A tudástársadalom és a tudásközpontú média

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Advertisements

Ma –mintegy erdélyi magyar számára vált lehetségessé az internetes kommunikáció –160 hozzáférési pontból álló hálózat –közvetlen kapcsolat jöhet.
Az információs társadalom kommunikációs változásai és médiavíziói Varga Csaba Stratégiakutató Intézet Kht
Mozgókép és médiaismeret
Az egészségstílus Szegmentáció és barométer a hatékony egészségügyi kommunikáció támogatásához Szonda Ipsos.
2007 szeptember 13. helyi nyilvánosság, helyi közélet helyi média.
Globalizáció társadalmi összefüggései - kulturális globalizáció
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. • Telefon: • Telefax: •
Tudás, közösség, hatalom
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
A Stratégiakutató Intézet (Hungary) bemutatása Varga Csaba szociológus, c. egyetemi docens Stratégiakutató Intézet elnöke
AME ma és holnap. A teljes független iskolai kör nevében Legitim- ha lehet - egyetlen ernyőszervezet Tagtoborzás személyesen, megyénként kistérségenként.
Innovációmenedzsment. A század jellemzői Az innováció marginálisból központi jelenséggé válik A gazdaság tercierizálódik (szolgáltatás-gazdaság)
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Mi lenne, ha a szellemi tőkének valóban lenne szerepe?
Semmi nem állíthatja meg a forradalmat! a XXI. század Szocializmusa felé Úton.
Népszerű kultúra és magaskultúra
Elektronikus tanulási környezetek sajátosságai
Közigazgatási technológia
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
A tömegkommunikáció hatása a nyelvre és a gondolkodásra
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Kulturális tőke (Capital cultural). A kulturális tőke halmozódása, a kultúra (magas kultúra) kialakulása már az ókorban elsősorban városi jellegű, erősen.
A középvárosi dzsentrifikáció várospolitikai dilemmái
Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) – egészségügyi és szociális vonatkozások: Az Egészségügyi és Szociális Ágazati Információs Stratégia (MITS-ESZ)
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
Az iWiW platform Szabó Márton Origo Zrt.. Az iWiW számokban 4,3 millió regisztrált felhasználó Napi 1,2 millió egyedi felhasználó Az összes regisztrált.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
E-learning Kovácspál Eszter.
Kommunikációs egyenlőtlenségek B 18. tétel A médiaelmélet fő kérdései: hatalom egyenlőtlenség.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
A vidéki tér sikertényezői
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
2009. november 16. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 10. előadás.
2009. november 23. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 11. előadás.
A RÉSZVÉTELI DEMOKRÁCIA FEJLŐDÉSE dr. Kósa Ádám Európai parlamenti képviselő és a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetségének elnöke november.
Reklám helyett a marketing jövője a hálózatok világában
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
A civil társadalom fejlesztése az információs társadalom korában
INTELLIGENS RÉGIÓ – INTELLIGENS VÁROS Varga Csaba szociológus Stratégiakutató Intézet.
Tudásrégió Stratégia Pest Megyében Varga Csaba Stratégiakutató Intézet Kht.
ÚJ TUDAT A TUDÁSTÁRSADALOMBAN
Stratégiakutató Intézet MAGYARORSZÁG A 21. SZÁZAD ELSŐ FELÉBEN, különös tekintettel az intelligens civil társadalomra Varga Csaba Stratégiakutató Intézet.
KISTÉRSÉGEK SZEREPE A TUDÁSALAPÚ TÁRSADALOMBAN Varga Csaba Stratégiakutató Intézet
Miért nem működik még az okostévé modell?
Társadalmi és kultúraközi kommunikáció I.
Avagy mire is emlékezem…
Good Governance – Good Government Stumpf István Századvég Alapítvány, Elnök A sikeres vezető-döntéshozók konferenciája Heti Válasz – Figyelő November.
A nemzetközi felsőoktatási térben és a hazai felsőoktatás-politikai térben Pécs október 18. Dr. habil Fábri György egyetemi docens ELTE Egy magyar.
Jogi informatika, 2. előadás Az információs társadalom lényegi ismérvei és egyes modelljei szeptember 21. Témakörök: 1.Az IT-ről általában 2.Az IT.
Miért nem internetezik mindenki? Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ Internethajó Be kell hozni a hátrányt,
A tömegkommunikáció.
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
Nemzetközi civil pályázati lehetőségek
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
Törzsök Erika: Színes szőttest - avagy milyen kisebbségpolitikára van szükség? 2006.
Információ Tudás Tartalom Dr. Budai Balázs Benjámin.
Az Információs Társadalom fogalma, kialakulása
Kommunikáció.
Vállalkozásmenedzsment I.
A közösségi részvétel lehetőségei Elméleti modellek, gyakorlati példák Csíkszereda, november 28. Kósa András László Közéletre Nevelésért Alapítvány.
Egy regionális rádió szerepvállalása B.-A.-Z. megye falvainak kulturális és társadalmi életében.
LEADER, Identitás, Sport
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Kultúra és kommunikáció
12. óra Kenőpénz és korrupció.
prezentációja A bemutató és annak tartalma a HT ZRT szellemi terméke!
A Tudásrégió közösségi színterei
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
Előadás másolata:

A tudástársadalom és a tudásközpontú média Varga Csaba címzetes egyetemi docens, Stratégiakutató Intézet Kht elnöke www.vargacsaba.hu

Tudás Kor Tudásközpontú világmodell előtt, - globális információs társadalom közben A Tudás mennyiségi és főként minőségi fejlődése – Új Tudomány születése és új tömegkultúra kialakulása A tudás személyes tőkévé válása - az egyén megérti s alkalmazza az Új Tudást A tudás társadalmi tőkévé válása a tudástársadalom potenciális kialakulása

A tudástársadalom

Hol tartunk? Harminc éve már japán kormányprogram Európa húsz évet késik – Bangemann-jelentés 1994 2000-től: Az Európai Unióban e-Europe stratégia, ma e-Europe 2005; Minden tagállamban stratégia és operatív program Minden tagállamban regionális fejlesztések (lásd intelligens régiók, városok, stb.) Orbán-kormány: NITS, Medgyessy-kormány: MITS A lisszaboni döntés végrehajtása sikertelen – Magyarország „előrehátrál” az újkapitalizmusba

Tudati-nyelvi termékek Adat: egységnyi megismerés jelentését hordozó tudati-nyelvi alakzat Információ: két adat viszonyának meghatározása, így már képzet (üzenet, hír, felvilágosítás a valóságról) Ismeret: összekapcsolt, rendszerezett, szerkesztett információ Tudás: értelmezett ismeretrendszer, átfogó vízió a valóságról (avagy folyton új valóságkép) Döntés: valóságváltoztatásra hasznosított tudásrendszer

Fizikai-technikai termékek Jel: ember alkotta eszközzel továbbított információ Értelmezett jel (Tudásjel): ember alkotta eszközzel értelmezett információ- és ismeret-rendszer (nem ember alkotta tudás ember alkotta eszközzel) JelDöntés: a tudásjelrendszerekkel döntéshozás és döntés-végrehajtás (nem ember alkotta tudásból nem emberi döntés - emberi kontrollal)

Információs és tudástársadalom Az információs társadalom: ember alkotta eszközzel továbbított jelek társadalma és potenciálisan már ismeret-társadalom (egyúttal a jelenelmélet alaptézise) A tudástársadalom: az értelmezett ismeret-rendszer társadalma, amely potenciálisan már a tudásjel társadalma is, s amely a tudással és - részben - a tudásjellel újraszerkeszti a társadalmat (egyúttal a közeljövő-elmélet alaptézise)

Tudásrégió, intelligens régió Az információs vagy tudástársadalom programjának regionális megvalósítása, a tudásalapú gazdaság és társadalom rendszerű, koncentrált kiépülése egy-egy megyében, vagy régióban, avagy az intelligens életfeltételek intenzív és kreatív megteremtése, a hálózati e-gazdaság dominánssá válása, áttérés a digitális közigazgatásra és az értékőrző, az értékteremtő tartalom-szolgáltatások elterjedése.

Intelligens kistérség Ha az információs társadalom régió intelligens híd, akkor az intelligens kistérség kreatív működési központ A globális kötelező és a lokális egyedi elemek lokalitást erősítő, életvilág átalakító kombinációja Az intelligens életvilág szülőhelye A helyi társadalom folytonos (tudásalapú) újraszervezése, avagy helyi út a tudástársadalomba

A médiavilág változásai

Amire kevesen gondoltak Minden régi kommunikációs eszköz (telefon, autó, mozi, hűtőgép, stb.) médiaeszközzé válik A nemzetállami (politikai) televíziók egyirányú manipulálása helyett a globális médiarendszer kvázi-plurális tematizálása A fogyasztó társadalom atomizált, izolált embere az új eszközökkel szuper-aktív kommunikációt folytat A történelem nagy eseményei (ökológiai katasztrófák, katonai háborúk, stb.) egyenesben közvetített médiaesemények A hatalmi (és tömegkulturális) eliteket a kommunikációs kor médiaderesre húzza és felszámolja a magánéletét

Jürgen Habermas elmélete (1961) A polgári nyilvánosság típusa A nyilvánosság társadalmi struktúrái A nyilvánosság politikai funkciói A polgári nyilvánosság eszméje és ideológiája A nyilvánosság társadalmi struktúraváltozása (a köz- és magánszféra összefonódása, a szociális és intim szféra polarizálódása, a kultúrafogyasztó közönség, a polgári nyilvánosság szétesése ) A nyilvánosság politikai funkcióváltozása (a tömegközlési eszközök közszolgáltatásai, a publicitás elvének új funkciója, előállított nyilvánosság és nem nyilvános vélemény, a politikai nyilvánosság szerepe a szociális állam létrejöttében)

Habermas - 1990 „Ezért alkalmas egy normatív irányú demokrácia-elmélet alapfogalmaként a ‘politikai nyilvánosság’ – mint azon kommunikációs feltételek gyűjtőfogalma, amelyek közt létrejöhet az állampolgárok közönségének diszkurzív vélemény- és akaratképzése.” „A kommunikatív cselekvés elméletének fel kell szabadítania egy magában a kommunikatív mindennapi gyakorlatban rejlő észpotenciált.” „a szolidaritás társadalomintegráló ereje – a kommunikáció mint termelőerő – felülkerekedhessen az irányítás két másik forrása, a pénz és az adminisztratív hatalom felett..”

Zygmunt Bauman elmélete (1998) Az új metaforaváltás: a Panoptikontól Szinoptikonba A tökéletes Panoptikon sem tesz már lehetővé semmilyen magánteret, és fő célja, hogy senki ne tudjon elmenekülni az erősen őrzött területről „A Panoptikonban néhány kiválasztott helybéli figyelt más helyieket….A Szinptikonban a helyiek figyelik a globálisokat.” (A többség nézi a kisebbséget, amelynek tagjai a hírességek..) Az intézményes elit tagjainak szabad csak belépni kívülről a médiába

Mediatizált korszak

Technológia Hagyományos papíralapú, nyomtatott napilapok, hetilapok, stb. Hagyományos sugárzó televíziók, rádiók, stb. Digitális műholdas csatornák Mikrohullámú technológiák Mobiltelefon technológiák, mobil hálózatok Interaktív kábeltelevíziós csatornák Internet-alapú rádiók, televíziók Integrált globális és lokális technológiák (a hálózatok hálózata)

Globális és lokális médiák Globális médiarendszer (napilapok, hetilapok, filmek, hírügynökségek, televíziók, rádiók, stb.) Globális (többnyire kereskedelmi) médiacsatornák Kontinentális (és kontinensen átnyúló) médiacsatornák Nemzeti/állami közszolgálati médiacsatornák Nemzeti/állami kereskedelmi csatornák Tematikus médiacsatornák (sport, oktatás, stb.) Lokális és helyi médiacsatornák Tértől független médiacsatornák (internetes TV, internetes rádió, mobiltelefon, stb.)

Médiagazdaság A tudásalapú gazdaság egyik vezető ágazata: a médiagazdaság Az infrastruktúra gazdaság, az eszközgyártó gazdaság, a hírközlés és távközlésipar, a műsor-készítő (tartalomipari) gazdaság, a hirdetésipar egységes globális gazdasági rendszerré vált A közszolgálati csatornák államilag finanszírozott, a kereskedelmi csatornák piaci forrásokból finanszírozott ágazatok A médiagazdaság alapvetően függ a hirdetés-ipartól

A politika, mint médiacselekvés Egyfelől a politika mediatizálódik, mint a politikai cselekvés tömegmegjelenítése Másfelől csak az a politika látszódik, amelyik médiabemutatást kapott Harmadfelől a politikai szereplők médiaakciókkal kommunikálnak egymás között Negyedfelől bármelyik politikus és politikai tett tönkre tehető valós vagy koholt médiaváddal Ötödfelől az önjáró média vagy a titkosan „megnyert” médiaakció megváltoztathatja a politikát Hatodfelől a mediatizált politika és kommunikáció közvet6ve támogatja a politika leleplezését és szerepvesztését

Médiaközösségek A globális világ, ami a médián keresztül élhető át Európa, mint médiaközösség A nemzet nem nyelvi, nem kulturális, hanem kommunikációs és/vagy médiaközösség A régió (a felső életvilág) mint kommunikációs identitás pont A kéznéllévő világ mediáltsága – a média kitaszít és szentté avat Az egyéni mint mediatizált személyiség egyszerre erősebb és kiszolgáltatottabb

A média mint tudásközvetítő A médián keresztül minden ismeret, tudás elérhető (lesz) A tömegkultúra folyamatos feltöltése új ismeretekkel és új tudásokkal A közszolgálati televíziók tudásközvetítő szerepe újra erősödik? Új globális felfogások és inspirációk a speciális médiacsatornákon (Spektrum, National Geographic, stb.) Távoktató tudáscsatornák előtérbe kerülnek? A tudástársadalom széleskörű elfogadtatásának legfontosabb eszköze a média

A médiavilág átalakítása mint ifjúsági életérzés és életforma Az ifjúság egyrészt kiszolgáltatott a tömeg-kultúrára épített médiavilágnak, másrészt alacsony szintű és alacsony szinten kifejezett szükségleteivel kiszolgáltatottá teszi a média-világot (kettős fogság) A média egyrészt üzletet csinál az ifjúság új érzékenységeiből, lázadásaiból, másrészt az ifjúság csak a médiarendszeren keresztül befolyásolhatja a globális-lokális világot Az Internet először a való világból közvetlen kilépést és szabad, önálló virtuális világteremtést kínált, ma pedig a globális piacnak kitett hálózati világ még mindig fenntartja a privát, szabad önkifejezés formáit

Az új világ mit követel az ifjúságtól? Az új és újabb technológia elsajátítását A személyes és csoportos médiaszolgáltatás megtanulását és gyakorlását Az új közpolitika megértését A közcselekvést a globális-lokális politika minden szintjén A politikai e-közösségben a részvételt Aktív szerepet az e-demokráciában A közszerephez (is) az új tudományos és tömegtudás megtanulását

Médiastratégia, kommunikációs jövő

Új „távlatok” A médiadiskurzus átveszi a politikai és civiltársadalmi érdek- és értékérvényesítést? A médiával az állampolgárokat apolitikus engedel-mességre szoktatják vagy az állampolgárok átveszik a globális kontrollt? Vagy mindkettő helyett a kontrollnak használt mesterséges intelligencia szerepe nő? A társadalmi valóság elsőrendűen az, amit a médiavalóság teremt? Az egyén és a csoport valóságos értéke azonos avval, ami ebből a médiában látszik és hat? A média által közvetített nyílt vagy rejtett félretájékoztatások, tematizálások, blöffök társadalmi igazsággá válnak?

Új jelenségek Korábban elképzelhetetlen mennyiségű tudományos tudás és tömegkulturális termék érhető el Személyes honlapok – bármit közölhetek, amit bárki meglátogathat Családi és kisközösségi önkifejezés lehetősége teremtődik meg A való világ helyett a mediatizált Internet segítségével ellenvilág teremthető A nyelvi korlátok fokozatosan eltűnnek a fordító-programok fejlesztésével Az egyén állami akarat és gazdasági támogatás nélkül virtuálisan beléphet a globális társadalomba és kultúrába

Totális kommunikáció Soha nem látott mennyiségű kommunikációs eszköz az ember nélkül is kommunikál egymással Az ember és ember közötti kommunikáció soha nem látott mennyiségű kommunikáció Szinte minden kommunikációs interakció alapvetően médiaviszony A globális média változatlanul a globális elit által tematizált kommunikáció, míg a lokális média alapvetően a lokális szintek és csoportok média- akciója

Internetalapú lap, televízió és rádió A jövő prioritása: az Internet-alapú lap, folyóirat, rádió, mozi, televízió, hírügynökség, stb. Az Internet-média lényegesen olcsóbb, ezért könnyebben finanszírozható, így kevésbé kitett a tömegkulturális szükségleteknek és a hirdetésiparnak Helyi, lokális és intézményi szinten is létrehozható internetes médiacsatorna, amely ugyanakkor globálisan elérhető A jövő feltehetően folytatja azt a mai trendet, hogy sorra jönnek létre a tudásfórumok, tudásáruházak, tudáscsatornák

Lokális médiarendszerek A médián keresztül mindenki kiléphet a lokális világból és mindenki beléphet bármelyik másik lokális világba A technológiák és eszközök integrálásával egységes lokális médiarendszerek születnek A lokális világ kultúráját, értékeit a lokális média átfogóan megőrzi, felemeli és a globális kulturális csere tárgyává teszi A lokális médiarendszerben a helyi többség is kifejezheti magát és csökkenti a helyi uralkodó kisebbség monopóliumait A helyi többség részben integrálódik a globális többségbe és elvileg némi kontrollt jelent a globális kisebbség felett

A család mint médiaközösség A hagyományos médiaeszközök „csak” annyit értek el, hogy a családi hálószobákba vitték a globális és állami világot A hagyományos médiaeszközök „csak” annyiban voltak sikeresek, hogy az egyén felettes énjére hatottak Most a családi, a privát élet a családtagok akaratából média-eseménnyé válhat, sőt a családon belüli kommunikáció részben médiakommunikáció Most az egyének érzelemvilága, tudata, nézetrendszere közvetlenül megjelenhet a globális, mediatizált kommunikációban és befolyásolja a globális felettes ént

Üzenet

Új és globális kibertér? (UNESCO) Az új technológiák, a planetáris hálózatok, a globalizálódás közvetlenül sokkolja a nemzetállamokat A változások középpontjában egy új, saját téridőt kialakító kiber-galaxis születése van Más kultúra: virtuális és planetáris alapokra épülő, inkább a nem-lineáris felé haladó, multidimenziós és diszciplinákon áthatoló kultúra alakul ki Az új kibertér interaktív, nem hierarchikus, széles skálájú kommunikációt folytat és egyesíti a világ tudásait A hálózat felhasználói már nem egyszerűen passzív fogyasztók, hanem megnőtt erővel egyszerre rendelkező műsoradók és vevők (transznacionális szegmens)

Az új kibertér alternatívái Új, interaktív globális kormányzás az emberi társadalom irányítására (1) A globális polgári társadalom közös ügyintézése és ön-elrendeződése (2) Az új infokommunikációs hálózatok segítségével a „kollektív intelligencia” létrehozása (3) A felhatalmazás (empowerment) elmélete alapján a világ polgárai részt erőteljesebben vesznek a kommunikációban és ellenőrzik a médiát (4) Az önszerveződés elterjedésével a helyi szereplők egy új globális polgári társadalmat hoznak létre (5) Az öt alternatíva különböző kombinációi alakulnak ki

KÖSZÖNÖM A BONYOLULT ÖSSZEFÜGGÉSEKET IS ÉRTŐ FIGYELMÜKET! www.strategiakutato.hu www.inco.hu www.vargacsaba.hu