongresszus Siófok, nov Mozgó elterelés három városban a Kék Kockánál.
EDUVITAL- Tudományos Újságírók Klubja 2012.november 26. Összetartó közösség, egészségesebb ember Dávid Beáta, PhD.
Leukó Ferenc Vezetői coaching.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
A hatalom és felelősség kérdése a személyközpontú segítő kapcsolatban
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Önismeret Horváth Renáta.
PÉLDÁK, ÖTLETEK VITÁZÁSHOZ
A Motivációs interjú alkalmazásának lehetőségei
Harry Stack Sullivan.
A jó közérzet művészete
Fenomenológiai megközelítés
A jó közérzet művészete Maria Treben.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
GONDOLATOK AZ OSZTÁLYF Ő NÖK ÉS A GYERMEKVÉDELMI FELEL Ő S EGYÜTTM Ű KÖDÉSÉR Ő L Csillag Ferenc – pedagógiai szakért ő.
A szervezeti problémák kezelése
Egyéni döntések a szervezetben
A tanácsadó és a mentor szerepe
Erkölcsi nevelés, mint az óvodai nevelési feladatok egyike
A kulturális intelligencia
A konstruktivista pedagógia alapjai
Az e-portfólió használati köre
A pedagógusok pályamotivációja a nemzetközi gyakorlatban
CARL ROGERS
Fogd A Kezem Alapítvány
Különbözőek vagyunk!.
KONZULTÁCIÓS TECHNIKÁK
A konstruktív szociális munka Összeállította: Ágoston Magdolna Nigel Parton: Constructive Social Work towards a new practice,
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Pedagógiai személyiségértelmezések
A lélektan fogalma, szerepe világunkban
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
TÁMOP /A Önismeret, öndefiníció, önértékelés.
4. osztályos példa Bubernik Eszter
Rogers után – új felismerések a személyközpontú irányzatban
Hozzátartozói csoport
Lelki egészségünk. Régóta tudjuk, hogy lelki fájdalmaink és titkaink magunkba temetése hosszú távon nem csupán boldogtalan személyiséggé tesz bennünket,
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Mire lehet/ne jó az iskola
A harmadik erő elméletei
Motiváció Tanoda- Tiszasziget Balázs Ákos Tanodavezető Motiváció Tanoda-Tiszasziget.
Wichern Alapítvány a magyarországi szociális munkáért és ifjúságvédelemért Szenvedélybetegek Alacsonyküszöbű Ellátása Tranzit Szolgálat.
TRANZIT ADDIKTOLÓGIAI SZOLGÁLAT
Személyiségfejlődési zavarok
CSILLEBÉRC 2015.November Országos Intenzív Képzés és Továbbképzés.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Barátság Készítette: Kovács Mária.
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
Idősek az idősekért Győrben
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
Irgalom a családban.
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
„Egy csónakban evezünk” Mesterpedagógusok III. Sonkádi Szabadegyeteme
Fenomenológiai megközelítés
Dolgozói Elkötelezettség Új megvilágításban
A jó közérzet művészete
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
„Színes Mesevilág” Prevenciós Mesecsoport az óvodákban és iskolákban
Előadás másolata:

„Ház sok tükörrel” Realitáskontroll-csoport egy budai magánlakáson Dr. Takách Gáspár - Füzesi Szilvia - Dutka Judit MAT – Kongresszus, Siófok 2013’

Módszer W. Glasser (1925-2013): USA - pszichiáter választás átalakulás Humanisztikus – behaviorista megközelítés 1965: Reality Therapy – A New Approach to Psychiatry választás a személyes felelősség átalakulás Hangsúly: örömteli érzések szeretetreméltóság

Elméleti Keret 1983: John Rowan: The Reality Game A Guide to Humanistic Counselling and Therapy 1990: A realitás-játszma Útmutató a humanisztikus konzultációhoz és terápiához OAI, Alkohológiai füzetek 5-6. 1991: W. Glasser A realitás-gyógymód Új szemléletmód a pszichiátriában OAI, Alkohológiai füzetek 9.

Segítői kapcsolat Realitás gyógymód Cél: Egészség és Családvédő Országos Szövetség Cél: Szükséglet felmérés (kliens) Túlhaladják korábbi veszteségeiket (szerhasználat) Feltárják belső energiaforrásaikat Harmonizálják emberi kapcsolataikat Játszmamentesség Nyílt kommunikáció és visszajelzések Visszaesések megelőzése

„Ház sok tükörrel” Megalakulás: 2011. november – XII. ker. Buda Előzmény: saját élményes újságíró a kórházi kezelés után (Merényi), realitás csoportot szervez lakásán Háttér: Merényi Addiktológiai Osztály – Takách főorvos ajánlása, feltétel - nem elvárás! Egyéni motiváció Sorsközösség Tiszta tudat, józanság Célkitűzés: Megtartó erő egyéni és csoportigény!

Csoportkohézió Non-dirrekt attitűd Személyes átélés és érettség „Családias légkör” Verbalitás: A hang az élővilágban egyetemes indulat és emóciókifejező eszköz. A szó - (ezt igazolja a gyermekek és a primitív népek vizsgálata) - hatalmas erő, a mágikus világkép része A ki nem mondott dolog feszít és izolál: a kimondás tehermentesít A szó a gondolatok, érzések, érzelmek szállítója, konkretizálója: az élmény kimondásával oldódik a feszültség: ha kimondod, félig fel is oldod!

Ritmus-egyensúly Hetente 1x1,5 óra Létszám: 6-12 fő Előzetes megbeszélés, szerepek tisztázása; A csoport menete: - Nyitó gondolat - Jó hír, örömmegosztás; - Humor - Játék - Közösségi dolgaink - Megfigyelő (összegzés) - Zárógondolat

Csoportdinamika Közös szabályok: titoktartás Bizalom, törődés; Nem baráti beszélgetések Sorsok „…A csoportban minden egyén önmagán belül olyan kimeríthetetlen erőforrásokkal rendelkezik, melyek révén megértheti önmagát, konstruktívan megváltoztathatja létezési módját és viselkedését.”

Következtetések Hospitalizáció Egyéni krízisek: gyógyulás visszaesések sorozata Kifutási idő: 2 év Játszmahelyzetek = veszélyforrás Újraformálódó csoport

Eredmények Titkos adalék: valahová tartozás Megtartó erő Tükör-effektus Élmény: „…az igazi élmény az ember számára önmaga megismerése, ez a legnagyobb utazás, a legtanulságosabb találkozás. - ahol nem csak magunkra figyelünk, hanem egymásra is, szeretettel, elfogadással, egymás életéből tanulva, egymást támogatva!” Konklúzió: „Mindannyian egyszárnyú angyalok vagyunk, csak akkor tudunk repülni, ha összekapaszkodunk.”

Köszönjük a figyelmet! Felhasznált irodalom: Glasser, William Reality Therapy, 1965 (reissued 1989), ISBN 0-06-090414-3 Rogers, Carl (1951). Client-centered Therapy: Its Current Practice, Implications and Theory. London: Constable. ISBN 1-84119-840-4ISBN Rowan, John The Reality Game - A Guide to Humanistic Counseling and Psychotherapy 2nd edition (Routledge 1998) Dr. Takách Gáspár - Dutka Judit: Az ember képes átírni a sorskönyvét - Miért hiszek c. sorozat, Kairosz Kiadó, Bp. 2011. Dr. Takách Gáspár: Miért ne igyunk…sokat?! SubRosa Kiadó, Bp. 1995. ISBN: 9638354453