Az internet elterjedése és digitális egyenlőtlenségek Romániában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jogszociológia 4. előadás november 13. Uszkiewicz Erik
Advertisements

Egy innováció nyomában
Az információs társadalom helyzete Magyarországon
Hírközlés – Hatóság Szabó Tibor Kompetenciaközpont vezető
A korrupció észlelése, elfogadása és gyakorlata Keller Tamás – Sik Endre Tárki Európai Társadalmi Jelentés, 2009.
Grafikus felhasználói felület Windows alatt
NHH sajtótájékoztató Mobilvégződtetési-díjak és Versenyélénkítés a mobil-piacon Pataki Dániel, elnök Ludányi Edgár, közgazdasági főigazgató-helyettes.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Információs technológiák terjedése és hálózatosodás a gazdálkodók körében: lehetőségek és korlátok Csótó Mihály BME - Információs Társadalom- és Trendkutató.
Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
Az onkológiai betegek pszicho-szociális szükségleteinek felmérése
Internetezők az elektronikus kormányzatról és az Európai Unióról április 3. II. online média mobil- kommunikáció autók, márkák, vásárlás idegenforgalom,
1 A fiatalok művelődési szokásai. 2 A vizsgált korosztály korévenként, 2000-ben és 2004-ben (fő)
?. Forrás: gemius/Ipsos Audience – szeptember.
MTA Regionális Kutatások Központja Innovatív szolgáltatások hatása a területi fejlődésre Nagy Gábor, geográfus, CSc. MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet,
A digitális jövő kutatási előrejelzések tükrében
GfK HungáriaMédia„ Egészségtudatos olvasók“. Bacher János Egészségtudatos olvasók,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben’’
1 A hírközlés szerepe a nemzetgazdaságban – új célok Vitaindító Vasváriné dr. Menyhárt Éva.
Az e-banking távlatai 1117 Budapest, Pázmány sétány 1/a / 6827
Európai Uniós távmunka programok és tredek Wesselényi Andrea
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
A PIACI MŰKÖDÉS TAPASZTALATAI A MAGYAR GÁZIPARBAN
Cigány ügyek az Emberi Jogok Európai Bírósága előtt Siófok, szeptember 16.
Természettudományok és műszaki tudományok területén végzett diplomások száma a éve korcsoportban 1000 főre számolva 2010-re az EU-ban 15 %-os növekedést.
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
A globális világgazdaság és az USA világgazdasági szerepköre
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Településmarketing Értékaudit.
 2002 október – december  Post szeptember 11-i kampány  Cél: bemutatni az amerikai muzulmánok boldog életét, meggyőzni a világot, hogy ne utálják az.
Információs társadalom és a társadalmi egyenlőtlenségek Tausz Katalin.
A vidéki társadalom néhány jellegzetessége Farkas Tibor PhD. SZIE GTK RGVI MRTT VI. Vándorgyűlés, Gödöllő december
Az árrugalmasság és az infláció területi különbségei: Jóléti és monetáris politikai vonatkozások Márkusné Zsibók Zsuzsanna MTA KRTK Regionális Kutatások.
Urban Audit Az egységes városstatisztikai adatbázis.
A Szatmári határmenti térség társadalmi-gazdasági jellemzői Nagy Egon Babeş-Bolyai Tudományegyetem, Kolozsvár, RO.
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
Online közösségi hálózatok: új eszköz az innováció terjedésének és rendszereinek feltérképezésére új eszköz az innováció terjedésének és rendszereinek.
Dr. Bakonyi Péter helyettes államtitkár Az információs társadalom kialakításának kiemelt feladatai Agrárinformatikai Fórum Budapest, 2003.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
A LÁTHATATLAN PÉNZ TITKAI
Kutatás Üzleti Információ Informatika 1081 Budapest, Csokonai u 3. Telefon: Fax: Az e-kormányzat és az elektronikus.
A SZEGÉNYSÉG ÉS KIREKESZTÉS VÁLTOZÁSA, 2001–2006 Ferge Zsuzsa beszámolója MTA MEH 2006–2007-ben végzett stratégiai kutatások eredményeit bemutató ülésszak.
| június 27. | MKT vándorgyűlés E-kormányzat és versenyképesség Dr. Paál Péter MKT Informatikai Szakosztály Vezérigazgató, IBM Magyarország.
TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KMR projekt 1 A NÖVEKEDÉS ÉS A VERSENYKÉPESSÉG REÁLGAZDASÁGI TÉNYEZŐI Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
EU II..
VII. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra" szeptember Balatonalmádi Fiatal group leaderek Facebook használati.
A rejtett foglalkoztatás kiterjedtsége és tényezői Magyarországon Tóth István János „A magyar munkaerőpiac jövője” Magyar Tudományos Akadémia – Kisterem.
Munkaerőmigránsok és hazatérők - kísérlet a válság hatásának mérésére
Az innováció orientált területpolitika, egy botladozó siker ?
Cím Petz Raymund, kutatásvezető december 6. Az üzleti és lakossági felmérésekből származó „sentiment” indikátorok.
A vidék fejlesztésének titka, a sikeres vidéki térségek és települések Nyugat- Magyarországon konferencia Győr, április 27–28. Az információs társadalom.
1 Foglalkoztatási kihívások, avagy mitől beteg a magyar gazdaság és a társadalom LIGA REGIONÁLIS TANFOLYAM 2010.NOVEMBER EGER Dr. Szabó Imre VDSzSz/LIGA.
1 Foglalkoztatási kihívások (1), avagy mitől beteg a magyar gazdaság és a társadalom LIGA REGIONÁLIS TANFOLYAM 2010.OKTÓBER 5-6 HAJÓS Dr. Szabó Imre VDSzSz/LIGA.
Észtországi tanulmányút Március
Elektronikus Kormányzati Gerinchálózat (EKG) – a Központi Elektronikus Szolgáltató Rendszer alapinfrastruktúrája
TRUEFOOD RENDEZVÉNYEINK Március 12. Budapest: ”Kutatás az innovációért” Április 29. Budapest: INTÉZETLÁTOGATÁS a Campden & Chorleywood Magyarország.
Pankász Balázs PTE FEEK Munkapszichológia és Ergonómia Tanszék
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Internetezés és társadalmi státusz Forrás: TÁRKI Omnibusz december, Medián június Internet-használók aránya a háztartások egy főre jutó jövedelmi.
Az innováció fogalma. A., Schumpeter (1939, 1980) B., Rechnitzer (1993) C., Frascati kézikönyv (1995) D., Oslói kézikönyv (2005) E., Jogszabályok I
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Szélessávú tervek és akciók
Kis és nagy iskolák HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ
Jogi informatika, 2. előadás Az információs társadalom lényegi ismérvei és egyes modelljei szeptember 21. Témakörök: 1.Az IT-ről általában 2.Az IT.
Miért nem internetezik mindenki? Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ Internethajó Be kell hozni a hátrányt,
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. Telefon: Telefax: Web:
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
Információ Tudás Tartalom Dr. Budai Balázs Benjámin.
Az Európai Unió Információs-társadalom politikája
Migráció, bérek és a humán erőforrás helyzete az egészségügyben. DR
Előadás másolata:

Az internet elterjedése és digitális egyenlőtlenségek Romániában Tőkés Gyöngyvér, PhD Sapientia EMTE, Marosvásárhely Konfliktus és társadalmi innováció, 2010. november 5-7., Budapest 1

Az előadás célja és indoklása Az internet romániai elterjedésének / diffúziójának és a digitális egyenlőtlenségek bemutatása statisztikai adatok: Román Statisztikai Hivatal hatósági jelentések: román kormányzati jelentések és stratégiák felmérési eredmények és tudományos publikációk alapján: EU felmérései, minősített romániai szociológiai folyóiratokban megjelent publikációk Europe’s Digital Competitiveness Report: Románia, 2010 május. Helyi mikro-elemzések vs. átfogó leírás.

Az internetpenetráció aránya Romániában (2009)

Az előadás szerkezete Az innovációk rogersi diffúziós elmélete (Rogers 1995) Az internet adaptációjának szakaszai és a digitális egyenlőtlenségek (Molnár Szilárd 2002, digitális megosztottság értelmezése) Internetpenetráció és internethasználat Romániában Az internetszolgáltatások helyzete Internethozzáférés és infrastrukturális ellátottság Lakossági internethasználat Az internet adaptációja és a digitális egyenlőtlenségek Romániában Konklúziók

Innovációk elterjedését befolyásoló tényezők Az új technológiák elterjedését befolyásolja: az ország gazdasági-fejlettségi szintje: fejlett országokban a piac, a fejletlenekben a kormányzati politika és a lakosság életszínvonala, a társadalmi intézményrendszer nyitottsága, a kormányzatnak az újítással szembeni politikája, a gazdasági szféra befektetései a technológiai újításokba.

Az internet-szolgáltatások romániai helyzete A telekommunikációs piac helyzete: gazdasági folyamatok, lakosság gazdasági helyzete, politikai döntések. 2009 végén Romániában 1070 cég nyújtott internetszolgáltatást, ebből 1065 cég fix pontú, 6 cég pedig drót nélküli internetszolgáltatást. Az adatátviteli csatorna: a kábelalapú szolgáltatás, az optikai szál, a rádióhullámon keresztüli szolgáltatás. 2009. december 31-én Romániában 7,5 millió internetkapcsolat: 2,82 millió fix pontú szolgáltatásból, 4,58 millió pedig mobil/drót nélküli internetszolgáltatásból.

Internethozzáférés és –használat Romániában Internet World Stats: 2010. június EU statisztikák (2009) az Európai Unióban az internetpenetráció mértéke 67,6 százalék, míg Romániában a lakosság 35,5 százaléka fér hozzá az internethez – utolsó pozíció. Hasonló helyzet: nem EU: Oroszország, Ukrajna Hasonló helyzet: EU: Görögország, Portugália, Ciprus – Európa déli és keleti fele Románia lakosságának 41 százaléka internethasználó, a kétharmada viszont nem használja az internetet (Eurobarometer 2008, 15).

Az internetpenetráció alakulása Romániában az elmúlt tíz évben (százalék)

Az internetkapcsolat típusa az Európai Unió országainak háztartásaiban (százalék)

Az internetet nem használó lakosság aránya az EU-ban (százalék)

A romániai háztartások számítógéppel és internettel való ellátottsága

A romániai háztartások hozzáférési szolgáltatásának típusa településtípusonként (százalék)

A romániai háztartások internetkapcsolattal való ellátottsága a családfő életkora szerint (százalék)

A romániai háztartások internetkapcsolattal való ellátottsága a családfő iskolai végzettsége szerint (százalék)

EU tagországok internetezőinek aránya (százalékban)

A különböző gyakorisággal internetező romániai lakosság településtípusonkénti megoszlása (százalék)

A különböző gyakorisággal internetező romániai lakosság nemi megoszlása (százalék)

A romániai internetezők által végzett online tevékenységek (százalék)

Az online tevékenységek elterjedtsége az internetezők körében településtípusonként (százalék)

Az internet romániai diffúziójának körülményei Az internet 1993-tól van jelen Romániában. 1993 és 1998 között: az internetszolgáltatók száma alacsony, a szolgáltatás ára magas, a helyi tartalom kevés és a felhasználók száma is csekély. 1995-től megjelennek a kereskedelmi szolgáltatók, de számuk korlátozott marad: Romtelecom, szolgáltatási licenc. 1999-től ugrik meg a kereskedelmi internetszolgáltatók száma. 2001: Románia európai integrációjós tárgyalása 1993 és 2001 között a kormányzat teljesen kivonul a távközlési és kommunikációs hálózat fejlesztéséből.

2003: a telekommunikációs piac liberalizációja. 2004-2005: Orange és Vodafone kínálatában megjelenik a szélessávú internetszolgáltatás. 2005: Romtelecom: szélessávú internetszolgáltatás. A szolgáltatók kezdetben a városi fogyasztók elérését célozzák. 2007 után a vidék felzárkóztatása. Az innovációk éves terjedési üteme: 4 százalék; Romániában a 2,2 százalékos kezdeti penetrációs szintet 5 év alatt értük el.

Az internet elterjedését gyorsítaná: helyzetelőny – nem férnek hozzá (37 százalék) vagy nem veszik igénybe venni ezt (22 százalék). Az elektronikus banki szolgáltatások; az internet még nem vált hivatalos kommunikációs eszközzé. Tapasztalható az iskolai vagy munkahelyi internethasználat ösztönző szerepe, a gyerekes családok előnyben. Románia esetében a kormányzat nem ösztönözte az internet gyors elterjedését, hiszen 2001-ig teljesen mellőzte a telekommunikációs fejlesztéseket.

Az internet romániai adaptációjának szakaszai Az innovációkat a társadalom tagjai nem egyszerre veszik át. Romániában az internetezők aránya 35–41 százalék: a nekirugaszkodási szakaszt, a telítődés felé tart. 1993–1999 között az internetet az újítók, főleg az informatikusok és technikai szakemberek vagy a K+F tevékenységekben dolgozók használják. 1999-től, a kereskedelmi internetszolgáltatók kínálatának bővülésével a korai adaptálók is elkezdik használni az internetet. A korai adaptáció szakaszából 2005 folyamán léptünk át a nekirugaszkodás szakaszába, ami egybeesik a mobilszolgáltatók (Orange, Vodafone) és a fix telefonszolgáltatók (RDS, Romtelecom) szélessávú internetszolgáltatásainak piacra dobásával.

Digitális megosztottság Jelenleg Romániában kétféle digitális megosztottságról beszélhetünk: hozzáférési megosztottság: 2009-es adatok szerint a lakosság 37 százaléka még mindig nem fér hozzá az internethez (Eurobarometer 2008, 17). Földrajzi változó. Kor. Nem. Képzettség. Foglalkozási helyzet. Nem használók: 22 százalék. Hasonlóak a nem hozzáférőkhöz. használati egyenlőtlenség: az online magatartás eltérései. A nemi egyenlőtlenségek szinte megszűnnek, azonban a földrajzi, az életkori, az iskolázottsági és foglalkozási változók mentén a különbségek megmaradnak. Tempo online.

Konklúzió 17 év, a lakosság 1/3-a internethasználó: átlagban évente 2% A telekommunikációs infrastruktúra fejletlensége, a telekommunikációs piac késői liberalizációja. Digitális szakadék. A vidéki térségek felzárkoztatása 2007 után. 1993-2004 a korai adaptáció szakasza. 2005-től a nekirugaszkodás szakasza és az elkövetkező öt évben várhatóan az internethasználók száma dinamikusan növekedni fog. Kormányzati politikával lehet gyorsítani az adaptációt. A digitális egyenlőtlenség a hagyományos egyenlőtlenségekhez igazodik. Kevés a kutatás.