Integrált felügyelet Magyarországon – új jegybanki kihívások

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„A jegybank kamatcsökkentési hajlandósága” Hamecz István ügyvezető igazgató „Új kormányos – régi gondok” GKI konferencia november 25.
Advertisements

Jelentés a pénzügyi stabilitásról
Fenntartható növekedés és monetáris politika Magyar Üzleti Fórum 2014 Budapest, december 11. Dr. Balog Ádám, MNB alelnök 1.
Jelentés a fizetési mérleg alakulásáról
Hazai és uniós kedvezményes finanszírozási lehetőségek
A pénzügyi felügyelés fő irányai a biztosítási szektorban. A jövő szabályozási kérdései és irányai Dr. Banyár József Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete.
Lehet-e sikeres gazdaságunk jól működő bankrendszer nélkül? Simor András Horgony december 8.
Hitelbírálat a Kereskedelmi és Hitelbank Rt.-nél
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
A befektetési bank helye a bankrendszerben
Gazdasági várakozások, a kis- és közepes vállalkozások helyzete Makó Ágnes – Tóth István János MKIK GVI Korrekt Partner Védjegy második ünnepélyes díjátadása.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
A bankközi forintpiacok likviditásának és a bankközi referenciakamatok információtartalmának alakulása MNB, Pénzügyi elemzések október 1.
2 A biztosítási piac 2013 első félévében 5,15%-ot nőtt (436 milliárdos díjbevétel)..
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei II. negyedév* Pénzügyi stabilitás Magyar Nemzeti Bank augusztus 29. * A prezentáció az MNB.
Tévhitek és tények a részvénybefektetésekkel kapcsolatban Jaksity György, a BÉT Igazgatósága elnökének sajtótájékoztatója.
Az ICAAP a PSZÁF szemszögéből
1 Az MNB hitelezési felmérésének módszertana Fábián Gergely (Pénzügyi Stabilitás) Homolya Dániel (Pénzügyi Stabilitás) február 11.
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei
Vállalatok pénzügyi folyamatai
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
MNB Növekedési Hitelprogram 2.0 Sebők Orsolya Főszerkesztő
MNB Növekedési Hitelprogram Sebők Orsolya Főszerkesztő
Kinek jut az MNB Növekedési Hitelprogramból? Sebők Orsolya Főszerkesztő
MNB Növekedési Hitelprogram Sebők Orsolya Főszerkesztő
MNB Növekedési Hitelprogram 2.0 Sebők Orsolya Főszerkesztő
Fogyasztóvédelmi tapasztalatok a tőkepiacon
Az MNB tőkepiaci felügyelete és prioritásai
MNB – Felügyeleti integráció
MNB felügyeleti integráció
Biztosítók irányítási rendszere
Az MNB inflációs előrejelzésének szakmai háttere Hamecz István ügyvezető igazgató MNB.
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei IV. negyedév*
1 Az amerikai jelzálogpiaci válság és következményei (európai és hazai kihatások) Homolya Dániel, Közgazdasági elemző, Pénzügyi Stabilitás
A magyar pénzügyi rendszer csekély mértékben tudja támogatni a gazdaság fellendülését Jelentés a pénzügyi stabilitásról november (az első három negyedév.
Tények, lehetőségek, következtetések
Válságmegelőzés – új kísérletek
Stabilitás és növekedés: lehet-e egyszerre? Király Júlia Forint, Válság, Államadósság Konferencia március 8.
Az MNB inflációs előrejelzésének szakmai háttere Hamecz István ügyvezető igazgató október 18.
Felügyeleti prioritások 2009-ben február. Stratégia és prioritások  A prioritások szerepe a stratégiai gondolkodásban: - erőforrások összpontosítása.
Pénzügyi szervezetek felügyelete a válság időszakában XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Budapest, szeptember 3. Farkas Ádám PSZÁF Felügyeleti.
A bankszabályozás kihívásai és változásai a pénzügyi-gazdasági válság hatására Mérő Katalin.
Lakossági eladósodási és megtakarítási trendek Barabás Gyula Magyar Nemzeti Bank Budapest, november 25.
Vállalatok pénzügyi folyamatai
1 Pénzügyi stabilitás Magyarországon és Európában Tabák Péter a Pénzügyi stabilitás vezetője Stabilitás Pénztárszövetség – Pénztárkonferencia Siófok, 2008.
1 Jelentés a pénzügyi stabilitásról április.
A pénzügyi felügyelés fő irányai Európában Dr. Szász Károly elnök Új kihívások előtt a biztosítási piacok A Magyar Biztosítók Szövetségének I. Biztosítási.
1 Magyarok a piacon II. Hogyan hat a pénzügyi válság a KKV- szektorra? Király Júlia (MNB) A prezentáció készítésében közreműködtek a Pénzügyi Stabilitási.
Az MNB feladata és eszközei május Az előadás menete célok és feladatok az inflációs célkövetés rendszere transzmissziós csatornák a monetáris.
Az MNB felügyeleti stratégiája és kihívásai
Stabilitás és bizalom – az MNB biztosításfelügyelési stratégiája és módszerei Kisgergely Kornél – Pénzügyi szervezetek felügyeletéért felelős ügyvezető.
A magyar biztosítási piac helyzete Pandurics Anett MABISZ Konferencia november 6. Budapest Corinthia Hotel.
Pénzügyi stabilitási jelentés
Az NHP második szakaszának eredményei és kilátásai
Európa, a régió és Magyarország bankszektorának kilátásai – XXVIII. Vezérigazgatói találkozó Siba Ignác szeptember 12. – Röjtökmuzsaj.
A hitelintézet prudens működésének szabályozása
Fizetési mérleg jelentés
III. További finanszírozási alternatívák
Szanálási tervek, szanálhatósági vizsgálatok
Pályázati Tanácsadói Szakmai Nap április 16. START Tőkegarancia Zrt. HOL ÉS HOGYAN KAPCSOLÓDIK A PÉNZÜGYI SZEKTOR AZ ÚMFT GAZDASÁGFEJLESZTÉSI PROGRAMJAIHOZ?
A pénzügyi intézményrendszer 2004 közepén Dr. Nyers Rezső a Magyar Bankszövetség főtitkára Budapest, november 24.
Pénzügyi megoldások a válság kezelésére Kelbertné Lenthy Judit vállalati hitelüzletág vezető Szigetvári Takarékszövetkezet
Újabb mérföldkőhöz érkezett a Növekedési Hitelprogram – a második szakasz eredményei Pulai György Hitelösztönzők főosztály vezetője január 14. Elemzői.
Az új pénzügyi szabályozás hatásai az autófinanszírozás területén Lévai Gábor - főtitkár Magyar Lízingszövetség Gépjármű finanszírozás változásai Konferencia.
MNB ajánlás a nemteljesítő lakossági jelzáloghitel-adósok fizetőképességének helyreállításáról Virág Barnabás, ügyvezető igazgató Freisleben Vilmos, igazgató.
Múlt és jövő A 15 éves Budapesti Értéktőzsde szerepe a hazai tőkepiac fejlesztésében Szalay-Berzeviczy Attila elnök június 16.
A bankrendszer.
A foglalkoztatáspolitika jövője az Európai Unióban
Fizetési mérleg jelentés április
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Előadás másolata:

Integrált felügyelet Magyarországon – új jegybanki kihívások Dr. Balog Ádám MABISZ Konferencia 2013 2013. október 8.

Az előadás főbb pontjai I. Az MNB új feladatai és jogkörei II. Makroprudenciális politika A makroprudenciális politika célja A makroprudenciális politika eszközei A makroprudenciális politika és a biztosítók III. Az integrált felügyelet stratégiai kihívásai Mikroprudenciális felügyelet Fogyasztóvédelem Szanálás IV. Növekedési Hitelprogram Az első program tapasztalatai NHP II.

Az MNB új feladatai és jogkörei A 2013. október 1-jén hatályba lépett új jegybanktörvény négy új feladatot ruházott az MNB-re: Makroprudenciális politika Mikroprudenciális felügyelet Pénzügyi fogyasztóvédelem és békéltetés Szanálás Létező jegybanki feladat megerősítése Korábbi PSZÁF-funkciók MNB-be integrálása Leendő jegybanki feladat

A makroprudenciális politika az MNB-törvényben Célja a pénzügyi közvetítőrendszer ellenállóképességének növelése, a pénzügyi közvetítőrendszer gazdasági növekedéshez való fenntartható hozzájárulásának biztosítása. Az MNB ennek keretében feltárja a pénzügyi rendszer egészét fenyegető kockázatokat, elősegíti a rendszerszintű kockázatok kialakulásának megelőzését, törekszik a kialakult rendszerszintű kockázatok csökkentésére vagy megszüntetésére, hitelpiaci zavar esetén ösztönzi, túlzott hitelkiáramlás esetén visszafogja a hitelezést. A jegybank a makroprudenciális politika fő, de nem egyedüli felelőse Együttműködés igénye a Kormánnyal és az európai társhatóságokkal Új döntéshozó testület az MNB-ben: Pénzügyi Stabilitási Tanács

Az MNB makroprudenciális politikájának cél- és eszközrendszere A pénzügyi rendszer stabilitásának fenntartása Végső cél Prociklikusság mérséklése Ellenállóképesség fokozása Közbülső célok Recesszió mélyítésének elkerülése Felszálló ágban túlzott eladósodás „too-big-to-fail” kockázat mérséklése Rendszerszintű likviditási kockázat mérséklése Eszközök Anticiklikus tőkepuffer Túlzott hitelkiáramlás akadályozása SIFI többlet-követelmények Likviditási kockázat-mérséklő követelmények

A makroprudenciális politika „dedikált” eszközei A túlzott hitelkiáramlás kockázatait csökkentő eszközök A hitelezési ciklus pozitív irányú kilengéseit és az ezek miatt fellépő reálgazdasági kockázatokat tompítani a fenntarthatatlan hitelezési folyamatok megfékezésén keresztül. Ingatlan-és gépjárműhitelek hitelfedezeti (LTV) rátájanak maximalizálása, Jövedelemarányos törlesztőrészlet (PTI) legfelső mértékének maximalizálása, Lakó- és kereskedelmi ingatlanok kockázati súlyainak (tőkekövetelményének) szigorítása MNB-rendeletben. Célja Konkrét formái

Példa: Az LTV-arány időbeni maximalizásával korlátozhatóak lettek volna a válság előtt egyre kockázatosabbá váló hitelkihelyezések A háztartások új folyósítású bankrendszeri lakáshiteleinek LTV szerinti megbontása Forrás: MNB

A makroprudenciális politika „dedikált” eszközei II. Anticiklikus tőkepuffer Annak biztosítása, hogy a reálgazdaság recessziós időszakaiban megfelelő nagyságú bankrendszeri tőke álljon rendelkezésre, ezzel csökkenjen a bankcsődök bekövetkezésének kockázata és fennmaradjon a pénzügyi közvetítő rendszer hitelezési képessége. Konjunktúra és túlzott hitelállomány-bővülés idején a szokásosan elvárt tőkekövetelményen felül további tőkepuffer képzésnek megkövetelése, amely a recessziós periódusban felhasználható. Az MNB negyedéves gyakorisággal értékeli majd a lakossági és a vállalati hitelpiacok helyzetét, és MNB rendelet formájában meghatározza az anticiklikus tőkepuffer mértékét. Célja Konkrét formája

A makroprudenciális politika „dedikált” eszközei III. Rendszerszintű likviditási kockázatok mérséklése Mérsékelni a túlzott volatilitást a bankrendszer likviditásában, illetve megakadályozni a bankrendszer likviditáshiánya miatti bizalmi válságot, és az abból fakadó reálgazdasági visszaesést. Az eszközök és források lejárati és denominációs eltérésének korlátozása, rövidtávú likviditási fedezeti követelmények meghatározása MNB- rendeletben. Célja Konkrét formái

Példa: A válság kitörésére a bankok Magyarországon a külföldi források rövidítésével és az FX swapok növekvő igénybevételével reagáltak, ami nagyobb sérülékenységet és az elvárt devizatartalék emelkedését is okozta. Mindez szabályozással limitálható lett volna. Az eredeti futamidő szerinti rövid külföldi források részaránya a mérlegfőösszeghez viszonyítva nemzetközi összehasonlításban

A makroprudenciális politika „dedikált” eszközei IV. Rendszerkockázati tőkepuffer Csökkenteni azon intézmények csődvalószínűségét, amelyek fizetésképtelensége méretük, jelentőségük vagy más piaci szereplőkkel való összefonódásuk miatt megingathatja a pénzügyi rendszer stabilitását. Az MNB azonosítja a rendszerkockázatilag fontos hitelintézeteket és befektetési vállalkozásokat, és ezekre magasabb tőkekövetelményeket írhat elő rendeletben. Célja Konkrét formái

A makroprudenciális politika és a biztosítók A makroprudenciális politika ma világszerte elsősorban a hitelintézetekre fókuszál Az MNB „dedikált” makroprudenciális eszközeinek hatálya is csak a bankokra és befektetési vállalkozásokra terjed ki De: a makroprudenciális politikának a teljes pénzügyi rendszert figyelemmel kell kísérnie A nemzetközi makroprudenciális szabályozói lépések a biztosítókkal kapcsolatban idén júliusban kezdődtek Elsősorban a nem hagyományos biztosítási tevékenység (pl. CDS-ek kiírása spekulatív céllal) vagy a biztosítók által végzett nem biztosítási tevékenység (pl. értékpapírkölcsönzés) kockázatossága van fókuszban Pénzügyi Stabilitási Testület (FSB) 9 rendszerszinten jelentős biztosítási csoportot azonosított (5 csoport a mgyar piacon is jelen van: AIG, Allianz, AXA, Generali, MetLife) Az FSB a következő elvárásokat tette 2014 júliusától megerősített felügyelés nemzetközi szinten (csoportfelügyelet) Helyreállítási és szanálási terv készítése (RRP) a válsághelyzetek kezelésére 2014 végére Legjobb minőségű (Tier 1) szavatolótőke-elemek arányával kapcsolatos elvárások A 28 bankcsoport mellett 9 biztosítói csoportot azonosítottak rendszerszinten jelentősként, ami jelzi, hogy a biztosítók a bankokhoz képest alacsonyabb rendszerszintű kockázatot hordoznak.

A hitelintézetek dominálják a pénzügyi közvetítőrendszert… Egyes pénzügyi szektorok mérlegfőösszege (2013. II. negyedév) Forrás: MNB.

Lakossági bankbetétek és egyéb befektetések* (Mrd forint, 2013 Június) …de a biztosítóknak fontos a szerepe a lakossági megtakarításokban, elsősorban hosszútávra Lakossági bankbetétek és egyéb befektetések* (Mrd forint, 2013 Június) Biztosítások *Az adatok nem tartalmazzák a háztartások készpénz állományát illetve a nem tőzsdei részvények és egyéb üzletrészek állományait. Forrás: MNB.

A díjbevételek alakulása csökkenő aktivitást mutat Díjbevételek alakulása ágazatonként Forrás: MNB.

Stabil tőkehelyzet, de alacsony jövedelmezőség Biztosítási szektor összevont jövedelmezősége Biztosítási szektor összevont tőkehelyzete Forrás: MNB.

Az integrált felügyelet stratégiai kihívásai: Mikroprudenciális politika A Bankunió okozta „stabilitási verseny” Az EKB felügyeleti mandátummal való felruházása növelheti a befektetői bizalmat az Eurózóna (EZ) bankjaiban → az MNB által ellátott felügyeletnek is hitelesnek kell lennie, hogy a magyarországi bankok forrásainak kockázati felára ne növekedjen relatíve az EZ-bankokhoz képest A magyar pénzügyi rendszer nemzetközi integráltsága Egyszerre jelenthet stabilizáló tényezőt vagy sérülékenységet, potenciális fertőzési forrást → Proaktív részvétel igénye a nemzetközi szabályozói fórumokon, szoros együttműködés a külföldi hatóságokkal Banki és nem banki közvetítés közötti határvonal elmosódása Árnyékbankrendszer, nem banki szereplők bankszerű működése (itthoni példa: ingatlanalapok likviditási válsága) Komplex termékek (itthoni példa: unit linked biztosítással kombinált devizahitelek) Prudenciális felügyelet és fogyasztóvédelem közti szinergiák kihasználásának fontossága

Az integrált felügyelet stratégiai kihívásai: Biztosításfelügyelés Szervezet Biztosítás-, pénztár-, pénzügyi vállalkozások és közvetítők felügyeleti igazgatóság jött létre, melyben kiemelt szerep jut a biztosítóknak, kihasználva például a pénztári és a közvetítői szektorral fennálló szinergiákat is Hangsúlyok Erős fogyasztóvédelmi fókusz Ügyfelek érdekeinek védelme Termékfókusz Árazási kérdések Közvetítői jutalékok Erőfölénnyel való visszaélések vizsgálata Versenyző piac Transzparencia iránti igény Összehasonlító termékek Szolvencia II felkészülés Felkészülés a Szolvencia II implementációjára EIOPA interim ajánlásoknak való megfelelés (2014. január 1-től) 2014. január 1-től hatályos Bit., egyéb szabályozási eszközök Prudenciális szabályoknak való megfelelés Kiemelt ügyfélvédelem Proaktív együttműködést várunk a piac részéről Cél az erős felügyelet, ahol a piaci egyensúly fenntartása mellett fontos az ügyfelek érdekeinek védelme

Az integrált felügyelet stratégiai kihívásai: Fogyasztóvédelem Az MNB fogyasztóvédelmi stratégiája még kialakítás alatt áll. Várhatóan nagy hangsúly lesz a verseny élénkítésén és a lakosság pénzügyi tudatosságának fejlesztésén. Két MNB-n belüli intézmény működik majd: Pénzügyi Békéltető Testület: a törvény nem változtat a már korábban is működő PBT-vel kapcsolatos szabályokon Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központ: új intézmény, melynek célja a gyors, hatékony, közérthető kapcsolattartás az ügyfelek és a pénzügyi szolgáltatók között

Az integrált felügyelet stratégiai kihívásai: Szanálás A szanálás olyan csődeljáráshoz hasonló beavatkozás, amellyel egy fizetésképtelen pénzügyi intézmény „biztonságosan” kivezethető a piacról Cél a pénzügyi stabilitás fenntartása és a költségvetési terhek minimalizálása Az előkészítés alatt álló hazai szabályozásban az MNB lesz a szanálási hatóság Várhatóan első körben a hitelintézetekre és befektetési vállalkozásokra vonatkozik majd Szanálási alap felállítása Minden EU-országban létre kell majd hozni egy banki befizetésekből működő válságkezelési alapot (vagy a betétbiztosítási rendszert kell átalakítani) Nemzetközi téren gondolkodás indult meg az egyéb pénzügyi intézmények (köztük: biztosítók) szanálási szabályozásának kialakítására is A biztosítók szanálásával kapcsolatban nincsenek még nemzetközi tapasztalatok, de fizetésképtelenné válásuknak potenciális hatásait jelezte a válság (AIG példája)

Növekedési Hitelprogram Hitelkereslet növekedése Piacinál olcsóbb finanszírozás (I. pillér 400- 500 bp, II. pillér 150 bp) Emeli a potenciális kibocsátást is a növekvő beruházási kereslet által Növekvő forgóeszköz-finanszírozás Hitelkiváltás esetén az ügyfél szabad jövedelmének növekedésén keresztül fejti ki pozitív hatását Hitelkínálat növekedése Alacsonyabb törlesztőrészletek  jobb cash flow  jobb hitelképesség Azok is hitelhez juthatnak, akik abból eddig kiszorultak Csökkenő hitelkockázati költségek a megszűnő árfolyamkockázat miatt (II. pillér) Az NHP oldja a hitelkínálati korlátokat a kkv szegmensben 21

Növekedési Hitelprogam: az első program tapasztalatai Az I. pillérben az allokált hitelkeret közel 91 százalékára, míg a II. pillérben közel 61 százalékára kötöttek szerződést szeptember 20-ig A II. pillér esetében a kiváltott hitelek 80 százaléka EUR hitel, maradék 20% CHF Az NHP hitelek megoszlása Forrás: MNB 22

Növekedési Hitelprogram: NHP II.

Fordulathoz vezethet a Növekedési Hitelprogram a kkv hitelezésben A vállalati hitelezés éves növekedési ütemének előrejelzése A kkv szektor hitelezés éves növekedési ütemének előrejelzése Megjegyzés: NHP második szakasz esetén a kezdeti 500 Mrd Ft keret lehívásával számolva. Forrás: MNB 24

Köszönöm a figyelmet!