Gépészet jövője Zaránd György
MÁV-GÉPÉSZET helye a vasútban A Társaság tevékenysége komplex vasútijármű fenntartási tevékenység, az alacsonyabb szintű javításoktól a járművek korszerűsítésig: Mozdonyok, motorvonatok, motorkocsik, vasúti személykocsik és teherkocsik ún. kisműhelyi karbantartása Mozdonyok, motorvonatok, motorkocsik, vasúti személykocsik járműjavítóban történő nagyjavítása, korszerűsítése, főjavítása és fővizsgája; Vasúti teherkocsik fővizsgája. MÁV-GÉPÉSZET Zrt. Egyéb leány-vállalatok MÁV-TRAKCIÓ Zrt. Pályavasút 2009 MÁV-START Zrt. A Társaság legfőbb megrendelője a Személyszállítás, és rajta keresztül közvetetten: az utas!
Személyszállítás – az utas a vevő Az utas leginkább a rosszat veszi észre: Hideg, piszkos és barátságtalan pályaudvarok; Rossz kiszolgálás; A pályaudvarokat csak közlekedési funkcióra használják; A vonatok piszkosak; Télen hidegek, nyáron melegek; Lassúak, nem biztosítanak gyors kapcsolódást a városok között, átszállási várakozások. Mit kommunikál a média? Alapvetően rossz híreket; Pazarló gazdálkodás; Milliárdokat öntenek a MÁV-ba, és még sincs látszata; a vasutasok állandóan sztrájkolnak.
Vasúthálózat, eszközpark Milyen is a vasút? A vasút lassú, mert: a pályák állapota rossz, rengeteg a lassújel; kevés a kétvágányú pálya (a vonatok egymást várják, hogy haladni tudjanak); alacsony a villamosított vágányhálózat részarány, ezért a fejlett menettulajdonsággal rendelkező villamos járművek előnyeit nem lehet teljes körűen kihasználni; A vasúti járműpark korszerűtlen, mivel: A 20 évnél korosabb járművek aránya több mint 80 %! Az átlagos üzemkészség 71%, míg az európai uniós átlag 83%, azaz nálunk ugyanarra a feladatra több járműre van szükség A néhány korszerűbb jármű csak erősíti a kontrasztot; MÁV csoport járműparkja a legelavultabb Közép-Európában!
Jelenlegi MÁV járműpark Egyelőre kevés új jármű Gördülőállomány átlag életkora 30 év felett van
A járműpark nemzetközi összehasonlítása Ausztriában a 10 évnél fiatalabb járművek aránya 47%, míg Magyarországon ugyanez az érték mindösszesen 4%!
Mit vár el az utas a járművektől? Alapvetően kiszámítható, megfelelő szolgáltatási színvonalat: Kényelmes, tiszta utazási körülményeket; Az elvárások szerint fűtött – klimatizált, megvilágított járműveket (klíma ÖBB-nél 80%, MÁV-nál 8%); Biztonságot (Önműködő ajtók ÖBB 95%, MÁV 60%); Különböző fedélzeti szolgáltatásokat (Wi-Fi; online utas tájékoztatás; catering) Érzékelhesse a járművek modernizálódását;
Miért nincs az utas kiszolgálva? A MÁV csoport járműflottája rendkívül heterogén (a KGST piac maradványa) és elavult, ami miatt a szűkös források szétaprózódnak (84 fajta személykocsi típus, 26 fajta mozdony típus; 11 fajta motorvonat típus); Az utasok 95%-a utazása során nem érzékeli a lassú fejlődést sem, nem utazik az új járműveken; A járművek külső – belső tisztításához hiányzik a megfelelő infrastruktúra, kompetencia: Meleg, hideg időjárás esetén egyaránt alkalmazható automata mosóberendezések; Nincsenek korszerű belső takarító-berendezések; Hiányzik know-how, egy teljesen új takarítási kultúrát lenne szükséges megvalósítani: „A nadrág lehet szakadt, de koszos soha!”, azaz tiszta járművekkel nagyban lehet javítani az utazóközönség komfortérzetét; Meg kell határozni, hogy egységesen milyen szolgáltatási szintet kap az utas, és mindehhez milyen költségkeret járul!
Járműkarbantartás most és a jövőben A MÁV csoport jelenlegi járműállományát a MÁV-GÉPÉSZET Zrt. az igényeknek megfelelően karbantartja, illetve javítja. Ehhez a szükséges infrastruktúrával, tudással rendelkezik. A járműflotta átlagosan 30 éves átlagéletkora, és a több évtizedes járműkonstrukciós megoldások miatt mindezt 37 telephelyen és 2 járműjavítóban végzi, 2010-től már csak egy járműjavító marad. Szükséges lépések Járműpark korszerűsítése, a beszerzések és felújítások összhangjának megteremtése; Homogén járműállomány kialakítása (motorvonati és mozdonyos vontatás ideális arányának kialakítása); Új beszerzések esetében a járművek magyarországi összeszerelésének megteremtése (know – how megtanulása, magyar munkaerő és beszállítók bevonásának lehetősége); Korszerű járművek infrastruktúrájának megteremtése; Kevesebb telephely; Kisebb létszám; „Utasbarát” járművek; Akkor javítjuk a járművet, amikor nincs üzlete (pl. éjszakai karbantartás bevezetése, stb.); Futásteljesítményen nyugvó karbantartás;
Járműfelújítás és beszerzés A MÁV csoport járműflottája (mozdony, motorvonat, személykocsi) kb. 4000 db járműből áll. A vasúti járművek élettartalma kb. 40 év, de félidőben egy korszerűsítéssel egybekötött felújítást kell végrehajtani, ebből következik: BESZERZÉS FELÚJÍTÁS korszerűsítéssel Meghatározza a vasútról kialakított képet! Kb. 80 db jármű cseréje 46 Mrd Ft/év Kb. 100 db jármű felújítás 28 Mrd Ft/év (max. 60%-a az új jármű értékének) A GÉPÉSZET járműjavítója erre most is alkalmas Összeszerelés lehetősége Magyar munkaerő foglalkoztatásának a lehetősége
Színvonal és a költségek összefüggése KÖLTSÉGTÖMEG 1. 2. 3. Alacsony szolgáltatási színvonal (MÁV) Európai Uniós szolgáltatási színvonal (ÖBB) Prémium kategóriás szolgáltatási színvonal (DB) FELÚJÍTÁS BESZERZÉS A felújítás, beszerzés színvonala befolyásolja a költségtömeget! Az igények figyelembe vételével folyamatosan kell biztosítani, hogy ne álljon elő technológiai deficit!
Járműpark lehetséges megújítása 2020-ig A vasúti járműpark megújításában cél, hogy a szolgáltatási színvonal magas legyen! 75 db új, korszerű mozdony 63 Mrd Ft 110 db új 4 – 6 részes motorvonat 223 Mrd Ft 20 db új regionális motorkocsi 11 Mrd Ft 200 db új személykocsi 49 Mrd Ft 10 db nagysebességű motorvonat 54 Mrd Ft 2011-től 10 év alatt a 415 db járművel a magyar vasúti járműpark megújítható! Évente átlagosan 39 Mrd Ft finanszírozási forrás szükséges! A MÁV jelenleg is rendelkezik 1000 olyan járművel, amely megfelelő felújítás mellett továbbüzemeltethető!
Korszerűsítés = kevesebb telephely Régi járművek költségszerkezete Új járművek költségszerkezete Az új járművek alkatrész-utánpótlása drágább a magasabb komfortfokozatot biztosító berendezések miatt. Pl. Klímaberendezés, automata ajtók, utas tájékoztatás, sebességkülönbség stb. 40% 60% 70% 30% ANYAGJELLEGŰ KÖLTSÉG SZEMÉLYJELLEGŰ KÖLTSÉG KÖVETKEZMÉNY Csökkenő munkaóra szükséglet miatt kevesebb karbantartó, javító személyzetre lesz szükség; Alacsonyabb létszám, futásalapú karbantartás és javítás miatt nagymértékben csökkenthető a telephelyek száma is. Az új járművek fajlagos költsége 10%-kal kevesebb a régiekhez képest! ~ 10 Mrd Ft megtakarítás évente
A jövő (MÁV) járműparkja 10 év múlva?
Gépészet felelőssége, pozicionálása a jövőben A jármű kiáll a forgalomból Minden, a járműhöz kapcsolható tevékenység végrehajtásra kerül a karbantartás ideje alatt „Szalagszerűen”: Karbantart, Mér, ellenőriz, Tisztít, Kiszerel (Catering) Hatékony, alacsony kieső idő GÉPÉSZET MŰSZAKI SZOLGÁLTATÁSOK Karbantartás, nagyjavítás, ellenőrzés Külső – belső tisztítás Műszaki előkészítés Teljes körű kiszolgálás, és felelősség „Vonatkész” jármű a személyszállításnak A felhasználó csak használja a járművet! Megszűntethetők a jelenlegi párhuzamosságok (TRAKCIÓ-nál, START-nál, MÁV-nál) Felelősség (minőség, biztonság) a GÉPÉSZETÉ!
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!