Új társadalmi szerződést! Hogyan tovább társadalombiztosítás? tudományos konferencia 2006 október 17 KINEK AZ ÉRDEKE AZ EGYSÉGES TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁS?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Miért éri meg családbarátnak lenni?
Advertisements

Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
GKV - kötelező egészségbiztosítás (előre meghatározott szolgáltatások előre meghatározott önrésszel) A kötelező egészségbiztosítás alapelve: minden biztosítottnak.
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
Kornai János: VITAINDÍTÓ ELŐADÁS Egészségbiztosítási reform konferencia január
1 BALESETBIZTOSÍTÁS (munkahelyi egészségbiztosítás) az üzleti biztosítók szerepvállalásával Összeállította: Magánbiztosítók egészségügyi reformbizottsága.
A magyar egészségbiztosítási rendszer
Dr. Skrabski Árpád főiskolai tanár Apor Vilmos Katolikus Főiskola október 11. Civil szervezetek, társadalombiztosítás.
Az egészségügy átalakítása közgazdász szemmel A tervezett reformok hatásai Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft.
Egészségvédelem Egészség, vagy használható állapot, együttélés a természettel, vagy önérdekű pusztítás? Veled Európa, de nélküled EU!
Egészségügyi finanszírozás
MTA Regionális Kutatások Központja Innovatív szolgáltatások hatása a területi fejlődésre Nagy Gábor, geográfus, CSc. MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet,
To protect the confidential and proprietary information included in this material, it may not be disclosed or provided to any third parties without the.
„Egy hálóban webezünk!” - a reformok informatikai kihívásai
1 Az egészségügy tematizálása a médiában Marketing, public relations és reklám az egészségügyben VII. Országos Konferencia Budapest - Hotel Platánus, 2004.
Egészségügy Intézmények Kontrollingja
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
1 VERSENY és SZOLIDARITÁS a gyógyításban Bokros Lajos közgazdaságtan és közpolitika professzora vezérigazgató Közép-Európai Egyetem Budapest.
2 A biztosítási piac 2013 első félévében 5,15%-ot nőtt (436 milliárdos díjbevétel)..
Az egészségügyi rendszer Az egészségügy "piac" sajátosságai
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
Dr. Berzéky József április 15.
Hogyan lehet a növekedést fenntartani adózás helyett? Előadó: Gurabi Attila
A tételek eljuttatása az iskolákba
Az államháztartás Vázlat - nem elégséges tananyag!
Egységes egészségügyi információrendszer
Egészségpolitika.
Az egészségügy ma és a távlatok
Mit ér a forint az egészségügyben ?
Prevenció, kuráció, rehabilitáció
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
Innovációs stratégia hatások Termék életciklus Nemzeti sajátosság
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
Egészségügy átalakítás előtt Nógrádi Tóth Erzsébet egészségügyi szerkesztő Világgazdaság Konszenzus az egészségügyért II. konferencia szeptember.
Nemzeti Egészségügyi Számlák
EGÉSZSÉGÜGY-EGÉSZSÉGIPAR TÉNYEK ÉS TERVEK DR. RÁCZ JENŐ BUDAPEST, 2OO3.O5.29.
Az OEP lehetséges szerepe az ellátási hibák felismerésében és megelőzésében „(Elkerülhető) ellátási hibák az egészségügyben” országos konferencia, Budapest,
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
© 2004 KPMG Cyprus is member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. The KPMG logo and name are trademarks of KPMG International.
Fiskális Politika Államháztartás - központi költségvetés - társadalombiztosítási alapok - egészségbiztosítási alap - nyugdíjbiztosítási alap - elkülönített.
Mi a liberalizmus? "manchesteri" változat Alaptípus ("classic") "adóztató és költekező" (tax and spend) Liberalizmust inkább termékcsalád, semmint konkrét.
Összehasonlító gazdaságtan
A megelőzés szintjei, formái és lehetőségei
GKI Zrt., Az alacsony foglalkoztatási ráta okai, a foglalkoztatás bővítésének gazdaságpolitikai összefüggései Független Szakszervezetek Demokratikus.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
Az OEP regionalizációja
GENERALI Alapkezelő Zrt. Az oroszlán erejével GENERALI Alapkezelő Zrt. Milyen új együttműködés szükséges a választható portfoliós rendszer bevezetése során.
A világgazdasági régiók növekedése (előző év = 100)
A hippokratészi eskü értelmezése
Placebó vagy védőoltás? Tartós megoldást jelentenek-e a reformlépések, vagy csak hiszünk bennük? november 14. Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató.
1 Az egészségügy tematizálása a médiában Marketing, public relations és reklám az egészségügyben VII. Országos Konferencia Budapest - Hotel Platánus, 2004.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
1 8/1993.(III.31.) NM rendelet Szakmai felügyelet A jogszabály módosítás okai: –Az Eü. Reform kiemelt feladata a szakfelügyelet erősítése –Nem minden orvosi.
KI FIZET A VÉGÉN ? Dr. Csiba Gábor elnök Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért Budapest, november 10.
VÉDŐNŐK A CSALÁDOK SZOLGÁLATÁBAN
1 „ Beszéljünk végre világosan az energetikáról” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Energetika Október 2.
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
AdRisk Community action on Adolescent and Injury Risk – Közösségi összefogás a fiatalok baleseti kockázatának csökkentésére Európai szintű szituáció-elemzés,
Az ÉMGK tagvállalatainak szakképzési igényei Miskolc, június. 09. Dr. Barkóczi István – ÉMGK elnök.
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar kórházszövetség XXVII.
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar Kórházszövetség XXVII.
Az Erős Magyarország egészségügyi programja Megújulás és megőrzés az egészségügyi szektorban.
Megbecsülés az idős embereknek
Szakmapolitikai fórum
Előadás másolata:

Új társadalmi szerződést! Hogyan tovább társadalombiztosítás? tudományos konferencia 2006 október 17 KINEK AZ ÉRDEKE AZ EGYSÉGES TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁS? Dr. Skrabski Árpád főisklolai tanár

1. Közvélemény kutatás a társada-lombiztosítási és egészségügyi ellátásról. 2. A jelenlegi rendszer reformja az egészségvédelem és megelőzés erősítésével. 3. A decentralizáció és privatizáció csapdája.

Szükségletfelvétel a Hungarostudy1995 és 2002 keretében

Elégedettség az orvosi ellátással elégedett: teljes összesen: mértékben elégedett: Családorvosi 35,8 % 47,6 % 83,3 % ellátás Szakellátás 39,8 % 24,8 % 64,6 % Kórházi ellátás 33,7 % 22,4 % 56,1 % Súlyosabb esetek kezelése a szak és a kórházi ellátásban!

9%14%12%9%56%egpénzt %15%16%13%39%egpénzt %20%6%2%4%tb %12%10%6%17%tb.1995 EGÉSZSÉG 17%18%10%8%47%egpénzt %14% 12%45%egpénzt %15%6%3%4%tb %11%12%6%18%tb.1995 NYUGDÍJ magas köze- pes nincs bizalmi szint

A társadalombiztosítási reform

Egészségbiztosítási paradoxon. A kirekesztés gyakorlata! A vagyonbiztosításnál a fizetőképesség legtöbbször egyenesen arányos a kockázattal és a biztosítási díjjal. Az egészségfinanszírozásban az egyéni kockázat és ennek alapján megállapított díj fordítva arányos a fizetőképességgel. Ezen elvek alkalmazása tömegek kirekesztését jelenti az ellátó rendszerekből. Az egészségügyi ellátás finanszírozása terén nem egyéni hanem az egész társadalomra kiterjedő biztosításmatematikai módszereket és társadalombiztosítási eljárásokat kell alkalmazni!

A társadalombiztosítási reform Egységes központosított társadalombiztosítás megőrzése a nemzeti szolidaritás, teljeskörű lefedettség és azonos elérés biztosítása céljából. Gazdálkodás a népesség egészségi állapotával. Pfisterer Lajos az OTI főigazgatója

EGÉSZSÉGTERVEZÉS Egyéni szükségletek Egyéni egészségterv Korcsoportos közösségi szükségletek Költséghatékony szolgáltatások Szolgáltatási naturáliákban tervezés Pénzügyi tervezés, gazdálkodás (gdp%) Egészségügyi, egészségvédelmi szolgáltatások igénybevétele Életminőséggel felszorzott emberév (ME) Egyéni hatáskörbe tartozó szükségletek kielégítése (ME)

Intézmény fejlesztés Egészségnyereség maximálás biztosítottak egészségi kockázataszükségletek és szolgáltatások Egészség-alap hosszú-távú stabilitása Járulék fizetés Költségvetési befizetésSzolgáltatás vásárlás Szervezeti működési elvek Kommunikáció Motivált személyzet Stratégia VIR

Délamerikai neoliberális egészségügyi reform tapasztalatai, haszonélvezői

Reform Dél-Amerikában: Privatizáció Health Policy 71. (2005) oldal Brazilia: a TB és az ellátás privatizációja kudarccal végző- dött. Az új rendszer „kaotikus, elitista, korrupt, irracionális és kontrolálhatatlan”. A számlák 90 %-a hibás. (WB tanulmány) Minőség romlott, pl. anya és csecsemő halálozás. (WB közlés) Mexiko: A TB privatizációs kísérletek költségnövekedéssel jártak, a TB privatizációját meghiusították a szakszervezetek. Costa Rica Családorvosi szövetkezeti kísérlet leállt. Növekvő költségek, adminisztráció, hálapénz, gyógyszerár mellett a hatékonyság nem javult. Salvador: Két privát klinikával kísérlet. Az ellenőrzés nagy költségű és sikertelen.

Reform Dél-Amerikában: Decentralizáció Mexiko: Nemzeti decentralizációs megállapodás ( ) A pénzt szakszerűtlenül és más célra használták. Szegény falusi területek nagymértékű lecsúszása. Bolívia: A kormányzók az egészségügyi és oktatási kereteket útépítésre használták. Kolumbia: A keretekből felesleges kapacitás bővítés történt. Peru: Felesleges kapacitás bővítés és decentralizált gyógyszer beszerzés - eltértek a generikum programtól. Összefoglalva: Az ellátás decentralizá-ciója tönkretételt majd privatizációt eredményezett. A decentralizált gyógyszerbeszerzés igen nagy költségnövekedést okozott.

Reform Chilében A régió egyik legjobb, állami finanszírozású, mindenkire kiterjedő egészségügyi rendszere volt. Az 1973-as puccsot követően majdnem maradék nélkül végrehajtották a WB és az IMF neoliberális programját. Finanszírozást városi centrumok (alapellátás) és körzeti centrumok (kórházi ellátás) végzik. Privát biztosítók bekapcsolódtak: 65 éves kor felett és 1990-ig a rossz kockázatúakat visszautasítják, mindenki bármikor visszamehet az állami rendszerbe. A biztosítók profitja 20 % is lehet. Az ellátás extrém módon egyenlőtlen. E szempontból az ország a 191.-ik (World Health Report 2000) Most 56 legsúlyosabb betegségnél max. ár 1 havi kereset.

Reform Kolumbiában A WB követelések megvalósultak. Pl. „Egészségvédő” privát biztosítók szedik be és osztják szét a járulékot. Eredmény: költségnövekedés ig 178%. Magas adósság milliárd peso. A populáció lefedetlen. Városiak 79, falusiak 60 %-a Szegényeknél a költség hozzájárulás problematikus. Nővérmunka minősége csökkent. Bizonytalanság, másodállás. Mérhető hatékonyság növekedés nincs. A közegészségügy erodálódott. Fertőzések. Nincs egyenlő elérés.

Következtetések Az egészségügy privatizációja csökkenti az ellátás egyenlő elérhetőségét és hatékonyságát. Az USA- ban is ez történt. A latin-amerikai országokban a neoliberális reform következménye több egészségügyi ráforditás csökken a költség-hatékonyság egyre nagyobb %-ban csökken a hozzáférés nő az egyenlőtlenség több az adminisztráció nő a korrupció magasabb gyógyszerárak magasabb külföldi adósság

Haszonélvezők Elsődleges haszonélvezők: * Nemzetközi társaságok, akik az irányított betegellátást végzik * Privát egészségbiztosító cégek * A WB és az IMF mögött az US kincstár áll * Az európai és japán nemzetközi társaságok függnek az amerikaiaktól •Nem támogatják, mert nem hoz profitot: *munkahelyi egészségvédő programok,* népegészségügyi feladatok, *generikumok támogatása, *alapvető gyógyszerek, *erőszak elleni programok, *az egészség oktatása. Másodlagos haszonélvezők: *WB stáb * tanácsadó cégek * egyetemek kutatócsoportjai

Köszönöm a figyelmüket!