Tudásintenzív szektorok innovációs célú kapcsolatrendszere a Dél-Alföldön A Magyar Regionális Tudományi Társaság XI. Vándorgyűlése, Kaposvár, 2013. november.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BUDAPEST Budapest Fejlesztési Pólus BUDAPEST INNOPOLISZ Program Benedek Zsolt november 15.
Advertisements

Fehér Péter PhD Edutus Főiskola Budapest
Norvég Alap Zöld ipari innováció. Célok – Zöld ipari innováció Zöld vállalkozások versenyképességének erősítése, meglévő iparágak zöldebbé tétele, zöld.
MTA Regionális Kutatások Központja Együttműködési irányok és kapcsolathálózati struktúrák a hazai kis és közepes méretű vállalkozások körében GENERÁCIÓK.
1 TÁMOP B-11/2/KMR Az oktatás és kutatás színvonalának emelése a Szent István Egyetemen AZ OKTATÁS ÉS KUTATÁS SZÍNVONALÁNAK EMELÉSE A SZENT.
MTA Regionális Kutatások Központja Innovatív szolgáltatások hatása a területi fejlődésre Nagy Gábor, geográfus, CSc. MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet,
A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG XI. VÁNDORGYŰLÉSE Az új európai kohéziós politika November 22. Kaposvár PhD hallgató SZIE Enyedi György Regionális.
1 ICEG Európai Központ 1118 Budapest, Dayka G. u 6/B. Telefon: (1) Fax: (1) honlap: „Klaszterek”
Akkreditációs Felhívás Tanácsadók részére Tapasztalatok.
LOGISZTIKAI OKTATÓK TANÁCSKOZÁSA MISKOLCTAPOLCA 2002 MÁJUS 31 NÉMON ZOLTÁN GAZDASÁGI MINISZTÉRIUM KUTATÁS-FEJLESZTÉSI TÁMOGATÁSOK A SZÉCHENYI TERVBEN.
Innovációmenedzsment. A század jellemzői Az innováció marginálisból központi jelenséggé válik A gazdaság tercierizálódik (szolgáltatás-gazdaság)
A REGIONÁLIS INNOVÁCIÓ IRÁNYÍTÁSI RENDSZERÉNEK HÁLÓZATI MEGKÖZELÍTÉSE korreferátum ME RFK ülés Kecskeméti Főiskola, Gépipari és Automatizálási Műszaki.
Lengyel Balázs, IBS Budapest Vállalkozók, spin-off cégek
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
A Kaposvári Egyetem innovációs tevékenysége – Dráván innen, Dráván túl
A K+F területi problémáinak megjelenése a Közép-magyarországi KKV szektorban MRTT Vándorgyűlés Debrecen Borbás László adjunktus Óbudai Egyetem Keleti Károly.
Az új történelem érettségiről és eredményeiről augusztus Kaposi József.
Miben tud segíteni az egyetemeknek és a kutatóknak a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala? dr. Németh Gábor SZTNH Információs és Oktatási Központ ELTE Pályázati.
Az Egyetem, mint az innováció motorja ELTE Innovációs Nap Az Egyetem, mint az innováció motorja Fábián István, rektor Debrecen, február 26.
A tételek eljuttatása az iskolákba
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Regionális innovációs fejlesztési lehetőségek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kleinheincz Ferenc főosztályvezető, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
Az észak-alföldi közép- és kisvárosok feldolgozóipara az ezredfordulón
Az építőipar fejlődése és válsága Dél-Dunántúlon.
A regionális innovációpolitika jóléti aspektusai A differenciált innovációpolitika sablonos voltáról Bajmócy Zoltán egyetemi docens Szegedi Tudományegyetem.
HELYI PARTNERSÉGEK, MINT A VIDÉKI KORMÁNYZÁS INNOVATÍV ESZKÖZEI 1 A Magyar Regionális Tudományi Társaság IX. vándorgyűlése Révkomárom, november 25.
IPARÁGAK VÁLTOZÁSA : HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉS EVOLUCIONISTA SZEMSZÖGBŐL Bajmócy Zoltán egyetemi adjunktus Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar.
Tudástranszfer egyetemi városokban
A regionális innovációs rendszer, mint komplex rendszer Elekes Zoltán – Bajmócy Zoltán Phd-hallgató egyetemi docens Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
1 „Esélyteremtés és értékalakulás” „Esélyteremtés és értékalakulás” Az MTA Szociológiai Kutatóintézete és a Somogy Megyei Esélyegyenlőségi Iroda közös.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KMR projekt 1 A NÖVEKEDÉS ÉS A VERSENYKÉPESSÉG REÁLGAZDASÁGI TÉNYEZŐI Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet A LEADER PROGRAM MINT HELYI PARTNERSÉG KÉRDÉSEI MAGYARORSZÁGON.
AZ ÖNKORMÁNYZATOK PÁLYÁZATI AKTIVITÁSÁNAK VIZSGÁLATA A DÉL- DUNÁNTÚLI RÉGIÓBAN.
Az innováció orientált területpolitika, egy botladozó siker ?
Kalkuláció 13. feladat TK 69. oldal.
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
Introduction to the BBS | 2009 | ‹#› Szolgáltatások kis- és középvállalkozásoknak.
Innováció ösztönző együttműködések kiépítése Dél-kelet-európai térség országaiban SET GIFT.
Az élelmiszeripari versenyképesség és innováció egyes kérdései
Transznacionális és multinacionális vállalatok
Kutatási eredmények és fehér foltok a migránsok munkaerő-piaci beilleszkedésének kutatásában Kováts András MTAKI.
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
Elemezze cége innovációs potenciálját! ‘800 európai vállalkozás mint összehasonlítási alap’
És mégis mozog…? Egyed Géza gazdaságfejlesztési szakállamtitkár ’Kinőni Magyarországot - hazai innovatív vállalatok lehetőségei a világban’ konferencia.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
TÁRSADALMI VERSENYKÉPESSÉG ÉS SIKER A MAGYARORSZÁGI NAGYVÁROSI TÉRSÉGEKBEN BARÁTH GABRIELLA PHD TUDOMÁNYOS MUNKATÁRS KODOLÁNYI JÁNOS FŐISKOLA A MAGYAR.
1 „ Beszéljünk végre világosan az energetikáról” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Energetika Október 2.
Kis- és középvállalkozások válaszúton: versenyképesség, innováció, nemzetköziesedés EGY SIKERES MAGYAR IPARÁG: AZ ORVOSIMŰSZER-GYÁRTÁS Sass Magdolna Pécs,
K OVÁCS ANDRÁS, Ph D. E GYETEMI ADJUNKTUS S ELYE J ÁNOS E GYETEM november 25. IX. MRTT Vándorgyűlés, Révkomárom Selye János Egyetem Gazdaságtudományi.
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
Megyei statisztikai profil a Smart Specialisation Strategy (S3) megalapozásához - Csongrád megye Szeged, Dr. Makra Zsolt.
A magyarországi K+F politika
Megyei statisztikai profil a Smart Specialisation Strategy (S3) megalapozásához - Csongrád megye Szeged, Dr. Makra Zsolt.
INNOVÁCIÓS KÉPESSÉG, VERSENYKÉPESSÉG ÉS JÓLÉT BAROSS – DA07-DA-ELEM Szeged, október 19. Prof. Dr. Lengyel Imre MTA doktora, intézetvezető.
DR. LUKOVICS MIKLÓS Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar
Szegedi Tudományegyetem
Előadás másolata:

Tudásintenzív szektorok innovációs célú kapcsolatrendszere a Dél-Alföldön A Magyar Regionális Tudományi Társaság XI. Vándorgyűlése, Kaposvár, november „Az új európai kohéziós politika” Vas Zsófia egyetemi tanársegéd, doktorjelölt Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési intézet

•Legfontosabb erőforrásunk a tudás, amely mit sem ér ha nem párosul a tanulásra való képességgel (Lundvall 1998) •Új, gazdaságilag hasznos tudás komplex, interaktív folyamat eredménye (Lundvall 1992, Edquist 2005) •Tudás teremtése, terjedése és alkalmazása térben (nemzeti, regionális szinten), szektoronként és technológiai területenként is vizsgálható Kutatás háttere és célja •Kutatási kérdés: –A tudás milyen kombinációjára építenek a tudásintenzív vállalkozások a Dél-Alföld régióban? •Mely térbeli dimenziók relevánsak? •A tudásnak milyen különböző forrásai léteznek?

•Néhány koncepció, amely a tudás forrásnak feltárásával foglalkozik: –Local buzz - global pipeline (Bathelt et al. 2004) –Iparági tudásbázisok (analitikus, szintetikus, szimbolikus) (Asheim − Gertler 2005, Asheim et al. 2007) –Innovációs rendszerek (Lundvall 1992, Freeman 1995 stb.) „elemek és kapcsolatok, amelyek az új és gazdaságilag hasznos tudás teremtésének, terjedésének és hasznosításának érdekében interakcióba lépnek" (Lundvall 1992, 2. o.) Elméleti keret Regionális innovációs rendszerek (Autio 1998, Tödtling − Trippl 2008) Szektorális innovációs rendszerek (Malerba 2002, Malerba − Orsenigo 1996)

Kutatás módszertana –Kérdőíves felmérésen alapuló primer kutatás –Tudás forrásának vizsgálata a gazdasági tevékenysége jellege és az iparági tudásbázis alapján •Tudásintenzív gazdasági tevékenységek osztályozása (OECD 2001, Eurostat 2009): –High- és medium-high-tech feldolgozóiparra –Tudásintenzív (piaci, pénzügyi, high-tech) szolgáltatásokra • Alapsokaság térbeli elhelyezkedés (Dél-Alföld), lezárt üzleti évek és foglalkoztatottak alapján való lehatárolása • Minta: 400 tudásintenzív vállalkozás, ebből 127 innovatív tudásintenzív vállalkozás ( között) •Domináns tudásbázis vizsgálata – analitikus, szintetikus és szimbolikus tudásbázis elhatárolása (Asheim − Gertler 2005, Asheim et al. 2007)

RégióbanOrszágbanKülföldön Sig Cramer V Feld.Szolg.Feld.Szolg.Feld.Szolg. Berendezések, alapanyagok, szolgáltatások, szoftverek beszállítóival (n=102) No *0,1120,207 %10,789,322,477,637,562,5 Fogyasztókkal, ügyfelekkel (n=97) No *0,0030,351 %8,391,725,075,066,733,3 Versenytársakkal - KKV (n=70) No **0,0070,358 %4,595,530,269,860,040,0 Versenytársakkal - Nagyvállalat (n=42) No **0,0580,353 %11,188,941,458,675,025,0 Tanácsadó cégekkel, kereskedelmi laborokkal, magán kutatóintézetekkel (n=34) No **0,1120,211 %0,010018,581,514,785,3 Egyetemekkel és egyéb felsőoktatási intézményekkel (n=38) No **0,5980,140 %22,277,832,167,90,0100,0 Kormányzati, állami kutatóintézetekkel (n=19) No **0,1670,469 %257514,385,71000 Innovációs és technológiai központokkal, regionális fejlesztési ügynökséggel (n=22) No **0,0810,463 %28,671,40,01000,0100,0 Gazdasági tevékenység jellege szerinti partnerkapcsolatok és térbeliségük * Pearson χ 2 ** Likelihood ratio Megjegyzés:% az összes vállalkozáson belül (feldolgozóipari és szolgáltatások)

Releváns partnerkapcsolatok (tudás kombinációi gazdasági tevékenység jellege szerint) Kapcsolatrendszer típusok FeldolgozóiparSzolgáltatások Összes innovatív tudásintenzív vállalkozás db% % % Csak beszállító 13,388,297,1 Csak fogyasztó 26,766,286,3 Csak versenytárs 00,011,010,8 Csak egyetem 00,011,010,8 Beszállító - Fogyasztó 13,31212,41310,2 Beszállító - Versenytárs 13,344,153,9 Beszállító - Egyetem 13,322,132,4 Fogyasztó - Versenytárs 26,744,164,7 Fogyasztó - Egyetem 13,300,010,8 Versenytárs - Egyetem 13,300,010,8 Beszállító - Fogyasztó - Versenytárs 1136,73132,04233,1 Beszállító - Fogyasztó - Egyetem 13,399,3107,9 Beszállító - Versenytárs - Egyetem 00,022,121,6 Fogyasztó - Versenytárs - Egyetem 13,322,132,4 Beszállító - Fogyasztó - Versenytárs - Egyetem 620,01111,31713,4 Nincs kapcsolat 13,344,153,9 Összesen 30100,097100, ,0 Megjegyzés: % adott kategórián belül (feldolgozóipari VAGY szolgáltatások)

Kapcsolatrendszer (tudás forrásának) térbelisége Kapcsolatrendszer térbeli szintjei FeldolgozóiparSzolgáltatások Összes innovatív tudásintenzív vállalkozás db% % % Csak regionális 13,31919,62015,7 Csak nemzeti 1343,33536,14837,8 Csak nemzetközi 310,022,153,9 Regionális és nemzeti 620,02626,83225,2 Regionális és nemzetközi 13,333,14 Nemzeti és nemzetközi 413,366,2107,9 Regionális, nemzeti és nemzetközi 13,333,14 Nincs kapcsolata 13,333,14 Összesen 30100,097100, ,0

Partnerkapcsolatok (tudás forrásainak) tipizálása Regionális orientációjú Regionalizált nemzeti Nemzeti orientációjú Globalizált Inputok Klaszterek Regionális orientációjú (n=16) Regionalizált nemzeti (n=11) Nemzeti orientációjú (n=19) Globalizált (n=5) Versenytársak (KKV) Regionális (100%) Nemzeti (100%) Nemzeti (100%) Nemzetközi (100%) Fogyasztók Regionális (100%) Nemzeti (100%) Nemzeti (100%) Nemzetközi (100%) Beszállítók Nemzeti (100%) Regionális (100%) Nemzeti (100%) Nemzetközi (60%)

Hogyan határozható meg az iparágak domináns tudásbázisa? Gazdasági tevékenységek (TEÁOR 2008 alapján) Domináns tudásbázis High-tech feldolgozóipar 21 GyógyszergyártásAnalitikus 26 Számítógép, elektronikai, optikai termék gyártásaSzintetikus Medium-high-tech feldolgozóipar 20 Vegyi anyag, termék gyártásaAnalitikus 27 Villamos berendezés gyártása 28 Gép, gépi berendezés gyártása Szintetikus 29 Közúti jármű gyártása 30 Egyéb jármű gyártása Szintetikus Tudásintenzív szolgáltatások Tudásintenzív piaci szolgáltatások 50 Vízi szállítás 51 Légi szállítás 69 Jogi, számviteli, adószakértői tevékenység 70 Üzletvezetési, vezetői tanácsadás 71 Építészmérnöki tevékenység; műszaki vizsgálat, elemzés 73 Reklám, piackutatás 74 Egyéb szakmai, tudományos, műszaki tevékenység 78 Munkaerőpiaci szolgáltatás 80 Biztonsági, nyomozói tevékenység Szintetikus Szintetikus Szintetikus Szimbolikus Szintetikus Szintetikus Szintetikus Tudásintenzív pénzügyi szolgáltatások 64 Pénzügyi közvetítés (kivéve: biztosítási, nyugdíjpénztári tevékenység) 65 Biztosítás, viszontbiztosítás, nyugdíjalapok (kivéve: kötelező társadalombiztosítás) 66 Egyéb pénzügyi tevékenység Szintetikus High-tech tudásintenzív szolgáltatások 59 Film, videó gyártás, televízióműsor gyártása, hangfelvétel kiadás 60 Műsor összeállítás, műsorszolgáltatás 61 Távközlés 62 Információ-technológiai szolgáltatás 63 Információs szolgáltatás 72 Tudományos kutatás, fejlesztés Szimbolikus Szintetikus Analitikus

Analitikus tudásbázis (tudományalapú) Szintetikus tudásbázis (műszakialapú) Szimbolikus tudásbázis (művészetalapú) Tudásteremtés célja Új tudás teremtése a természet rendszeréről tudományos törvények alkalmazásával, know- why Meglévő tudás új módon való alkalmazása vagy kombinálása, know-how Meglévő tudás új módon való újrakombinálása, új jelentés, vágy, esztétika, immateriális javak, szimbólumok, imidzsek létrehozatala, know- who Tudás fejlesztése és alkalmazása Tudományos modellek, deduktív Probléma-megoldás, egyedi gyártás, induktív Kreatív folyamat Szereplők Kutatói egységeken belüli és közötti együttműködés Interaktív tanulás fogyasztókkal és beszállítókkal Tapasztalatszerzés stúdiókban, projekt team Tudás típusa Nagymértékben kodifikált tudás, magas absztrakció, egyetemes tudás Részben kodifikált tudás, tacit tudás fontos szerepe, kontextus függő Tacit tudásra épít, fontos az interpretáció, kreativitás, kulturális tudás, nagymértékben kontextus függő Innováció típusa Jellemzően radikális innováció Legfőképpen fokozatos innováció Alkalmanként radikális innováció, főként a meglévők újrakombinálása Földrajz jelentősége Viszonylag állandó helyen vannak Jelentős mértékben változikIgen változó helyen vannak EredményGyógyszerfejlesztés Gépipar, mérnöki tevékenységek Kulturális termékek, dizájn, márka Iparági tudásbázis típusai Forrás: Asheim − Gertler (2005), Asheim et al. (2005), Asheim et al. (2007), Martin (2012)

Tudás forrásának térbelisége a tudásbázis jellege szerint AnalitikusSzintetikusSzimbolikus db% % % Csak regionális211,120 20,0 222,2 Regionális+nemzeti 0,01717,0222,2 Regionális+ nemzetközi422,222,0 0,0 Regionális+nemzeti+ nemzetközi15,622,0111,1 Csak nemzeti950,039 39,0 444,4 Nemzeti+ nemzetközi211,166,0 0,0 Csak nemzetközi 0,044,0 0,0 Nincs kapcsolat 0,01010,0 0,0 Összes:18100,099100,09 Analitikus (%) Szintetikus (%) Regionális38,941 Nemzeti66,764 Nemzetközi38,914

AnalitikusSzintetikusSzimbolikus db% % % Csak beszállító00,010 00,0 Csak fogyasztó211,1661 Csak versenytárs00,0220 Csak egyetem00,0110 Beszállító - Fogyasztó527, ,2 Beszállító - Versenytárs00,0440 Beszállító - Egyetem15,63300,0 Fogyasztó - Versenytárs00,0440 Fogyasztó - Egyetem00,0110 Versenytárs - Egyetem00,0000 Beszállító - Fogyasztó - Versenytárs211, ,2 Beszállító - Fogyasztó - Egyetem422,23300,0 Beszállító - Versenytárs - Egyetem15,63300,0 Fogyasztó - Versenytárs - Egyetem15,61100,0 Beszállító - Fogyasztó - Versenytárs - Egyetem211, ,4 Nincs kapcsolat00,0550 Összes:18100, ,09 Tudás kombinációi a tudásbázis jellege szerint Analitikus (%) Szintetikus (%) Beszállító83,480 Fogyasztó88,972 Versenytárs (KKV) 33,459 Egyetem50,122

•A tudásintenzív vállalkozás számára releváns tudás forrásai eltérőek és különböző térbeli szinten megtalálhatóak: –A tudás legfontosabb forrása a fogyasztói, beszállítói és versenytársi kapcsolatok kombinációja –Az interakciók leginkább nemzeti, és nem regionális orientációjúak •A tudás teremtése, terjedése és felhasználása függ: –A gazdasági tevékenység jellegétől –Tudásbázis milyenségétől Következtetések

Köszönöm a figyelmet!