A Soá Intézet Vizuális Történelmi Archívuma

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TIOP 1.1.1/09/ Angol nyelvi modulok feldolgozása tanulói laptopok segítségével.
Advertisements

Tudástár informatika digitális tananyagok linkgyűjteménye
Life through the lenses Enikő Bereczki 2RF. Egy kép többet ér ezer szónál Mitől jó egy sajtófotó? Milyen hatással van a közvéleményre? Milyen a sajtófotós.
Comenius program készítette: Zakhariás Laura. „Egész életen át tartó tanulás“ Oktatás támogatása, minden korosztály számára, több programon keresztül:
2006. szeptember 20. Vámospércs "Új szolgáltatások a könyvtárban az Internetre építve" Moldován István OSZK MEK osztály
Palantír Film Vizuális Antropológiai Alapítvány Idegenek a kertemben – filmgyűjtemény fejlesztése Előadó: Füredi Zoltán AZ EURÓPAI INTEGRÁCIÓS ALAP KEDVEZMÉNYEZETTJEINEK.
A Roma Sajtóközpont tevékenysége és archívuma
IT-mentor és a képzés gyakorlati kérdései
NyitólapEszközökIgényekProblémákKövetkeztetések Kik?Mit?Mivel?Hogyan? A felmérés 1. Mobilhasználat 2. Internethasználat 3. Oktatás korszerűsítése Az m-Learninget.
WEB 2 eszközök, közösségi portálok az oktatásban
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
A holokauszt tanítása iskolámban
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
VI. Interaktív Tábla Konferencia
Közösségi média és a könyvtár Trendek Közösségi média és a könyvtárak Trendek
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
„XXI. S ZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Bánkuti Zsuzsa (OFI) és Lukács Judit (OFI)
Informatikai Szaknyelvi Vizsga
E URÓPAI P EDAGÓGIAI IKT J OGOSÍTVÁNY EPICT tanfolyam a Calibrate projektben Kárpáti
EU-információs és pályázati szolgáltatások civil szervezeteknek (Soros Alapítvány) Dr. Benedek László CELODIN Kht.
Könyvtárhasználati verseny
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
Könyvtári digitális tartalmak az oktatási multimédiák számára
Az iskolai könyvtárhasználat hazai innovatív példái
Informatika tanítása ea.
Határon átnyúló együttműködés az alsóőri Magyar Média és Információs Központtal készítette: Barki Katalin (BDF) Székelyné Török Tünde (BDMK)
MS IT Akadémia Sisák Zoltán kuratóriumi elnök HTTP Alapítvány.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
A francia nyelvi érettségi tapasztalatai. Források: Oktatási Hivatal adatbázisa Országos Közoktatási Intézet Követelmény- és Vizsgafejlesztő Központjában.
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Megújul a Sulinet Könczöl Tamás osztályvezető
MeetOFF.eu Képadatbázisok az OSZK-ban avagy képek archiválása és szolgáltatása a XXI. században. Moldován István Országos Széchényi Könyvtár.
Ezúton is szeretnénk felhívni a figyelmeteket a legújabb, a pedagógiai munkátok során is felhasználható Internetes oldalakra és szolgáltatásokra! Ezúton.
A statisztikai jártásság megközelítései, modellje A (felső)oktatás szerepe Peter Kovacs Associate professor Department of Statistics and Demography, Faculty.
SZTE BTK Spanyoltanár MA
Nyelv-ész-gép Új technológiák az információs társadalomban.
DAT 2006 konferencia A könyvtárak digitális világa szekcióülés Budapest, november 21.
Az E-TANÁR portál. A digitális olvasás-tudás már széles körben elterjedt. A digitális írás-tudás széleskörű alkalmazásához azonban alkotói közösségi fórumok.
Az E-TANÁR portál.
és segíteni az embereket, akik hozzá akarnak férni ezekhez.
A WEB ARCHÍVUMOK KÉRDÉSKÖRE KÖNYVTÁRI ÉS TÁJÉKOZTATÁSI SZEMPONTBÓL.
Nevelési Tudásdepó Csík Tibor projektmenedzser. Az országos lelőhely-nyilvántartás számára rekordok Magyar közoktatás tankönyvei Gyermek- és ifjúsági.
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
INNOAXIS IPA HUSRB/0901/2.1.3 APPLICATION ID: HU-SRB/0901/213/028 PROJECT TITLE: The borderline as an axis of innovation LEAD BENEFICIARY: Centre for Regional.
avagy lehetőség a konfliktusok kezelésére a tanórán
Az MSDP és az DOKZWANG gyűjtemény Magyarországon.
Az információs társadalom. Az elmélettől a politikai gyakorlatig
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Tanári kompetenciák október 6. Caroline Kearney
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
Szén-dioxid Nyomozók. energia-tudatosság projekt 8-14 éves diákok számára.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Könczöl Tamás igazgató Sulinet Digitális Tudásbázis.
Az IKT-alapú pedagógia munkaformái, módszerei. 3 betűs világ IKT IST SDT.
ELTE BTK Budapest, április 27. in4 konferencia Innováció – integráció – információszabadság – intelligens web.
Az Óbudai Egyetem előfizetett adatbázisai szeptember.
Informatika tanítása ea.
IKT alapú kompetenciák a XXI. századi pedagógusképzésben
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
A digitális kompetencia mérése. IKT-alapú értékelés
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
A Zachor Alapítvány a Társadalmi Emlékezetért személyes történeteket feldolgozó holokauszt- gyűjteménye A Zachor Alapítvány civil oktatási szervezet. Fő.
ÚTI BESZÁMOLÓ Tanártovábbképzés Barcelonàban
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
Előadás másolata:

A Soá Intézet Vizuális Történelmi Archívuma

AZ ARCHÍVUM •1994 – 1999 Videó-interjúk Holokauszt-túlél Ő kkel és szemtanúkkal (56 ország, 32 nyelv) •1999 – 2005 Indexálás, katalogizálás Vizuális Történelmi Archívum (VHA) •2006 (University of Southern California – Dél-Kaliforniai Egyetem) •Hozzáférés világszerte 30 helyen Magyarországon: Közép-európai Egyetem Könyvtára • Célközönseg: kutatók, oktatók, pedagógusok, diákok, nagyközönség

MIT SZERETNÉNK? Célunk, hogy videó-interjúkat tartalmazó oktatási anyagok kidolgozásával küzdjünk az el ő ítéletek, az intolerancia és a fanatizmus minden formája ellen, illetve csökkentsük az általuk okozott sok-sok szenvedést.

AZ INTÉZET/OKTATÁS •Interjúk használata az oktatásban •Magyar nyelv ű oktatási anyagok (elérhet ő k a weboldalon: Túlélés, megmenekülés, segítségnyújtásTúlélés, megmenekülés, segítségnyújtás (2007) Sodródás és szembenállásSodródás és szembenállás (2010) Gyerektörténet, 1944-ből (2010) A baba; A b ő rönd ( ) Női sorsok a holokausztban; Mi baja velem a világnak? ( ) Embermentés emberségből ( ) •Más genocídiumok anyagai: Örmény Genocídium, Ruanda, Kambodzsa

OKTATÁS A CEU-N CEU kurzusok: Dr. Andrea Peto •Testimonies and Teaching: New Sources and Methodologies for Jewish Studies •Holocaust, memory, gender •New Approaches and Methodological Challenges in Jewish Studies. Critical Readings of Testimonies •Qualitative methods in social science research, oral history

AZ INTERJÚK Életinterjúk túlélőkkel és szemtanúkkal (megmentők, segítségnyújtók, felszabadítók, stb.) Az interjúk szerkezete •Az interjúalany bemutatása •Életének története a holokauszt előtt, alatt és után •Fényképek, dokumentumok, tárgyak bemutatása a családi archívumból •Családtagok és/vagy barátok bemutatás •Helyszíni felvételek (esetenként)

AZ INTERJÚK •Életrajzi adatok •Történelmi adatok •Kulturális, politikai és társadalmi ismeretek •Lélektani hatások •Személyes narratíva •Érzelmi reakciók

AZ INTERJÚK •Oktatás, kutatás •Oktatási anyagok: Megfelelő közvetítéssel és kontextusban : •az egyes emberek, családok, közösségek történeteit ismerjük meg •helytörténeti adatokat tudunk meg •makro- és mikro-történelem összekapcsolható •más forrásból nem hozzáférhető információkat tudunk meg •diákok motivációja er ő södik (személyes történetek – történelmi események) •empátia •beszélgetés indikálása Interdiszciplinaritás történelem, irodalom, idegen nyelv, művészet, média, vallás társadalomismeret, osztályfőnöki óra, stb.

OKTATÁSI SEGÉDANYAG Videó-interjúk a tanórán Oktatási anyagok készítése

OKTATÁSI ANYAG •Lokalizált Helyi partner, történet, nyelv, stb. •Strukturált Bevezetés, célok meghatározása Célközönség, korosztály Szükséges idő, eszközök Tantervbe, tanórába, foglalkozásba illeszthetőség Tanóra célja Óravezetés folyamata, munkamódszer, stb. kötöttség, vagy tanári szabadság Hozzáférési formák (DVD, Internet)

OKTATÁSI SEGÉDANYAG A tananyagok elemei Előzetes feladatok Munkamódszer (csoport, pár, egyéni, beszélgetés, stb.) Szempontok a beszélgetésekhez Feladatlapok Tanári útmutató Források, bibliográfia Kronológia Válaszok, megoldások Életrajzi adatok Továbbgondolási lehetőségek, kiterjesztés, kapcsolatok

HOZZÁFÉRÉSI LEHETŐSÉGEK Weboldal - magyar portál YouTube Vizuális Történelmi Archívum (CEU Könyvtárban) College.usc.edu/vhi Interjúrészletek – Interneten keresztül bárhonnan elérhető Youtube.com/user/USCShoahFoundation 98 teljes interjú, 30 interjúrészlet, hírek, információk vha.usc.edu 52,000 tejles interjú, kereshető adatbázis Elérhető: világszerte 30 intézményben Magyarországon: CEU Könyvtárban ingyenes

ÉS A NEGYEDIK… IWitness - Komplex online pedagógiai alkalmazás •1000 teljes angol nyelvű interjú •Internetes hozzáférés •Kereshetőség •Enciklopedia •Feladatok •Szerkesztő és vágóprogram •összetett kompetencia-fejlesztés: médiaműveltség, informatika, szövegértés, szövegalkotás, elemzés, stb.

IWitness Tartalom - Kontextus - Új média Új Média Komplex online alkalmazás - az információra és a digitális műveltségre egyaránt épít: Kutatás Értékelés és elemzés Szerkesztés és vágás Együttműködés Tartalom Visszaemlékezés Visszaemlékezésen belüli tartalom (fotók, dokumentumok) Kontextus Adatok (VHA metadata) Referencia anyagok (Encyclopedia) Elsődleges források

IWitness Megtekintés - a honlapról azonnal Keresés - Egyes interjúkra, interjúkon belül, percre lebontva Vágás, szerkesztés Automatikus kulcsszó-definíció javaslatok Részletes keresési eredmény

ÖSSZEGZÉS A USC Soá Intézet interjúi •egyedülálló, kereshető archívum részei (VHA) •életinterjúk (holokauszt-túlélők, szemtanúk) •információs források •oktatási anyagok forrásai •a tanulási folyamatot több területén használhatók Tananyagok •Célok, célcsoport, idő, eszközök, egyéb források, külső események •Médiaműveltség, tantárgyi integráció, készségfejlesztés •Feladatok - közös megbeszélés, kutatás, elemzés, stb. •Döntési helyzetek, dilemmák, egyén felelőssége a társadalmi folyamatokban, társadalomban betöltött saját szerep Tananyag-készítés

OKTATÁSI ANYAGOK A SOÁ INTÉZET WEBOLDALÁN •Az Intézet honlapján: •Magyar nyelvű portál: dornsife.usc.edu/vhi/hungarian/ dornsife.usc.edu/vhi/hungarian/ •Magyar nyelvű oktatási anyagok: dornsife.usc.edu/vhi/hungarian/hungarian_lessons.php dornsife.usc.edu/vhi/hungarian/hungarian_lessons.php •Óratervek és feladatok angol nyelven: dornsife.usc.edu/vhi/about/segmentsfortheclassroom/index.php Magyarországi tanácsadó: Szőnyi Andrea A Vizuális Történelmi Archívum elérhetősége Magyarországon: Közép-európai Egyetem Könyvtára Kapcsolat: Oblath-Tikos Katalin:

USC SOÁ INTÉZET A VIZUÁLIS TÖRTÉNELEMÉRT ÉS OKTATÁSÉRT Köszönöm a figyelmet!