• •Bognár Ágnes •Horváth Bernadett •Somogyi Anikó
Története december 28. de. 10 óra - Győr Léderer Emil •Magyar Waggon- és Gépgyár Rt-t.
Sikerek Vagongyár első gyártmánya: kéttengelyű tartálykocsi Export: Egyiptomba, Kelet-Indiába, Dél-Afrikába vasúti személygépkocsikat •Amszterdamba és Antwerpenbe városi villamos kocsikat. •a londoni metró szerelvényei •A Párizsi világkiállítás
Sikerek/2. Műszaki bravúr. „Waggongyár” szakemberei az 50 m hosszú, 100 tonna súlyú Rábca hidat egy darabban telepítették át Eiffel tervei alapján készült kovácsüzem Az első személyautó: a RÁBA-Alpha
A nagyüzem kialakulása 1918.Korszerű saját vas- és acélöntöde, anyagvizsgáló laboratórium, karbantartó és szerszámkészítő műhely Gyártási ágak: •vasúti kocsi •híd- és vasszerkezet •automobil •katonai jármű •motoreke és emelő-berendezések •vasúti felépítmények
Üzleti kapcsolatok Krupp- nehéz tehergépkocsi licenc Az Austro-Fiattal kötött licenc M.A.N. dízelmotor licenc vásárlás.
Változások március 28-án a Vagongyár szovjet katonai vezetés alá kerül. Október 27.: Megalakul a Munkástanács és kezébe veszi a gyár irányítását. •Folyamatos működés január 1-je óta a RÁBA ismét részvénytársasági formában működik. december 17-én a Rába Rt. részvényeit bevezették a BÉT-re
Napjainkban Magyarország egyik legtekintélyesebb vállalata A Rába az egyik legnagyobb magyar járműipari vállalat 3000 dolgozót foglalkoztat Székhelye: Győr, emellett a régióban számos gyártó és egy tesztelő létesítménye van
Üzleti egységek Holding struktúra •Rába Futómű gyártó Kft.(60%,) •Rába Járműipari Alkatrészgyártó Kft.( 24%) •Rába Jármű Kft.(16%).
Futómű üzlet világ 4. legnagyobb önálló futómű gyártója termékeinek mintegy 85%-át exportálja Legjelentősebb ügyfelei pl.: Dana, a DaimlerChrysler, MAN, ISUZU. 3 fő termékcsoport: autóbusz-futóművek, tehergépkocsi-futóművek, speciális (mezõgazdasági és munkagépekhez gyártott) futóművek
Alkatrész üzlet egyik legkedvezőbb növekedési lehetőségekkel rendelkező üzlete 3 telephelyen üzemel, amelyek az egyes fő tevékenységekre szakosodva működnek. •ülések és ülésalkatrészek •forgácsolt alkatrészek, szerelt alkatrészek és részegységek, sajtolt lemezalkatrészek és ezekből összeállított részegységek
Jármű üzlet A Rába szinte mindvégig foglalkozott komplett járműgyártással Ez a tevékenysége jelenleg is stratégiai fontossággal bír NATO kompatibilis katonaijármű-család Magyar Honvédség
Problémák •Méret •Magas ktgek •Kihasználatlan ingatlanok •Termékpolitika •Erős verseny, tőkeerős versenytársak •Technológia átvétel és nem saját alkalmazása
Hatékonyságjavító program •Méretszabás •Termékportfolió megtisztítása •Minél hatékonyabb működés
Belső struktúraváltás •Ktg+áldozat, de világszínvonalú beszállító lesz •Laposabb szervezet - gyors infó áramlás, rugalmasság, átláthatóság •Cégcsoportszám csökkentés •3 tevékenység: futómű, alkatrész, jármű •Forma: holding • működő telephely: Győr, Sárvár, Mór, Esztergom
Belső struktúraváltás •Létszám csökkentés •Nem termelő ingatlanok hasznosítása •Ktg csökkentés •Meglévő piacok megerősítése •További piacok szerzése •Vevőközpontúság erősítése
Eredmények •2004. nyereséges év •Árbevétel növekedés •Hatékonyabb termék és vevőportfolió •Üzletágak nyereségesebb működése •Hitelezési kapcsolatok javulása
Stratégia •Változásorientáltság •Tréningek, teamek •Tevékenységi kör bővítés (vasúti kocsi, híd vasszerkezet, automobil, autóbusz, 1936-tól repülőgép) •Legmodernebb technológia alkalmazása •Folyamatos fejlesztés & K+F képességek– saját világszabadalmak, tesztcentrum
Tesztcentrum RábaRing •Vegyesvállalat a brit LTC-vel •LTC: laboratórium, próbapálya, nemzetközi tapasztalat, ügyfélkapcsolat •1 millió négyzetméter •Kiváló földrajzi elhelyezkedés, ktg hatékonyság •Motorkerékpárok, személy- és teherautók, autóbuszok, kamionok, katonai és mezőgazdasági gépjárművek tesztelésére
Stratégia •Környezet védelme •Minőség, megbízhatóság, versenyképesség folyamatos javítása (TQM) •Dolgozói javaslatok •A Rába beszállító értékelési rendszere – értékelési szempontok: minőség, szállítási határidők, pontosság, kapcsolatok •Szakmai-, oktatási-, kulturális- és sportélet támogatása
Stratégia •Munkahelyi biztonság •Munkaidő jobb kihasználása •Partnerekkel együttműködés
Középtávú stratégia 2007-ig •2000. „Csatlakozás és növekedés” stratégia •További organikus növekedés •2 legnagyobb üzletág szerkezetváltása - üzletági portfoliók tudatos átrende- zése & beruházások kulcstechno- lógiákra koncentrálása Pintér István vezérigazgató
Futómű Kft •Nagysorozatú futómű alkatrész gyártás •Hatékonyságjavulás •Reálnövekedés 40% ($-ban) •Ft árbevétel 26%-kal nőtt •Európai árbevétel emelkedés 90 %
Alkatrész Kft (€ elszámolású piacokon) •Nagy kapacitás, korszerű gyártási technológia •Gyártás fókuszában: fém alkatrészek •Árbev. 10%-kal nőtt
Jármű Kft. •Projektalapú járműgyártás •Győri alkatrészgyártó üzem átvétele, integrálása •Kapacitások rugalmas kihasználása •Szinte kizárólagos katonai szállítás - nyereséges
Bevételek •Erősen export-orientált •Több, mint 40 országba exportál •Árbevétel 60%-a exportból •Rába Futóműgyártó Kft. 60% •Rába Járműipari Alkatrészgyártó Kft. 24% •Rába Jármű Kft. 16%
Külkapcsolatok •5 földrész 13 országában: •3 képviselet (USA-Chicago, Oroszország- Moszkva, Kína-Peking) •6 szerződéses vevőszolgálat (Cseho., Románia, Dél-Afrika, Japán, Ausztrália) •7 ügynök (USA, Jugoszláv utódállamok, Korea, Irán, Kína)
Partnerek ArvinMeritor, Caterpillar, DaimlerChrysler, Dana, Ikarusbus, Iran Khodro, Isuzu, John Deere, Knorr- Bremse, Lear Corp., Suzuki, Marnion Group, NABI
Piacok, árbevétel megoszlása (m USD) Futómű11597,2 USA43,150,6 D- Amerika 9,33,6 Ny- Európa 7,96,6 K- Európa 8,18,2 Ázsia30,212,6 Belföld16,415,6
Piacok, árbevétel megoszlása (m USD)
Konszolidált eredmények (m Ft) Árbev Üzemi eredm Pénzü. eredm Adózás előtti eredm Adózott eredm
2002 az átalakítás és a teherviselés éve •Szerkezetátalakítás •Portfólió tisztítás •Létszám,- és területhatékonyság javítása •Közvetlen-, közvetett költségek és készletszint csökkentése •Intenzív piac- és termékfejlesztés
Árbevétel fő mozgatórugói ben •Európai projektek beérése •Amerikai haszongépjármű-ipar fellendülése •FÁK piacain jelentős növekedés •Megrendelés Magyar Suzuki Rt-től •Működés hatékonyságára irányuló intézkedések •Vas- és acélárak növekedése •Dollár, euró gyengülése
Exportbevétel
Tulajdonosi struktúra Tulajdonosi körTulajd.-i arány(%) Belföldi társ.16,5 Külföldi társ.30,24 Belföldi magánszem. 0,02 Külföldi magánszem. 28,15 Saját5,8 Államháztart.8,44 Nemz.közi Fejl.-i Intézet 10,85 Névrészesedés Győr Megyei jogú város Önkormányz 7,19% EBRD10,85% DRB Hicom Group 10,85% Westbay Holdings Lim. 5,45% Saját5,8%
Részvényérték alakulása •Munkavállalóknak részvény vételi lehetőség •Részvényérték és munkavállalói elkötelezettség növelése érdekében
Köszönjük a figyelmet!