Trade Marketing Klub Kozák Ákos GfK Hungária Piackutató Intézet 2009

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Fenntartható növekedés és monetáris politika Magyar Üzleti Fórum 2014 Budapest, december 11. Dr. Balog Ádám, MNB alelnök 1.
Advertisements

„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Jelentés a fizetési mérleg alakulásáról
© GfK 2013 | Fogyasztói Bizalom Index | III. negyedév1 Fogyasztói Bizalom Index III. negyedév szeptember.
Van-e válság 50 felett? Kozák Ákos – március 31.
Magyar Reklámpiac 2008 Reklám-média konferencia április 9. Mihálszki Zsuzsa.
Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet
A fogyasztói orientáció és a piacok Magyarországon Dr. Sz ente Viktória Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszék Piacot.
GfK HungáriaMárkacsemeték konferencia – Dörnyei Otília május 5 Gyermek a családban, avagy a szülők megváltozott fogyasztási szokásai Dörnyei Otília,
GKI Zrt., Gazdasági folyamatok, 2008 Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt április 2.
Business Day 2009 Hogy látják a kutatók a jövőt? 2009.október 2. Mihálszki Zsuzsa TNS Media Intelligence.
GfK HungáriaMédia„ Egészségtudatos olvasók“. Bacher János Egészségtudatos olvasók,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben’’
© GfK 2013 | Kozák Ákos | Mérők Klubja | február 27.1 A MIKROSZINTŰ FOGYASZTÁS MAKRO HATÁSAI © GfK 2013 | Kozák Ákos | Mérők Klubja | február.
Reklámtorta 2013 DIMSZ Vámos-Hegyi Attila elnök. A kutatás módszertana • DM Szenzor elnevezésű ágazati kutatásunk célja és módszertana az előző évhez.
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Makrogazdasági és részvénypiaci kilátások
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei II. negyedév* Pénzügyi stabilitás Magyar Nemzeti Bank augusztus 29. * A prezentáció az MNB.
A PIACI MŰKÖDÉS TAPASZTALATAI A MAGYAR GÁZIPARBAN
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei
Az APEH-hoz benyújtott bevallások adatai alapján
BEVEZETÉS A KÖZGAZDASÁGTANBA II.
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
4000 körüli vállalkozás, - ennek 80%-a mikro-vállalkozás (10 főnél kevesebb foglalkoztatott), - 15%-a kisvállalkozás (10-49 fő foglalkoztatott) 100 ezer.
Kertész Balázs Szinapszis Kft. Kutatási igazgató
Borbély-Pecze Tibor Bors Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH A jelenlegi magyar munkaerő- piaci helyzet Borbély-Pecze Tibor Bors, Ph.D. Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH.
Az MNB hitelezési felmérésének aktuális eredményei IV. negyedév*
Inflációs Jelentés február elemzői fórum Kovács Mihály András.
A LÁTHATATLAN PÉNZ TITKAI
MAKROGAZDASÁGI KILÁTÁSOK INFLÁCIÓS JELENTÉS december Virág Barnabás December 22.
Az infláció tényezői 2006-ban Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Rt.
GKI Zrt., Öngólok után – kell egy gazdaságpolitika Szeged, október 1. Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt.
A webshopok vásárlóközönsége A diavetítés Kurucz Imre Internet Hungary 2009 konferencián tartott előadásának segédanyaga. A diákon az adatok bázisai nem.
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Gazdaságprognózis Dr. Vértes András elnök
A magyar gazdaság várható helyzete
Demográfiai válság: Hová tartasz Nógrád megye?
2008 február 26.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2008 január ● Módszertan Módszertan ● 15+ célcsoport  15+ célcsoport 
2007 július 24.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 június ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
2007 augusztus 27.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 július ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
2006 december 18.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2006 november ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
2007 november 28.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 október ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon
A nyugdíjrendszer stabilitását megteremtő rövidtávú intézkedések Dr. Herczog László miniszter október 14. Szociális és Munkaügyi Minisztérium.
Econet.hu Nyrt év jelentősebb eseményei I i alaptőke-emelés Est Média Group Kft. 70%-ának megszerzése /Pesti Est, Est.
Jankuné Kürthy Gyöngyi AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon.
turizmusért felelős helyettes államtitkár
Piaci áttekintés Kátai Csaba október 1.. Makrogazdasági trend GDP növekedés (+-%)Infláció (%)Munkanélküliség (%) Source: Ecostat Átl. bér:
Megtakarítási módszerek a vállalatok gyakorlatában Berey Zita
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
Termék & Márka Kopcsay László.
Tudatos a fogyasztó? Kozák Ákos március 28..
1 Gyorsul a gazdaság növekedése. 2 Nő a beruházás.
Az NHP második szakaszának eredményei és kilátásai
Energia és (levegő)környezet
Vegyipari trendek az EU-ban és Magyarországon
Európa, a régió és Magyarország bankszektorának kilátásai – XXVIII. Vezérigazgatói találkozó Siba Ignác szeptember 12. – Röjtökmuzsaj.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
1 „ Beszéljünk végre világosan az energetikáról” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Energetika Október 2.
MBA Akadémia 1 A bővülés éve 2008?? Palócz Éva KOPINT-TARKI MBA Akadémia április26.
Trendek a fogyasztói társadalom ellenében – avagy hogyan rendeződik vissza a fogyasztás válság hatására Kozák Ákos – március 18.
GfK HungáriaFogyasztói kötődés, kereskedelmi hűségprogramok2011. május 26 Fogyasztói kötődés, kiskereskedői hűségprogramok GfK Hungária Kovács Krisztina.
Az euró bevezetésének lehetőségei Magyarországon Tabák Péter Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium Budapest, május 23.
Pogány András stratégiai igazgató
Szalókyné Tóth Judit ügyvezető igazgató február 13.
A kereskedelem alakulása
Mennyi-ségi változás Q4-2008
2018. Január Élelmiszer kosár Januárban a legolcsóbb: Ft.
Előadás másolata:

Trade Marketing Klub Kozák Ákos GfK Hungária Piackutató Intézet 2009 Trade Marketing Klub Kozák Ákos GfK Hungária Piackutató Intézet 2009. április

A válság magyarországi előszele 2006-2008

Magyarországon sajátos válság kezdett kialakulni 2006-tól Csökkenő GDP, ugrándozó reálkereset és végső fogyasztás GDP növekedési Fogyasztói árak Nettó reálkereset Háztartások végső ütem % % alakulása % fogyasztása, volumen % ?? 06 07 08 09 06 07 08 09 06 07 08 09 06 07 08 09 Forrás: 2006-2008 Ecostat 2009 Bajnai kormány csomag tervszámai 2009 április 21-én

Forrás: KSH / Magyar Statisztikai Évkönyv Háztartások évi kiadása Már 2006-tól megfigyelhető egyfajta visszarendeződés GfK becslés Forrás: KSH / Magyar Statisztikai Évkönyv

„Fortélyos félelem igazgat”? A válság kihatása a fogyasztásra és a vásárlásra

Az infláció csökkenése mellett csökkent a volumen Fogyasztói árak változása két szektor esetén 2008-2009 (%) % Élelmiszer Háztartási energia Forrás: KSH

Értékben a (Food) infláció növekedése alatti trendek, azaz enyhe volumen csökkenés történik, főleg 2009 január-februárban FMCG költési trend (forintban) % Változás az előző év azonos időszakához képest 1. negyedév 2. negyedév 3. negyedév 4. negyedév 2009 január- február 2008 2009 FMCG költés a magyarországi háztartások vásárlásai alapján

A fogyasztói magatartás változása a napi fogyasztási cikkek piacán 2008 negyedik negyedévben nem tapasztalható az előző időszakokhoz képest erősebb eltolódás a termékszerkezetben az olcsóbb árú termékek irányába. A negyedik negyedévben a háztartások reakciója a gazdasági válság hírére a piac egészére nézve még nem az olcsóbb termékek vásárlása volt, hanem inkább a megvásárolt napi fogyasztási cikkek mennyiségét csökkentették. Forgalom változása, érték% Mennyiség változása, % Árváltozás, % Termékszerkezet változás*, % Megjegyzés: A mutatott változások az előző év azonos időszakához képest értendők. *Termékszerkezet változás: a különböző árszínvonalú termékek arányának változása a teljes napi fogyasztási cikk piacon belül Forrás: GfK ConsumerScan, Kereskedelmi Analízisek

A PL-ek – talán a válság egyik nyertesei A PL-ek – talán a válság egyik nyertesei? 2008 utolsó negyedévre csökkent a növekedésük üteme Márkatípusok piacrésze a napi fogyasztási cikkek piacán, értékben (%) Saját márkák értékbeli növekedése az előző évhez képest: 2006: +16% 2007: +15% 2008: + 13% Forrás: GfK Hungária, Consumer Tracking

Minden kiskereskedelmi csatornában nő a kereskedelmi márkák részesedése Totál Hipermarket Szupermarket Diszkont C+C Kisbolt-lánc Függet. kisb. Drogéria Forrás: GfK Hungária, Consumer Tracking

Főbb termékcsoportok trendjei 2008 Mennyiség (%) 2008 utolsó negyedévi mennyiség (vs. Q4 2007) 2008 éves menniyég (vs. 2007) Forrás: GfK Hungária, Cosumer Tracking

A válság hatására visszaeső néhány fontos kategória A válság hatására visszaeső néhány fontos kategória* 2008 Q4 és 2009 január-február 2008 4. negyedév (vs. 2007 4. negyedév) 2009 január-február (vs. 2008 jan-feb) Mennyiség Élelemiszerek Italok Háztartási vegyipari termékek Nagyon hideg, havas február! Kozmetikai ermékek *Ezekben a kategóriákban mennyiségben visszaesett a vásárlás a válság előtti időszakhoz képest. Forrás: GfK Hungária, Cosumer Tracking

Nőtt, vagy stabil volt a vásárlás a válság előtti Pár kategória amin 2008 Q4-ben még nem spóroltunk?* Mi történt velük 2009 január-februárjára….? 2008 4. negyedév (vs. 2007 4. negyedév) 2009 január-február (vs. 2008 jan-feb) Mennyiség *Ezekben a kategóriákban 2008 Q4-ben még Nőtt, vagy stabil volt a vásárlás a válság előtti időszakhoz képest. Forrás: GfK Hungária, Cosumer Tracking

Kereskedelem. októbertől vesztesek és nyertesek Harc a vevőért Kereskedelem. októbertől vesztesek és nyertesek

Bolttípusok fejlődése* / értékbeli változás 2008 –ban 100 forintból 28-at még mindig kisboltban költünk el… Szupermarket 20 százalék 2009 jan-február időszaka… Bolttípusok fejlődése* / értékbeli változás 2004 2007 2008 2009 jan-feb Forrás: GfK Hungária, Cosumer Tracking *Teljes napi fogyasztási cikk költés, a háztartások vásárlásai alapján

hipermarket szupermarket kisbolt lánc Független diszkont C&C drogéria Legnagyobb abszolút növekedés és a versenyhelyzetből adódó abszolút győztes a szupermarket (2008 vs. 2007) hipermarket szupermarket kisbolt lánc Független diszkont C&C drogéria Drogériák – elsősorban intenzitás növekedés dm: 55%-a a növekedésnek intenzitás növekedésből fakad Rossmann: 26% Verseny-nyereség dm: Tesco, ftlen Rossmann: Plus, ftlen Legnagyobb verseny: dm: Kaiser’s, Rossmann, Profi Rossmann: Kaiser’s, dm, Match, Interspar Forrás: GfK Hungária, Consumer Tracking Kereskedelmi Analízisek 2008

Megállt a hipermarket és diszkont fejlődése Kiskereskedelmi csatornák trendjei 2008 egész év (vs. 2007) 2008 utolsó negyedév (vs. Q4 2007) Értékbeli* változások (%) Forrás: GfK Hungária, Cosumer Tracking *Teljes napi fogyasztási cikk költés, a háztartások vásárlásai alapján

Szupermarket, drogéria: a növekedés üteme lassul Kisboltok, drogéria: csökkénés üteme növekszik Hipermarket: kezd magához térni…? Kiskereskedelmi csatornák trendjei 2009 január-február (vs. 2008 január-február) Értékbeli* változások (%) Forrás: GfK Hungária, Cosumer Tracking *Teljes napi fogyasztási cikk költés, a háztartások vásárlásai alapján **Plus a diszkont csatornába számolva

Kalkuláció: a mért kategóriák átlagából Hipermarket: 2008 augusztustól egyértelmű árindex csökkenés. Diszkont: lassú, de fokozatos árindex növekedés, de még mindig a diszkont árindexe a legalacsonyabb! Árindex kereskedelmi csatornánként 12 havi gördülő periódusok szerint (MAT Dec 2006 = 100%) Mindegyik csatorna önmagához viszonyítva Árengedmény, Akciók!! Forrás: GfK Hungária Kalkuláció: a mért kategóriák átlagából 100% MAT Dec 06 MAT Nov 07 MAT Dec 08

Hipermarketek – aki időben lépett, az talpon maradt a versenyben 2008 utolsó negyedév vs. 2007 utolsó negyedév A háztartások által elköltött pénz 3,5 százalékkal csökkent a hipermarket csatornában Egy átlagos hipermarket vásárló összességében kevesebb pénzt hagyott a boltban az utolsó negyedévben. (-4,2 százalék) A csatornatípus csak 0,8 százalékkal növelte a vásárlói számát Vásárlások gyakoriságának növekedése lelassult 2008 Q4: +1,3% (2007 Q4) +6,5%) Kosárméret csökkent 5,5 százalékkal 4325 forintra

Szupermarketek – vajon ki tudják-e használni előnyüket továbbra is Szupermarketek – vajon ki tudják-e használni előnyüket továbbra is? 2008 utolsó negyedév vs. 2007 utolsó negyedév A háztartások által a csatornatípusban elköltött pénz az infláció felett növekedett (+12,1%). A növekedés lassult az év első 9 hónapjához képest. Egy átlagos szupermarket vásárló összességében 7 százalékkal hagyott ott ebben a csatorna típusban több pénz az idei utolsó negyedévben. A csatornatípus jelentősen 5 százalékkal növelte a vásárlói számát Fokozatosan növeszik a vásárlások gyakorisága 2008 Q4: +4,6% Kosárméret enyhén nő 2,2 százalékkal 1785 forintra

Diszkontok – elvesztegetett előny 2008 utolsó negyedév vs Diszkontok – elvesztegetett előny 2008 utolsó negyedév vs. 2007 utolsó negyedév A 2007-es 10 százalék feletti növekedés 2008 utolsó negyedévében negatív irányba módosult: 2,2 százalékkal kevesebb pénzt hagytunk diszkontokban Egy átlagos diszkont vásárló összességében csak minimálisan hagyott a boltban több pénzt az utolsó negyedévben. (0,7 százalékkal) A csatornatípusba kevesebben mentek vásárolni (-2,9%) Csökkent a vásárlások gyakorisága! 2008 Q4: -1,5% Kosárméret enyhén nő 2,3 százalékkal 2454 forintra

Kisbolt láncok – növekszik a kisbevásárlások aránya 2008 utolsó negyedév vs. 2007 utolsó negyedév A háztartások által elköltött pénz 3,5 százalékkal nőtt a kisbolt lánc csatornában. Az év első kilenc hónapjában ennél jelentősebb volt a növekedés. Egy átlagos kisbolt lánc vásárló összességében 7,5 százalékkal több pénzt hagyott a boltban az utolsó negyedévben. Ez főleg a kosárméretek növekedésének köszönhető. A nagy csatornák közül a kisbolt lánc vesztette el a legtöbb vásárlót az utolsó negyedévben (-3,7%) Vásárlások gyakorisága némileg ritkább lett. Ez a trend a válságtól független 2008 Q4 -1,0% Kosárméret jelentősen nőtt 8,6 százalékkal 1520 forintra

Körülményei. októbertől Vásárlás Körülményei. októbertől

A vásárlás körülményei az egyes csatornákban Forgalom megoszlás a napszak szerint (érték %) Totál Hipermarket Szupermarket Diszkont Cash&carry Kisbolt-lánc Független Drogéria kisbolt Forrás: GfK Hungária, Consumer Tracking

A vásárlás körülményei az egyes csatornákban Forgalom megoszlás a hét napjai szerint (érték %) Totál Hipermarket Szupermarket Diszkont Cash&carry Kisbolt-lánc Független Drogéria kisbolt Forrás: GfK Hungária, Consumer Tracking

A vásárlás körülményei az egyes csatornákban Forgalom megoszlás a fizetés módja szerint (érték %) Totál Hipermarket Szupermarket Diszkont Cash&carry Kisbolt-lánc Független Drogéria kisbolt Forrás: GfK Hungária, Consumer Tracking

Köszönöm a figyelmet!