elnök, Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Számadás a talentumról
Advertisements

Az új köznevelési környezet és a tehetséggondozás
Magyar Tehetséggondozó Társaság
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
A TÁMOP Iskolai tehetséggondozás és a TÁMOP
25 ÉV A TEHETSÉGEK SZOLGÁLATÁBAN MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG KONFERENCIÁJA PÉCS SZEPTEMBER KORMOS DÉNES A NEMZETI TEHETSÉGÜGYI KOORDINÁCIÓS.
Tehetségazonosítás gyakorlata
Mindenki tehetséges lehet valamiben!
A Tehetséghidak Programról Törökszentmiklós, május 10. Bajor Péter elnök, projektmenedzser Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Tehetségnevelés, tehetségpontok és az alapfokú művészetoktatás Művészeti Nevelés – Kultúra – Társadalom; jelen és jövő Budapest, E február 27.
Tehetségpont létrehozása
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
„Lépj feljebb! Tanulj tovább! Segítünk! A sarkadi Ady Endre - Bay Zoltán Középiskola és Kollégiumban”
KAPCSOLÓDÁS A NEMZETI TEHETSÉG PROGRAMHOZ MEGYEI PROGRAMFEJLESZTÉS HÁLÓZATÉPÍTÉS Kormos Dénes fejlesztő-kutató szakpedagógus.
„SZAKMÁVAL AZ ÉLHATŐBB JÖVŐÉRT”
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
Gábor Dénes Tehetségpont
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Tehetség, tehetségazonosítás
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Beszámoló a Szatmári Kistérségi Tehetségsegítő Tanács évi munkájáról.
Esélyegyenlőségen alapuló tehetség- felismerés, tehetséggondozás egy innovatív Észak-Pest megyei gimnáziumban (TÁMOP 3.4.4/B-08/2/KMR) Az Európai Unió.
Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke Esély a tehetségeseknek
Komplexen funkcionáló megyei tehetségpont
Német nyelvtanárok a pedagógiai minősítés küszöbén;
Kiss Albert Zalaegerszeg, szeptember 23.
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
 Alakuló ülés időpontja: február 16.  Dokumentumok benyújtása: március 03.  Bejegyzés: április 28.  Nyilvántartási szám: TT 700.
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
A tehetségfejlesztés mint a stratégia része
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A Kreatív-Hálózat projekt bemutatása Dr. Mező Ferenc szakmai vezető TÁMOP /
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
„ LÉPTÉK az ÉRTÉK” Művészeti Tehetséggondozó Projekt TÁMOP / Nyitókonferencia és sajtótájékoztató május 6.
TEHETSÉGGONDOZÁS MAGYARORSZÁGON 2010-BEN Nyíregyháza, október 3.
2012. augusztus Nyári Tanártovábbképzés.
Békéscsabai Petőfi Utcai Általános Iskola
MATEHETSZ.
MATEHETSZ.
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
TEHETSÉGPONTOK HÁLÓZATA SZÉKELYFÖLDÖN Székelyföldi Tehetségnap Szeptember 27., Marosvásárhely 1.
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
MTT Felsőoktatási Szekció Tisztelettel köszöntöm a Szekció előadóit, résztvevőit! szeptember 20.
A tehetséggondozás az esélybiztosítás kiemelt területe tehetségazonosítás tehetség-tanácsadás együttműködések mentorálás tehetségfejlesztés hálózati tanulás.
„Együtt a tehetségekért a Barcsi Nevelési és Oktatási Intézményben” TÁMOP-3.4.4/B/08/ Projektindító rendezvény Készítette: Vizváriné.
AZ ISKOLAI KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLAT.  NAT 2012, EMMI-rendelet 2012  2016-tól az érettségi vizsga megkezdéséhez 50 óra közösségi szolgálat teljesítése szükséges.
ILOSVAI SELYMES PÉTER ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
A MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG DEBRECENI JUBILEUMI KONFERENCIÁJA Az MTT-Kelet-magyarországi szekció rendezvényeinek szerepe a Taktaharkányi Apáczai.
A kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozásának pedagógiai szakszolgálati feladata BMPSZ Pécsi Tagintézménye Berta Zita.
MATEHETSZ. A sokszínű tehetséggondozó program Bajor Péter ügyvezető elnök, projektmenedzser Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
Dalton-tervvel a tehetségekért Kisalföldi Tehetségsegítő Tanács „Fókuszban a tehetségek”
TEHETSÉG MENTORÁLÁS A PEDAGÓGIA MAGASABB SZINTJÉN HUJBER TAMÁSNÉ KOVÁCS GABRIELLA KAPOSVÁRI KLEBELSBERG KÖZÉPISKOLAI KOLLÉGIUM.
CURIE TEHETSÉGPONT. A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Tehetségpontok mind Magyarországon, mind a határon túl élő magyarlakta részekre kezdeményezi és támogatja.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Barcsák Marianna - KPSZTI
„Lépj feljebb. Tanulj tovább. Segítünk
Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
„Esély és ösztönzés” tehetséggondozó modell
MINŐSÍTETT TEHETSÉGGONDOZÓ MŰHELY PÁLYÁZAT
A Szatmári Kistérségi Tehetségsegítő 2017-es beszámolója
A Kodály Zoltán Általános Iskola és AMI komplex tehetségfejlesztő munkája Készítette: Moskovics Marianna --- tehetséggondozó.
Előadás másolata:

elnök, Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége A tehetséggondozás gyakorlata és lehetőségei az iskolában - - - Tehetséghidak Program Budapest, 2012. november 29. Bajor Péter elnök, Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége

Hogy is van ez? Nemzeti Tehetségsegítő Tanács (jogi képviselet: Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége - MATEHETSZ) Nemzeti Tehetség Program (20 év!) 126/2008. (XII. 4.) OGY határozat Hazai (Nemzeti Tehetség Alap) és EU-s (TÁMOP) források felhasználásával

Magyar Géniusz Program Nemzeti Tehetség Program A Nemzeti Tehetség Program megvalósulása 2012 2013 TÁMOP 3.4.5 Tehetséghidak Forrás: TÁMOP 4.2.4 Nemzeti Kiválóság Program EU 2014 – 20 TÁMOP 3.4.4B TÁMOP 3.4.3 – (2012-) TÁMOP 3.4.4B TÁMOP 3.4.3 – (2010-) TÁMOP 3.4.4 A Magyar Géniusz Program Nemzeti Tehetség Program 2028 OKA pályázatok Nemzeti Tehetségpont; Budapesti Európai Tehetségközpont Forrás: - ÁLLAMI - CIVIL OFI pályázatok 2012-2013- Köz- és felsőoktatási törvények tehetségtámogató elemei

A közelmúlt tapasztalatairól: a Géniusz eredményeiről A tehetségről és a tehetségfejlesztésről Ami előttünk van: a Tehetséghidak Programról

Az eddigi tapasztalatok: Magyar Géniusz Program 5

A Géniusz hatásai a köznevelési rendszerre Hatás a törvényre: a tehetség fogalma a tehetséggel kapcsolatos jogok, kötelességek, feladatok Hatásai a pedagógiai munkára, diákra, környezetre: új szemlélet, új szakmai ismeretek alkalmazása módszertani erősítés tehetséghálózat: kölcsönös elérhetőség, egymásra hatás biztosítása tehetséghálózat működése: széleskörű esélyteremtés társadalmi elfogadottság, kommunikáció: nemzeti ügy

Hatás a törvényre A tehetség fogalma: (Értelmező rendelkezések) 4. §13. Kiemelten tehetséges gyermek, tanuló: az a különleges bánásmódot igénylő gyermek, tanuló, aki átlag feletti általános vagy speciális képességek birtokában magas fokú kreativitással rendelkezik, és felkelthető benne a feladat iránti erős motiváció, elkötelezettség.

www.geniuszportal.hu

A tehetségekről – 2% --- 25% --- 100% 9

Milyen az ideális (tehetségsegítő) pedagógus? Jó szakmai felkészültségű (tárgyi tudás+módszertan!) Példakép, hiteles Jó „szeme” van, empatikus, jó emberismerő Türelmes, rugalmas Menedzser típus Kreatív Jól kommunikál, együttműködő Asszertív (konfliktusmentesen önérdek-érvényesítő) Tehetséges: motivált, érdeklődő Nem hagyja magát…

Tudás-megmaradási arányok (%) a tanulás során: a gyakorlat teszi… (NTL Institute)

A tehetség – és a kibontásához szükséges tényezők

Tehetségterületek Nyelvi intelligencia Logikai-matematikai intelligencia Térbeli intelligencia Testi-mozgásos intelligencia Zenei intelligencia Természeti: föld, növény, állat Interperszonális intelligencia Intraperszonális intelligencia A tehetség mindig egyedi!

A jó tanuló és a tehetséges diák Tehetséges gyerek: kérdéseket tesz fel, kíváncsi, intellektuálisan elkötelezett, eredeti ötletei vannak, könnyedén teljesít, használja tudását, új, eredeti produktumot állít elő, kortársai előtt jár, elvont fogalmakat alkot, következtetéseket von le, projekteket kezdeményez, újító, élesen lát, erősek az érzelmei, véleménye szilárd, rendkívül önkritikus, jól boldogul a bonyolultsággal, kitűnik, válaszai részletekről és egyéni távlatokról szólnak. Jó tanuló: tudja a választ, érdeklődő, figyelmes, jó ötletei vannak, keményen dolgozik, pontosan válaszol a kérdésekre, magába szívja a tudást, megérti a gondolatokat, teljesíti a feladatot, végrehajtó, jó az emlékezete, fogékony, érdeklődve figyel, folyamatos információt igényel, elégedett saját teljesítményével.

Tehetségazonosítás módszerei Pszichológiai vizsgálat (kreativitás, motiváció, IQ, figyelem, emlékezet, szókincs, logikai-matematikai gondolkodás, tanulási stílus, szorongásvizsgálat, szabadidő, önértékelés) Tanulmányi verseny, tanulmányi vagy más teljesítmény Véleménygyűjtés (szülő, pedagógus, kortársak stb.)

Hogyan lehet felismerni a tehetséget? a képen 7 éves Terence Tao 24 évesen lett professzor 31 évesen kapta meg a matematikai Fields-érmet

A kreativitás nem mindig tolerálható Attól még hogy más, nem biztos hogy hasznos…

A fejlesztés komplex szemlélete Művészetek, absztrakció! Ének, zene! Tánc! Képzőművészetek! Drámapedagógia! Testnevelés Játék! pedagógus + kolléga, könyvtáros szülő, nagyszülő pszichológus kortársak társadalom + + a fizikai környezet! + biztatás, dicséret! Figyelem: a tehetséges diák komplex segítést igényel és érdemel!

Művészetek, sport: kereszthatások! vagy sportok: mint más speciális tehetségterületek elengedhetetlen támogatói, kiegészítői Egy művészeti ág vagy sportág mint speciális tehetségterület A tehetség komplex segítést igényel és érdemel!

DICE nemzetközi dráma kutatás 4 475 diák vizsgálata 111 különféle drámaprogramban. A kutatás megállapította, hogy a drámaprogramokon részt vett diákok: kreatívabbaknak érzik magukat; jobbak problémamegoldásban és stresszkezelésben; toleránsabbak kisebbségekkel, idegenekkel; aktívabbak, érdeklődőbbek; empatikusabbak, vállalkozó szelleműek; elkötelezettebbek jövőjüket illetően; jobb a humoruk; gyakran vállalnak; vezető szerepet saját közösségükben; aktív időtöltést kedvelik: kevésbé tv- és számítógép függők; magabiztosabbak szövegértésben (olvasottság); jobb értékelést kaptak tanáraiktól; hajlandóságuk nagyobb művészeti tevékenységekben való részvételre (önkifejezés igénye); családi iskolai és egyéb szociális kapcsolataikban aktívabbak; = Tehetség összetevők javulása: motiváció, kreativitás, társadalmi kapcsolat, családi kötődés, kortárs csoporton belüli kapcsolatok stb.

Van, akivel nem lehet játszani? A játék ereje Készségeket (logika, kreativitás, empátia stb.) fejleszt Önismeretet ad, önbizalmat Segíti a társas kapcsolatokat Harmóniát, lelki egészséget szolgál Felelősségtudatot erősít Felkészít a szükséges megoldásokra Biztonságérzetet erősít Érzelmek kifejezését tanítja Van, akivel nem lehet játszani?

Hogyan segíthetik Önök a tehetséges fiatalokat? Úgy, hogy… … magas szakmai háttérrel és korszerű módszertannal tanítanak; … körbenéznek, hogy mások hogyan csinálják; … együttműködnek, biztatást adnak; … kihasználják a tanórán kívüli időt is; … nem hagyják magukat: gondozzák az érzéseiket, oldják a stresszt; … bekapcsolódnak a Tehetséghidak Programba.

TÁMOP 3.4.5 – Tehetséghidak 2012-2014, 2mrd Ft Fókuszban a tehetségek, valamint a tehetségpontok és tehetségsegítő tanácsok tehetséggondozó programjainak közvetlen támogatása: Kiemelkedően tehetségesek szakterületi, pszichológiai, képességfejlesztő stb. támogatása, eszköztámogatása. Gazdagító programok támogatása (iskolai, szakterületi régiós és országos). Intenzív szünidei programok támogatása. Versenyfelkészítő szakkörök sikeres tehetségek bevonásával. Szülőket bevonó programok, pull-out programok. Kortárscsoportok ösztönzése.

TÁMOP 3.4.5 – Tehetséghidak 2012-2014, 2mrd Ft http://geniuszportal.hu/content/tehetseghidak www.tehetseghidak.hu Tehetségek életpálya-követése Csatlakozás a KIR-hez 2. Szülő-pedagógus-tehetséges fiatal kapcsolatrendszer fejlesztése (5000 diák) Szakmai muníció, minimum 115 program megvalósítása 3. Régiók közötti tudástranszfer (50 fórum) Tehetségpontok és TST-ok tapasztalatcseréje

TÁMOP 3.4.5 – Tehetséghidak 2012-2014 4. H-SNI (kettős különlegességűek) segítése (3000 fiatal) Szakterületi, pszichológiai, képességfejlesztő stb. támogatás, eszköztámogatás, utaztatás és más költségek, gazdagító programok (régiós, országos), pull-out, ECDL, belépők 5. Tehetség Piactér (150 együttműködési megállapodás) Webes felület és személyes együttműködések a tehetség hasznosulása érdekében, TST-ok bevonása 6. Kortárscsoportok Webes felület és személyes találkozók egymás ösztönzése érdekében 7. Gazdagító programpárok (500 programpár) Kiszervezés és mégsem, 500m Ft

TÁMOP 3.4.5 – Tehetséghidak 2012-2014 8. Kiemelt tehetségek segítése (350< fiatal) Szakterületi, pszichológiai, képességfejlesztő stb. támogatás, eszköztámogatás, mentorálás, gazdagító programok (régiós, országos), pull-out, ECDL, belépők, utaztatás és más költségek 9. Képzések (5000 résztvevő) Akkreditált képzés, műhelybeszélgetés, képzésfejlesztés, e-learning fejlesztés, min. 30x30 óra megnevezett matematika és ttud. képzés 10. Sikeres tehetségek bevonása (2000 mentor) Példaképek, versenygyőztesek adatbázisa, mentor-mentorált találkozók, műhelybeszélgetések, 70 szakkör: 1400 óra 11. Haza a magyar tehetségekkel! Példaképek, versenygyőztesek adatbázisa, mentor-mentorált találkozók, 30 peregrinus klub: 450 óra

TÁMOP 3.4.5 – Tehetséghidak 2012-2014 12. Fiatalok felelősségvállalása (50 TST) Fiatalokat szervezésbe is bevonó TST-ok tehetségsegítő programjainak támogatása 13. Kommunikációs offenzíva (70.000 fiatal) Kreatív akciók, médiatevékenység, rendezvények, TST-ok médiakapcsolatai 14. Európai Uniós kommunikáció (+10 ország) Kreatív akciók, médiatevékenység, rendezvények, 50 fiatal utaztatása, 10 országgal vagy nemzetközi szervezettel együttműködés

bajor.peter@tehetsegpont.hu info@tehetsegpont.hu www.geniuszportal.hu www.tehetseghidak.hu