SNI szakiskolai tanulók a kollégiumi ellátásban – intézményi tapasztalatok Palánczné Németh Zsuzsanna igazgató Újbudai Speciális Szakiskola Budapest, 2010.március 26.
Kik az SNI tanulók? (Csepregi András nyomán)
Speciális szakiskolai alapadatok 1. (2009) Kb. 10.000 tanuló, 23%-a integráltan (pl. TISZK-ben) 122 speciális szakiskola, tagozat Kevéssé egyenletes területi lefedettség 53 intézménynél kollégiumi ellátottság (jellemzően TISZK-ek, megyei fenntartók esetén) 10 féle fogyatékossági típus ebből kb. 74% tan.akad. (enyhe ért.fogy.), jellemzően OKJ képzés Kb. 13 % ért.akad. (középsúlyos ért.fogy.), készségfejlesztő spec.szakisk., betanított képzés
Speciális szakiskolai alapadatok 2. (2009) Jellemző képzések: Kb. 60 hagyományos, gyakorlatorientált szakma Iskolánként átlagosan 3-7 képzés kínálata Prioritási sorrendben: Parkgondozó (rész-szakképesítés) Festő- mázoló és tapétázó Kőműves Bútorasztalos (asztalos) Számítógépes adatrögzítő (Számítógép kezelő/használó) Textiltermék összeállító (rész-szakképesítés) Gyorséttermi – és ételeladó (Gyorsétkeztetési eladó) Élelmiszer - és vegyiáru eladó (ABC eladó) Kerti munkás rész-szakképesítés Női szabó (nőiruha-készítő) Szerkezetlakatos Virágkötő-, berendező, virágkereskedő Szakács Burkoló (Épületburkoló) Hegesztő Szobafestő rész-szakma Dísznövénykertész (dísznövénytermelő) Az SNI tanulók szakképzésének sajátos jellemzői: Hosszított képzési idő (átl.+1 év) Alacsony tanulói létszám (max.16/8 fő) Gyógypedagógiai támogatás Azonos kimeneti követelmények (SZVK) Rész-szakképestítés lehetősége
Az Újbudai Speciális Szakiskola 35 éve… Feladatellátás: Budapest, Pest megye Közel 500 tanuló Pályaválasztás megalapozása a 9-10. évfolyamon Kiváló tanulói szakmai eredmények (évi 80-110 végzős)
Az Újbudai Speciális Szakiskola 35 éve… 13 féle szakma kínálata: Szerkezetlakatos, burkoló, kőműves, festő, női szabó, bútorasztalos, kárpitos, irodai asszisztens, élelmiszer eladó, szakács, virágkötő, parkgondozó
Az Újbudai titka… Pedagógiai programunkból: „A bölcesség legfőbb tiszte és tanújele, hogy a tettek szavakkal összecsengjenek.” (Seneca) Személyre szabott utak a követelmények eléréséhez A partneri viszony elvárás tanulók és dolgozók kölcsönös és egymás közti kapcsolatában A szeretet korszerű vezérlő elv
Tapasztalatok a tanulóink kollégiumi ellátásról Az iskolavezetés tapasztalatai A szülők véleménye A tanulók megítélése…
A kollégiumi nevelés hatása tanulóink vonatkozásában Énkép, önismeret, szociális képesség A tanulási és gondolkodási kultúra fejlesztése Felzárkóztatás, tehetségek gondozása, pályaorientáció támogatása Kulturális életmódra nevelés Egészséges életmód, környezettudatos magatartás kialakítása Társadalmi jártasságok fejlesztése
A kollégium társadalmi szerepe az SNI tanulók vonatkozásában Lakhatási lehetőség (ingázás elkerülése, korán kezdődő szakmai gyakorlatok) Hátrányok leküzdése (a hiányzó támogató családi háttér kompenzálásaként) Szociális hatás (hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű tanulók, kiemelten roma tanulók) Motiváló szerep (kortárs környezet, biztonságot nyújtó kapcsolatok, tanulás támogatása, kedvelt szabadidős programok) Köszönöm a figyelmet!