Szenior Energetikusok Klubja TÁJÉKOZTATÓ A KLÍMATÖRVÉNY ELŐKÉSZÍTÉSÉRŐL LÁNG ISTVÁN Budapest, 2010. január 28.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A globális felmelegedés és az üvegházhatás
Advertisements

A fenntartható fejlődés indikátorai Magyarországon
Kiutak a válságból?. Kiút feltételei • Rendszerszemlélet • Szociális igazságosság • Környezet eltartóképesség szerinti használata • Paradigmaváltás •
Zéró CO2-Fenntartható Építészet ZÖLD BERUHÁZÁSI RENDSZER Dióssy László címzetes egyetemi docens szakállamtitkár Budapest november 5.
OGY Környezetvédelmi Bizottság ülése október 5.
1 Éghajlatvédelem a kormányzatban Zágoni Miklós Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium Delegációs terem, október 13.
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
A KLÍMAVÁLTOZÁS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI tudományos konferencia A VAHAVA JELENTÉS FONTOSABB JAVASLATAI Láng István – Csete László – Jolánkai Márton Budapest,
Fenntartható energiagazdálkodással az éghajlatváltozással szemben: retorika vagy realitás? Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Környezetgazdaságtan.
"vállalkozások klímatudatossága" Melyek vagy melyek lennének a legjobb, leghatékonyabb állami eszközök a vállalkozások klímatudatosságának erősítésére?
Az ENSZ klímatárgyalások Kiss Veronika OTDK április
Nemzeti Fenntartható Fejlődési Keretstratégia. Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács Széleskörű társadalmi képviselet (pártok, szakszervezetek, kamarák,
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Az európai unió környezetvédelme. A tisztább, élhető környezetért Az Európai Unió több évtizedes munka eredményeként rendkívül átfogó környezetvédelmi.
© Michel Roggo / WWF-Canon 1 Vállalati autóflották környezettudatos használata Benkő Dániel WWF Magyarország október 17. Zöld flotta program.
A klíma összeköt bennünket Fórum az éghajlatvédelemről március 7. KLÍMAPOLITIKA MAGYARORSZÁGON Láng István ______________________________________.
Nemzetközi éghajlatvédelmi tárgyalások
Globális problémák Kialakulásuk okai:
Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács Létrehozásának körülményei és céljai Regionális fórum, Veszprém, november11. Dr. Szili Katalin, NFFT elnöke.
A Magyar Természetvédők Szövetsége az Éghajlatváltozási Stratégiáról Farkas István, ügyvezető elnök Magyar Természetvédők Szövetsége Föld Barátai Európa.
Dr. Gács Iván, BME Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék 1 Környezetvédelem Üvegházhatás.
A Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia végrehajtása - nemzetközi folyamatok és hazai feladatok - MeH-MTA Klímafórum május 28.
A fenntartható fejlődés alapelemei, globális célkitűzései
Klímaváltozás – fenntarthatóság - energiatermelés
Készítette: Mácsai Cecília Környezettudomány MSc
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
TÁMOP A-11/1/KONV AGRÁRKLÍMA című projekt NYITÓ RENDEZVÉNYE Felkészülés a klímaváltozásra az agráriumban: eddigi kezdeményezések és a kutatás.
Agrár-környezetvédelmi Modul Vízgazdálkodási ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács Létrehozásának körülményei és céljai Schmuck Erzsébet NFFT titkára.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia január 26.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépészmérnöki Kar Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék Dr. Ősz János Fenntartható fejlődés és energetika.
Tudásalapú társadalom és fenntartható fejlődés a globális felmelegedés korában Milyen globális és európai kihívásokra kell válaszokat találnunk? Herczog.
N EMZETI F ENNTARTHATÓ F EJLŐDÉSI T ANÁCS Éghajlatvédelmi kerettörvény Éger Ákos „Az éghajlatváltozás és a magyar gazdaság. Környezettudatos beruházás.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
Nemzetközi és hazai civil szervezetek hatása a klímapolitikára Schmuck Erzsébet, MTVSZ társelnöke Hogyan értékelhető a nemzetközi és hazai civil mozgalom.
A Kiotói Jegyzőkönyv Énekes Nóra Kovács Tamás.
A GLOBÁLIS KLÍMAVÁLTOZÁS MÉRSÉKLÉSÉRE, AZ ÜVEGHÁZ HATÁSÚ GÁZOK EMISSZIÓJÁNAK CSÖKKENTÉSÉRE SZERVEZŐDŐ NEMZETKÖZI MEGÁLLAPODÁSOK – SIKEREI, KUDARCAI Balogh.
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
Globális problémák.
Előtérbe kerül-e a természeti erőforrások fenntartható használata, vagy a gazdaság és a fogyasztás okozta környezetszennyezést minimalizálandó még ebben.
Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia. Folyamat Kormányprogramban Kormányprogramban OGY határozat-tervezet OGY határozat-tervezet NÉS koncepció: MTA-EMLA,
Éghajlatváltozásról MSZOSZ Elnökség március 2.
FaragóTibor: GlobálisKlímaPolitika1 Nemzetközi éghajlatvédelmi együttműködés, a klímapolitikai tárgyalások előzményei, helyzete és kilátásai dr. Faragó.
Klímatörvény civil szemmel Farkas István, ügyvezető elnök Magyar Természetvédők Szövetsége – Föld Barátai Magyarország.
Környezetjogi alapelvek
Magyar Útügyi Társaság
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
„Megújuló energia-megújuló vidék” Az agrárgazálkodás lehetőségei a zöld energia előállításában Kovács Kálmán államtitkár Tájékoztató Fórum, Nagykanizsa.
A 21. század energiapolitikai kérdései és hazai válaszai: a „Magyarország energiapolitikája ” című stratégia és a lezajlott társadalmi-szakmai.
1. BEVEZETÉS. EMBER,ENERGIA, KÖRNYEZET
Nagy Sára Környezettudomány Előzmények Globális Légkörkutatási Program (GARP), évi ENSZ-konferencia WMO (CO2 hatása a klímaváltozásra)
IPCC jelentés – várható hazai változások
Az új nemzetközi megállapodás létrehozása EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Éghajlatváltozás.
Globális változások-környezeti hatások és válaszok
Klímaváltozás – alkalmazkodási stratégiák Bozó László
1© Dennis Meadows, 2005 Rendszerszemlélet a felsőoktatásban Élő egyetem - konferencia Budapest, 2005 Április 21. Dennis Meadows
Fenntarthatóság Hol tart Európa a cselekvésben? Herczog Edit Európai parlamenti képviselő Magyar Fenntarthatósági Csúcs II. Budapest, november 24.
Zöld Beruházási Rendszer Klímabarát Otthon Panel Alprogram pályázat a szén-dioxid –kvóta bevételekből Március 10. Legény Árpád Projektmenedzser-asszisztens.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Globalizáció és környezeti problémák
A GLOBÁLIS KLÍMAVÁLTOZÁS: HAZAI HATÁSOK ÉS VÁLASZOK KvVM-MTA „VAHAVA projekt” SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ Budapest, szeptember 15.
A globális klímaváltozás mérséklésére, az üvegházhatású gázok emissziójának csökkentésére szerveződő nemzetközi megállapodások – története/vállalásai ZELEI.
A globális klímaváltozás mérséklésére, az üvegház hatású gázok emissziójának csökkentésére szerveződő nemzetközi megállapodások sikerei, kudarcai Liebl.
A globális klímaváltozás mérséklésére, az üvegházhatású gázok emissziójának csökkentésére szerveződő nemzetközi megállapodások Készítette: Magyar Gyöngyi.
Magyar Útügyi Társaság
A 2007-es és a 2013-as IPCC jelentés üzenete, új elemei
Előadás másolata:

Szenior Energetikusok Klubja TÁJÉKOZTATÓ A KLÍMATÖRVÉNY ELŐKÉSZÍTÉSÉRŐL LÁNG ISTVÁN Budapest, január 28.

AZ ELŐADÁS TÉMAKÖREI •FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS FENNTARTHATÓSÁG •NEMZETI FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉSI TANÁCS •KLÍMAPOLITIKA ALAPFOGALMAI •KLÍMATÖRVÉNY ELŐKÉSZÍTÉSE

FONTOSABB GLOBÁLIS PROBLÉMÁK •FÖLD NÉPESSÉGÉNEK NÖVEKEDÉS 1825 – 1 milliárd fő 2010 – 6,7 milliárd fő 2050 – 8,5 – 9,0 milliárd fő •GAZDASÁGI SZAKADÉK GAZDAGOK ÉS SZEGÉNYEK KÖZÖTT •KÖRNYEZET SZENNYEZŐDÉSE •TERMÉSZETI ERŐFORRÁSOK KIMERÜLÉSE •KLÍMAVÁLTOZÁS

FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉS DEFINÍCIÓI BRUNDTLAND BIZOTTSÁG Fenntartható fejlődés olyan fejlődés, amely kielégíti a jelen generációk szükségleteit, anélkül, hogy ez veszélyeztetné a jövő generációk hasonló szükségleteit. HERMAN DALY A fenntartható fejlődés a folyamatos szociális jól-lét biztosítása az ökológiai eltartó képesség határain belül.

A fenntarthatóság magában foglalja a jelenlegi emberi szükségletek kielégítését, ugyanakkor megőrzi a környezetet és azokat a természeti erőforrásokat, amelyekre a jövő generációknak szükségük lesz.

KÉT SZEMLÉLETI MÓD 1.Relatív antropocentrikus 2.Ökocentrikus

Az Európai Unió kidolgozta a Közösség fenntartható fejlődési stratégiáját. Kötelezte a tagállamokat, hogy készítsék el a nemzeti fenntartható fejlődési stratégiákat. Magyarország 26-ik tagként július elején adta át a nemzeti stratégiát, amelyet a Kormány szinten hagytak jóvá. A dokumentum nem került az Országgyűlés elé. A nemzeti stratégia gyakorlatilag semmilyen hatással nem volt az ágazati stratégiákra.

NEMZETI FENNTARTHATÓ FEJLŐDÉSI TANÁCS Országgyűlési határozat hozta létre 2008-ban. Alapvető feladata a fenntarthatósággal kapcsolatos helyzetről, a jövő feladatairól tájékoztató és javaslati előterjesztések készítése az OGY részére. Tagjai: 32 tag, akiket különböző társadalmi érdekcsoportok delegálnak. A parlamenti pártok szakpolitikusai. Elnöke az OGY mindenkori elnöke Társelnökök: Kormány képviselője Ellenzéki pártok képviselője Civil szervezetek képviselője Tudományos közösség képviselője Önálló Titkársággal rendelkezik

AZ NFF TANÁCS FELÉPÍTÉSE •A Tanács plenáris ülése Állandó meghívottak –Szakmai-tudományos Munkabizottság –Energia-Klíma Munkacsoport –Vidék és Agrár Munkabizottság –Vízpolitikai Munkabizottság –Társadalmi Tudatosság Munkabizottság –Egészségügyi és Szociális Munkabizottság /szervezés alatt/ •Elnökség: - elnök - tiszteletbeli elnök - társelnökök - Titkárság vezetője

A TANÁCS EDDIGI TEVÉKENYSÉGE •Elkészült a Fenntarthatóság helyzete Magyarországon című dokumentum. Rövid megnevezése: Jövőkereső •Hamarosan országos társadalmi vita indul a Jövőkereső megállapításairól és javaslatairól •OGY határozat előírja, hogy készüljön el az új Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia 2011 július 1-ig •OGY határozat előírja, hogy készüljön el az Éghajlatvédelmi Kerettörvény /Klímatörvény/ 2010 február 28-ig

NEMZETKÖZI KAPCSOLATOK •Európai Környezetvédelmi és Fenntartható Fejlődési Tanácsok Hálózata •Európai Fenntartható Fejlődési Hálózat •Kiemelt ország-kapcsolatok: •Nagy-Brittannia •Ausztria •Németország •Európai Unió illetékes munkaszervei

KLÍMAVÁLTOZÁS MINDIG VOLT MINDIG VAN MINDIG LESZ A valódi kérdés az, hogy a természeti erőket az antropogén hatás mennyire erősítette fel az elmúlt évben. A tudósok többségének véleménye szerinte ma már az antropogén hatás a domináns tényező.

KLÍMAPOLTIKA Két irányzata van: •Az üvegházhatású gázok légkörbe való bejutásának csökkentése (mitigation) •Alkalmazkodás, ami magában foglalja a megelőzést, védekezést, az elhárítást, a kárenyhítést és a helyreállítást.

Az emberek nem a klímaváltozást, mint folyamatot érzékelik, hanem a meteorológiai események gyakoriságának és intenzitásának növekedését. A meteorológiai események csoportosítása: •Hőmérséklet •Csapadék •Légmozgások

A Föld átlaghőmérséklete 15 Celsius fok. A felmelegedés mértéke az utóbbi 100 évben 0,7 Celsius fok. A Meteorológiai Világszervezet adatai szerint részletes meteorológiai méréseket 150 év óta folytatnak. Az adatok alapján sorba lehet állítani az éveket a leghűvösebbtől a legmelegebbig. 150 év alatt mért 20 legmelegebb és belefér az utóbbi 26 év tartományába. 150 év alatt mért 10 legmelegebb év belefér az utóbbi 12 év tartományába.

JÉGFURATOKBAN LÉVŐ LEVEGŐMINTÁK VIZSGÁLATA Az elmúlt 400 ezer év alatt a légkör szén- dioxid tartalma sohasem volt több, mint 280 ppm. Jelenleg 384 ppm. A növekedés az utóbbi 150 év alatt következett be.

ÜVEGHÁZHATÁS Az üvegházhatású gázok (szén-dioxid, metán, nitrogén-dioxid stb.) visszaverik a hősugarak egy részét a Föld felszínére. Így kezdődik a felmelegedés, ami megváltoztatja a légkör energetikai és hidrológiai rendszerének korábbi egyensúlyát. Így alakulnak ki a szélsőséges meteorológiai események. A felhők is okoznak üvegházhatást. A felhő néhány napig marad a légkörben, míg a CO 2 ötven-száz évig.

A tudósok véleménye szerint el kell kerülni, hogy a globális felmelegedés nagyobb legyen, mint 2 Celsius fok, az ipari forradalomtól számítva. Ellenkező esetben visszafordíthatatlan folyamatok alakulnak ki. /a plusz 2 fokból, már 0,7 fokot megvalósítunk/ A globális klímapolitika alapvető tétele, hogy el kell kerülni a plusz 2 fok felmelegedést. Ennek alapvető eszköze az üvegházhatású gázok légkörbe való feljutásának radikális lecsökkentése.

TÖRTÉNETI RÉSZ Rió de Janeiro ENSZ Keretegyezmény a klímaváltozásról. Mindenki aláírta és ratifikálta, de csak a jószándékot deklarálták adatok nélkül Kiotói Jegyzőkönyv 28 iparilag fejlett ország jogilag kötelező vállalásokat fogadott el az ÜHG-ok csökkentésére között globálisan 5,2% csökkentés. - Az USA nem ratifikálta - A fejlődő országok semmilyen számszerűsíthető kötelezettséget nem vállaltak

KOPPENHÁGAI KLÍMACSÚCS •Egyrészt kudarc, mert nem született új megállapodás a 2012 utáni időszakra. •Másrészt volt előrelépés is; az USA bejelentette, hogy vállal csökkentési kötelezettséget. A feltörekvő fejlődők is készek önkéntes alapon csökkentést végrehajtani, de ezt nem jogilag kötelező formában képzelik el. •A szegény fejlődőnek 100 milliárd dollár támogatást ígértek az éghajlati, időjárás károk megelőzősére, enyhítésére. A tárgyalások szakértői szinten folytatódnak. Következő Csúcsértekezlet 2010 november, Mexicó City.

KÜLÖNBÖZŐ NÉZETEK •Klíma-optimisták Van ember okozta klímaváltozás, de jelentős beruházásokkal és nemzetközi együttműködéssel a folyamat megállítható. •Klíma-pesszimisták Van ember okozta klímaváltozás, de ennek megállapítása roppant költséges. Inkább az alkalmazkodásra kellene több figyelmet fordítani. •Klíma-szekptikusok Az emberi ráhatás elenyésző. A természet erői működnek. A védekezést, alkalmazkodást kell előtérbe helyezni.

ÉGHAJLATVÉDELMI KERETTÖRVÉNY TERVEZETE A törvény célja, hogy a termelési, fogyasztási és életviteli szerkezet, a települési szerkezet, az épített környezet és a területhasználat célirányos módosításával, a környezettudatos szemlélet, mindenekelőtt a takarékos energia- és anyagfelhasználás előmozdításával, továbbá az éghajlatváltozáshoz való társadalmi alkalmazkodás feltételeinek megfelelő kialakításával hozzájáruljon az éghajlatváltozás lassításához, hatásainak mérsékléséhez, és a változásokhoz való alkalmazkodáshoz.

A TÖRVÉNY ALAPELVEI •Fenntartható fejlődés •Rendszerszemlélet •Környezeti átterhelések kiküszöbölése •Társadalmi igazságosság •Erőforrásokhoz való egyenlő hozzáférés •Az élethez nélkülözhetetlen szükségletek kielégítése •Szubszdiaritás

/folytatás/ •Társadalmi részvétel •Felelősségvállalás •Elővigyázatosság és megelőzés •Erőforrások valós értékének számbavétele •Kiszámítható, átlátható, összehangolt szabályozás •Decentralizáció és regionalizmus •Integráció

A fosszilis energiaforrás-felhasználás csökkentésének indokai •Nagymértékű külpiaci függés a fosszilis primer energiahordozók tekintetében •A fosszilis energiaforrások jövőben várható kimerülése és drasztikus áremelkedések lehetőségei •A légkörbe jutó ÜHG gázok mérséklése

A KLÍMATÖRVÉNY FONTOSABB TÉMAKÖREI •ÜHG kibocsátás csökkentésének mértéke 2020-ig és 2050-ig /output szabályozás/ •A fosszilis energiafelhasználás általános csökkentése /input szabályozás/ •Hatékonyság növelése, takarékos energiafelhasználás •Megújuló energiaforrások kapacitásának növelése •Szabályozó rendszerek felülvizsgálata és összehangolása

/folytatás/ •Éghajlatvédelmi Alap létrehozása /visszatérítendő jelleggel/ •Ökológiai feltételek előtérbe helyezése •Alkalmazkodás, védekezés •Tudatformálás •Kutatás-fejlesztés megerősítése

JAVASOLT CSÖKKENTÉSI ÉRTÉKEK Bázisév: 1990összkibocsátás 99,1 millió tonna szén-dioxid egyenérték Bázisév: 2005 összkibocsátás 80,3 millió tonna szén-dioxid egyenérték Csökkentési terv 2020-ra 60 millió tonna szén-dioxid egyenérték Csökkentés mértéke 40% 1990-hez viszonyítva 25,5% 2005-höz viszonyítva Csökkentési terv 2050-re 20 millió tonna szén-dioxid egyenérték Csökkentés mértéke 80% 1990-hez viszonyítva 75% 2005-höz viszonyítva

Az Éghajlatvédelmi kerettörvény végrehajtása rendkívüli gazdasági és társadalmi erőfeszítéseket igényel. Lényegében véve új gazdasági és energetikai rendszerek kiépítését kell elvégezni mintegy 40 év alatt. ___. ___ Köszönöm szíves figyelmüket!