A régió szakképzési helyzete és az RFKB feladatai Garai Péter DDRFKB titkár Oktatási Hivatal Dél-dunántúli Regionális Igazgatóság 1.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kaposvár.
Advertisements

Pásztor Tibor főosztályvezető
Táncsics Mihály Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium
Sarkadi Zsolt, Sz-Sz-B Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Kamarai szerepvállalás a Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságok munkájában.
Pécsi Regionális Informatikai Szakképzési Fórum Pécs, szeptember 10.
1 A felnőttképzés aktuális jogi környezete Nagy Zsolt.
A szakképzés fejlesztés irányai évfolyam beiskolázási létszáma 2009/2010.
2014. július 3.1 ALTERNATÍV SZAKKÉPZÉS Énekes Rita vezető főtanácsos SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály.
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
A TISZK-ek fenntarthatósága 1 Budapest, január 14.
Szakterületi trendek, kilátások, jellemző foglalkozások és munkaerő- piaci igények Dzubay László Május 03. Pécs.
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
Civil szervezetek részvétele a munkaerőpiaci szolgáltatások ellátásában a Közép-magyarországi régióban.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
Szakképzés-szervezési Kiemelkedően Közhasznú Nonprofit Kft.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
Oktatási reform – 2007 Dr. Hiller István
A szakképzés jövője - a jövő szakképzése
FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI NAPOK
Keresletvezérelt szakképzés
1 AZ ÚJ POSTAI SZAKKÉPZÉS JELENLEGI HELYZETE Sum István Magyar Posta Zrt. Oktatási Központ vezető április 05.
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
TÁMOP / „Négy kistérség egy projekt” Marcali,
A szakképzés tapasztalatai a Büttner Kft-nél Dr. Büttner Tamás Ügyvezető igazgató SzaSzeT Konferencia Marcali
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
Iskola Tagjai: RFKB Támogatások Iskola 1500 fő Képzési irány, arány Önkormányzati fenntartó Szakképzés szervezési társulás (költségvetési szerv) mint.
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
A szakoktatás és a roma integráció kapcsolata, helyzete, munkaerőpiaci összefüggései, ellentmondásai Dr. Garai Péter igazgató Türr István Képző és.
Ágazati szakképzés változásai
A STRATOSZ ÁLTAL GONDOZOTT SZAKMÁK A DÉL-DUNÁNTÚLI RÉGIÓ SZAKKÉPZŐ ISKOLÁIBAN STRATOSZ szakképzési konferencia október 17. Velence.
A „Nógrád megyei TISZK infrastrukturális fejlesztése” TIOP-3.1.1/08/ című projekt célja Dénes Anita ERFA projekt menedzser.
Mi a TISZK? T: Térségi I: Integrált SZ: Szakképző K: Központ.
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
TISZKEK SZEREPE A FELNŐTTKÉPZÉSBEN. A KÖZPONTI KÉPZŐHELY 3471 m2 alapterületen 80 darab a gyakorlati képzést támogató oktatási hely 350 fő befogadóképességgel.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Nagykanizsa és Térsége TISZK Szakképzés – szervezési Kiemelten Közhasznú Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság.
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
A szakképzés helyzete Magyarországon
Régió gazdasági kilátásai, szakember igény, szakképzés
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
TISZK Tanácsadó Testülete. A tanácsadó testület véleményezi:A tanácsadó testület véleményezi: –az irányító szervezet működésének szabályait tartalmazó.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
A Békéscsabai Központi Szakképző Iskolai tapasztalatok a vasútgépészeti szakmák képzésében április 29.
Az új típusú szakképzési rendszer főbb jellemzői MÁV konferenciasorozat 2. rendezvény április 29. Dr. Szivi József SZMM Felnőttképzési és Szakképzési.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
2008. június 12. MÁV Baross Gábor Oktatási Központ.
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
Szakképzési hozzájárulás szabályainak évközi változásai, valamint a től hatályos módosulások.
Akkreditált Felnőttképzési Intézmény FÉMES NAPOK Fejér megye szakképzési helyzete, különös tekintettel a fémipari szakképzésre Dávid Lajos - Fejér.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
„Tanulószerződéssel a munka világában” c. Országos Konferencia A szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról szóló évi LXXXVI.
Vázlat a faipari szakképzés helyzetéről Koronka Lajos a Kozma Lajos Faipari Szakközépiskola igazgatója.
A felnőttképzés Hajdú- Bihar megyében Dr. Erdei Gábor Dr. Teperics Károly
Szakképzés a régióban Dr. Medvegy Tilda igazgató Oktatási Hivatal Nyugat- dunántúli Regionális Igazgatóság 9024 Győr, Bem t. 15.  (96) fax: (96)
A köznevelési intézményi rendszer változása, Szakképzési Centrum és Kamara együttműködése a kamarai garanciavállalás sikeres megvalósításáért Kalmár Andrea.
Munkaerő- piaci helyzetkép a Nyugat- dunántúli régióban Kleizerné Tamás Györgyi szakreferens Nyugat- dunántúli Regionális Munkaügyi Központ.
MFKB Roadshow Változások a szakképzésben – Gondoljuk újra együtt Csongrád megye szakképzés fejlesztési koncepcióját október 10. Előadó: Dr. Kőkuti.
A szakképzési hozzájárulás hatékony felhasználása Cséfalvay Ágnes.
Vörös-Gubicza Zsanett oktatási és képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara október 10.
11 A Nemzetgazdasági Minisztérium koncepciója a magyar szakoktatás megújítására Dr. A Nemzetgazdasági Minisztérium koncepciója a magyar szakoktatás megújítására.
A legnehezebben betölthető munkakörök Magyarországon:
Szakképzési pályaorientációs fórum
Foglalkoztatás, szakképzés, jó gyakorlatok
Munkaerő- piaci helyzetkép a Nyugat- dunántúli régióban
Előadás másolata:

A régió szakképzési helyzete és az RFKB feladatai Garai Péter DDRFKB titkár Oktatási Hivatal Dél-dunántúli Regionális Igazgatóság 1

A szakképzés átalakulásának főbb lépései: -Az Országos Képzési Jegyzék (OKJ) létrehozása (a 90-es évek közepére egységes formát ölt) -A duális képzési rendszer meghonosodása, a kamarák aktív szerepvállalásának kezdete (2000-től) -A Térségi Integrált Szakképző Központok létrehozása (TISZK) (2004-től) -Az új, moduláris OKJ létrehozása (2006-tól) -Szakképzés Fejlesztési Társulások alakulása (SZASZET) (2007-től) -A Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságok feladatainak kibővülése (irány-arány meghatározás) 2008-tól 2

A szakképzés legfontosabb és legköltségesebb eleme a gyakorlati képzés átalakulásának lépései: -A rendszerváltás előtt a gyakorlati oktatás fő színtereit a vállalti tanműhelyek jelentették. -1990-től megszűntek, az iskolai tanműhelyek vették át a helyüket. - Majd a duális képzési rendszer kiteljesedett (1996-tól), a gyakorlati képzés nagy részét a szakiskolai tanulót foglalkoztató cégek, egyéni vállalkozók kezdték ellátni termelési körülmények között. -a jövőben a TISZK és a SZASZET egyre nagyobb teret nyer a gyakorlati képzésben (működésük azonban még bizonytalan, megválaszolatlan kérdést jelent: a tanulószerződés rendszere, a költségviselő személye stb. a társulások finanszírozása) 3

A gyakorlati képzés jelenlegi szerkezete -Gazdálkodó szervezetnél (a tanulók 80-85%-át érinti) ELŐNYE: -a gazdaság szereplői a számukra legfontosabb ismereteket oktatják HÁTRÁNYA: a cégek csak a rendelkezésükre álló személyi és tárgyi feltételeket használják, ezek nem terjednek ki a tananyag valamennyi elemének oktatására -Iskolai tanműhelyben (a tanulók 15-20%-a) ELŐNYE: a tananyag teljességét oktatják HÁTRÁNYA: nincsenek kihasználva az iskolai tanműhelyek, igen drága a fenntartásuk és a folyamatos korszerűsítésük A Térségi Integrált Szakképző Központ (TISZK) és a Szakképzés Szervezési Társulás (SZASZET) Megoldás

RFKB legfontosabb feladatai a szakképzésben: MPA Decentralizált Keretének pályáztatása gazdálkodó szervezetek, iskolák eszközfejlesztési beruházásaihoz Beiskolázási irányok és képzési arányok meghatározása Hiány-szakképesítések meghatározása A régió szakképzési stratégiájának megalkotása 6

MPA Decentralizált keretének pályáztatása (2008 nyara) Munkaerőpiaci Alap képzési alaprész decentralizált keretéből nyílik rendszeres lehetőség a gazdálkodók és az iskolák eszközvásárlási, fejlesztési támogatására is. Minden év tavaszán az Oktatási Hivatal szervezésében kerül sor a pályázatok kiírására, lebonyolítására. A döntést az RFKB hozza. Pályázhatnak 2009-ben: a TISZK-ek, a szakképzés szervezési társulások, a speciális szakiskolák, a felsőfokú szakképzést végző felsőoktatási intézmények, gazdálkodók, akik szakiskolai tanulók gyakorlati képzését ellátják, az oktatás valamennyi szükséges feltételével rendelkeznek. A pályázat célja, olyan modern eszközök beszerzése, melyek az oktatott szakma eszközjegyzékében szerepelnek. A pályázat szokásos összege 1-1,5 millió forint tanulónként, maximuma pedig 6-8-10 millió forint. (önrésze 10%)

MPA Decentralizált Pályázat volumenváltozása 2006: 544 452 029,- Ft 2007: 667 647 534,- Ft 2008: 807.400.788,- + 107.384.305,- Összesen: 914.785.093,-Ft 2009: ~ 350.000.000 Ft. vagy 0 Ft.

2008-as pályázati statisztika Beérkezett pályázatok száma: 251 db Támogatott pályázatok száma: 181 db Támogatott okt.i intézmények száma: 49 db Támogatott gazdálkodók száma: 132 db Saját forrás összege: 135 millió forint Pályázattal érintett tanulói létszám: 8 874 fő

Beiskolázási irányok és arányok meghatározása (2008 őszén) Három nagyobb információ-bázisra épül: Feldolgozta a bizottság a régióra jellemző legalapvetőbb gazdasági adatokat, foglalkoztatási-munkaerőpiaci mutatókat és az oktatási-képzési adatokat. Feldolgozásra került a KSH, a Munkaügyi Központok -ÁFSZ, és a KIR STAT legfrissebb statisztikáit. Feldolgozásra kerülnek még a GKI konjunktúra indexei, a Regionális Fejlesztési Operatív Programok, az Oktatási Statisztikai Évkönyvek, a Dél-dunántúli Régió Regionális Innovációs Stratégiája, MKIK kutatásai, több munkaerő-piaci prognózis adatai, tapasztalatai is. A kutatás során a régióban működő mintegy 70 szakképző iskolával,illetve fenntartóval egyeztettünk egy átfogó, jövőbeni terveikre is kiterjedő koncepciót és kérdőívet.

A DDRFKB véleménye és döntése a szakképzés fejlesztési irányainak és beiskolázási arányainak meghatározásáról (2009/2010-es tanév vonatkozásában) Fő döntési elv jogszabály alapján: a munkaerőpiaci igényeknek megfelelő iskolai szakmastruktúra kialakítása Döntés dátuma: 2008.09.26. Döntés előkészítése: egy több ezer oldalas szakértői anyag készült, kamarák, munkaügyi központok működtek közre Nehézségek: az iskolák és a gazdaság szereplőinek eltérő igényei!!!! (továbbá több szakképesítés esetében társadalmi elvárások megfogalmazása)

Szakértői jelentés és RFKB döntés összegzése a Dél-dunántúli Régió egyre intenzívebb ütemben hanyatlik az ország többi térségéhez képest a gazdasági, társadalmi, munkaerő-piaci mutatóit tekintve ehhez a munkához az infrastruktúra beruházásokon, a közlekedésfejlesztésen, a munkahelyteremtésen,- támogatáson túl szervesen kapcsolódik az oktatás, azon belül elsősorban a szakképzés fejlesztése Az oktatásfejlesztés a TISZK és a SZASZET intézményeire koncentrálódik a preferált és növekedés előtt álló ágazatok egyértelműen a gépészet, az építőipar, a turizmus, a kereskedelem-vendéglátás és a mezőgazdaság A gazdasági statisztikai adatok szerint a könnyűipar (elsősorban a ruhaipar), az élelmiszeripar (pék), a szolgáltatóipar (fodrász, kozmetikus) lehet az a terület, amelyben indokolt a képzés volumenének csökkentése. Igen kevés pályakezdő szakmunkás helyezkedik el a szakmájában (10-20%) a hiány szakképesítések esetében több osztály indítása célszerű a jelenlegieknél (némely szakmánál akár kétszer-háromszor több), a túlképzettnek minősített szakmáknál csökkentés javasolt (50, akár 70%-kal is), a többi szakképesítés esetében változatlan beiskolázási volumenek indokoltak

Az irány arány táblázat szerkezete szakmacsoport szakma név TISZK 1 TISZK 2 TISZK 3 TISZK ... A 2009/2010-es tanévre indításra javasolt osztályok száma az adott szakmában (összesen-irány) Egészségügy Ápoló 4 2 1 7 Csecsemő- és gyermekápoló Fogászati asszisztens Fogtechnikus Gyógyszertári asszisztens Rehabilitációs tevékenység terapeuta Orvosdiagnosztikai laboratóriumi technológus Egyéb szolgáltatások Fodrász Kerámiakészítő (keramikus) Kozmetikus

Fontos megjegyezni!!! A közoktatási tv. értelmében továbbra is a fenntartó joga meghatározni az iskolákban indítandó szakképesítéseket. Az RFKB döntésétől eltérő szakképesítéseket tanuló diákokra azonban nem vehető igénybe a szakképzés fejlesztési hozzájárulás terhére nyújtott fejlesztési támogatás (sem közvetlenül a vállalatoktól, sem a decentralizált pályázatból)

Hiány szakképesítések meghatározása (2008 tele) A 2009/2010-es tanévre tervezet preferált szakképesítések: Hegesztő Szerszámkészítő Géplakatos Szerkezetlakatos Gépi forgácsoló Kőműves Ács-állványozó Épületasztalos, Bútorasztalos Burkoló Épület- és építménybádogos Villanyszerelő Elektronikai műszerész Műanyag feldolgozó Járműfényező Ápoló Szociális gondozó és ápoló Gyermekgondozó nevelő Csecsemő- és gyermeknevelő-gondozó Gazda Mezőgazdasági gépész technikus

Szociális és Munkaügyi Miniszter felé javasolt hiány-szakképesítések Szakma megnevezése OKJ száma 1. Hegesztő 315211100000000 2. Ápoló 547230110000000 3. Kőműves 315821510000000 4. Gépi forgácsoló 315210910000000 5. Gazda 336210210000000

A regionális szakképzés-fejlesztési stratégia A koncepció elkészült, fejlesztése, pontosítása szakérők bevonásával zajlik Alapja: a régióra jellemző gazdasági társadalmi, iskolai jellemzők feldolgozása, az irány-arány meghatározásához kapcsolódó kutatások Valamennyi érintett fél bevonásával társadalmi vitára bocsátás megtörtént (Szekszárdon, Kaposváron, Pécsen) A várható befejezés: 2009. május Stratégiai célja várhatóan: --- a gépészeti, az építőipari, a kereskedelmi-vendéglátóipari és az agrár szféra súlyának (arányának) növelése a régió szakképzési rendszerében --- az információáramlás és a kommunikáció javítása az oktatásban érintettek között (iskolák, TISZK-ek, gazdaság, tanulók, szülők, iskolafenntartók)

Az RFKB tapasztalatai a térség szakképzéséről

A szakképzés költségei a 2007-2008 A szakképzés költségei a 2007-2008. évre (átlagosan, egy tanulóra): -ösztöndíj: 250.000 Ft. -étkeztetés: 72.000 Ft. -anyagköltség, adminisztrációs költség stb.: 50.000 Ft. -munkajogilag kötelező egyéb költségek (orvos, munkaruha, biztosítás, stb.):80.000 Ft. -oktatói bér: 400.000 Ft. -adókedvezmény: 250.000 Ft. -pályázati forrás: 400.000 Ft. Összesen: 1.5 M Ft. Megjegyzés: -Az elméleti oktatás és a vizsgázatás költsége további mintegy 300.000 Ft évente tanulónként, így a teljes költség 1.8 M Ft! A szakképzés a gyakorlat miatt rendkívül drága! -Magyarországon a legdrágább diplomás oktatás az orvosi, ez is olcsóbb a szakképzésnél 1.7 M Ft-ba kerül!!!

Tapasztalatok a gazdaság szakemberigényeiről Ellentmondásosak Szakiskolai tanulót a számos kedvezmény miatt igényelnek nagyon nagy számban a vállalkozások. Alkalmazni őket a végzés után alig akarják a régió gyenge gazdasági teljesítménye miatt. (leginkább a gépészeti és az építőipari szakemberekre van határozottabb munkaerő-piaci igény (OH, RFKB tapasztalatok szerint). 20

Tapasztalatok a duális képzésről Szintén ellentmondásosak -Több gazdálkodó alacsony színvonalú oktatást végez a személyi-technikai feltételeinek fejletlensége miatt. -Ezért igen nagy szükség van a tanműhelyekben történő képzésre is, melyet a jövő útját jelentő TISZK-ek fognak megvalósítani! (a TISZK korszerű és hatékonyabb több képzés esetében is)!!! megoldás 21

A szakképzés jövője -iskolák, fenntartók egyre kisebb autonómiával rendelkezhetnek Iskolák integrációja, összeolvadása fokozódik TISZK-ek, SZASZET-ek száma gyarapszik, szerepük nő a gyakorlati képzésben, egyre nagyobb döntési jogkört kapnak RFKB fontossága növekszik a szakmai képzések meghatározásában (irány-arány) A moduláris képzés kiterjedése által hatékonyabbá, olcsóbbá, átjárhatóbbá válik az oktatás A szakiskolai tanulók száma stagnál vagy csökken 22

Konzekvenciák az RFKB számára A térség gazdasága által leginkább igényelt szakképesítéseket oktató iskolákat, gazdálkodókat kell támogatni (az MPA pályázatban ezen szakképesítésekkel lehet csak pályázni, a TISZK-ek szintén ezekkel fogadhatnak fejlesztési támogatásokat a vállalatoktól az irány-arány meghatározás után) A hiány-szakképesítéseket minél szélesebb körben kell megismertetni A szakképzésben érintett szervezetek párbeszédét élénkebbé szükséges tenni

A jövőben várható változások A gyakorlati képzés elszámolási szabályai szigorodnak A szakoktatóként foglalkoztatott dolgozó elszámolható bére a min. bér max. háromszorosa lehet a jelenlegi négy és félszeres helyett A minimális ösztöndíj a min. bér 30%-a lesz, de elszámolni csak 20-at lehet A 9. osztálytól megindulhat a szakképzés A szakközépiskolákban is megindulhat a szakképzés

A régióban működő TISZK-ek, SZASZET-ek Pannon SZASZET (Pécs) Alapítványi Iskolák Dél-dunántúli Regionális Szakképzés Szervezési Társulása NKFT (AIDD SZASZET) (Pécs) Kaposvár-TISZK Térségi Integrált Szakképző Központ Kiemelten Közhasznú nonprofit Kft. (Kaposvár) Marcali, Barcs, Kadarkút Nagyatád SZASZET (Marcali) FVM Dunántúli Agrár- Szakképző Központ, Csapó Dániel Középiskola, Mezőgazdasági Szakképző Iskola és Kollégium (Szekszárd) Somogyi TISZK (Siófok) Tolna Megyei Önkormányzat Szent László Szakképző Iskolája és Kollégiuma TISZK (Szekszárd)

Az elkészült infrastruktúrával rendelkező térségi integrált szakképző központok elhelyezkedése

Szakképző központok elhelyezkedése a Dél-dunántúli Régióban 2008-ban

Magyarország leghátrányosabb helyzetű kistérségei

Munkanélküliségi ráta %-ban, régiónként Magyarországon

Jogszabályok www.oh.gov.hu -1993.évi LXXVI. törvény a szakképzésről -4/2002 OM rendelet az iskolai rendszerű szakképzésben részt vevő tanulók juttatásairól -2003.évi LXXXVI. törvény a szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról (korábban volt a 2001.évi LI. törvény) -13/2004 OM rendelet a szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról szóló 2003.évi LXXXVI. törvény végrehajtásáról (korábban volt a 31/2001. OM rendelet) -13/2006. SZMM rendelet a korábbi 3/2004. OM-FMM helyett, mely a szakképzési hozzájárulást a saját munkavállalói részére szervezett képzéssel teljesítő hozzájárulásra kötelezett költségei elszámolásának feltételeiről és az elszámolás szabályairól szól (korábban volt a 32/2001. OM rendelet) -1993.évi LXXIX. törvény a közoktatásról (különösen a 11. és az 52. §, a kötelező felősségbiztosításról és a tanuló életkori határairól) -89/1995 Korm. rendelet a foglalkozás-egészségügyi szolgálatról -1995.évi CXVII. törvény a személyi jövedelemadóról (különösen a 3.§ 72. rész „adóterhet nem viselő járandóság”) -1997. évi LXXXII. törvény, a magánnyugdíjról és a magán- nyugdíjpénztárakról -1997. évi LXXX. törvény, a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről -1996. évi LXXXI törvény a társasági adóról és az osztalékadóról -1/2006. OM rendelet az Országos Képzési Jegyzékről és az Országos Képzési Jegyzékbe történő felvétel és törlés eljárási rendjéről 30

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! garai.peter@oh.gov.hu 31