. DUNA STRATÉGIA
EU regionális szemlélete A tanács politikai szándékokat is követ amikor regionális irányban gondolkodik, azaz projektek keretében kooperációkra és együttműködésre kényszeríti a tagokat A regionális projektekben a donor országok is részesedhetnek a forrásokból Regionális stratégiák középpontjában konszenzuson alapuló zászlóshajó projektek állnak
EU regionális projektek – mintaprojekt A Balti tengeri régió stratégiáját 2008 júniusban fogadta el az Európai Bizottság. A stratégia jobb koordinációt és a rendelkezésre álló erőforrások hatékonyabb felhasználását várja el a részvevőktől Az együttműködés szerteágazó és sok területet érint de a fő témák a Balti-tenger romló állapota, a hiányos közlekedési hálózat, a kereskedelmi akadályok és az energiaellátás problémái. Az együttműködés egy 80 főprojektből álló részletes akcióterv. A programok 15 prioritási területbe tagozódnak, melyek mindegyikéért egy- egy „vezető” ország vagy épp nem kormányzati szervezet felel. A Balti Stratégia a svéd elnökségének egyik prioritása volt
A Duna Stratégia – mint regionális projekt Osztrák-román kezdeményezéssel indult Magyarország később csatlakozik Első alkalommal egy nem EU tag is részt vesz –Szerbia A stratégia három alappillére már az induláskor meghatározásra került (Baroso beszéd): Közlekedés - connectivity Környezet védelme – environment Gazdasági fellendülés – economical development
A DS csapdája Az összes partner Magyarországgal szembeni elvárása: A Duna hajózhatóvá tétele Kiegyezés a környezetvédőinkkel Hozzáállásunk, kooperációs készségünk meg fogja határozni: Imázsunkat az EU-ban Súlyunkat a projektben Prioritási projektjeink elfogadtatását Ránk allokálható források mértékét Szlovákiával való viszonyunk alakulását Mostani döntéseinkkel a jövőben Kárpát medencében élő generációk életkörülményeit határozzuk meg
A DS komplex ügy A es években a Duna kérdése -Bős Nagymaros - csak a környezet és a közlekedés konfliktusát jelentette A helyzet mára gyökeresen megváltozott Az egyidőben és egyszerre vizsgálandó kérdések és összefüggések Környezet Közlekedés Mezőgazdaság Időjárás hatásai Vizgazdálkodás
A DS és a klimaváltozás Az IPCC ajánlására az EU által vezetett ENSEMBLES projekt legvalószínűbb klíma modelljei az évszázad közepére a Kárpát medencében nyári csapadékcsökkenést és a szélsőségesen magas hőmérsékletű napok számának növekedését valószínűsítik. Az éghajlatváltozás egyik fontos következménye lehet, hogy kritikus időszakokban kevesebb víz ez a mezőgazdasági vízhasználat kielégítését nehezíti, de helyenként az ivóvízkészletek is veszélybe kerülhetnek. A télvégi, tavaszi árvizek hamarabb, és az intenzívebb olvadás miatt növekvő csúcsokkal érkezhetnek. A augusztusi árvíz tetőzése meghaladta az addigi legnagyobb jégmentes vízállást. Ekkor 848 cm-es tetőző vízállásnál 8240 m3/sec, míg április 4-én, 860 cm-es tetőző vízállásnál, 8520 m3/sec vízmennyiség haladt át a Budapesten
A DS és a mezőgazdaság 2050-re a népesség harmadával növekszik és a mezőgazdasági termékek iránti igény 70%-al nő, a hús iránti igény a jelenlegi duplája lesz A mezőgazdasági termékek felértékelődése hamarabb elkezdődik A mezőgazdasági termelés vízigénye növekszik, miközben a magasabb hőmérséklet és a csökkent nyári csapadékmennyiség káros hatással lesz a mezőgazdaság termelékenységére A hatások mérséklésének lehetősége adott egy megfelelő víztározó-és öntözőrendszer kialakításával.
A DS és a vízgazdálkodás Jövőkép: kritikus időszakokban kevesebb a víz és az ökológiai vízigény a mezőgazdasági vízhasználat kielégítését nehezíti, de helyenként az ivóvízkészletek is veszélybe kerülhetnek. Az országba kevesebb víz folyik be mint ki A vízgazdálkodás nem képzelhető el a vízszint szabályzása nélkül, indokok: Gátak hiányában a meder, ill. vízszint mélyül Kotrás nem segít, hanem ront a helyzeten Csökkenő talajvíz-szintek negatív hatással lesznek a mezőgazdaságra és a környezetre Az árvízi és nyári vízszint különbségének növekedése, az árvízvizek rövid lefolyásúak de intenzívebbek A Duna szabályozása a szlovák-magyar szakaszon csak a szlovákokkal egyetértésben végezhető el
A DS makro-ökonómiai hatásai A Duna Stratégia magában hordozza a gazdasági fellendülés és az ezzel összefüggő munkahelyteremtés lehetőségét A meghatározandó magyar zászlóshajó projektek ágazati hatásai előreláthatóak és mérhetőek lesznek Példaképpen – ha 2% GDP növekedést feltételezünk, ez felosztható: Mezőgazdaság 1-2% Megújuló erőforrások (Vizi energia) % Turisztika % Logisztika % (Az adatok tájékozató jellegűek és pontosításra szorulnak) Az Európai Duna Stratégiánk az EU költségvetési támogatásának hatásfokát fogja befolyásolni Nagy hiba volna a forrásokat sok kis jelentőségű projektekre szétosztani,ez csak a társadalomi elégedettség hamis látszatát erősítené
A DS – mi történt eddig A tagországok megjelentették első álláspont jelentéseiket A német, román, osztrák álláspont előtérbe helyezi a hajózhatóság kérdését A környezetvédelem a többi anyagban elsősorban a szállításnak a vizi útra történő terelésében jelenik meg A magyar anyag „sokat markol és semmit mond” jellegű és a környezetet igyekszik hangsúlyozni Az eddig elkészített egyetlen szakmai háttéranyag (VITUKI) esetében a megrendelő –kormány- csak a mederkotrás opcióját engedte meg vizsgálni
A DS magyar álláspont - célok