Gépészet jövője Zaránd György.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gazdaságos közlekedésért... Budapest, FORENSIS Autóklub.
Advertisements

Körös Volán Zrt évi utas elégedettség mérési eredményei Utas Elégedettség Mérés 2012.
működtetési vezérigazgató-helyettes
1 A BKV Zrt. fejlesztései, beruházásai Kovács Imre beruházási főosztályvezető BKV Zrt.
Megújuló forrásokból előállított villamos energia támogatása
szóvivő, a Közlekedésfejlesztés munkacsoport vezetője
RCH, mint karbantartásért felelős szervezet (ECM) kapcsolatrendszere
A as időszak jelenlegi pályázati lehetőségei Dr. Körtvélyesi Katalin 20/
A közösségi közlekedési szolgáltatások fejlesztése
Készítette: Dr. Szabó Péter Főosztályvezető
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
ERA A vasútvállalatokra vonatkozó kötelező üzemeltetési szabályok a hazai vasúti hálózatra vonatkozóan.
Modern technológiák az energiagazdálkodásban - Okos hálózatok, okos mérés Haddad Richárd Energetikai Szakkollégium Budapest március 24.
Fenntartható energiagazdálkodással az éghajlatváltozással szemben: retorika vagy realitás? Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Környezetgazdaságtan.
Környezetipari Export Klaszter pályázat 2011-ben Morvai Balázs - Pál Attila KSZGYSZ – dec. 14.
VÁLSÁGÁLLÓ PORTFÓLIÓMENEDZSMENT KILÁTÁS A ‘B’ ÉPÜLETBŐL május 11. Sellyey Tamás, Indotek Group.
Webbase valós idejű komplex flottamenedzsment szolgáltatás
VÁLLALATI TANÁCSADÁS Közép-Dunántúli Régió Az OTP Bank vállalkozói szektort támogató szerepe - a KDOP-projekt bemutatása.
A járműjavítás racionalizálása a MÁV-GÉPÉSZET Zrt. -nél
MÁV-TRAKCIÓ Zrt. bemutatása Budapest, május 3. Márton Ferenc működtetési vezérigazgató-helyettes 1.
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
A MÁV szervezeti struktúrájának átalakítása
0 Budapest, december 8. Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten Nyitórendezvény Előadó: Nemecz Gábor Szakigazgató Beruházási.
Construma április 14. Dr. Maráczi Zsolt Otthonteremtési Program Javaslat Társaság a Lakásépítésért Egyesület 1/16.
MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zrt. A mozdonyfedélzeti berendezések
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
Megy a gőzös, megy a gőzös….
Nyíregyháza, szeptember 09.
Gondolatok a gépjármű- felújításokról
A vállalkozás aktuális kérdései II. félév
Közúti és Vasúti járművek tanszék. Fontosabb tevékenységek a lehetséges folyamat technológiában: A- a jármű azonosítása B- tisztítás C- diagnosztikai.
Gazdálkodási ismeretek 11. osztály
Mennyire gátolja a vevőkockázat magyarországi mértéke a gazdasági növekedést? 300 Mrd Ft a tét évente Előadó: Felfalusi Péter ügyvezető.
A MÁV Zrt. helyzete és szerepe a vasúti közlekedés biztonságában
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
a MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zrt.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Új tendenciák és kihívások a vasúti szállítmányozó és logisztikai szolgáltató vállalatok piacán.
Kormányszóvivői tájékoztató A vasút reformja. Kormányszóvivői tájékoztató 1.VASÚTI TÖRVÉNY –A Kormány augusztusban elfogadta a vasúti stratégiát (Baross-program).
X. Vasútgépész Napok október 6.
Konferencia és szakmai találkozó
MÁV-GÉPÉSZET Zrt. - a „piacközpontú” társaság
A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. gazdálkodási és elszámolási rendszere
MÁV-TRAKCIÓ Zrt. szerepe a vasúti piacon Budapest, május 3. Dr. Márkus Imre vezérigazgató 1.
A V43 sorozatú mozdonyok felszerelése önműködő fékrudazat-állítóval
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
REGIONÁLIS FEJLESZTÉSI TANÁCS RENDKÍVÜLI ÜLÉS Sopron
FUTÁR projekt – célok és eszközök
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
Budapest közlekedésének fejlesztése: aktuális feladatok Vitézy Dávid munkacsoport-vezető Közlekedésfejlesztés munkacsoport szeptember 20.
MÁV - elővárosi vasutak: vonattal a városba
1 SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ MÁV-TRAKCIÓ Zrt december 6. (csütörtök), de. 10:30 óra Zsákay László György főigazgató MÁV Zrt. Gépészeti Üzletág.
 Környezetünkre legalább annyi figyelmet kell fordítanunk, mint bármi másra az életben. A mai emberek nagyon keveset törődnek környezetükkel és egészségükkel.
März 2004 Herbert Rupp Az Európai Uniós csatlakozás hatása a magyar járműiparra.
Közlekedésbiztonságra fordítható források
Önkormányzati ASP központ felállítása projekt összefoglaló EKOP
1 A kötöttpályás szakma perspektívái – Egész életen át tartó tanulás?! Zsoldos Marianna Humán Erőforrás Igazgató MÁV Zrt.
Schmidt Csaba polgármester október 24. Városi Fűtéskorszerűsítési Program Tatabánya.
Az energiahatékonyság a legolcsóbb energiaforrás Budapest, november.
37. számú főút Szerencs átkelési szakasz rekonstrukciója Lakossági fórum március 29.
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
Az INFORMATIKA nem költség, hanem TERMELŐESZKÖZ!
A magyar vasúti közlekedés jövőképe Dr. Kerékgyártó János Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Szolgáltatások Főosztálya Budapest,
PÉCS VÁROS AUTÓBUSZOS KÖZÖSSÉGI KÖZLEKEDÉSÉNEK MEGÚJÍTÁSA Tüke Busz Zrt november 6.
HÉV személyszállító járművek komplex rekonstrukciós programjának bemutatása Utastér komfortjának növelésére irányuló alprojekt eredményeinek ismertetése.
Busexpo A közforgalmú közlekedés hazai trendjei
Járműfenntartás I. I. előadás
A személyszállítási közszolgáltatások hatékonyabb ellátását célzó integrált utas-tájékoztatási, jegyértékesítési és forgalomirányítási rendszer (HKIR.
Gondolatok a gépjármű- felújításokról
Előadás másolata:

Gépészet jövője Zaránd György

MÁV-GÉPÉSZET helye a vasútban A Társaság tevékenysége komplex vasútijármű fenntartási tevékenység, az alacsonyabb szintű javításoktól a járművek korszerűsítésig: Mozdonyok, motorvonatok, motorkocsik, vasúti személykocsik és teherkocsik ún. kisműhelyi karbantartása Mozdonyok, motorvonatok, motorkocsik, vasúti személykocsik járműjavítóban történő nagyjavítása, korszerűsítése, főjavítása és fővizsgája; Vasúti teherkocsik fővizsgája. MÁV-GÉPÉSZET Zrt. Egyéb leány-vállalatok MÁV-TRAKCIÓ Zrt. Pályavasút 2009 MÁV-START Zrt. A Társaság legfőbb megrendelője a Személyszállítás, és rajta keresztül közvetetten: az utas!

Személyszállítás – az utas a vevő Az utas leginkább a rosszat veszi észre: Hideg, piszkos és barátságtalan pályaudvarok; Rossz kiszolgálás; A pályaudvarokat csak közlekedési funkcióra használják; A vonatok piszkosak; Télen hidegek, nyáron melegek; Lassúak, nem biztosítanak gyors kapcsolódást a városok között, átszállási várakozások. Mit kommunikál a média? Alapvetően rossz híreket; Pazarló gazdálkodás; Milliárdokat öntenek a MÁV-ba, és még sincs látszata; a vasutasok állandóan sztrájkolnak.

Vasúthálózat, eszközpark Milyen is a vasút? A vasút lassú, mert: a pályák állapota rossz, rengeteg a lassújel; kevés a kétvágányú pálya (a vonatok egymást várják, hogy haladni tudjanak); alacsony a villamosított vágányhálózat részarány, ezért a fejlett menettulajdonsággal rendelkező villamos járművek előnyeit nem lehet teljes körűen kihasználni; A vasúti járműpark korszerűtlen, mivel: A 20 évnél korosabb járművek aránya több mint 80 %! Az átlagos üzemkészség 71%, míg az európai uniós átlag 83%, azaz nálunk ugyanarra a feladatra több járműre van szükség A néhány korszerűbb jármű csak erősíti a kontrasztot; MÁV csoport járműparkja a legelavultabb Közép-Európában!

Jelenlegi MÁV járműpark Egyelőre kevés új jármű Gördülőállomány átlag életkora 30 év felett van

A járműpark nemzetközi összehasonlítása Ausztriában a 10 évnél fiatalabb járművek aránya 47%, míg Magyarországon ugyanez az érték mindösszesen 4%!

Mit vár el az utas a járművektől? Alapvetően kiszámítható, megfelelő szolgáltatási színvonalat: Kényelmes, tiszta utazási körülményeket; Az elvárások szerint fűtött – klimatizált, megvilágított járműveket (klíma ÖBB-nél 80%, MÁV-nál 8%); Biztonságot (Önműködő ajtók ÖBB 95%, MÁV 60%); Különböző fedélzeti szolgáltatásokat (Wi-Fi; online utas tájékoztatás; catering) Érzékelhesse a járművek modernizálódását;

Miért nincs az utas kiszolgálva? A MÁV csoport járműflottája rendkívül heterogén (a KGST piac maradványa) és elavult, ami miatt a szűkös források szétaprózódnak (84 fajta személykocsi típus, 26 fajta mozdony típus; 11 fajta motorvonat típus); Az utasok 95%-a utazása során nem érzékeli a lassú fejlődést sem, nem utazik az új járműveken; A járművek külső – belső tisztításához hiányzik a megfelelő infrastruktúra, kompetencia: Meleg, hideg időjárás esetén egyaránt alkalmazható automata mosóberendezések; Nincsenek korszerű belső takarító-berendezések; Hiányzik know-how, egy teljesen új takarítási kultúrát lenne szükséges megvalósítani: „A nadrág lehet szakadt, de koszos soha!”, azaz tiszta járművekkel nagyban lehet javítani az utazóközönség komfortérzetét; Meg kell határozni, hogy egységesen milyen szolgáltatási szintet kap az utas, és mindehhez milyen költségkeret járul!

Járműkarbantartás most és a jövőben A MÁV csoport jelenlegi járműállományát a MÁV-GÉPÉSZET Zrt. az igényeknek megfelelően karbantartja, illetve javítja. Ehhez a szükséges infrastruktúrával, tudással rendelkezik. A járműflotta átlagosan 30 éves átlagéletkora, és a több évtizedes járműkonstrukciós megoldások miatt mindezt 37 telephelyen és 2 járműjavítóban végzi, 2010-től már csak egy járműjavító marad. Szükséges lépések Járműpark korszerűsítése, a beszerzések és felújítások összhangjának megteremtése; Homogén járműállomány kialakítása (motorvonati és mozdonyos vontatás ideális arányának kialakítása); Új beszerzések esetében a járművek magyarországi összeszerelésének megteremtése (know – how megtanulása, magyar munkaerő és beszállítók bevonásának lehetősége); Korszerű járművek infrastruktúrájának megteremtése; Kevesebb telephely; Kisebb létszám; „Utasbarát” járművek; Akkor javítjuk a járművet, amikor nincs üzlete (pl. éjszakai karbantartás bevezetése, stb.); Futásteljesítményen nyugvó karbantartás;

Járműfelújítás és beszerzés A MÁV csoport járműflottája (mozdony, motorvonat, személykocsi) kb. 4000 db járműből áll. A vasúti járművek élettartalma kb. 40 év, de félidőben egy korszerűsítéssel egybekötött felújítást kell végrehajtani, ebből következik: BESZERZÉS FELÚJÍTÁS korszerűsítéssel Meghatározza a vasútról kialakított képet! Kb. 80 db jármű cseréje 46 Mrd Ft/év Kb. 100 db jármű felújítás 28 Mrd Ft/év (max. 60%-a az új jármű értékének) A GÉPÉSZET járműjavítója erre most is alkalmas Összeszerelés lehetősége Magyar munkaerő foglalkoztatásának a lehetősége

Színvonal és a költségek összefüggése KÖLTSÉGTÖMEG 1. 2. 3. Alacsony szolgáltatási színvonal (MÁV) Európai Uniós szolgáltatási színvonal (ÖBB) Prémium kategóriás szolgáltatási színvonal (DB) FELÚJÍTÁS BESZERZÉS A felújítás, beszerzés színvonala befolyásolja a költségtömeget! Az igények figyelembe vételével folyamatosan kell biztosítani, hogy ne álljon elő technológiai deficit!

Járműpark lehetséges megújítása 2020-ig A vasúti járműpark megújításában cél, hogy a szolgáltatási színvonal magas legyen! 75 db új, korszerű mozdony 63 Mrd Ft 110 db új 4 – 6 részes motorvonat 223 Mrd Ft 20 db új regionális motorkocsi 11 Mrd Ft 200 db új személykocsi 49 Mrd Ft 10 db nagysebességű motorvonat 54 Mrd Ft 2011-től 10 év alatt a 415 db járművel a magyar vasúti járműpark megújítható! Évente átlagosan 39 Mrd Ft finanszírozási forrás szükséges! A MÁV jelenleg is rendelkezik 1000 olyan járművel, amely megfelelő felújítás mellett továbbüzemeltethető!

Korszerűsítés = kevesebb telephely Régi járművek költségszerkezete Új járművek költségszerkezete Az új járművek alkatrész-utánpótlása drágább a magasabb komfortfokozatot biztosító berendezések miatt. Pl. Klímaberendezés, automata ajtók, utas tájékoztatás, sebességkülönbség stb. 40% 60% 70% 30% ANYAGJELLEGŰ KÖLTSÉG SZEMÉLYJELLEGŰ KÖLTSÉG KÖVETKEZMÉNY Csökkenő munkaóra szükséglet miatt kevesebb karbantartó, javító személyzetre lesz szükség; Alacsonyabb létszám, futásalapú karbantartás és javítás miatt nagymértékben csökkenthető a telephelyek száma is. Az új járművek fajlagos költsége 10%-kal kevesebb a régiekhez képest! ~ 10 Mrd Ft megtakarítás évente

A jövő (MÁV) járműparkja 10 év múlva?

Gépészet felelőssége, pozicionálása a jövőben A jármű kiáll a forgalomból Minden, a járműhöz kapcsolható tevékenység végrehajtásra kerül a karbantartás ideje alatt „Szalagszerűen”: Karbantart, Mér, ellenőriz, Tisztít, Kiszerel (Catering) Hatékony, alacsony kieső idő GÉPÉSZET MŰSZAKI SZOLGÁLTATÁSOK Karbantartás, nagyjavítás, ellenőrzés Külső – belső tisztítás Műszaki előkészítés Teljes körű kiszolgálás, és felelősség „Vonatkész” jármű a személyszállításnak A felhasználó csak használja a járművet! Megszűntethetők a jelenlegi párhuzamosságok (TRAKCIÓ-nál, START-nál, MÁV-nál) Felelősség (minőség, biztonság) a GÉPÉSZETÉ!

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!