Félévi értekezlet a Than Károly Gimnázium és Szakközépiskolában ISKOLAKERÜLÉS A KÖZÉPISKOLÁKBAN Kutatás kerete: COMENIUS-SOCRATES 2.1. Az iskolakerülés megelőzéséért és visszaszorításáért nemzetközi projekt Magyarországi koordinátor: FÜGGETLEN PEDAGÓGIAI INTÉZET Kutatási beszámolót készítette: Szontagh Pál középiskolai tanár, okl. közoktatási vezető, GYISM ifjúsági szakértő Budapest, 2005. február 3.
Szontagh Pál: Iskolakerülés középiskolákban 33 középiskola 19 önkormányzati – 14 alapítványi/egyházi 8 gimnázium–4 szakközépiskola–5 szakiskola– 15 vegyes 19 budapesti – 6 megyeszékhelyen – 8 egyéb városban 3557 tanuló – 389 pedagógus
Szontagh Pál: Iskolakerülés középiskolákban Önkormányzati iskolák 67% eü. szakember 56% szabadidő-szerv. 22% pszichológus 22% szociális szakember 17% fejl. pedagógus AME-iskolák 64% eü. szakember 43% szabadidő-szerv. 57% pszchológus 43% szoc. szakember 36% fejl. pedagógus
Szontagh Pál: Iskolakerülés középiskolákban Összes iskola 1 főre jutó igazolatlan hiányzása (2003/2004 I. félév): 3,7 óra (tanévre vetítve: 7,4 óra/fő) Önkormányzati iskolák (I. félév): 4,2 óra/fő (tanév: 8,4 óra/fő) Legjobb: 0,07 óra/fő, legrosszabb: 45,7 óra/fő! AME-iskolák (I. félév): 2,29 óra/fő (tanév: 4,58 óra/fő) Legjobb: 0,76 óra/fő, legrosszabb: 9,4 óra/fő (TANODÁK NÉLKÜL!)
Szontagh Pál: Iskolakerülés középiskolákban
Szontagh Pál: Iskolakerülés középiskolákban
Szontagh Pál: Iskolakerülés középiskolákban
Szontagh Pál: Iskolakerülés középiskolákban THAN: első-utolsó órák 8 testnevelés 5 technológia 1 német 1
Szontagh Pál: Iskolakerülés középiskolákban
Szontagh Pál: Iskolakerülés középiskolákban
Szontagh Pál: Iskolakerülés középiskolákban
Szontagh Pál: Iskolakerülés középiskolákban
Szontagh Pál: Iskolakerülés középiskolákban
Szontagh Pál: Iskolakerülés középiskolákban
Szontagh Pál: Iskolakerülés középiskolákban
Eltérések a tanári és tanulói válaszok között Szontagh Pál: Iskolakerülés középiskolákban Eltérések a tanári és tanulói válaszok között TANÁROK KÉRDÉSEK TANULÓK 30% Családi problémák, családi események okozzák a lógást 7% 2+8=10% Szabadidős tevékenységek szervezése a lógások ellen 29+18=47% 18+23=31% Új tanítási eljárások a lógások ellen 33+37=70%
Szontagh Pál: Iskolakerülés középiskolákban A tanárok illetve tanulók által említett tantárgyak összehasonlító táblázata TANTÁRGY TANÁRI ADAT TANULÓI ADAT % első-utolsó órák 24 4 fakultáció 2 1 gyakorló órák hittan humán közismereti 8 13 idegen nyelv 6 12 informatika készségtárgyak osztályfőnöki reál közismereti 15 29 szakmai tárgyak 7 (10) 9 (35) számonkérő órák testnevelés 18
Szontagh Pál: Iskolakerülés középiskolákban
Szontagh Pál: Iskolakerülés középiskolákban
Szontagh Pál: Iskolakerülés középiskolákban
Szontagh Pál: Iskolakerülés középiskolákban
Következtetések – benyomások Szontagh Pál: Iskolakerülés középiskolákban Következtetések – benyomások Iskola és iskola-egészségügy együttműködése?! Alapvető kompetenciákat meghatározó órákról lógnak! Pályaorientációs problémák? Szervezeti és személyzeti korlátok?
Szontagh Pál: Iskolakerülés középiskolákban További feladatok Tanári-tanulói igények összehangolása Konkrét adatok a mulasztott tantárgyakról Lógó tanulók tanulmányi teljesítménye Szakmaválasztás kutatása Tantestületi személyi feltételek és a lógások összefüggései Módszerbörze, egymástól tanulás
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Szontagh Pál: Iskolakerülés középiskolákban Köszönöm megtisztelő figyelmüket!