•2006.03.13. •Bognár Ágnes •Horváth Bernadett •Somogyi Anikó.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Növekedés-támogatás M27 ABSOLVO. 2 Mi kell a növekedéshez?
Advertisements

A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
Norvég Alap Zöld ipari innováció. Célok – Zöld ipari innováció Zöld vállalkozások versenyképességének erősítése, meglévő iparágak zöldebbé tétele, zöld.
Munkáltató és a részvételi intézmények Kisgyörgy Sándor ÉTOSZ.
„A vasúti áruszállítás szerepe a logisztikai rendszerben ”
Mi jellemző a magyar autóipari beszállítók helyzetére napjainkban?
Válságkezelés vállalati lehetőségei Rába Járműipari Holding Nyrt.
Fenntartható energiagazdálkodással az éghajlatváltozással szemben: retorika vagy realitás? Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Környezetgazdaságtan.
Magyarországi jármű- és járműalkatrész-ipar, ezek szerveződései
Környezetipari Export Klaszter pályázat 2011-ben Morvai Balázs - Pál Attila KSZGYSZ – dec. 14.
A menedzsment tanácsadás egy tapasztalt ügyfél szemével November 17. Kapus István Senior Tanácsadó– Nestlé Hungária Kft. Üdvözöljük a világában!
Rába Futómű Kft. Fejlesztési irányok és kkv-kal közös együttműködési lehetőségek november 12.
Makrogazdasági és részvénypiaci kilátások
2013. október 10. Bogsch Erik A gyógyszeripar válasz a kihívásra.
KIEMELT INFRASTUKTÚRA- NAGYBIZTONSÁGÚ ÜZEM- VÉDELME.
Tőzsdeklub Gépipari cégek a BÉT-en Linamar Hungary Nyrt. Rába Járműipari Holding Nyrt november 28.
Hideg Mihály Elnök Kell egy reptér… Magyar repülőterek fejlődési lehetőségei workshop Budapest, Március 29.
Az ipari parkok fejlődése Magyarországon a Győri Ipari Park kialakulásának tükrében március 12. Győri Ipari Park Minőségi.
0 Budapest, december 8. Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten Nyitórendezvény Előadó: Nemecz Gábor Szakigazgató Beruházási.
© ABB Group July 11, 2014 | Slide 1 Az ABB Magyarországon 2012.
Az APEH-hoz benyújtott bevallások adatai alapján
 2002 október – december  Post szeptember 11-i kampány  Cél: bemutatni az amerikai muzulmánok boldog életét, meggyőzni a világot, hogy ne utálják az.
Készítette Elmer Elizabet Primusz Flóra
A Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégió helye a Kárpát-medencében és gazdasági jellemzői Dr. (habil) Pál Ágnes főiskolai tanár HUNGARY, SZTE JGYTFK Sopron,
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
A Georgikon Kar kutatási lehetőségei Keszthely, március 30.
Mit adhat egy jó controlling? A Kerry Hungária Kft. controlling rendszerének bemutatása Általános Vállalkozási Főiskola Vállalkozásszervező Szak 2003.
Vállalkozások. A vállalat: olyan szervezeti egység, amely a piac más szerepl ő it ő l elkülönülten gazdálkodik, ezekhez piaci kapcsolatok f ű zik, megteremti.
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
Agrárgazdaság és a mai vidék viszonya és mai konfliktusai Dr. Buday-Sántha Attila egyetemi tanár.
Minőségdíjak.
Összehasonlító gazdaságtan
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
Szilvási Mihály TM Magyarország Kft.
Electricity network in Europe Berlin, március 21.
EURÓPAI ÜZEMI TANÁCSOK KONFERENCIÁJA 2009 Budapest, november 17. ÜZEMI TANÁCSOK TÁRSASÁGI SZINTŰ EGYÜTTMŰKÖDÉSI FÓRUMA.
Minőség menedzsment 6.előadás
A nyomdaipar évi teljesítménye a papírkereskedelem tükrében.
A magyar tőkepiac A tőkepiacok szerepe a piacgazdaságban és a magyarországi tendenciák május 3. Jaksity György.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
GENERALI Alapkezelő Zrt. Az oroszlán erejével GENERALI Alapkezelő Zrt. Milyen új együttműködés szükséges a választható portfoliós rendszer bevezetése során.
Econet.hu Nyrt év jelentősebb eseményei I i alaptőke-emelés Est Média Group Kft. 70%-ának megszerzése /Pesti Est, Est.
1 Konjunktúrajelentés 2009  Az üzleti helyzet és várakozások  A befektői környezet A DUIHK 15. konjunktúrafelmérése Dirk Wölfer április 21.
Introduction to the BBS | 2009 | ‹#› Szolgáltatások kis- és középvállalkozásoknak.
1 A LIBERALIZÁLT ENERGIAPIAC HATÁSA A GAZDASÁG FEJLŐDÉSÉRE Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Hatvani György helyettes államtitkár.
1 SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ MÁV-TRAKCIÓ Zrt december 6. (csütörtök), de. 10:30 óra Zsákay László György főigazgató MÁV Zrt. Gépészeti Üzletág.
Pályázati lehetőségek és tapasztalatok a Gazdaságfejlesztési operatív programban Gáspár Bence Orosháza, július 31.
Transznacionális és multinacionális vállalatok
Készítette: Dormán Eszter Noske Borbála
Magyarország a globális világgazdaságban
KEXPORT Klaszter Céljai Őri István KEXPORT Klaszter Bizottság elnöke
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Vegyipari trendek az EU-ban és Magyarországon
Magyar Controlling Egyesület Nyíregyháza, 2006 október Debreceni Egyetem Agrártudományi Centrum Mezőgazdasági Kar MCE Konferencia 2006 A controlling.
1 „ Beszéljünk végre világosan az energetikáról” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Energetika Október 2.
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
Az önkormányzati cégek és önkormányzat közötti szerződéses kapcsolatok vizsgálata és az önkormányzati feladatellátást szabályozó külső szerződések rendszere.
Dr. Lelkes Márk Rába Fejlesztési Intézet Vezető
Mitől innovatív egy vállalkozás?
2005. VERSENYKÉPES CÉGMÉRET Előadó: Karsai Béla Július 1. BÉT.
KKV-k külpiacra lépése és finanszírozási lehetőségeik *** A HITA szerepe a kereskedelemfejlesztésben Miskolc, november 13.
Magyarország – Csehország Bilaterális gazdasági kapcsolatok Orosz György főosztályvezető, Globális Főosztály KÜLGAZDASÁGÉRT FELELŐS HELYETTES ÁLLAMTITKÁRSÁG.
BEMUTATKOZÓ február 26. Miskolc. CÉGÜNK _ TÖRTÉNETE I. CÉGÜNK_TÖRTÉNETE I. 2006: intenzív részvétel a magyar iparban illetve betörés a német piacra.
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
Potenciális járműipari beszállító körzet Vas és Zala megyében Sóska Renáta II. évf. Regionális és környezeti gazdaságtan, MA A járműipar gazdasági hatása.
Gazellák Magyarországon A KIS- ÉS KÖZÉPVÁLLALATOK SZEREPE A FOGLALKOZTATÁSBAN Műhelykonferencia.
Innováció, vagyis kitörés a Minden- napokból.
Dr. Beck György Compaq Computer Mo. Kft. Vezérigazgató
Termék-piacfejlesztési stratégiák (Ansoff-mátrix)
A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok
Előadás másolata:

• •Bognár Ágnes •Horváth Bernadett •Somogyi Anikó

Története  december 28. de. 10 óra - Győr Léderer Emil •Magyar Waggon- és Gépgyár Rt-t.

Sikerek  Vagongyár első gyártmánya: kéttengelyű tartálykocsi  Export: Egyiptomba, Kelet-Indiába, Dél-Afrikába vasúti személygépkocsikat •Amszterdamba és Antwerpenbe városi villamos kocsikat. •a londoni metró szerelvényei •A Párizsi világkiállítás

Sikerek/2.  Műszaki bravúr. „Waggongyár” szakemberei az 50 m hosszú, 100 tonna súlyú Rábca hidat egy darabban telepítették át  Eiffel tervei alapján készült kovácsüzem  Az első személyautó: a RÁBA-Alpha

A nagyüzem kialakulása  1918.Korszerű saját vas- és acélöntöde, anyagvizsgáló laboratórium, karbantartó és szerszámkészítő műhely  Gyártási ágak: •vasúti kocsi •híd- és vasszerkezet •automobil •katonai jármű •motoreke és emelő-berendezések •vasúti felépítmények

Üzleti kapcsolatok  Krupp- nehéz tehergépkocsi licenc  Az Austro-Fiattal kötött licenc  M.A.N. dízelmotor licenc vásárlás.

Változások  március 28-án a Vagongyár szovjet katonai vezetés alá kerül.  Október 27.: Megalakul a Munkástanács és kezébe veszi a gyár irányítását. •Folyamatos működés  január 1-je óta a RÁBA ismét részvénytársasági formában működik.  december 17-én a Rába Rt. részvényeit bevezették a BÉT-re

Napjainkban  Magyarország egyik legtekintélyesebb vállalata  A Rába az egyik legnagyobb magyar járműipari vállalat  3000 dolgozót foglalkoztat  Székhelye: Győr, emellett a régióban számos gyártó és egy tesztelő létesítménye van

Üzleti egységek  Holding struktúra •Rába Futómű gyártó Kft.(60%,) •Rába Járműipari Alkatrészgyártó Kft.( 24%) •Rába Jármű Kft.(16%).

Futómű üzlet  világ 4. legnagyobb önálló futómű gyártója  termékeinek mintegy 85%-át exportálja  Legjelentősebb ügyfelei pl.: Dana, a DaimlerChrysler, MAN, ISUZU.  3 fő termékcsoport: autóbusz-futóművek, tehergépkocsi-futóművek, speciális (mezõgazdasági és munkagépekhez gyártott) futóművek

Alkatrész üzlet  egyik legkedvezőbb növekedési lehetőségekkel rendelkező üzlete  3 telephelyen üzemel, amelyek az egyes fő tevékenységekre szakosodva működnek. •ülések és ülésalkatrészek •forgácsolt alkatrészek, szerelt alkatrészek és részegységek, sajtolt lemezalkatrészek és ezekből összeállított részegységek

Jármű üzlet  A Rába szinte mindvégig foglalkozott komplett járműgyártással  Ez a tevékenysége jelenleg is stratégiai fontossággal bír  NATO kompatibilis katonaijármű-család Magyar Honvédség

Problémák •Méret •Magas ktgek •Kihasználatlan ingatlanok •Termékpolitika •Erős verseny, tőkeerős versenytársak •Technológia átvétel és nem saját alkalmazása

Hatékonyságjavító program •Méretszabás •Termékportfolió megtisztítása •Minél hatékonyabb működés

Belső struktúraváltás •Ktg+áldozat, de világszínvonalú beszállító lesz •Laposabb szervezet - gyors infó áramlás, rugalmasság, átláthatóság •Cégcsoportszám csökkentés •3 tevékenység: futómű, alkatrész, jármű •Forma: holding • működő telephely: Győr, Sárvár, Mór, Esztergom

Belső struktúraváltás •Létszám csökkentés •Nem termelő ingatlanok hasznosítása •Ktg csökkentés •Meglévő piacok megerősítése •További piacok szerzése •Vevőközpontúság erősítése

Eredmények •2004. nyereséges év •Árbevétel növekedés •Hatékonyabb termék és vevőportfolió •Üzletágak nyereségesebb működése •Hitelezési kapcsolatok javulása

Stratégia •Változásorientáltság •Tréningek, teamek •Tevékenységi kör bővítés (vasúti kocsi, híd vasszerkezet, automobil, autóbusz, 1936-tól repülőgép) •Legmodernebb technológia alkalmazása •Folyamatos fejlesztés & K+F képességek– saját világszabadalmak, tesztcentrum

Tesztcentrum RábaRing •Vegyesvállalat a brit LTC-vel •LTC: laboratórium, próbapálya, nemzetközi tapasztalat, ügyfélkapcsolat •1 millió négyzetméter •Kiváló földrajzi elhelyezkedés, ktg hatékonyság •Motorkerékpárok, személy- és teherautók, autóbuszok, kamionok, katonai és mezőgazdasági gépjárművek tesztelésére

Stratégia •Környezet védelme •Minőség, megbízhatóság, versenyképesség folyamatos javítása (TQM) •Dolgozói javaslatok •A Rába beszállító értékelési rendszere – értékelési szempontok: minőség, szállítási határidők, pontosság, kapcsolatok •Szakmai-, oktatási-, kulturális- és sportélet támogatása

Stratégia •Munkahelyi biztonság •Munkaidő jobb kihasználása •Partnerekkel együttműködés

Középtávú stratégia 2007-ig •2000. „Csatlakozás és növekedés” stratégia •További organikus növekedés •2 legnagyobb üzletág szerkezetváltása - üzletági portfoliók tudatos átrende- zése & beruházások kulcstechno- lógiákra koncentrálása Pintér István vezérigazgató

Futómű Kft •Nagysorozatú futómű alkatrész gyártás •Hatékonyságjavulás •Reálnövekedés 40% ($-ban) •Ft árbevétel 26%-kal nőtt •Európai árbevétel emelkedés 90 %

Alkatrész Kft (€ elszámolású piacokon) •Nagy kapacitás, korszerű gyártási technológia •Gyártás fókuszában: fém alkatrészek •Árbev. 10%-kal nőtt

Jármű Kft. •Projektalapú járműgyártás •Győri alkatrészgyártó üzem átvétele, integrálása •Kapacitások rugalmas kihasználása •Szinte kizárólagos katonai szállítás - nyereséges

Bevételek •Erősen export-orientált •Több, mint 40 országba exportál •Árbevétel 60%-a exportból •Rába Futóműgyártó Kft. 60% •Rába Járműipari Alkatrészgyártó Kft. 24% •Rába Jármű Kft. 16%

Külkapcsolatok •5 földrész 13 országában: •3 képviselet (USA-Chicago, Oroszország- Moszkva, Kína-Peking) •6 szerződéses vevőszolgálat (Cseho., Románia, Dél-Afrika, Japán, Ausztrália) •7 ügynök (USA, Jugoszláv utódállamok, Korea, Irán, Kína)

Partnerek  ArvinMeritor, Caterpillar, DaimlerChrysler, Dana, Ikarusbus, Iran Khodro, Isuzu, John Deere, Knorr- Bremse, Lear Corp., Suzuki, Marnion Group, NABI

Piacok, árbevétel megoszlása (m USD) Futómű11597,2 USA43,150,6 D- Amerika 9,33,6 Ny- Európa 7,96,6 K- Európa 8,18,2 Ázsia30,212,6 Belföld16,415,6

Piacok, árbevétel megoszlása (m USD)

Konszolidált eredmények (m Ft) Árbev Üzemi eredm Pénzü. eredm Adózás előtti eredm Adózott eredm

2002 az átalakítás és a teherviselés éve •Szerkezetátalakítás •Portfólió tisztítás •Létszám,- és területhatékonyság javítása •Közvetlen-, közvetett költségek és készletszint csökkentése •Intenzív piac- és termékfejlesztés

Árbevétel fő mozgatórugói ben •Európai projektek beérése •Amerikai haszongépjármű-ipar fellendülése •FÁK piacain jelentős növekedés •Megrendelés Magyar Suzuki Rt-től •Működés hatékonyságára irányuló intézkedések •Vas- és acélárak növekedése •Dollár, euró gyengülése

Exportbevétel

Tulajdonosi struktúra Tulajdonosi körTulajd.-i arány(%) Belföldi társ.16,5 Külföldi társ.30,24 Belföldi magánszem. 0,02 Külföldi magánszem. 28,15 Saját5,8 Államháztart.8,44 Nemz.közi Fejl.-i Intézet 10,85 Névrészesedés Győr Megyei jogú város Önkormányz 7,19% EBRD10,85% DRB Hicom Group 10,85% Westbay Holdings Lim. 5,45% Saját5,8%

Részvényérték alakulása •Munkavállalóknak részvény vételi lehetőség •Részvényérték és munkavállalói elkötelezettség növelése érdekében

Köszönjük a figyelmet!