A Soá Intézet Vizuális Történelmi Archívuma
AZ ARCHÍVUM •1994 – 1999 Videó-interjúk Holokauszt-túlél Ő kkel és szemtanúkkal (56 ország, 32 nyelv) •1999 – 2005 Indexálás, katalogizálás Vizuális Történelmi Archívum (VHA) •2006 (University of Southern California – Dél-Kaliforniai Egyetem) •Hozzáférés világszerte 30 helyen Magyarországon: Közép-európai Egyetem Könyvtára • Célközönseg: kutatók, oktatók, pedagógusok, diákok, nagyközönség
MIT SZERETNÉNK? Célunk, hogy videó-interjúkat tartalmazó oktatási anyagok kidolgozásával küzdjünk az el ő ítéletek, az intolerancia és a fanatizmus minden formája ellen, illetve csökkentsük az általuk okozott sok-sok szenvedést.
AZ INTÉZET/OKTATÁS •Interjúk használata az oktatásban •Magyar nyelv ű oktatási anyagok (elérhet ő k a weboldalon: Túlélés, megmenekülés, segítségnyújtásTúlélés, megmenekülés, segítségnyújtás (2007) Sodródás és szembenállásSodródás és szembenállás (2010) Gyerektörténet, 1944-ből (2010) A baba; A b ő rönd ( ) Női sorsok a holokausztban; Mi baja velem a világnak? ( ) Embermentés emberségből ( ) •Más genocídiumok anyagai: Örmény Genocídium, Ruanda, Kambodzsa
OKTATÁS A CEU-N CEU kurzusok: Dr. Andrea Peto •Testimonies and Teaching: New Sources and Methodologies for Jewish Studies •Holocaust, memory, gender •New Approaches and Methodological Challenges in Jewish Studies. Critical Readings of Testimonies •Qualitative methods in social science research, oral history
AZ INTERJÚK Életinterjúk túlélőkkel és szemtanúkkal (megmentők, segítségnyújtók, felszabadítók, stb.) Az interjúk szerkezete •Az interjúalany bemutatása •Életének története a holokauszt előtt, alatt és után •Fényképek, dokumentumok, tárgyak bemutatása a családi archívumból •Családtagok és/vagy barátok bemutatás •Helyszíni felvételek (esetenként)
AZ INTERJÚK •Életrajzi adatok •Történelmi adatok •Kulturális, politikai és társadalmi ismeretek •Lélektani hatások •Személyes narratíva •Érzelmi reakciók
AZ INTERJÚK •Oktatás, kutatás •Oktatási anyagok: Megfelelő közvetítéssel és kontextusban : •az egyes emberek, családok, közösségek történeteit ismerjük meg •helytörténeti adatokat tudunk meg •makro- és mikro-történelem összekapcsolható •más forrásból nem hozzáférhető információkat tudunk meg •diákok motivációja er ő södik (személyes történetek – történelmi események) •empátia •beszélgetés indikálása Interdiszciplinaritás történelem, irodalom, idegen nyelv, művészet, média, vallás társadalomismeret, osztályfőnöki óra, stb.
OKTATÁSI SEGÉDANYAG Videó-interjúk a tanórán Oktatási anyagok készítése
OKTATÁSI ANYAG •Lokalizált Helyi partner, történet, nyelv, stb. •Strukturált Bevezetés, célok meghatározása Célközönség, korosztály Szükséges idő, eszközök Tantervbe, tanórába, foglalkozásba illeszthetőség Tanóra célja Óravezetés folyamata, munkamódszer, stb. kötöttség, vagy tanári szabadság Hozzáférési formák (DVD, Internet)
OKTATÁSI SEGÉDANYAG A tananyagok elemei Előzetes feladatok Munkamódszer (csoport, pár, egyéni, beszélgetés, stb.) Szempontok a beszélgetésekhez Feladatlapok Tanári útmutató Források, bibliográfia Kronológia Válaszok, megoldások Életrajzi adatok Továbbgondolási lehetőségek, kiterjesztés, kapcsolatok
HOZZÁFÉRÉSI LEHETŐSÉGEK Weboldal - magyar portál YouTube Vizuális Történelmi Archívum (CEU Könyvtárban) College.usc.edu/vhi Interjúrészletek – Interneten keresztül bárhonnan elérhető Youtube.com/user/USCShoahFoundation 98 teljes interjú, 30 interjúrészlet, hírek, információk vha.usc.edu 52,000 tejles interjú, kereshető adatbázis Elérhető: világszerte 30 intézményben Magyarországon: CEU Könyvtárban ingyenes
ÉS A NEGYEDIK… IWitness - Komplex online pedagógiai alkalmazás •1000 teljes angol nyelvű interjú •Internetes hozzáférés •Kereshetőség •Enciklopedia •Feladatok •Szerkesztő és vágóprogram •összetett kompetencia-fejlesztés: médiaműveltség, informatika, szövegértés, szövegalkotás, elemzés, stb.
IWitness Tartalom - Kontextus - Új média Új Média Komplex online alkalmazás - az információra és a digitális műveltségre egyaránt épít: Kutatás Értékelés és elemzés Szerkesztés és vágás Együttműködés Tartalom Visszaemlékezés Visszaemlékezésen belüli tartalom (fotók, dokumentumok) Kontextus Adatok (VHA metadata) Referencia anyagok (Encyclopedia) Elsődleges források
IWitness Megtekintés - a honlapról azonnal Keresés - Egyes interjúkra, interjúkon belül, percre lebontva Vágás, szerkesztés Automatikus kulcsszó-definíció javaslatok Részletes keresési eredmény
ÖSSZEGZÉS A USC Soá Intézet interjúi •egyedülálló, kereshető archívum részei (VHA) •életinterjúk (holokauszt-túlélők, szemtanúk) •információs források •oktatási anyagok forrásai •a tanulási folyamatot több területén használhatók Tananyagok •Célok, célcsoport, idő, eszközök, egyéb források, külső események •Médiaműveltség, tantárgyi integráció, készségfejlesztés •Feladatok - közös megbeszélés, kutatás, elemzés, stb. •Döntési helyzetek, dilemmák, egyén felelőssége a társadalmi folyamatokban, társadalomban betöltött saját szerep Tananyag-készítés
OKTATÁSI ANYAGOK A SOÁ INTÉZET WEBOLDALÁN •Az Intézet honlapján: •Magyar nyelvű portál: dornsife.usc.edu/vhi/hungarian/ dornsife.usc.edu/vhi/hungarian/ •Magyar nyelvű oktatási anyagok: dornsife.usc.edu/vhi/hungarian/hungarian_lessons.php dornsife.usc.edu/vhi/hungarian/hungarian_lessons.php •Óratervek és feladatok angol nyelven: dornsife.usc.edu/vhi/about/segmentsfortheclassroom/index.php Magyarországi tanácsadó: Szőnyi Andrea A Vizuális Történelmi Archívum elérhetősége Magyarországon: Közép-európai Egyetem Könyvtára Kapcsolat: Oblath-Tikos Katalin:
USC SOÁ INTÉZET A VIZUÁLIS TÖRTÉNELEMÉRT ÉS OKTATÁSÉRT Köszönöm a figyelmet!